Illalåtande, essig kör / anläggning? Inte hos mig...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nå?

Fy! Grumligt och skrälligt.
1
6%
Sådär...
6
35%
Ganska rent och klart.
3
18%
Mycket bra!
7
41%

Antal röster : 17

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Illalåtande, essig kör / anläggning? Inte hos mig...

Inläggav Strmbrg » 2015-04-06 18:33

Bild

Nå, ge mig något exempel på ett riktigt bra körfonogram som kan avlyssnas via Spotify. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-04-06 20:12

Strmbrg skrev:
Nå, ge mig något exempel på ett riktigt bra körfonogram som kan avlyssnas via Spotify. :)

Om du kan stå ut med julmusik så här i påsktider så låter den här väldigt bra men om den finns på spottan vet jag inte.
http://www.amazon.com/Cantate-Domino-Oscars-Motet-Choir/dp/B0000E64YT
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Illalåtande körer eller illalåtande anläggningar?

Inläggav IngOehman » 2015-04-06 20:39

Strmbrg skrev:Kör brukar kunna låta rätt illa, är min ringa men dock erfarenhet.

Hur låter detta hos er?
http://open.spotify.com/album/0MF2LI2NzM06hTjMhS8ZUm

Jag tror att köråtergivning är lite extra känsligt när det gäller ljudvolymen. Så reglera ljudnivån lite upp och ner innan du "tycker till".

Väl medveten om att var och en värderar innebörden i svarsalternativen lite eljest, men jag ids inte öda en massa tid på orddefinition nu. :)

Strmbrg skrev:Jag läser Lennarts kommentar och inser att jag får ta och rycka upp mig. Har ännu inte idats återlyssna på stycket som tråden handlar om...
Stickig diskant, eller vad man skall kalla det, hoppas jag att jag inte har i högtalarna. Det är åtminstone ingenting som jag har lagt märke till... Men lite nyfiken blev jag allt efter att ha läst alla invändningar om att ess-ljuden ljuder lite essigt när de lyssnar på ifrågavarande stycke.
Att åstadkomma känslan av detaljrikedom eller hög upplösning - bara genom att hissa diskanten i högtalarkonstruktionen verkar väldigt primitivt. Men det är kanske så det ofta går till?

Den här tråden är en av de mest förbryllande jag sett ifrån dig.

Om du inte tycker inspelningen ifråga låter illa, varför då starta en tråd om den? En tråd som du nu döpt till "Illalåtande, essig kör / anläggning? Inte hos mig..." dessutom. :?

Något måste ju rimligtvis ha fått dig att fråga om andra tycker den låter dåligt, men samtidigt vill du skriva att den inte låter dåligt hos dig. Något annat än diskantregistret då. Så, vad var det som fick dig att tro att det var något fel på den?

- - -

Med det sagt vill jag försiktigt reducera den kritik mot inspelningen jag framfört tidigare när jag lyssnade från min rätt så störningsrika laptop (massor av hårddiskljud och annat hörs hela tiden i bakgrunden). Nu har jag lyssnat från mobiltelefonens hörlursuttag istället, och det låter bättre, omän med samma sorts obalanser och ickenärvaro. S-ljuden låter inte sämre än de gjorde förut.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-04-06 21:39

Ursprunget till tråden var att jag upptäckte ett körvax som jag tyckte hade ett klart och fint ljud. Då blev jag nyfiken på hur andra upplevde vaxet. Ofta låter körmusik lite grötigt via stereoanläggningar. Det är i alla fall min erfarenhet. Huruvida det mer beror på fonogrammet eller uppspelningskedjan är jag inte klar över.
När sedan kommentarer om essigt ljud dök upp så blev jag förvånad. Jag hade ju inte reagerat på essigt ljud själv. Då blev fokus från min sida lite förändrat.
Så är det ofta med mig och mitt sätt att tänka: Ett slags tankarnas rangerbangård, liksom. Allteftersom ändras riktningen. Det kan såklart bli lite förvirrat, men det är ju bara en biprodukt som kanske inte är så väsentlig?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-06 22:32

Okej.

Då kontrar jag med att fråga dig hur du uppfattar t ex den gamla Cantate Domino på Proprius.

Du får gärna berätta både hur de uppfattar att den låter i absoluta termer och hur du tycker den skiljer sig från ditt exempel.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-04-06 23:03

Den låter väldigt klart och rent.
Dock är det ett litet problem för min del i att jag upplever musiken som ganska tråkig. Men den låter väldigt fint.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-07 02:05

Bra, då har jag gott hopp om din anläggning. Det är en tekniskt sett mycket bättre inspelning, och det bör höras.

Vad man gillar musiken är en fråga om tycke och smak. Var och en är expert på sin egen.

Vh, iö

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-04-07 05:53

AndreasArvidsson skrev:
boom skrev:
Strmbrg skrev:Kör brukar kunna låta rätt illa, är min ringa men dock erfarenhet.

Hur låter detta hos er?
http://open.spotify.com/album/0MF2LI2NzM06hTjMhS8ZUm

Jag tror att köråtergivning är lite extra känsligt när det gäller ljudvolymen. Så reglera ljudnivån lite upp och ner innan du "tycker till".

Väl medveten om att var och en värderar innebörden i svarsalternativen lite eljest, men jag ids inte öda en massa tid på orddefinition nu. :)

Varför spyan med sin dåliga kvalitet . mp3 320k

ps. Spotify använder inte mp3 ;)

Skall vara ogg vorbis

Spotify använder tre kvalitetsklassificeringar i Ogg Vorbis-format för streamning.

~96 kbps
Normal kvalitet på mobilen.
~160 kbps
Standardkvalitet för datorn och webbspelare.
Hög kvalitet på mobilen.
~320 kbit/s (endast tillgängligt för Premium-prenumeranter)
Hög kvalitet på datorn.
Extrem kvalitet på mobilen.
Alltså komprimerat .Ogg vorbis är en öppen program vara där man inte behöver betala en avgift för att använda den .

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-04-11 07:41

IngOehman skrev:.. Det låter Chandos kan man kanske säga. Jag föredrar inspelningar gjorda med enkel teknik och med rimligt ofärgande mikrofoner...

Tror du att du skulle tyckt att det låter Chandos även om du inte vetat att det var Chandos?
Beträffande enkel teknik: Jag inbillar mig att många krånglar till (komplexiserar) inspelningar helt i onödan. Kanske bottnar det i att teknikerna tycker att det är roligt att komplexisera och tråkigt att förenkla?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-11 09:38

Man vill kunna justera balanser i efterhand, man gillar hålla inspelningarna torra så att man kan justera eller lägga på akustiken efteråt. Med närmikning får man ner brus och buller från lokalen...

...,men missar ofta helheten.

Att det är kul med "gear" och att visa upp och imponera med vad fina grejor man har, kan också vara förklaringar.

Kanske.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-11 09:43

Strmbrg skrev:Beträffande enkel teknik: Jag inbillar mig att många krånglar till (komplexiserar) inspelningar helt i onödan. Kanske bottnar det i att teknikerna tycker att det är roligt att komplexisera och tråkigt att förenkla?

Jag tror teknikerna vill ha kontroll och kunna ratta till saker i efterhand. Det tar tid att optimera en tv-mikrofonuppställning, det ställer högre krav på lokal osv. Jag pratar nu om akustisk inspelning av ett musikaliskt framförande. Det är i princip bara eq som kan ändras i efterhand eller att lägga på reverb på hela rasket.

Med en mångkanalinspelning kan man mycket lättare justera i efterhand om något ligger för lågt eller högt etc. Det komplexa är då enklare att arbeta med men ger också större möjligheter att sabba alltsammans för den mindre kunnige.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-11 10:43

Strmbrg skrev:
IngOehman skrev:.. Det låter Chandos kan man kanske säga. Jag föredrar inspelningar gjorda med enkel teknik och med rimligt ofärgande mikrofoner...

Tror du att du skulle tyckt att det låter Chandos även om du inte vetat att det var Chandos?

Ja, det påverkar inte ljudet, och första gången jag hörde ett fonogram på det skivmärket hade jag ingen förkunskap om hur sådana brukar låta. Det låt ändå likandant. Men uttalandet kräver ett förtydligande - alla Chandos-utgåvor låter förstås inte exakt likadant, och hade jag inte vetat att det var Chandos så kanske jag inte hade valt just orden "det låter som Chandos". Men det låter på ett sätt som passar in i det spektrum av karaktärer som jag är van att finna från Chandos. Det betyder inte att det hörs att det måste vara just Chandos, men hade det varit en Delos så skulle jag ha blivit besviken.

Strmbrg skrev:Beträffande enkel teknik: Jag inbillar mig att många krånglar till (komplexiserar) inspelningar helt i onödan. Kanske bottnar det i att teknikerna tycker att det är roligt att komplexisera och tråkigt att förenkla?

Ja, eller helt enkelt att det ger en sorts status att göra något komplicerat. Det visar att inte vem som helst kan pyssla med sådant. Tyvärr drabbar det ofta ljudkvaliteten.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-04-11 12:47

Ja, det är väl något av en "klassiker" att exempelvis en tekniker har ett annat syfte med sitt engagemang än att fokusera på - i det här fallet - lyssnaren.
Det has en massa irrelevanta agendor som inte har ett skavtt med användare och köpare att skaffa.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-04-11 19:11

Delos verkar ju vara ett höjdarfonogramärke! Tack för att du nämnde det, Ingvar!
Finns det fler i samma kvalitetsnivå?

:D

Föregående

Återgå till Generellt om hifi