Dämpfötter och spikes??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Dämpfötter och spikes??

Inläggav IngOehman » 2015-04-04 11:31

Strmbrg skrev:
Perfector skrev:fåtölj med kuddar på båda sidor och bakom ryggen, då sitter man där man satt sig

Jo, jo. Men nu snackar jag om microvibrationer. Typ av storleken mellan kabinettresonanser och rörelser i kretskorten. :)

Njae... Microvibrationerna är oförtjänt illa ryktade, de är inte så farliga, lite värre än nanovibbarna, men de verkligt allvarliga vibrationerna är inte ens nanovibbarna utan det är pikovibbarna man verkligen måste se upp med!

De är nämligen så himla svåra att analysera, för det går dels inte att mäta dem. Plötsligt har man alldeles för mycket av dem bara, utan att nålen på pikovibb-mätaren rör sig det allra minsta.

Det går i själva verket inte ens att höra, känna eller på andra sätt förnimma de kluriga små jävlarna till vibrationer!!!

Man kan bara beskriva dem i ord - det är allt! 8O

Nu fattar ni omfattningen av problemet hoppas jag.

Vh, iö

- - - - -

PS. När jag skruvade isär min pikovibbometer (registrerat varumärke) så märkte jag att nålen var fastlimmad på "omätbart". Till tillverkarens försvar så står det dock i handboken att så är fallet, och att det inte spelar någon roll eftersom man ändå inte kan mäta så små vibrationer.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-04 11:59

karamellkungen skrev:Trådstartaren ställer en seriös fråga, vad håller ni på med egentligen?

Tyckte det såg ut som en första-April-tråd.

Men okejdå, han skrev:

Jonas Sall skrev:Är det nån som snabbt och lätt kan ge råd med spikes och dämpfötters fördelar och nackdelar samt i vilka fall man skall ha det ena eller det andra??

Och...
hifikg skrev:Okej då, dämpfötter är bäst. Tråden kan stängas.

Han menar förstås väl kg, men rätt har han inte.

Dämpfötter är inte så bra. Dämpning förmedlar nämligen vibrationer.

Det man bör ha är fjädringsfötter. Fötter som snarare fjädrar än att dämpa. Visst får de dämpa liiite, men framförallt är det fjädra de skall göra - så mjukt som möjligt.

SD-fötterna påstås ibland vara kuddar (=små påsar med ludd i) och de påstås ibland vara dämpfötter (fötter som dämpar), men de är ingendera, och det är bra det.

För kuddar är inget vidare under en högtalare de har en alltför odefinierad tjocklek och de även blir platta efter en tid, och för mycket dämpning är heller inte bra.

SD-fötterna är snarast fjädringsfötter, men allt fjädrar ju, och då fjädringen inte får vara hur som helst om fötterna skall göra saker bra så kan det vara vettigare att ta fasta på hur de fjädrar - de är mjuka.

Mjukfötter är vad de är.

- - -

Svaret på den konkreta frågan är att detta är fördelen med spikfötter:

1. De ger prestige, särskilt om man väljer dyra spiktfötter som är förgyllda, en exklusiv, glänsande spetsteknisk lösning.

2. De ger märken i parketten, så att man ser var högtalarna har stått.

3. De ger förstorade vibrationer i högtalaren, vilket hjälper till att blanda drinken om man ställt ifrån sig den på högtalaren och spelar musik.

4. De ger vibrationer i golvet, vilket gör att även grannen får glädje av den musik man spelar.

5. De kan utöver vibrationerna även ge övertoner således att man allt som allt får mera ljud än man hade fått utan spikarna. Och detta nästan gratis och från alla skivor man har!

Och detta är nackdelarna med mjukfötter:

1. De ger ingen prestige att tala om.

2. De ger inga märken i golvet, så har frun varit där och flyttat högtalarna blir det omständigt och jobbigt att hitta tillbaka till den rätta platsen för dem igen, om man inte skaffat tejp för att markera den rätta platsen.

3. Man måste skaffa tejp.

4. De gör att vibrationerna i golvet minskar avsevärt, det finns till och med risk att det blir så lite av dem att man blir tvungen att köpa en anläggning åt grannen, vilket kan blir rätt så dyrt.

5. De hjälper högtalaren att stå stilla när man spelar musik, vilket gör att man får nöja sig med att höra musiken som den var tänkt. Man får liksom inget extra.

Och svaret på om spikfötter eller mjukfötter är vad man skall ha beror då på om man vill ha fördelarna nämnde härovan, eller om man föredrar nackdelarna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-04-04 12:58

Jag använde frågeställarens terminologi för att inte förvirra. Ville inte skriva SD för det finns trots allt fler fabrikat därute.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-04 13:00

IngOehman skrev:- - -

Svaret på den konkreta frågan är att detta är fördelen med spikfötter:

1. De ger prestige, särskilt om man väljer dyra spiktfötter som är förgyllda, en exklusiv, glänsande spetsteknisk lösning.

2. De ger märken i parketten, så att man ser var högtalarna har stått.

3. De ger förstorade vibrationer i högtalaren, vilket hjälper till att blanda drinken om man ställt ifrån sig den på högtalaren och spelar musik.

4. De ger vibrationer i golvet, vilket gör att även grannen får glädje av den musik man spelar.

5. De kan utöver vibrationerna även ge övertoner således att man allt som allt får mera ljud än man hade fått utan spikarna. Och detta nästan gratis och från alla skivor man har!

Och detta är nackdelarna med mjukfötter:

1. De ger ingen prestige att tala om.

2. De ger inga märken i golvet, så har frun varit där och flyttat högtalarna blir det omständigt och jobbigt att hitta tillbaka till den rätta platsen för dem igen, om man inte skaffat tejp för att markera den rätta platsen.

3. Man måste skaffa tejp.

4. De gör att vibrationerna i golvet minskar avsevärt, det finns till och med risk att det blir så lite av dem att man blir tvungen att köpa en anläggning åt grannen, vilket kan blir rätt så dyrt.

5. De hjälper högtalaren att stå stilla när man spelar musik, vilket gör att man får nöja sig med att höra musiken som den var tänkt. Man får liksom inget extra.

Och svaret på om spikfötter eller mjukfötter är vad man skall ha beror då på om man vill ha fördelarna nämnde härovan, eller om man föredrar nackdelarna.

Vh, iö

:D . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-04-04 13:21

Varför kommer då så mycket högtalare med spikes/spikfötter från fabrik om det nu är så "dåligt" ?
Är det bara en fråga om att det ser "lyxigt" ut?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-04 13:37

Varför såldes ormolja i vilda västern? Varför drack folk radioaktivt vatten och badade i det. Det fanns till och med tankkräm som var radioaktiv!

Svaret är okunskap. Innan folk kan, så tror de. Och vad de tror kan bygga på nästan vad som helst.

Alla felaktiga trosuppfattningar är inte lika lätta att utrota, och exempel på sådana som är svåra att ta kål på är sådana som adresserar något fenomen som är kontraintuitivt. Då tycker ju de som tror något som är uppåt väggarna fel, att de förstår och känner logiken i att det de tror på, måste vara riktigt. Fysik är ibland kontraintuitiv för människor som saknar grundkunskaper.

Fötter till högtalare är nog ett bra sådant exempel, som det därför blir svårare att utbilda folk om. Det "känns ju riktigt" (för många) att en högtalare som står styvt uppställd kommer att röra sig mindre.

- - -

Ett lite liknande problem (med avseende på att övertyga andra om hur det är och vad som fungerar bättre) hade väl Gustaf deLaval, med sina smala (turbin)axlar och insikter om värdet av att nå överkritiskt varvtal.

Så även:

viewtopic.php?p=1323369

Vh, iö

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-04-04 13:43

Sonic Design kallar sina fötter för "dämpfötter" så helt fel hade jag kanske inte. Eller så vet de inte vad de säljer.

http://sonicdesign.se/sdfot.html

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-04-04 14:16

Maccis skrev:Varför kommer då så mycket högtalare med spikes/spikfötter från fabrik om det nu är så "dåligt" ?
Är det bara en fråga om att det ser "lyxigt" ut?

IngOehman skrev:Varför såldes ormolja i vilda västern? Varför drack folk radioaktivt vatten och badade i det. Det fanns till och med tankkräm som var radioaktiv!

Svaret är okunskap. Innan folk kan, så tror de. Och vad de tror kan bygga på nästan vad som helst.

Det skulle alltså innebära att flertalet välrenommerade högtalarfabrikanter är okunniga. Om det vore så dåligt med spikes och man kunde få bättre resultat med andra fötter eller inga alls låter det ju som dessa fabrikanter vore rent imbecilla om man inte gjorde en sådan enkel förändring.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-04 14:42

Spikes går lätt att sälja (med hjälp av de galna argumenten som förekommer). Många köpare tycker även att det ser fint och avancerat ut (på något vis). Jag tror det är förklaringen till att de är populära. Det har troligen inte med funktionen som sådan att göra.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-04-04 14:45

Kanske även kostnadsfråga....
8 Mjuka-kuddar kanske blir dyrare än 4 par svarvade metalldetaljer...??!!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-04 14:47

Maccis skrev:Kanske även kostnadsfråga....
8 Mjuka-kuddar kanske blir dyrare än 4 par svarvade metalldetaljer...??!!

Visst, men då hamnar väl frågan snarare på om inte fyra häftmassekulor är både billigare och bättre än den svarvade metallen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-04 14:49

Panelguy skrev:Det skulle alltså innebära att flertalet välrenommerade högtalarfabrikanter är okunniga. Om det vore så dåligt med spikes och man kunde få bättre resultat med andra fötter eller inga alls låter det ju som dessa fabrikanter vore rent imbecilla om man inte gjorde en sådan enkel förändring.

Vilket resultat menar du? Ljudkvalité eller sålda exemplar?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-04-04 14:55

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Det skulle alltså innebära att flertalet välrenommerade högtalarfabrikanter är okunniga. Om det vore så dåligt med spikes och man kunde få bättre resultat med andra fötter eller inga alls låter det ju som dessa fabrikanter vore rent imbecilla om man inte gjorde en sådan enkel förändring.

Bättre ljudkvalitet kunde man kanske tänka sig att högtalarfabrikanter som säljer högtalare runt miljonen kunde vara intresserade av. Tveksam till att exempelvis Wilson skulle sälja mindre (eller mer) antal högtalare om de inte hade spikes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-04 14:59

Tanken med spikes är och var att man skulle få så liten yta som möjligt mot golvet och därmed förhindra att högtalaren skickade vibrationer i golvet som kunde leta sig upp till vinylspelaren och ge rundgång.
själv hittade jag gummifötter, dörrstoppar 30x30 mm som jag satte 3 stycken under högtalaren.
2 under hörnen i fram och en mitt i bakkanten.
Detta gör att högtalaren alltid hittar jämnt golv där 4 fötter kräver jämnt golv, annars står dom och vickar.
Det gör även att högtalaren inte berör golvet med sin botten och det dämpar begivenheten att skapa rundgång.
Men det finns lika många lösningar som lyssnare.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-04-04 15:15

Tycker inte att man skall generallisera golv till att vara gjort av parkett. Mycket internationellt är sten.

Finns det några tester på hur olika fötter beter sig då?

/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-04-04 15:23

Panelguy skrev:
Nattlorden skrev:

Bättre ljudkvalitet kunde man kanske tänka sig att högtalarfabrikanter som säljer högtalare runt miljonen kunde vara intresserade av. Tveksam till att exempelvis Wilson skulle sälja mindre (eller mer) antal högtalare om de inte hade spikes.

De säljer tack vare kabellyftare, strömrenare och svartfötter. Det var de som gjorde ljudet bra enligt den här unge mannen på hifimässan 2014

Bild

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-04-04 15:45

hifikg skrev:De säljer tack vare kabellyftare, strömrenare och svartfötter. Det var de som gjorde ljudet bra enligt den här unge mannen på hifimässan 2014

Om han sade det så kanske det är förklaringen till att de inte längre har agenturen för Wilson :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-04 16:14

Harryup skrev:Tycker inte att man skall generallisera golv till att vara gjort av parkett. Mycket internationellt är sten.

Finns det några tester på hur olika fötter beter sig då?

Vickandet på spikes bör vara ännu värre på sten. Inducerade resonanser blir säkert annorlunda relativt trägolv.

Mjukfötter bör bete sig likadant så länge underlager är hårt. Mjukfötter ovanpå mjuk matta kan ev. få sin resonansfrekvens flyttad.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-04 16:15

Panelguy skrev:
hifikg skrev:De säljer tack vare kabellyftare, strömrenare och svartfötter. Det var de som gjorde ljudet bra enligt den här unge mannen på hifimässan 2014

Om han sade det så kanske det är förklaringen till att de inte längre har agenturen för Wilson :wink:

Om så är fallet - en stående applåd till Wilson!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-04-04 17:06

Jo, så sa han faktiskt, men jag vet inte om han representerade Wilson. Nästa talare i rummet var någon dansk (?) som hävdade att allt välljud kom från just den mediaspelare som han tagit med sig. Kablarna var Nordost, om jag minns rätt. Strömrenare, kabellyftare, svarta koner och snokar som tillsammans fick ett par Wilson att framstå som rena budgetköpet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-04 17:08

Infinity Sverige saluförde 2" tjocka kablar till högtalarna, vattenfyllda som gjorde hela världen till musik.
Kostnad per meter?
Inte en susning men dyrt måste det ha varit.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-04-04 17:50

Här är mina fjädrande fötter till basriggen.
Bild
Mina basmoduler är staplade och väger en del. Så de här spiralfjädrarna ger det rätta sköna gunget :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-04-04 18:31

Martin_Dewens skrev:Här är mina fjädrande fötter till basriggen.
[
Mina basmoduler är staplade och väger en del. Så de här spiralfjädrarna ger det rätta sköna gunget :) .

Men tar dom upp axialkrafterna?

Spikes bör monteras på baksidan och spetsarna bör tryckas in i väggen medels slägga.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-04-04 18:33

Perfector skrev:Infinity Sverige saluförde 2" tjocka kablar till högtalarna, vattenfyllda som gjorde hela världen till musik.
Kostnad per meter?
Inte en susning men dyrt måste det ha varit.

Eftersom vatten är en dipol med 107° mellan väteatomerna så kommer man att få en skev ljudbild.
Varnar härmed för dessa kablar.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-04-04 18:34

ante_77 skrev:
[

Spikes bör monteras på baksidan och spetsarna bör tryckas in i väggen medels slägga.

Ingen aning, men de känns bra, och de funkar :) .

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-04-04 18:36

Martin_Dewens skrev:
ante_77 skrev:
[

Sådana ovetenskapliga svar tillåts ej.
Jag förmodar att dessa fjädrar åtminstone har legat 2 månader vid kräftans vändkrets för att få riktig polaritet.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-04-04 18:38

ante_77 skrev:
Martin_Dewens skrev:
ante_77 skrev:

Sådana ovetenskapliga svar tillåts ej.
Jag förmodar att dessa fjädrar åtminstone har legat 2 månader vid kräftans vändkrets för att få riktig polaritet.

Jodå. Jag diskade dem i kräftspad 8) .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-04 18:40

hifikg skrev:Sonic Design kallar sina fötter för "dämpfötter" så helt fel hade jag kanske inte. Eller så vet de inte vad de säljer.

http://sonicdesign.se/sdfot.html

Är väl medveten om detta, och jag har många gånger påpekat det potentiellt vilseledande i detta (för PAA, som själv är i allra högsta grad fysikaliskt kunnig om vad det handlar om) men har då mött några olika motargument.

PAA har bl a påpekat att världen i stort inte är så fysikaliskt insatt, och att ordet "dämpa, dämpar, dämpning" förekommer även utanför den strikt fysikaliska världen, för allting som minskar något. Även i audiovärlden så förekommer faktiskt detta ofysikaliska språkbruk, t ex i ordet "dämpsats". Alltså en spänningsdelare, t ex en volympotentiometer, som "dämpar" (minskar) ljudnivån efter tycke och smak*.

- - -

Och då de flesta okunniga människor har den förståelsen för ordet (men inte vet vad dämpning betyder i fysiken, alltså den enhet som mäts i Ns/m) så passar det för en fjädringsfot. Ungefär så resonerade PAA. Jag håller inte alls med honom, men vi behöver ju inte vara överens. det är subjektivt vilket funktionsbeskrivande namn man tycker är bäst.

Min uppfattning är alltså att han självklart har rätt till sin knasiga uppfattning ;), men jag menar (då och nu) att baksidan av att beskriva dem så, är att folk med viss men inte fullständig fysikalisk insikt då riskerar att tro att det foten gör är att dämpa (tillföra mekanisk resistans) och att det är det som är grejen med foten, vilket det ju alltså inte alls är.

- - -

Jag kallar dem därför mjukfötter - där SD-fötter är det främsta exemplet.

Till skillnad från hårdfötter - där spikfötter är det vanligaste exemplet.

Men vad man kallar dem kanske spelar mindre roll, det intressanta är vad de är/gör, och det de gör är framförallt att fjädra, så mjukt som möjligt. Och att dämpa så lite att det inte tillför ett nytt problem. Exakt hur stor dämpning de optimalt skall ha, är en grannlaga uppgift att bestämma. Det beror nämligen på, och det beror på mycket. Men lite dämpning är faktiskt inte till nackdel. Och det beror på att de inte är oändligt mjuka, bara mycket mjuka.

Man skulle kunna argumentera att hälften så mycket dämpning som de har, vore optimalt, men man kan också hävda att dubbelt så mycket dämpning vore bättre. Det går att hitta argument för båda. Men avsett var man landar så handlar det om en väldigt liten dämpning.

Vh, iö

- - - - -

*Men då handlar det ju bara om att ändra nivån på nyttosignalen, musiken. Och det är alltså en helt annan mekanism än den som är aktuell när man har ett icke önskat ljud/fenomen (t ex en resonans) som man vill ha bort. Det kan man göra på många olika sätt. Dämpar man den som omvandlar man dess energi till värme.

När man använder mjukfötter så behandlar man sjukdomen istället för symptomen. Mjukfötter gör nämligen att resonansen inte uppstår alls, genom att man tar bort den ena resonansfaktorn - styvheten. Med oändlig mjukhet så kan inte resonansen uppstå.

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-04-05 00:30

petersteindl skrev:
PJo skrev:
petersteindl skrev:Alla vet att på dämpfötter vibrerar högtalarna i otakt med musiken så att musiken blir rytmförvirrat. Spikfötter gör så att högtalarna står stilla då musiken dundrar över vidderna och då blir högtalare och förstärkare och kablar mer musikaliska och det blir enklare att marschera till musiken som också kan förstås på ett mer adekvat sätt.

Mvh
Peter

Har du förflutet som gammal Linn/Naim handlare. Jag saknar signalsubstansen Ironin, så kan de ju vara så att jag bara missförstod ;)

Saknar du ironin? 8) Jag vet inte hur jag skall säga det på ett mer ironiskt sätt. Jag får hitta på något :twisted: över en Påsköl. :)

En gång i tiden hade jag Ljudbutiken i Stockholm och 1980 köpte vi Linn direkt från fabriken i Skotland. Det var innan alla Linntokigheter blommade ut.

Mvh
Peter

Litet sent men p.g.a. Rysslandsarbetsresa etc. Cool. Jag menar "innan alla Linntokigheter blommade ut".
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-04-05 00:43

Ett litet seriösare inlägg (från min sida): En kompis till mig köpte precis ett par mycket kompetenta högtalare. Han är (precis som jag är) uppriktigt intresserad, och köpte en uppsättning både sd-fötter och spikes. Han ringde upp mig (en för honom ovanlig tid) för att berätta:
Kompis: "Med SD-fötterna känner jag inga vibrationer i stativen överhuvud!".
Jag svarade: "Hade du förväntat dig det? :)".
Kompis: "Hörru! Med spikes kunde jag "lyssna" med händerna på stativet!"

Men precis som I.Ö. sagt "svaret på om spikfötter eller mjukfötter är vad man skall ha beror då på om man vill ha fördelarna nämnde härovan, eller om man föredrar nackdelarna".

Som sagt - Allt man gör i livet är baserat på val. Hellre ångra ett dåligt val än att inte valt alls! Eller - Hellre ångra någonting man gjort, än att inte gjort någontig alls!
/Patrik
Scientia Potentia Est

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi