Moderator: Redaktörer
- Ehh.... tycker du det ser ut som jag bor i en mindre lägenhet med ett bashorn på bilden ?PeterAkemark skrev:Rockolga:
En detalj RockOlga skrev att han bor i en liten lägenhet i en tidigare inlaga i denna tråd varför han rimligen borde använda, till formatet mindre högtalare. Mvh Peter Åkemark
Efter många googlingar för några veckor sedan hittade jag faktiskt en story om killen ( skrivet nu av ägaren) han hjälpte med att montera två 70/80 Horn i taket mellan takstolarna.-Tyvärr har jag sumpat länken som fanns inklämd i nått forum. Det lär ha låtit fantastiskt gött. Men jag skulle ändå gå på ett RT360L 3D horndå jag vet att det levererar både djupbas och transient så att man får problem med hjärtrythmen !paa skrev:Synd bara att Linnar inte har styr på sin hemsida längre.
Laila skrev:Jag som ju ägt ett egenbyggt, å om jag får säga det själv, extremt välljudande RT360L 3D(version 1) som jag mätt upp
med från KTH inlånad Bruel&Kjaer mikrofon, tongenerator å skrivare, å nog spelade det låga toner alltid . . . tycker att det vore kul om du nappade på iö;s erbjudande om att komma hem till dig å mäta(han kan ju sånt) . . . typ.
PeterAkemark skrev:Den här länken beskriver ett danskt 70/80 horn
http://rannes.dk/pqr/jealvox/jealvox-4.pdf
Rockolga skrev:PeterAkemark skrev:Den här länken beskriver ett danskt 70/80 horn
http://rannes.dk/pqr/jealvox/jealvox-4.pdf
Kul , sa man inte i RT " Byggsjälv" 1978 i en uppdatering att de som byggde 70/80 såväl som MK1 att man kunde dubbelstaga även inne i kammaren vid halsen samt att de som avsåg bygga en sockel för hornet kan använda detta extra utrymmet för att öka och maximera labborera med kammaren innan hornet ? MDF Hornet är under skruvning.
Ett annat tips i RT 360L 3D hornet var att labba med olika virkertjocklekar typ 2" Vs. 4" virke i kammarens infästningsram eller att öka bakstyckets tjocklek exempelvis mindre infäsrtningsram grövre bakstycke jag kommer själv att öka/avika från 18MM spån till 36MM MDFn enligt nedan:
Bakstycket i spånskive versionen RT-3D rör sig verkligen och behöver förstärkas ett snickartips är att limma på en mindre 18MM MDF skiva på en större18MM och fasa in dessa i infästningsramen ramen där jag valt 2" utan att förlora nått kanske till och med vunnit nått.
IngOehman skrev:Eller också var det att han gillade soundet som uppstod av de relativt lågfrekventa resonanserna i den tunna plywooden som originalen var byggda av?
MDF har skaplig inre dämpning faktiskt, ungefär lika hög som vanlig spånskiva, men det går självklart att dämpa mera. Massan och styvheten hos MDF är dock båda större än hos spånskiva.
Vh, iö
JM skrev:IngOehman skrev:Eller också var det att han gillade soundet som uppstod av de relativt lågfrekventa resonanserna i den tunna plywooden som originalen var byggda av?
MDF har skaplig inre dämpning faktiskt, ungefär lika hög som vanlig spånskiva, men det går självklart att dämpa mera. Massan och styvheten hos MDF är dock båda större än hos spånskiva.
Vh, iö
Har själv haft ett par Altecgråa A7or gjorda i plywood. Ostadgade med filtliknade dämpning. Är benägen att hålla med Ingvar att inte var dom fria från resonanser.
JM
JM skrev:IngOehman skrev:Eller också var det att han gillade soundet som uppstod av de relativt lågfrekventa resonanserna i den tunna plywooden som originalen var byggda av?
Vh, iö
Har själv haft ett par Altecgråa A7or gjorda i plywood. Ostadgade med filtliknade dämpning. Är benägen att hålla med Ingvar att inte var dom fria från resonanser.
JM
Nu har jag rivit RT hornet 19MM all over utom bakstycket 19+ pålimad 12MM och lyssnat in mig på lite olika element men,det avgörs senare.paa skrev:Om man laminerar två träbaserade skivor med dämplim mellan, så minskar den hörbara skillnaden väldigt mycket mellan olika trämaterial. Så mycket så jag tror det blir mycket svårt att höra någon skillnad alls.
Rockolga skrev:Det fortskrider så sakteliga och börjat fila på ett par sidesystems som kommer att få Herr Carlsson att vrida sig där i graven
Jag ämnar fräsa in allt undermonterat i en MDF board så faslinjärt det bara går gentemot Coral Beta 8an . En trebent 360 graders sällsynt spridarlins jag hittat kommer att sitta som en smäck åvanpå JBL 075:an. Delningsfiltret kommer från ett specialbyggd JBL tvåvägsfilter filter som delar brant vid 4000 Hz som jag tror kommer att bli bra. 6000 Hz rekomenderas av JBL men, jag har hört annat ! frågan är om man skall dämpa upp lite mer eller kanske försöka sig på att montera den gamla dämpkorgen från orginalet under Betan 8:an, nån basreflex blir det inte tal om då basen kommer från annat håll..kanske mixa in en björkplywood i botten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster