Varför låter nästan all musik skit?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Varför låter nästan all musik skit?

Inläggav Bill50x » 2015-04-05 21:35

Magnuz skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Är det BARA jag (o Panelguy verkar det som) som hört flera olika anläggningar o faktiskt hört hur bra vissa sk "dåliga" skivor kan låta?
Kan du ge några exempel på "dåliga" skivor? Jag har genom åren hört en hel del anläggningar i prisklasser från tusen spänn till över miljonen och visst låter det bättre i bra anläggningar, men de fel som orsakas av "tokmastring" går inte att reparera. Lyssna t.ex. på Red Hot Chili Peppers "Californication". Den skivan låter på sina ställen som om högtalarna är trasiga.

Just denna skiva har jag hört hos en kamrat i Göteborg, på en vinylspelare med tillhörande rörelektronik och ett par Focal högtalare. Visst hördes det att skivan var "tokmastrad" men det lät riktigt bra ändå. Framför allt gick musiken fram på ett sätt som det aldrig gjort hos mig eller på andra ställen där jag hört samma skiva. Och, det handlar inte alls o några frekvensmässiga korrigeringar för att få det hela att låta mer smakligt. Mer om hur anläggningen presenterar det musikaliska innehållet. Min kamrat är extremt duktig på att sätta upp anläggningar och redan på 70-talet kunde jag njuta av komplicerade Zappa-plattor som hos mig mest lät kaos.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-04-05 21:43

_Fredrik_ skrev:
music4ever skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Har FÅ som jag tycker genuint illa om.
Och då flera av mig sk dåliga efter uppgradering visat sig bra försöker jag undvika att kalla inspelningar dåliga.
Är det bra musik lider jag inte av "tokmastring".
Ska fixa en kopia av Californication o testa!

Jag känner personer som inte kan se någon skillnad mellan DVD och bluray. Jag känner faktiskt folk som säger det är väldigt lite skillnad mellan VHS och DVD/bluray.
Självklart kan jag inte ifrågasätta deras upplevelse. Det är ju vad de upplever. Men på samma sätt så anser jag att de inte kan ifrågasätta när jag upplever en stort skillnad mellan DVD och bluray, samt en enorm skillnad mellan VHS och DVD/BD.

Vad det beror på kan man fråga sig. Olika krav, olika erfarenhet, etc. Verkligheten är att det som en annan upplever som ett stort problem, kanske en annan inte upplever alls som det.

Man kan också bestämma sig för att ha ett mindre neurotiskt (hifibajsnödigt) förhållningssätt till musik. Det kommer ofta när man lekt av sig med hifiapparaterna. :)

Ligger en del i det.

Många av dom som skriker högst är ju pojkar som lyssnat för mycket på dom stora farbröderna när dom pratat om hifi. Hifi i meningen ursprungstrogen återgivning. Detta har pojkarna sedan i sin iver applicerat rakt på modern musik utan en tanke på att farbröderna pratade om gammal klassisk musik.

Nu sitter dom med svindyra stereoapparater och har så transparent ljud så det inte är kloookt. Men musiken dom vill lyssna på låter skit

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-04-05 21:57

Fattar inte att ni orkar! Men ni ska ha en eloge för det. Tror det är ett dött lopp från
början, om man säger så. Tänk alla lyssningstimmar ni slösar bort i den här tråden.

Nä nu skiter jag i det här! Rullar upp en sån djävla kryssningsrobot att ni inte hajar, ska lyssna Beach Boys å ha de BRA!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-04-05 22:10

jeff_belowski skrev:Fattar inte att ni orkar! Men ni ska ha en eloge för det. Tror det är ett dött lopp från
början, om man säger så. Tänk alla lyssningstimmar ni slösar bort i den här tråden.

Nä nu skiter jag i det här! Rullar upp en sån djävla kryssningsrobot att ni inte hajar, ska lyssna Beach Boys å ha de BRA!

Lirar Dire Straits nu och det rockar fett! Trots att deras diskant ska vara as-vass.
Har det sagts mig...

Här är det bara GRYMT bra musik. :!:

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-04-05 22:35

Härligt! Bra musik kan man aldrig få för mycket av. Mer bra musik i tråden tack!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-04-05 23:40

Bill50x skrev:Just denna skiva har jag hört hos en kamrat i Göteborg, på en vinylspelare med tillhörande rörelektronik och ett par Focal högtalare. Visst hördes det att skivan var "tokmastrad" men det lät riktigt bra ändå. Framför allt gick musiken fram på ett sätt som det aldrig gjort hos mig eller på andra ställen där jag hört samma skiva.

Det är väl inte otroligt att vinylmastringen är annorlunda. Det är väl rätt vanligt att man nivåmaximerar mindre på vinyl, vad jag förstått.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-06 01:35

_Fredrik_ skrev:Man kan också bestämma sig för att ha ett mindre neurotiskt (hifibajsnödigt) förhållningssätt till musik. Det kommer ofta när man lekt av sig med hifiapparaterna. :)

Du hoppar på folk och anklagar att de är neurotiska, bara för de har högre krav än dig? 8O
Är du fjorton år eller kan du inte bete dig som folk?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-04-06 08:27

music4ever skrev:
_Fredrik_ skrev:Man kan också bestämma sig för att ha ett mindre neurotiskt (hifibajsnödigt) förhållningssätt till musik. Det kommer ofta när man lekt av sig med hifiapparaterna. :)

Du hoppar på folk och anklagar att de är neurotiska, bara för de har högre krav än dig? 8O

Tycker nog det framgår klart och tydligt att det neurotiska inte har att göra med om någon har högre krav än just Fredrik utan mer om att vissa är lite hifibajsnödiga. Vilket kan korrigeras men kommer oftast naturligt med en viss mognad

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-06 10:07

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:Just denna skiva har jag hört hos en kamrat i Göteborg, på en vinylspelare med tillhörande rörelektronik och ett par Focal högtalare. Visst hördes det att skivan var "tokmastrad" men det lät riktigt bra ändå. Framför allt gick musiken fram på ett sätt som det aldrig gjort hos mig eller på andra ställen där jag hört samma skiva.

Det är väl inte otroligt att vinylmastringen är annorlunda. Det är väl rätt vanligt att man nivåmaximerar mindre på vinyl, vad jag förstått.

Vi lyssnade (kort) även på cd´n och det lät väldigt lika. Men ja, vinylen var lite bättre.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-06 10:57

BORIS skrev:Tycker nog det framgår klart och tydligt att det neurotiska inte har att göra med om någon har högre krav än just Fredrik utan mer om att vissa är lite hifibajsnödiga. Vilket kan korrigeras men kommer oftast naturligt med en viss mognad

Lustigt att forumets "skitstövel" snackar om mognad. Märks att självinsikten är tämligen begränsad där.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-06 11:02

music4ever skrev:

Jag försöker bara befria dig från dina hifikedjor. Jag har också varit fast men hittade nyckeln ganska snabbt så jag kunde njuta musikens underbara nektar igen. Det finns många områden där teknisk apparatur motverkar sitt ursprungliga syfte.

Musiken frälser inte via avncerad stereomaskin utan via freestyle med blandband.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-06 11:11

_Fredrik_ skrev:Jag försöker bara befria dig från dina hifikedjor. Jag har också varit fast men hittade nyckeln ganska snabbt så jag kunde njuta musikens underbara nektar igen. Det finns många områden där teknisk apparatur motverkar sitt ursprungliga syfte.

Musiken frälser inte via avncerad stereomaskin utan via freestyle med blandband.

Nog för att det är påsk, men du är knappast någon Jesus och jag är ateist, så din frälsning kommer inte fungera.
Vem är det som säger att jag inte njuter av musiken? Jag njuter just nu av Prodigy's senaste platta. Problemet är att nästan i varje fall av populärmusik, så sätter ljudkvalitén begränsningen hur starkt jag kan spela skivan eftersom jag har dessa krav. Lika lite som jag kan "reseta" bort alla underbara filmer jag sett under livet för att åter kunna se dem som nya, så kan jag inte ta bort min erfarenhet och kunskap jag fått genom åren. 15åringen som inte hörde eller brydde sig om dessa problem, går inte att återskapa.

Sen så är det en rätt konstig tanke att man ska försöka ignorera sin erfarenhet för att "förbättra" en dålig upplevelse. Vem gör så när det gäller mat? Att gå till restauranger med taskig smak på maten och försöka "befria sig" från sin erfarenhet och gastronomiska kunskap? :mrgreen:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-06 11:22

M4e, det är inte musiken du behöver befriras ifrån, utan donen som framför den på ett onaturligt sätt. Börjar man inspektera maten förstorningsglas och sedan äter den med pincett är det fullt möjligt att jävulen får grepp och viskar att det smakar illa.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-06 11:27

_Fredrik_ skrev:M4e, det är inte musiken du behöver befriras ifrån, utan donen som framför den på ett onaturligt sätt. Börjar man inspektera maten förstorningsglas och sedan äter den med pincett är det fullt möjligt att jävulen får grepp och viskar att det smakar illa.

Nej, stämmer inte.
Är det så svårt att inse att vi har olika krav? Vad är poängen med dina och andras försöka att "bota oss neurotiska hifibögar" som inte sväljer vilket skräpljud som helst?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-06 11:56

music4ever,

Väx nu upp å bli till en riktig man . . . så dé så, Glad Påsk! . . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-06 11:59

music4ever skrev:
_Fredrik_ skrev:M4e, det är inte musiken du behöver befriras ifrån, utan donen som framför den på ett onaturligt sätt. Börjar man inspektera maten förstorningsglas och sedan äter den med pincett är det fullt möjligt att jävulen får grepp och viskar att det smakar illa.

Nej, stämmer inte.
Är det så svårt att inse att vi har olika krav? Vad är poängen med dina och andras försöka att "bota oss neurotiska hifibögar" som inte sväljer vilket skräpljud som helst?

Ni kan bli botade, det är poängen.

Vad är poängen med att diskutera, den i ert tycke, bristande kvalitén på nyproducerad musik? Det verkar inte göra nån som helst skillnad och har pågått i typ 10 år här på forumet. Testa Ring P1.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-04-06 13:09

_Fredrik_ skrev:Vad är poängen med att diskutera, den i ert tycke, bristande kvalitén på nyproducerad musik? Det verkar inte göra nån som helst skillnad och har pågått i typ 10 år här på forumet.

Att diskutera det här på faktiskt gör kanske ingen större skillnad men visst finns det tecken på att the loudness race har avmattats?

_Fredrik_ skrev:Jag försöker bara befria dig från dina hifikedjor. Jag har också varit fast men hittade nyckeln ganska snabbt så jag kunde njuta musikens underbara nektar igen. Det finns många områden där teknisk apparatur motverkar sitt ursprungliga syfte.

Jag är verkligen ingen hifineurotiker och lyssnar gärna via alla möjliga anläggningar inklusive klockradio och stör mig ganska sällan på dåligt ljud. Det hindrar inte att jag tycker det är synd att man inte utnyttjar den potential till tekniskt goda inspelningar som finns utan istället anpassar ljudet till mp3-spelare, radio o.s.v. Jag förstår inte riktigt varför det skulle finnas någon motsättning däremellan.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-06 13:28

Det tycker jag också är synd. Det klokaste man göra är att skaffa en anläggning som spelar upp skiten mindre illa. Jag upplever också att loudness war har taggat ner lite. Det jag menar är att det blir lite som att klaga på vädret.

Jag tror att m4e behöver se över sin stereoanläggning. Elgiganten har tex mycket bra grejer som spelar upp musiken rätt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-04-06 19:06

music4ever skrev:
BORIS skrev:Tycker nog det framgår klart och tydligt att det neurotiska inte har att göra med om någon har högre krav än just Fredrik utan mer om att vissa är lite hifibajsnödiga. Vilket kan korrigeras men kommer oftast naturligt med en viss mognad

Lustigt att forumets "skitstövel" snackar om mognad. Märks att självinsikten är tämligen begränsad där.

Nu yrar du igen, eller menar du att jag inte skulle kunna tycka att någon är en omogen skitstövel för att jag själv skulle vara en?
Nä, så fungerar det inte men det kommer du också att lära dig med tiden

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-04-06 19:55

Hur som helst är det ett faktum att mycket musik har potential att låta bättre om den slapp utsättas för komprimeringseländet. Det är dessutom ett faktum att det gnällts om detta i trådar upp och trådar ner. Och det är nog dessvärre ett faktum att detta gnäll börjar bli lika fruktlöst tjatigt som gnället på dem som stör sig på komprimeringseländet. För att inte tala om de som gnäller på dem som gnäller på dem som gnäller på komprimeringseländet... :roll: :wink:

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-06 23:07

_Fredrik_ skrev:Ni kan bli botade, det är poängen.

Vad är poängen med att diskutera, den i ert tycke, bristande kvalitén på nyproducerad musik? Det verkar inte göra nån som helst skillnad och har pågått i typ 10 år här på forumet. Testa Ring P1.

Det är ingen sjukdom att ha krav, så det är inget man "botar". Snarare som ni kravlösa personer behöver lite erfarenhet.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-06 23:13

_Fredrik_ skrev:Det tycker jag också är synd. Det klokaste man göra är att skaffa en anläggning som spelar upp skiten mindre illa. Jag upplever också att loudness war har taggat ner lite. Det jag menar är att det blir lite som att klaga på vädret.

Jag tror att m4e behöver se över sin stereoanläggning. Elgiganten har tex mycket bra grejer som spelar upp musiken rätt.

Jag visste inte att jag diskutera med svenska mästare i argumentations-harakiri. :D
Är det så att ljudkvalitén på skivor och väder påverkas lika lite av människors olika val? Det måste vara helt ny forskning som inte kommit ut än. För vad jag vet så är det absolut så att ljudkvalitén på skivor baserar sig på vilka val människorna bakom produkten gör. Det kan man inte säga om vädret.

Elgiganten? Som sagt, vi har nog väsentligt olika krav. 8)

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-07 00:11

Det som Fredrik menar är att om man har en mindre bra anläggning från t.ex. Elgiganten så kan det hända att tokmastrar blir "maskerade" i viss omfattning. Det kan ge en subjektivt mer välbehaglig upplevelse men är absolut inget som "främjar originalet" i någon vidare större utsträckning.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-07 00:26

nissling skrev:Det som Fredrik menar är att om man har en mindre bra anläggning från t.ex. Elgiganten så kan det hända att tokmastrar blir "maskerade" i viss omfattning. Det kan ge en subjektivt mer välbehaglig upplevelse men är absolut inget som "främjar originalet" i någon vidare större utsträckning.

Totalt ologiskt. Som att hävda att det är bättre att dricka ett äckligt vin innan man äter dålig mat, eftersom då kommer man inte känna smaken av maten. Eller TV-världens alla "förbättrande filter" som endast skapar större problem.
Poängen är ju att det du hör är ju summan av skivans kvalité, anläggningens kvalité (och rummet). Totalt vansinne att addera mer dist och dåligt ljud till en redan låg ljudkvalité.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-07 04:10

Faktiskt inte alls ologiskt, du missar poängen. För att ta vidare exempel så är en CRT mycket bättre på att maskera artefakter som kan finnas i MPEG-komprimeringar eller kamfilterfel än en LCD-panel. Gällande filter (brusreducering, artificiell skärpa osv) så sker manipulering med dessa, vilket inte är samma sak som att själva TV:n inte är kapabel att vara avslöjande.

Dock innebär det inte att en TV är bra för att den kan gömma MPEG-komprimeringar.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-07 13:25

nissling skrev:Faktiskt inte alls ologiskt, du missar poängen. För att ta vidare exempel så är en CRT mycket bättre på att maskera artefakter som kan finnas i MPEG-komprimeringar eller kamfilterfel än en LCD-panel. Gällande filter (brusreducering, artificiell skärpa osv) så sker manipulering med dessa, vilket inte är samma sak som att själva TV:n inte är kapabel att vara avslöjande.

Dock innebär det inte att en TV är bra för att den kan gömma MPEG-komprimeringar.

Precis så.

m4e, du bör se över din anläggning. Jag håller extra öga på "Köpråd" ett tag framöver. Jag är säker på att vi kan lösa ditt problem. :)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-07 21:20

nissling skrev:Faktiskt inte alls ologiskt, du missar poängen. För att ta vidare exempel så är en CRT mycket bättre på att maskera artefakter som kan finnas i MPEG-komprimeringar eller kamfilterfel än en LCD-panel. Gällande filter (brusreducering, artificiell skärpa osv) så sker manipulering med dessa, vilket inte är samma sak som att själva TV:n inte är kapabel att vara avslöjande.

Nej, jag missar inte någon "poäng". Mitt val är högst logiskt och genomtänkt.
Att någon bildteknik är sämre än någon annan att återge bilden som den är (inte att blanda ihop med problem som andra tekniker har som inte beror på källan utan själva tekniken) är knappast något som gör den "bättre". Summan är fortfarande en försämring.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-07 21:22

_Fredrik_ skrev:Precis så.

m4e, du bör se över din anläggning. Jag håller extra öga på "Köpråd" ett tag framöver. Jag är säker på att vi kan lösa ditt problem. :)

Finns inget problem alls. Frågan är vad du vinner på att bete dig som en fjortis? Är det omöjligt för dig att hålla en någorlunda nivå?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-04-07 21:42

music4ever skrev:

Nej, jag missar inte någon "poäng". Mitt val är högst logiskt och genomtänkt.
Att någon bildteknik är sämre än någon annan att återge bilden som den är (inte att blanda ihop med problem som andra tekniker har som inte beror på källan utan själva tekniken) är knappast något som gör den "bättre". Summan är fortfarande en försämring.

Tänk på att dagens musik mixas med avskalad bas och rejält boostad diskant, och de flesta billigare högtalarsystemen brukar tvärtom ha boostad mid-bas och avrullad diskant (och eftersom dom flesta lyssnar på musik med halvtaskiga anläggningar så är det ju ganska logiskt att mixar så), alltså kommer frekvenskurvan mest troligt bli rakare med det billigare systemet än med en neutral hifi-anläggning.

Sedan kan man ju såklart EQa hifi anläggningen för att få samma resultat..

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-04-07 21:56

...men om det är ståpäls man vill ha då? (och då inte den otäcka varianten)Vi snackar den där nästan perfekta närvarokänslan att sångerskan står i rummet.
Då funkar inte stormarknadsstereon längre. Oberoende av mixning.
Då behövs en bra anläggning, i ett bra rum, med en bra inspelning.

Plocka bort ett av alternativen så faller det.
HIFI är det nya varg.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi