Moderator: Redaktörer
Bashorn som detta kanske https://youtu.be/jknxqMntOBUJM skrev:Rockolga jag uppmanar dig att sluta lura hederligt folk att bygga s k i t - horn och köpa o h i f i - högtalare. Jag har ägt 70/80 horn, Mk2 horn och JBL 300. Jag har lyssnat på Paragon.
Ingen av dessa konstruktioner har något med hifi att göra.
Den som gillar att lyssna till alla tänkbara distorsionstyper skall bygga eller köpa dessa missfoster till högtalarkonstruktioner.
Det finns alternativa horn-högtalare med hög verkningsgrad som inte låter så illa.
JM
Rockolga skrev:Man börjar nästan tro att en del här är rädda för hornbyggare eller jobbar på nån av HI-Fi klubbens redan folktomma butiker , har nästan aldrig hört nån här säga nått positivt om horn i Hi Fi samanhang.
PeterAkemark skrev:Mycket har skrivits i denna tråd om nedanstående hornkonstruktioner det mesta har inget med verkligheten att göra.
Fakta i fallet är att:
- 70/80 hornet inte hade något att göra med någon modell från Klipsch så inte heller Mk1 om nu någon till äventyrs tror så!
- 70/80 hornet är konstruerat för att använda 12" elementet P37A från Isophon eller något senare element med samma egenskaper. Gamma-elementet som fanns på den tiden (70-talet) hade inte samma egenskaper.
- 70/80 hornet har en undre gränsfrekvens om ca 55 Hz och kan arbeta ned till ca 40-45 Hz under gynnsamma betingelser.
- 70/80 använde uppåt ett bredbands horn från Pioneer (PH/PD 50), ett bredbandshorn med en undre gränsfrekvens om ca 700 Hz som fungerade upp till ca 20 kHz. Hornet kan jämföras med ett Altec-Lansing 811 horn
- I artikeln om 70/80 hornet så skrivs det att om hornets väggar vibrerar så skall de stagas upp. Inga generella anvisningar angavs utan det lämnades till respektive byggare att avgöra. Avsaknad av lämplig stagning medför ett dåligt slutresultat.
- 70/80 hornet kopierades i slutet av 70-talet av en dansk som publicerade ritningar i ett danskt hifi magasin. Ritningarna som publicerades stämde helt överens (till och med ett måttsättningsfel kopierades) med de i Radio & Television publicerade originalritningarna.
- Mk1 hornet är konstruerat för att använda 15" elementet P38A från Isophon eller något senare element med samma egenskaper. JBL 2235H har inte lämpliga data för att användas i ett Mk1 horn, hornets halsarea är för stor.
- Mk1 hornet har aldrig visats med någon annan halskonstruktion än den som publicerats i Radio & Television för ett 15" element.
- Mk1 hornet har en undre gränsfrekvens om ca 65 Hz och kan arbeta ned till ca 50-55 Hz under gynnsamma betingelser. Hornet var en ansats för att se om ett till storleken mindre horn kunde göras med hjälp av ett större element (15").
- Mk1 använde uppåt ett bredbandshorn från Pioneer (PH/PD 100), ett multisektionshorn med en undre gränsfrekvens om ca 500 Hz och som fungerade upp till ca 15 kHz.
Hornen beräknades och simulerades, det var omkring 1973, med hjälp av en 8-bitars datamaskin samt en Basic-programvara. Ritningarna framställdes på millimeterpapper med hjälp av penna samt räknesticka. Nästan inget av underlaget finns kvar idag. Originalritningarna har överförts till CAD-ritningar i AutoCad under senare år. Båda hornen har en känslighet inom sitt arbetsområde om ca 104-105 dB och kunde prestera ljudtryck uppåt 115-118 dB. Båda hornen visades för publik under Hifi-mässan i Älvsjö hösten 1975 tillsammans med Bo Klason som samtidigt visade sina konstruktioner. Jag vet inget om Bo´s hornkonstruktioner.
Med vänliga hälsningar
Peter Åkemark aka Per Elving
Bra att ni lagt lite jobb på reserch men, i RT " Bygg själv " hade man faktiskt med en annan lågbudget hals för 12 tums element i MK1 som många har monterat en 15" vice vertsa med skit som resultat. Själv använde jag ett Coral L101 eller 100 element (typ gitarr element) och det lät skitbra i MK1 står som sagt på Tynningö Dansbana om nån har vägarna förbi. På Omslagbilden RT " Bygg själv" syns samtliga element alla JBL Inte att förväxla med standardnumren av RT fanns beskrivningar hur att staga samt olika förbättringar " på begäran" som de skrev har för mig att detta nummer av RT kom ut så sent som 1977 eller 78 skall enligt uppgift finnas i Kungliga Bibliotekets Arkiv.JM skrev:PeterAkemark skrev:Mycket har skrivits i denna tråd om nedanstående hornkonstruktioner det mesta har inget med verkligheten att göra.
Fakta i fallet är att:
- 70/80 hornet inte hade något att göra med någon modell från Klipsch så inte heller Mk1 om nu någon till äventyrs tror så!
- 70/80 hornet är konstruerat för att använda 12" elementet P37A från Isophon eller något senare element med samma egenskaper. Gamma-elementet som fanns på den tiden (70-talet) hade inte samma egenskaper.
- 70/80 hornet har en undre gränsfrekvens om ca 55 Hz och kan arbeta ned till ca 40-45 Hz under gynnsamma betingelser.
- 70/80 använde uppåt ett bredbands horn från Pioneer (PH/PD 50), ett bredbandshorn med en undre gränsfrekvens om ca 700 Hz som fungerade upp till ca 20 kHz. Hornet kan jämföras med ett Altec-Lansing 811 horn
- I artikeln om 70/80 hornet så skrivs det att om hornets väggar vibrerar så skall de stagas upp. Inga generella anvisningar angavs utan det lämnades till respektive byggare att avgöra. Avsaknad av lämplig stagning medför ett dåligt slutresultat.
- 70/80 hornet kopierades i slutet av 70-talet av en dansk som publicerade ritningar i ett danskt hifi magasin. Ritningarna som publicerades stämde helt överens (till och med ett måttsättningsfel kopierades) med de i Radio & Television publicerade originalritningarna.
- Mk1 hornet är konstruerat för att använda 15" elementet P38A från Isophon eller något senare element med samma egenskaper. JBL 2235H har inte lämpliga data för att användas i ett Mk1 horn, hornets halsarea är för stor.
- Mk1 hornet har aldrig visats med någon annan halskonstruktion än den som publicerats i Radio & Television för ett 15" element.
- Mk1 hornet har en undre gränsfrekvens om ca 65 Hz och kan arbeta ned till ca 50-55 Hz under gynnsamma betingelser. Hornet var en ansats för att se om ett till storleken mindre horn kunde göras med hjälp av ett större element (15").
- Mk1 använde uppåt ett bredbandshorn från Pioneer (PH/PD 100), ett multisektionshorn med en undre gränsfrekvens om ca 500 Hz och som fungerade upp till ca 15 kHz.
Hornen beräknades och simulerades, det var omkring 1973, med hjälp av en 8-bitars datamaskin samt en Basic-programvara. Ritningarna framställdes på millimeterpapper med hjälp av penna samt räknesticka. Nästan inget av underlaget finns kvar idag. Originalritningarna har överförts till CAD-ritningar i AutoCad under senare år. Båda hornen har en känslighet inom sitt arbetsområde om ca 104-105 dB och kunde prestera ljudtryck uppåt 115-118 dB. Båda hornen visades för publik under Hifi-mässan i Älvsjö hösten 1975 tillsammans med Bo Klason som samtidigt visade sina konstruktioner. Jag vet inget om Bo´s hornkonstruktioner.
Med vänliga hälsningar
Peter Åkemark aka Per Elving
Äntligen!
JM
PeterAkemark skrev:Hornen beräknades och simulerades, det var omkring 1973, med hjälp av en 8-bitars datamaskin samt en Basic-programvara. Ritningarna framställdes på millimeterpapper med hjälp av penna samt räknesticka. Nästan inget av underlaget finns kvar idag. Originalritningarna har överförts till CAD-ritningar i AutoCad under senare år. Båda hornen har en känslighet inom sitt arbetsområde om ca 104-105 dB och kunde prestera ljudtryck uppåt 115-118 dB. Båda hornen visades för publik under Hifi-mässan i Älvsjö hösten 1975 tillsammans med Bo Klason som samtidigt visade sina konstruktioner. Jag vet inget om Bo´s hornkonstruktioner.
Med vänliga hälsningar
Peter Åkemark aka Per Elving
RT 360L mittbashornet " i Bygg själv" kallades i Tyskland för !" Klason-hornet " men det var första versionen med bakladdning den senare slutna kammaren kom först i 1973 1:2 updaterades senare 1975 till 1:3 var även med omkring 1977 i specialutgåvan " Bygg Själv " där man ägnade sig mer åt MK1 & 70/80 hornets smärre justeringar som tips om stagningar kompemseringar samt ngt uppdarterade element.paa skrev:PeterAkemark skrev:Hornen beräknades och simulerades, det var omkring 1973, med hjälp av en 8-bitars datamaskin samt en Basic-programvara. Ritningarna framställdes på millimeterpapper med hjälp av penna samt räknesticka. Nästan inget av underlaget finns kvar idag. Originalritningarna har överförts till CAD-ritningar i AutoCad under senare år. Båda hornen har en känslighet inom sitt arbetsområde om ca 104-105 dB och kunde prestera ljudtryck uppåt 115-118 dB. Båda hornen visades för publik under Hifi-mässan i Älvsjö hösten 1975 tillsammans med Bo Klason som samtidigt visade sina konstruktioner. Jag vet inget om Bo´s hornkonstruktioner.
Med vänliga hälsningar
Peter Åkemark aka Per Elving
Intressant information.
Har du konstruerat några större horn med lägre gränsfrekvens?
paa skrev:PeterAkemark skrev:Hornen beräknades och simulerades, det var omkring 1973, med hjälp av en 8-bitars datamaskin samt en Basic-programvara. Ritningarna framställdes på millimeterpapper med hjälp av penna samt räknesticka. Nästan inget av underlaget finns kvar idag. Originalritningarna har överförts till CAD-ritningar i AutoCad under senare år. Båda hornen har en känslighet inom sitt arbetsområde om ca 104-105 dB och kunde prestera ljudtryck uppåt 115-118 dB. Båda hornen visades för publik under Hifi-mässan i Älvsjö hösten 1975 tillsammans med Bo Klason som samtidigt visade sina konstruktioner. Jag vet inget om Bo´s hornkonstruktioner.
Med vänliga hälsningar
Peter Åkemark aka Per Elving
Intressant information.
Har du konstruerat några större horn med lägre gränsfrekvens?
PeterAkemark skrev:paa skrev:PeterAkemark skrev:Hornen beräknades och simulerades, det var omkring 1973, med hjälp av en 8-bitars datamaskin samt en Basic-programvara. Ritningarna framställdes på millimeterpapper med hjälp av penna samt räknesticka. Nästan inget av underlaget finns kvar idag. Originalritningarna har överförts till CAD-ritningar i AutoCad under senare år. Båda hornen har en känslighet inom sitt arbetsområde om ca 104-105 dB och kunde prestera ljudtryck uppåt 115-118 dB. Båda hornen visades för publik under Hifi-mässan i Älvsjö hösten 1975 tillsammans med Bo Klason som samtidigt visade sina konstruktioner. Jag vet inget om Bo´s hornkonstruktioner.
Med vänliga hälsningar
Peter Åkemark aka Per Elving
Intressant information.
Har du konstruerat några större horn med lägre gränsfrekvens?
Ja
PeterAkemark skrev:paa skrev:PeterAkemark skrev:Hornen beräknades och simulerades, det var omkring 1973, med hjälp av en 8-bitars datamaskin samt en Basic-programvara. Ritningarna framställdes på millimeterpapper med hjälp av penna samt räknesticka. Nästan inget av underlaget finns kvar idag. Originalritningarna har överförts till CAD-ritningar i AutoCad under senare år. Båda hornen har en känslighet inom sitt arbetsområde om ca 104-105 dB och kunde prestera ljudtryck uppåt 115-118 dB. Båda hornen visades för publik under Hifi-mässan i Älvsjö hösten 1975 tillsammans med Bo Klason som samtidigt visade sina konstruktioner. Jag vet inget om Bo´s hornkonstruktioner.
Med vänliga hälsningar
Peter Åkemark aka Per Elving
Intressant information.
Har du konstruerat några större horn med lägre gränsfrekvens?
Ja
PeterAkemark skrev:1/ 55 Hz är frekvensen för 70/80 hornets utvidgningskoefficient m som ingår i sambandet 4*pi*f=m*c och är den gängse terminologin som användes eller används fortfarande vid diskussioner om horn. Det kan idag förefalla förvillande när man i högtalarsammanhang nästan uteslutande talar om -3dB gränser. En sådan gräns infaller alltid högre än de 55 Hz som vi pratar om här. Hur högt över 55 Hz beror på hur hornet i sin helhet är placerat till omgivande begränsningsytor, rumsförstärkning och i övrigt hur det är konstruerat....
2/ Om du menar ändliga horn så är ju alla fysiskt realiserbara horn ändliga och D.B. Keele visade under 70-talet tror jag att hornmynningen hade en optimal area i förhållande till hornets önskad undre frekvens....
JM skrev:De flesta bashornen är i praktiken suboptimala expanderande ljudledningshögtalare.
Rätta gärna om jag missuppfattat.
JM
IngOehman skrev:Fast det gäller ju även för frontladdade "långa" horn. Det blir lite mera udda ljudledningshögtalare av sådant förvisso, om ljudet från elementets andra sidan är blockerat, men ändock. Det uppstår tydliga pipresonanser i hornen om de är avkapade, vare sig om hornet ansluter till membranets bak- eller framsida.
Sen finns det ju frontladdade korta horn också, där man basreflexladdar baksidan, som t ex Voice of the Theatre.
Vh, iö
paa skrev:Bakladdade horn och tappade horn har utstrålning ur två olika öppningar, som kan spela både i fas eller ur fas vid olika frekvenser.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst