RITNINGAR Horn KONSTRUKTIONER

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: RITNINGAR Horn KONSTRUKTIONER

Inläggav IngOehman » 2015-04-05 14:54

JM skrev:
IngOehman skrev:Fast det gäller ju även för frontladdade "långa" horn. Det blir lite mera udda ljudledningshögtalare av sådant förvisso, om ljudet från elementets andra sidan är blockerat, men ändock. Det uppstår tydliga pipresonanser i hornen om de är avkapade, vare sig om hornet ansluter till membranets bak- eller framsida.
Sen finns det ju frontladdade korta horn också, där man basreflexladdar baksidan, som t ex Voice of the Theatre.
Vh, iö

De Voice of the Theatre hade inge avstämd port. Öppningen var så stor att ungarna klättrade in o använde högtalarna som koja.

Vad är det som får dig att tro att portarna inte var avstämda? :o

Det var de. Dock har de även så stor låda att de utan att behöva få otillräcklig portarea, kan nå ned till portlängden en material-tjocklek. Inget konstigt med det. Äldre basreflexhögtalare hade ofta sådana portar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-04-05 16:56

Jag tycker nog att man skall släppa resonemanget och mäthysterin , Det står ju helt klart att nått perfekt horn har ingen plats med men eftersom musikerna själva använder horn i sina PA så blir det ändå ganska en nära konsert upplevelse oftast och riktigt naturligt. Dessutom var det väl det som var meningen med både 70/80 & MK1 byggena att återge vad man annars skulle få pröjsa skjortan för till en storlek som passar i unklislyan eller i radhuset.

360L - RT-3D Mittbashornet känns fortfarande som en oslagbar skapelse så mycket ljud för så lite pengar spikrakt ned till 20Hz det kan ingen förneka !
Bilagor
IMG_0427   RT 360.jpg
RT-3D Mittbasdhorn
IMG_0427 RT 360.jpg (180.17 KiB) Visad 11840 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-05 17:02

Rockolga skrev:360L - RT-3D Mittbashornet känns fortfarande som en oslagbar skapelse så mycket ljud för så lite pengar spikrakt ned till 20Hz det kan ingen förneka !

Ingen aning, känner inte till dess prestanda. Men fulare kan man troligen inte finna...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-05 17:22

Klart man kan förneka sådan där rappakalja.

Helt absurt att påstå att det är spikrakt ned till 20 Hz!

- - -

Det är även dumheter att antyda att man live alltid använder horn i basområdet.

Vh, iö

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-04-05 23:22

Jo, man kan efter att bara lyssnat påstå att så är fallet 20Hz och under det vid högre ljudtryck.... och kan man dessutom säga att Hornet är fult så minskar trovärdigheten fatalt ( natlordens anm.) Men bor man i en lya som knapp man kan andas i så kanske man skall satsa på en säng med inbyggda högtalare och en subba under madrassen om man inte har en i köket redan. .

Man bör nog välja ett element med kraftig magnet som håller konrörelserna i schack om man ämnar dra på lite.
Många gnäller om att Hornet är för kort men, glömmer räkna in finessen i att golvareal och väggen bakom är en del av konstruktionen ca 2x 3,5 Meter mot t.ex 70/80 hornets 2x1 meter kanske...
Hornet är i äkta teakfanèr varmvalsat , kantat av urvalda fanerbitar frontluckan extremt fin teak samt monterat med hylsskruv av svenskt märke i mässing. Snyggt enkelt estetiskt funkis bygge. Ställ gärna en platt TV och en blomma ovanpå har sett ett med akvarium men , Jag vet inte hur firrarna mådde vatten lär ju transportera basljud bättre än luft. :mrgreen:

OK, det finns ju kontrabas men, i orkestrala samanhang i större lokaler än den lokala klubben brukar även den läcka ut i ett horn i lokalen om det nu inte sitter 150 man i ett orkesterdike och gnisslar på fiolernas förståss :D

Jag har alltid lika kul varje gång jag kollar på den här sidan http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=90975

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-06 10:32

Rockolga skrev:Jo, man kan efter att bara lyssnat påstå att så är fallet 20Hz och under det vid högre ljudtryck....

Och man kan påstå att månen är jord av ost. Och?

Rockolga skrev:och kan man dessutom säga att Hornet är fult så minskar trovärdigheten fatalt ( natlordens anm.)

Så du är universums envändige smakdomare? Menar nog att det är rimligare att låta var och en få fortsätta att vara expert på sin egen smak. Du talar om trovärdighet, det blir bara FÖR fel.

Om du på allvar menar och beskyller Nattlorden för att påstå något som inte stämmer (att han tycker högtalaren är ful) så måste du rimligtvis berätta varför du vet bättre vad han tycker än han själv.

Rockolga skrev:Men bor man i en lya som knapp man kan andas i så kanske man skall satsa på en säng med inbyggda högtalare och en subba under madrassen om man inte har en i köket redan.

Eh... Okej.

Rockolga skrev:Man bör nog välja ett element med kraftig magnet som håller konrörelserna i schack om man ämnar dra på lite.

Menar du på allvar att du tror att olika stor magnet passar för olika ljudtryck?

Och i ett horn så är det dessutom ofta så att magnetstyrkan (läs kraftfaktorn) inte som i slutna lådor och basreflexlådor är en konkontrollerade kraft. Det beror på att man i ett horn har en så stark belastning av konen att man inte når upp till max-EMK, och därför så betyder ofta en starkare magnet en STÖRRE konrörelse i ett horn.

Nu har vi förvisso här framförallt talat om väldigt avkortade horn och då gäller inte riktigt samma regler, men att olika stark magnet gäller för olika ljudtryck är även i sådana konstruktioner tokerier.

Rockolga skrev:Många gnäller om att Hornet är för kort men, glömmer räkna in finessen i att golvareal och väggen bakom är en del av konstruktionen ca 2x 3,5 Meter mot t.ex 70/80 hornets 2x1 meter kanske...

Om DU glömt något så tala för dig själv. Stöd från golv och vägg har man i de flesta högtalare vid praktisk möblering, för 70/80-hornet når man bara precis under 100 Hz utan det.

Om du vill ha hjälp att kartlägga hornets egenskaper så säg bara till. Jag kan komma över så mäter vi, så får du själv se.

Rockolga skrev:Hornet är i äkta teakfanèr varmvalsat , kantat av urvalda fanerbitar frontluckan extremt fin teak samt monterat med hylsskruv av svenskt märke i mässing. Snyggt enkelt estetiskt funkis bygge.

Bilden sa det mesta tycker jag. I mina ögon är de rätt så snygga.

Rockolga skrev:Ställ gärna en platt TV och en blomma ovanpå har sett ett med akvarium men , Jag vet inte hur firrarna mådde vatten lär ju transportera basljud bättre än luft. :mrgreen:

Talar man om gigantiska vattenmassor och ljud som skapas I vattnet, så blir skillnaden signifikant, dock framförallt såtillvida att ljudet rör sig snabbare i vatten än i luft. Avståndslagen gäller dock även i vatten. En stor skillnad är att ljudet ju i det här fallet skapas i luften och missanpassningen till vattnet för faktiskt att en väldigt liten andel av energin kommer att gå in i vattnet, det mesta ljudet reflekteras i glaset/vattnet, tillbaka ut till luften. Akustisk missanpassning helt enkelt. Om inte bashornet är illa drabbad av vibrationer vill säga, för energi som kommer den vägen kan fortsätta in i akvariet rätt så lätt.

Rockolga skrev:OK, det finns ju kontrabas men, i orkestrala samanhang i större lokaler än den lokala klubben brukar även den läcka ut i ett horn i lokalen om det nu inte sitter 150 man i ett orkesterdike och gnisslar på fiolernas förståss :D

Det ser ut som om du plötsligt bytt ämne och nu talar om något helt annat. Och oavsett vilket så är det långt ifrån säkert att det PA-system du talar om arbetar enligt hornprincipen i basområdet. Det vanliga är att så inte är fallet.

Rockolga skrev:Jag har alltid lika kul varje gång jag kollar på den här sidan http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=90975

Ja, många tjusiga byggen där. Men bara typ två riktiga bashorn.

Vh, iö

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-04-06 13:36

För att göra svaret så kort som möjligt:

Hur kan man påstå att en perfekt byggd låda är ful när det inte finns några andra alternativ att fanèra möjligen måla då.
- Jäkligt korkat utryckt bara !

RT ( Klason & Strange) gjorde aldrig någon hemlighet av att Hornen framförallt 70/80 & MK1 var horn som var avsedda att ljuda bra fastän det var s.k kompensationshorn vilken man själva lyckades bra med och dom var väl fiffigare på såna här byggen än nån av oss här eller... ?

Därför la man ut även 3D - 360L mittbashornet som ett djupbashorn vilket det också blev samt luftigt transientrikt , Ett riktigt bra Horn 2x3,5M vilket får anses maximerat för vad en bostad kan tänkas rymma.

- En Amerikan sa till mig... - Varför bygga stora jättehorn när det ändå bara finns ett par enstaka plattor som möjligen kan återge dem och du kanske inte ens gillar ... försök att hålla dig till rimliga storlekar eller skall du bygga ett horn för en tongenerator ?

Nej nu skriver du om texten lite som du vill men, min erfarenhet är att det inte skadar med en kraftfull magnet som håller konen på plats , min Perless som hade klen magnet hoppade ur medans både Focal framnförallt Coral 10F-60 behöll toppformen efter 20 år , JBL LE10 har jag bara testat ett tag men, det verkar lira fint.... Har jag Fel om jag påstår att Coral 10F-60 är en kopia på nån JBL ?

Akvarier , tja inget att orda om nått akvarium med djur i kommer aldrig att installeras däremot kröp min katt in i hornet men kom snabbt ut när pickuppen trillade ned på tallriken.

Det är klart man kan nu som då köpa sig ett par Amerikanska Studiohögtalare för hundratusentals kronor eller bygga sig ett par billiga horn och uppnå samma nöje för ett par tusenlappar.

T.ex Folk betalar 60.000 för ett par JBL L300 köp elementen löst för några tusen på nätet tryck in dem i ett välbyggt MK1 Horn och du blir inte besviken dekorera i nån fräck lack eller fannèr belys med LED för myskvällar bakom linser eller inne i hornet.

Dela vid 700 / 4000 Hz Horn hela vägen .

Eller ännu bättre ett 3D djupbas mittbassystem med ett par fräcka sidosystem ger en hög woow effekt och imponerings faktor, när ingen fattar varifrån basen kommer.

PS läste nånstans ( amerikanskt forum ) att man mätt opp RT 3D360L till 30Hz ett annat ställe 27 Hz men att man inte var nöjd med hur man satt ihop hornet eller dämpat och borde kunna förbättra detta med modernare mtrl och element
Turkbasen Gamma eller Isophone kan ju knappast ha varit nått optimalt att testa med.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-06 13:53

Men varför fortsätter du?

Ju mer du skriver desto mera adderar till listan av fel. Det är klart att du skall skriva, men skriv om sådant du vet något om istället.

JBL LE10 finns i några olika varianter, minst två, A och H, och ingen har någon märkvärdig motorstyrka. Mellan 8 och 10 är inte mycket för ett 10"-element. Därför har de även rätt normala Q-värden på runt 0,4 i fri luft. De är element avsedda för rätt så stora basreflexlådor. 70-100 liter skadar inte.

Till (riktiga)horn finns det element som passar mycket bättre. Inte för att man behöver motorstyrka för att ge membrankontroll, utan för att man behöver det för att ge verkningsgrad. I ett perfekt anpassat horn gäller att element med stark motor och lätt membran passar bäst. Lätt membran är dock inte viktigt om man inte behöver stor bandbredd uppåt.

Och allvarligt talat, hur 17 tänker du när du skriver sådant här:

Rockolga skrev:Hur kan man påstå att en perfekt byggd låda är ful när det inte finns några andra alternativ att fanèra möjligen måla då.

Det gäller väl de flesta högtalare, att man väljer mellan fanera och att måla? Och?

Men hur kan detta användas som argument för att ingen får tycka att en högtalare är ful?

Menar du att det hade varit okej att tycka att lådan varit ful om den hade kunnat förgyllas? Vad har möjligheterna med saken att göra alls?

Om någon, i detta fall Nattlorden skriver att han tycker att lådan är ful så tycker han väl det. Var är ditt problem med detta? Låt var och en bestämma vad de tycker själv. Det blir bättre. Om något är snyggt eller fult är en subjektiv fråga, och du kan inte bestämma vad andra skall tycka.

Han skrev inte att den var illa byggd, bara att han tyckte den var ful. Det behöver inte ha någonting med hantverket att göra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-06 14:17

Nä, det var snarare upplevelsen av instabilitet som störde. Hade där varit en tunn stolpe ned i alla ytterhörnen hade den nog inte stört mig alls... Men som den är nu kan jag knappt titta på den utan att det kryper i mig...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-06 14:39

Misstänkte att det var en formfråga.

Har sett dem byggas med full baksida, alltså som går ned till golvet, men det känns väl fortfarande lite väl riskabelt att sätta sig på den om man gör det nära främre hörnen... Annars tycker jag det är en rätt så fin konstruktion, påhittig liksom. Även om den förstås inte når ned till 20 Hz spikrakt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-04-06 17:52

Rockolga skrev:PS läste nånstans ( amerikanskt forum ) att man mätt opp RT 3D360L till 30Hz ett annat ställe 27 Hz men att man inte var nöjd med hur man satt ihop hornet eller dämpat och borde kunna förbättra detta med modernare mtrl och element

Var det kanske en svensk som skrev detta, har du någon länk till detta eller dessa inlägg?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-04-06 18:00

IngOehman skrev:Men varför fortsätter du?

Ju mer du skriver desto mera adderar till listan av fel. Det är klart att du skall skriva, men skriv om sådant du vet något om istället.

JBL LE10 finns i några olika varianter, minst två, A och H, och ingen har någon märkvärdig motorstyrka. Mellan 8 och 10 är inte mycket för ett 10"-element. Därför har de även rätt normala Q-värden på runt 0,4 i fri luft. De är element avsedda för rätt så stora basreflexlådor. 70-100 liter skadar inte.
-Jag tyckte jag nämnde Coral 10F-60 Och Focal... samt att jag inte testat JBL 10a ännu men att den leverar !
LE 10a är väl 8 Ohm/ Alnicomagnet speakern RS 30Hz - LE H är väl 16 Ohm varianten - LE A-1 8 Ohm annan magnet....

Till (riktiga)horn finns det element som passar mycket bättre. Inte för att man behöver motorstyrka för att ge membrankontroll, utan för att man behöver det för att ge verkningsgrad. I ett perfekt anpassat horn gäller att element med stark motor och lätt membran passar bäst. Lätt membran är dock inte viktigt om man inte behöver stor bandbredd uppåt.

Och allvarligt talat, hur 17 tänker du när du skriver sådant här: -Jag tyckte jag nämnde Coral 10F-60 Och Focal samt att jag inte testat JBL 10a ännu !

Rockolga skrev:Hur kan man påstå att en perfekt byggd låda är ful när det inte finns några andra alternativ att fanèra möjligen måla då.

Det gäller väl de flesta högtalare, att man väljer mellan fanera och att måla? Och?

Men hur kan detta användas som argument för att ingen får tycka att en högtalare är ful?
Man kanske bör vara saklig en låda kan aldrig vara ful om den fyller sitt ändamål man , kan däremot tycka den låter illa men, då får man ha mer kött på benen.

Menar du att det hade varit okej att tycka att lådan varit ful om den hade kunnat förgyllas? Vad har möjligheterna med saken att göra alls?
-Se ovan

Om någon, i detta fall Nattlorden skriver att han tycker att lådan är ful så tycker han väl det. Var är ditt problem med detta? Låt var och en bestämma vad de tycker själv. Det blir bättre. Om något är snyggt eller fult är en subjektiv fråga, och du kan inte bestämma vad andra skall tycka.

Han skrev inte att den var illa byggd, bara att han tyckte den var ful. Det behöver inte ha någonting med hantverket att göra.

Dumt resonemang och inte trovärdigt alla lådor är rektangulara mer eller mindre.

Vh, iö
Senast redigerad av Rockolga 2015-04-06 18:13, redigerad totalt 2 gånger.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-04-06 18:04

paa skrev:
Rockolga skrev:PS läste nånstans ( amerikanskt forum ) att man mätt opp RT 3D360L till 30Hz ett annat ställe 27 Hz men att man inte var nöjd med hur man satt ihop hornet eller dämpat och borde kunna förbättra detta med modernare mtrl och element

Var det kanske en svensk som skrev detta, har du någon länk till detta eller dessa inlägg?
Kanke t.o.m en Norrman , går säkert att googla fram såsmåningom ,tror det var circa 5 år sedan jag såg inlägget. Tycker emellertid fortfarande att man skall utgå från det musikanterna levererar och jämföra det med vad man får ut IRL eller IRS kanske man skall säga.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-04-06 18:08

IngOehman skrev:Misstänkte att det var en formfråga.

Har sett dem byggas med full baksida, alltså som går ned till golvet, men det känns väl fortfarande lite väl riskabelt att sätta sig på den om man gör det nära främre hörnen... Annars tycker jag det är en rätt så fin konstruktion, påhittig liksom. Även om den förstås inte når ned till 20 Hz spikrakt.

- Nått sånt har jag då aldrig sett, vederbörande kanske inte hade nån vägg , eller tänkte använda den som köks-Ö ? 12" lådan är heller inte så smäcker dessutom låter den inte bättre än 10" vilket avgör saken, om du har rätt media så skall du se att den trillar ned till 20 men det är inte det som är det väsentligaste utan det är det narturliga ljudet som kommer ur den ytterst sällan du får nån användning av några 20 Hz om alls.

Btw: XCoral 10F-60 värden här
model. rating

CORAL 10F-60 model:25cmcone type full range unit
.. impedance:8Ω
program sauce input:60W
most low also. frequency:30Hz
reproduction frequency band:fo~20kHz
output sound pressure level:94dB/W/m
total. bundle:210,000maxwell
valid oscillation half diameter(a):10.7cm
oscillation series etc.. mass(mo):29g
Qo:0.45
weight:6.8kg

Sen har jag också förutom LE10a en JBL LE 10H-1 liggandes för lyssnas av.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-06 22:29

Kan någon moderator fixa Rockolgas citeringar, plz?

För framtida försök - du skall skriva dina kommentarer EFTER det citerade, inte inuti det, alltså före [/quote].

Om du vill interfoliera dina svar så skall du lägga in ett [/guote] i slutet av det du vill kommentera av en större text, skiva ditt svar efter det, och sedan lägga ett nytt [guote="den du citerar"] efter det du klipper in av egen text.

Byt g mot q dock i quote. Jag skrev med g så det inte skall bli en kvotering av det.

- - -

Och vad gäller för 10F-60 då?

Jo, att det inte är ett särskilt motorstarkt element heller. De redovisar data väldigt dåligt, men med en resonansfrekvens om 30 Hz, ett Q-värde om 0,45 och en rörlig massa om 29 gram så är summan av resonansfaktorerna 5,27451 vilket betyder att dämpningarna blir 11,7 Ns/m tillsammans. Om man vågar gissa på ett Re på sisådär 6 ohm och en mekanisk dämpning om kanske 1 Ns/m så ger det en kraftfaktor om 8. Det är inte mycket för ett 10"-element.

Känsligheten i oändlig baffel blir rätt så hög dock, då rörliga massan är låg (29 gram är lite för ett 10"-element), men i ett horn så säger det bara att övre gränsfrekvensen blir god. Motorstyrkan är dock som sagt rätt så svag. I horn brukar man vilja ha element med ordenligt kraftfaktor. För ett 10"-element är en kraftfaktor om säg 14 och uppåt starkt.

Vh, iö

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-04-07 09:12

Det var tråkiga Nyheter för Coral 10F-60 var den Högtalaren som funkat bäst och levererat mest bas av alla jag testat samt den Högtalaren genierna på HI-Fi Kit förordade att använda på 80/90-talet sålänge den fanns att köpa den skulle ersätta nån svindyr JBL och vara en billigare bättre alternativ/kopia av den var vad man sade.
-Då kanske du kan tipsa fram ett ännu lämpligare element av modernare slag , kanske genombrottet för 20Hz drömmen ?

HI-Fi Kit Förslag FOCAL 10K6411 http://nedlab.com/wp/wp-content/uploads ... 0K6411.pdf
Här är en till HI-Fi Kit rekomenderade http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 26w8534g00

Focalen för övrigt den som sitter på bilden med öppnad kammare , funkar bra men Coralen rappare i vändningarna och krispigare.

Hilsen Olga

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-07 11:07

IngOehman skrev:Kan någon moderator fixa Rockolgas citeringar, plz?

Jag förstår din frustration, men det är ett jäkla pillande. Han kanske lär sig efter ditt informativa inlägg? :)
... tycker jag!

Per

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-04-07 13:09

PerStromgren skrev:

Jag förstår din frustration, men det är ett jäkla pillande. Han kanske lär sig efter ditt informativa inlägg? :)
Att vara informativ är en sak men att komma med egna förslag ett annat .... 8O

Som sagt stark motor frågan är om man luckas få opp resonansfrekvensen http://www.hifikit.se/images/4323/26w-4558t00.pdf

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-07 15:42

Citatet blev rätt denna gång, men din text är svår att dechiffrera.

Vad menar du egentligen?

Tror du att motorstyrkan bestäms av resonansfrekvensen? :?

Vh, iö

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-04-07 20:31

IngOehman skrev:Citatet blev rätt denna gång, men din text är svår att dechiffrera.

Vad menar du egentligen?

Tror du att motorstyrkan bestäms av resonansfrekvensen? :?

Vh, iö
Nu får du sluta förutse felaktigheter men, fakta är att ett element i RT bänken föreskrivs att ett element med en resonansfrekvens på ca 30Hz skall användas. Det har inte de jag tittat på även om övrigt motsvarar det du önskade..antar att man får minska kammaren bakom elementet får att öka få detta lite eller har du nått bättre förslag ?
http://www.hifikit.se/images/4323/26w-4558t00.pdf

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-04-07 20:52

PerStromgren skrev:

För mig kan du plocka bort hela tråden , Det verkar ändå inte finnas nått intresse för att få still på ett gammalt vintage horn utan dissa det på alla möjliga sätt och att helt enkelt inte acceptera att det låter förbannat bra rätt snickrat. Gäller även de andra hornen till mindre volym.

- Så plocka bort tråden så vi slipper skiten, jag är ju ändå ingen ljudbög utan en vanlig snickare som bygger snajdiga grejor jag kan lika gärna hålla mig till inredning och fortsätta lyssna på mitt gamla RT bashorn under arbetet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-09 13:34

Det finns väl ingen som dissat hornen, bara påpekat för dig att du kommer med en massa uppgifter och påståenden som är uppåt väggarna fel.

Att du säger att ett horn har en spikrak tonkurva ned till under 20 Hz när det i verkligheten inte alls är så, gör ju inte hornet dåligt. Det är bara dina uppgifter som är uppåt väggarna fel.

Horn har sina poänger, men vad är det för poäng med att påstå att de har egenskaper som de inte har? Det är bara dumt. Och detsamma gäller högtalarelement - varför kommer du med en massa påståenden om deras egenskaper när du uppenbart inte vet vilka egenskaper de har? Jag förstår inte hur du tänker när du gör så.

Om du gillar horn (vilket många andra också gör) så varför berättar du inte om sådant du VET (på riktigt) och om hur du upplever dem? När du använder fysikaliska begrepp som du varken behärskar eller förmedlar saklig information med, så blir det ju bara helt fel.

- - -

Missförstå mig inte - det är helt okej att inte vara insatt i fysiken runt högtalare. Ingen behöver vara det varken för att bygga eller för att gilla och berätta om sina intryck och preferenser.

Men det du gör är något helt annat - du kommer med påståenden som du klär i fysikalisk dräkt. Och det du skriver är uppåt väggarna fel. Vad är det får mening med detta?

Jag tror INGEN har något att erinra mot att du skriver om hur du ser på världen och vad du upplever och vad du gillar, men varför påstår du en massa saker om fysiken, när du inte är insatt i den överhuvudtaget? Det är det enda problemet. Hornhögtalare är som de är, och de har definitivt sin plats här i världen. Alla behöver inte gilla dem, men det är svårt att komma ifrån att de har en massa egenskaper som är användbara i vissa sammanhang. Och många älskar horn.

Jag tror du blandar ihop kommentarer som invänder sakligt mot det du skrivit med att det skulle vara en kritik mot hornhögtalare. De sakinvändningar de sett säger bara att det du skriver är sakligt felaktigt, inte att horn är dåliga.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-04-09 14:08

Jag håller med IÖ.
Om ett horn skall gå rakt till 20Hz blir det STORT.
Jag gillar horn själv och har hört RT horn i olika konfigureringar på 70 och 80-talet. En del har låtit bra, en del har låtit kul och annat har inte varit så bra.
Men jag läser gärna mera om horn, byggen egna erfarenheter osv. Ta det inte personligt att vissa uppgifter inte ser korrekta ut. Försök hellre kontrollera om du kan verifiera dessa. Kanske du kan mäta på hur hornen beter sig i ditt rum.
Skulle själv gilla om man hittade en så liten hornlösning som möjligt som ändå samtidigt spelar bra upp till 300Hz. OM den sen går till 20 eller 30, kanske 40Hz bryr mig väldigt lite.

Med vänlig hälsning/Harryup

Hornanvändare själv.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-09 18:57

Bra inlägg!

Om din kommentar vill jag säga, att det inte är så svårt att få ett horn att spela bra upp till 300 Hz. Att få det att spela bra ned till 40 är mycket svårare. Det är i själva verket svårt nog att komma under 100 Hz med hjälp av hornteknik.

Om man kombinerar horn med ljudledningsprincipen, det vill säga gör ett horn som man kapar av så det blir missanpassning och resonans, så kan man få det att sträcka sig lägre ned än 100 Hz utan att det behöver blir ohanterligt stort, men då är det inte hornprincipen man använder sig av under 100 Hz (ett 100 Hz-horn får en mynningsdiameter av ungefär en meter, vilket är rätt stort). Och ändå är det svårt att komma långt under 100 Hz.

Då tänker sig säkert någon att man ju inte med någon större svårighet når ned till 40 Hz med ljudledningshögtalare, så då borde väl samma sak gälla ett hornsystem som BLIR en ljudledning då det är avkapat?

Men problemet är att när man utgår ifrån en hornhögtalare och kapar det kort och får en förstärkande resonans vid kvartsvåglängden (drygt två meter vid 40 Hz) så duger det inte med några fjuttiga 86 dB vid resonans (som man kanske har från en ljudledningshögtalare) utan för att det verkligen skall förlänga bandbredden nedåt så behöver man ju nå upp till samma nivå som finns vid högre frekvenser - den som ges av känsligheten i hornets riktiga hornområde, säg över 150 Hz.

Vi kan i förekommande fall tala om över 100 dB @ 2,83 volt, alltså 14 dB mera än 86 dB...

Det betyder# att även lådvolymen behöver vara "14 dB större" (för att nå tillräckligt ljudtryck), så om ljudledningshögtalaren gjorde sitt jobb på 70 liter i en icke hornmatad konstruktion med normal ljudledningskänslighet (86 dB?) och undre gränsfrekvens om 40 Hz, så behöver den vara 5 gånger större (alltså 350 liter) - om den INTE är hornformad, för att förlänga bandbredden ned till 40 Hz*, och här kommer det värsta - är den hornformad så behöver den vara ännu större än så. :(

Skälet är att tryckfördelningen blir mindre gynnsam i en expanderande hornform. I ett inverterar horn sker det motsatta och volymen kan minskas, men då är det å andra sidan helt obrukbart som horn istället. ljudledningshögtalares pipa formar man dock ofta som ett inverterar paraboliskt horn, för att det skall komma närmare basreflexlådans förmåga därvidlag. Alltså med avseende på att skapa lågfrekvensljudtryck med god verkningsgrad i förhållande till lådvolymen.

Vh, iö

- - - - -

*Resonemanget är lite förenklat eftersom tonkurvans kvalitet har bortsetts ifrån i sammanhanget. Även om man tillgodoser allt det nämnda så är det alltså inte säkert att man får en njutbar tonkurva ur systemet, men nivå vid 40 Hz kan man få i varje fall, ur ett horn, om det är avkortat, om det är tillräckligt stort. Typ upp åt 500 liter kan behövas. Därför ser man att verkliga horn oftast inte når så djupt, snarare är det vanligt att även rätt så stora "bashorn" faller rätt så brant redan under 50-60 Hz.

Men den bas de kan ge därovanför kan vara särdeles fysisk och närvarande, underbart slagkraftig. Så man skall inte stirra sig blind på siffror, verkligen inte. Men OM man skall tala om siffror, så tycker jag de skall vara riktiga. Det är bara det jag vill säga.

# Vad detta beror på är inga konstigheter, men det blir för omfattande att gå in på det i detta svar. Sambandet mellan lådvolymen och nivån vid avstämning är praktiskt taget linjärt (allt annat lika).
Senast redigerad av IngOehman 2015-04-09 19:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-09 19:00

IngOehman skrev:Om man kombinerar horn med ljudledningsprincipen, det vill säga gör ett horn som man kapar av så det blir missanpassning och resonans, så kan man sträcka sig lägre ned än 100 Hz utan att det behöver blir ohanterligt stort, men då är det inte hornprincipen man använder sig av under 100 Hz (ett 100 Hz-horn får en mynningsdiameter av ungefär en meter, vilket är rätt stort).

Problemet är väl sällan mynningsdiametern... utan (att) längden (är kopplad till mynningen). Det går ju bra att ställa stora Magnapan utan problem hos många.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-09 19:05

Jo. Att horn blir långa vet nog alla, tänkte jag. Men att det faktiskt är mynningsdiametern som avgör om anpassningen till luften utanför blir bra eller om huvuddelen av energin reflekteras tillbaka in i hornet, tror jag inte alla har så bra pejl på.

Tittar man på alla normala "bashorn" så ser man ju att de normalt har för liten hornmynning till och med för att kunna stråla ut 150 Hz. Alltså även om utvidgningskoefficienten är tillräckligt låg för att transformationen i pipan skall vara tillfyllest.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-09 19:08

Om man tänker sig ett mono-horn för basen... och kan tänka sig använda hela framväggen i ett hyffsat normalt vardagsrum... säg 4m x 2,40m ... var hamnar man då i frekvens?

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-04-09 19:58

Opus3 Bosse hade ju ett stort horn från källaren upp till lyssningsrummet - nån som har koll på hur det funkade/lät?
-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-09 21:40

Det var, trots sin storlek alldeles för litet, mynningen dög bara för hornlast ned till sisådär 60 Hz, men det var ändå ett rätt så långt horn, och det fick en rätt rejäl kvartsvågsresonans (om jag minns rätt hamnade den faktiskt vid nära 20 Hz). Sådana horn kan imponera mycket. Just när man använder en resonans som liksom "sticker ut", så kan det ge en lite speciell känsla. Skapligt färgat, men rätt så häftigt.

Nattlorden skrev:Om man tänker sig ett mono-horn för basen... och kan tänka sig använda hela framväggen i ett hyffsat normalt vardagsrum... säg 4m x 2,40m ... var hamnar man då i frekvens?

Då jäklar börjar det hända saker. Det är stort nog för att klara ungefär 30 Hz. Men det blir svårt att betrakta ett sådant horn som enskildhet, då det faktiskt istället för att fortsätta att expandera drabbas av en kanal som tar slut i rummets bakvägg.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-04-09 22:41

På 60 talet publicerades i HFN&RR ett 15 Hz horn kontruerat så att de första dipparna i hornet sammanföll med peakrna i rummet!

Mina DIY tappade i basen säkert en oktav tidigare än mina Stridbeck TL-6 men hornladdade 15"...

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi