Hur ska O ställa in DACEN...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur ska O ställa in DACEN?

Ställ in den hur f-n du vill.
5
33%
Du bör ställa in på 16 Bit 44.1 kHz för Tidal.
3
20%
Du ska ställa in högsta möjliga upplösning ärthjärna, 24 Bit 192 kHz.
0
Inga röster
Beror på om du har spikes eller inte.
7
47%

Antal röster : 15

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Hur ska O ställa in DACEN...

Inläggav Objektivisten » 2015-04-10 18:58

...när han lyssnar på TIDAL-HIFI? Om jag förstår rätt ska det streamas i FLAC 16 bit 44.1 kHz? Hur ska jag ställa in USB-DACEN för teoretiskt bästa ljud? Har en HRT HD http://www.hirestech.com/product/?pid=116 med möjligheterna 16 eller 24 bit, sample rate 44.1 kkHz-192 kHz. Rent subjektivt tycker jag alla lägen låter mkt bra men 24 Bit 44.1 kHz ger lite lugnare ljud än 24 Bit 96 kHz, som dock låter lite gladare. Sker det en omsampling som ger dist kanske?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
PJo

Re: Hur ska O ställa in DACEN...

Inläggav PJo » 2015-04-10 21:09

Egentligen förstår jag inte frågan - Hur menar du?
/Patrik
Scientia Potentia Est

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-04-11 21:16

Bäst blir det nog om du ställer in den i garderoben, se bara till att inga andra dacar finns i samma utrymme.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-04-11 21:18

PJo skrev:Egentligen förstår jag inte frågan - Hur menar du?

Tycker frågan är ganska rak ställd faktiskt. Vi får se vad Steindl och Öhman har att säga i frågan.

Edit: Och jag har tagit bort spikesen.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-04-11 22:43

Bra, för de gör sig bäst i tvättstugan.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-11 23:02

Mja, jag har nu inte full kunskap om hur Tidal-programmet kommunicerar med OSet (vad har du för OS,förresten? Win/mac/linux? I Windows är det nog det vanliga träsket med att få programmet att spela med tex ASIO. Har du väl kommit dit så bör den antagligen ställas till att spela med 44,1 kHz. Om man ska använda en högre samplingsfrekvens beror på vilket man litar mest på; den SRC som måate finnas i Tidal, eller översamplarrekonstruktionsfiltret i DACen. Det finns definitivt omsamplare som är bättre än de som sitter i DACarna, å andra sidan finns det rinktigt dåliga omsamplare också, speciellt de som går i realtid.

24 bitar borde gå bra även om Tidal levererar 16-bit, det är svårt att konvertera det fel.

Jag vet inte om du blev något klokare av det där, det är kanske bättre att någon som vet dels hur Tidal spelar upp det, dels hur bra deras omsamplare är. Men tala gärna om vad du har för OS också, det är nödvändig info för att ge ett riktigt svar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-04-11 23:06

Svante skrev:Men tala gärna om vad du har för OS också, det är nödvändig info för att ge ett riktigt svar.

Spelar det verkligen ngn roll med en asynkron USB-DAC? Det är Windows.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-11 23:22

Objektivisten skrev:
Svante skrev:Men tala gärna om vad du har för OS också, det är nödvändig info för att ge ett riktigt svar.

Det kan absolut spela roll. Om det går via Windows standardljud och du ställer in det för 96 kHz, så samplar Windows om signalen 44-96 kHz. Det kan vara riktigt dåligt. Bottennappet var Windows Vista som använde linjär interpolering. Det lät apa. Spelar du via ASIO så går samplen ut precis som Tidal levererar dem, och om du kan ställa in det för olika samplingsfrekvenser så måste Tidal ha en omsamplare, men det skulle jag gissa att den inte har.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-04-11 23:32

Svante skrev:
Objektivisten skrev:

Det kan absolut spela roll. Om det går via Windows standardljud och du ställer in det för 96 kHz, så samplar Windows om signalen 44-96 kHz. Det kan vara riktigt dåligt. Bottennappet var Windows Vista som använde linjär interpolering. Det lät apa. Spelar du via ASIO så går samplen ut precis som Tidal levererar dem, och om du kan ställa in det för olika samplingsfrekvenser så måste Tidal ha en omsamplare, men det skulle jag gissa att den inte har.

Jo, men Windows 8 spökar väl inte med signalen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-12 01:19

Objektivisten skrev:
Svante skrev:
Objektivisten skrev:

Jag skulle inte vara så säker på det. Vi måste anpassa oss enligt ljudhektiska hypokondriersällsamhetsskapet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-12 01:28

Objektivisten skrev:
Svante skrev:
Objektivisten skrev:

Mjodå. Om man ska kunna spela ljud samtidigt, tex musik samtidigt som windows ger ifrån sig musklick i högtalarna så är det nödvändigt. Ljuden kan ju ha olika samplingsfrekvens och då måste åtminstone ett av ljuden samplas om. Windows löser detta genom att sampla om allt till den frekvens som du har ställt in i kontrollpanelen. Om du inte väljer något av systemen som kringår detta, som ASIO. Vidare kan flera samtidiga ljud överstyra DACen, och därför drar Windows ner ljudstyrkan om det finns risk för överstyrning, lite som en kompressor. Sen har Windows en volymkontroll, den påverkar också samplen.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-04-12 17:37

Svante, vet du om Windows låter signalengå igenom omsamplare även då signalen och ljudutgången har samma samplingsfrekven. Tex om man kör Wimp/Tidal som är på 16/44.1 och porten också är inställd på 16/44.1?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-12 17:50

arkman skrev:Svante, vet du om Windows låter signalengå igenom omsamplare även då signalen och ljudutgången har samma samplingsfrekven. Tex om man kör Wimp/Tidal som är på 16/44.1 och porten också är inställd på 16/44.1?

Vet är att ta i, men min erfarenhet är att det inte sker någon konvertering då. Det gäller även om man ställer in 44/24 och det levereras 44/16. Den konverteringen är okomplicerad. Enda orosmolnet är egentligen att det finns en volymkontroll på vägen, och den bör kompletteras med dither. Där finns det förutsättningar för att det ska bli fel.

Det är i sig en anledning att leta efter en lösning med ASIO eller vad nu Windowskonkurrenten heter. Är det WASAPI? Sen vet jag inte vad Tidal stöder, tar den ASIO så skulle jag köra på det. Då slipper man allt dribbel.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-04-12 18:00

Tack, då finns det i alla fall en chans att få ut signalen bittkorrekt ifrån Wimp/Tidal. Så vitt jag vet så går det inte att använda varesig ASIO eller WASAPI från Wimp.

Alton

Inläggav Alton » 2015-04-12 19:05

Svante skrev:
arkman skrev:Svante, vet du om Windows låter signalengå igenom omsamplare även då signalen och ljudutgången har samma samplingsfrekven. Tex om man kör Wimp/Tidal som är på 16/44.1 och porten också är inställd på 16/44.1?

Vet är att ta i, men min erfarenhet är att det inte sker någon konvertering då. Det gäller även om man ställer in 44/24 och det levereras 44/16. Den konverteringen är okomplicerad. Enda orosmolnet är egentligen att det finns en volymkontroll på vägen, och den bör kompletteras med dither. Där finns det förutsättningar för att det ska bli fel.

Det är i sig en anledning att leta efter en lösning med ASIO eller vad nu Windowskonkurrenten heter. Är det WASAPI? Sen vet jag inte vad Tidal stöder, tar den ASIO så skulle jag köra på det. Då slipper man allt dribbel.

Ja, WASAPI är Windowskonkurrenten. Körs WASAPI i exklusivt läge, så den går förbi mixern, ska det - såvitt jag förstått - ge en bit-perfekt ström. WASAPI verkar dock inte ha blivit den succé Microsoft hoppats på. Finns dåligt med stöd för det och många dåliga drivrutiner på hårdvarusidan som ställer till det. Jag vet inte varför det blivit så, kanske utvecklarna nöjer sig med DirectSound som de är mer vana att jobba med.

Apropå SRC;n i Vista har den blivit bättre iom Windows 8 (då det även kom en uppdatering till Windows 7). Vista omsamplade i låg kvalité trots att det inte behövdes (linjär interpolation som default), och det blev inte vackert nånstans. Jag vet inte hur bra Windows 8 funkar (svårt att hitta bra information) men det är i varje fall en radikal förbättring. För egen del hör jag ingen skillnad på ASIO och DS, och skillnaden mellan 44/16 och 192/24 är möjligen något lägre brus (vilket jag kanske bara inbillar mig), så det är inget jag oroar mig för - även om DS kanske inte är bit-perfekt.

Återgå till Generellt om hifi