Moderator: Redaktörer
PJo skrev:Egentligen förstår jag inte frågan - Hur menar du?
Svante skrev:Men tala gärna om vad du har för OS också, det är nödvändig info för att ge ett riktigt svar.
Objektivisten skrev:Svante skrev:Men tala gärna om vad du har för OS också, det är nödvändig info för att ge ett riktigt svar.
Spelar det verkligen ngn roll med en asynkron USB-DAC? Det är Windows.
Svante skrev:Objektivisten skrev:Svante skrev:Men tala gärna om vad du har för OS också, det är nödvändig info för att ge ett riktigt svar.
Det kan absolut spela roll. Om det går via Windows standardljud och du ställer in det för 96 kHz, så samplar Windows om signalen 44-96 kHz. Det kan vara riktigt dåligt. Bottennappet var Windows Vista som använde linjär interpolering. Det lät apa. Spelar du via ASIO så går samplen ut precis som Tidal levererar dem, och om du kan ställa in det för olika samplingsfrekvenser så måste Tidal ha en omsamplare, men det skulle jag gissa att den inte har.
Objektivisten skrev:Svante skrev:Objektivisten skrev:
Det kan absolut spela roll. Om det går via Windows standardljud och du ställer in det för 96 kHz, så samplar Windows om signalen 44-96 kHz. Det kan vara riktigt dåligt. Bottennappet var Windows Vista som använde linjär interpolering. Det lät apa. Spelar du via ASIO så går samplen ut precis som Tidal levererar dem, och om du kan ställa in det för olika samplingsfrekvenser så måste Tidal ha en omsamplare, men det skulle jag gissa att den inte har.
Jo, men Windows 8 spökar väl inte med signalen.
Objektivisten skrev:Svante skrev:Objektivisten skrev:
Jo, men Windows 8 spökar väl inte med signalen.
arkman skrev:Svante, vet du om Windows låter signalengå igenom omsamplare även då signalen och ljudutgången har samma samplingsfrekven. Tex om man kör Wimp/Tidal som är på 16/44.1 och porten också är inställd på 16/44.1?
Svante skrev:arkman skrev:Svante, vet du om Windows låter signalengå igenom omsamplare även då signalen och ljudutgången har samma samplingsfrekven. Tex om man kör Wimp/Tidal som är på 16/44.1 och porten också är inställd på 16/44.1?
Vet är att ta i, men min erfarenhet är att det inte sker någon konvertering då. Det gäller även om man ställer in 44/24 och det levereras 44/16. Den konverteringen är okomplicerad. Enda orosmolnet är egentligen att det finns en volymkontroll på vägen, och den bör kompletteras med dither. Där finns det förutsättningar för att det ska bli fel.
Det är i sig en anledning att leta efter en lösning med ASIO eller vad nu Windowskonkurrenten heter. Är det WASAPI? Sen vet jag inte vad Tidal stöder, tar den ASIO så skulle jag köra på det. Då slipper man allt dribbel.
Användare som besöker denna kategori: HakanC, RogerGustavsson och 20 gäster