Magnuz skrev:Kan du ge några exempel på "dåliga" skivor? Jag har genom åren hört en hel del anläggningar i prisklasser från tusen spänn till över miljonen och visst låter det bättre i bra anläggningar, men de fel som orsakas av "tokmastring" går inte att reparera. Lyssna t.ex. på Red Hot Chili Peppers "Californication". Den skivan låter på sina ställen som om högtalarna är trasiga.sportbilsentusiasten skrev:Är det BARA jag (o Panelguy verkar det som) som hört flera olika anläggningar o faktiskt hört hur bra vissa sk "dåliga" skivor kan låta?
Just denna skiva har jag hört hos en kamrat i Göteborg, på en vinylspelare med tillhörande rörelektronik och ett par Focal högtalare. Visst hördes det att skivan var "tokmastrad" men det lät riktigt bra ändå. Framför allt gick musiken fram på ett sätt som det aldrig gjort hos mig eller på andra ställen där jag hört samma skiva. Och, det handlar inte alls o några frekvensmässiga korrigeringar för att få det hela att låta mer smakligt. Mer om hur anläggningen presenterar det musikaliska innehållet. Min kamrat är extremt duktig på att sätta upp anläggningar och redan på 70-talet kunde jag njuta av komplicerade Zappa-plattor som hos mig mest lät kaos.
/ B