Bra inlägg!
Om din kommentar vill jag säga, att det inte är så svårt att få ett horn att spela bra upp till 300 Hz. Att få det att spela bra ned till 40 är mycket svårare. Det är i själva verket svårt nog att komma under 100 Hz med hjälp av hornteknik.
Om man kombinerar horn med ljudledningsprincipen, det vill säga gör ett horn som man kapar av så det blir missanpassning och resonans, så kan man få det att sträcka sig lägre ned än 100 Hz utan att det behöver blir ohanterligt stort, men då är det inte hornprincipen man använder sig av under 100 Hz (ett 100 Hz-horn får en mynningsdiameter av ungefär en meter, vilket är rätt stort). Och ändå är det svårt att komma långt under 100 Hz.
Då tänker sig säkert någon att man ju inte med någon större svårighet når ned till 40 Hz med ljudledningshögtalare, så då borde väl samma sak gälla ett hornsystem som BLIR en ljudledning då det är avkapat?
Men problemet är att när man utgår ifrån en hornhögtalare och kapar det kort och får en förstärkande resonans vid kvartsvåglängden (drygt två meter vid 40 Hz) så duger det inte med några fjuttiga 86 dB vid resonans (som man kanske har från en ljudledningshögtalare) utan för att det verkligen skall förlänga bandbredden nedåt så behöver man ju nå upp till samma nivå som finns vid högre frekvenser - den som ges av känsligheten i hornets riktiga hornområde, säg över 150 Hz.
Vi kan i förekommande fall tala om över 100 dB @ 2,83 volt, alltså 14 dB mera än 86 dB...
Det betyder# att även lådvolymen behöver vara "14 dB större" (för att nå tillräckligt ljudtryck), så om ljudledningshögtalaren gjorde sitt jobb på 70 liter i en icke hornmatad konstruktion med normal ljudledningskänslighet (86 dB?) och undre gränsfrekvens om 40 Hz, så behöver den vara 5 gånger större (alltså 350 liter) - om den INTE är hornformad, för att förlänga bandbredden ned till 40 Hz*, och här kommer det värsta - är den hornformad så behöver den vara ännu större än så.

Skälet är att tryckfördelningen blir mindre gynnsam i en expanderande hornform. I ett inverterar horn sker det motsatta och volymen kan minskas, men då är det å andra sidan helt obrukbart som horn istället. ljudledningshögtalares pipa formar man dock ofta som ett inverterar paraboliskt horn, för att det skall komma närmare basreflexlådans förmåga därvidlag. Alltså med avseende på att skapa lågfrekvensljudtryck med god verkningsgrad i förhållande till lådvolymen.
Vh, iö
- - - - -
*Resonemanget är lite förenklat eftersom tonkurvans kvalitet har bortsetts ifrån i sammanhanget. Även om man tillgodoser allt det nämnda så är det alltså inte säkert att man får en njutbar tonkurva ur systemet, men nivå vid 40 Hz kan man få i varje fall, ur ett horn, om det är avkortat, om det är tillräckligt stort. Typ upp åt 500 liter kan behövas. Därför ser man att verkliga horn oftast inte når så djupt, snarare är det vanligt att även rätt så stora "bashorn" faller rätt så brant redan under 50-60 Hz.
Men den bas de kan ge därovanför kan vara särdeles fysisk och närvarande, underbart slagkraftig. Så man skall inte stirra sig blind på siffror, verkligen inte. Men OM man skall tala om siffror, så tycker jag de skall vara riktiga. Det är bara det jag vill säga.
# Vad detta beror på är inga konstigheter, men det blir för omfattande att gå in på det i detta svar. Sambandet mellan lådvolymen och nivån vid avstämning är praktiskt taget linjärt (allt annat lika).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).