RITNINGAR Horn KONSTRUKTIONER

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: RITNINGAR Horn KONSTRUKTIONER

Inläggav IngOehman » 2015-04-10 01:29

Problemet är att det i rum finns båda resonanser och ståendevågor, och ståendevågornas peakar och dippar har inte som resonanserna fasta frekvenser.

Så vad menar man egentligen när man säger att ett horns dippar sammanfaller med rummets peakar?

Jag menar - avlyssnade vardå i rummet?

Med det sagt finns det förvisso möjligheter att skapa system som gör just så, men det blir dels väldigt individuella system, och dessutom så gör de ingenting positivt för det verkliga problemet i sådana rum - att det är så stora skillnader mellan olika platser i rummet.

Samma problem gäller för system som använder DRC. Inte heller det är en metod som gör något åt de verkliga problemen.

Dessa kan man bara göra något åt med riktiga akustiska åtgärder i rummet. Men kompromisslösningar KAN trots allt vara bättre än ingen åtgärd alls. Visst är det så. Så man skall vara försiktig med att avfärda lösningar bara för att de inte är optimala.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2015-04-10 10:40

Rockolga:
En detalj som inte nämnts i tråden är att rummets storlek i mycket stor utsträckning påverkar hornets slutresultat i rummet. Alla bor inte i gamla lägenheter från 1800-talet slut med rumsdimensioner som väl passar ett horn, ca 5x7x3.5 meter. I dagens "nya" arkitektur där trångboddheten är en ledstjärna, om man inte bor i ett eget hus förstår, gynnar inte användandet av hornhögtalare. RockOlga skrev att han bor i en liten lägenhet i en tidigare inlaga i denna tråd varför han rimligen borde använda, till formatet mindre högtalare. Men även dessa kräver väl anpassade rumsdimensioner för att fungera tillfredsställande långt ned i frekvens. Ett par "In-ear" hörlurar tillfredsställer säkert behovet av återgivningen av låga frekvenser men inte alltid låg distorsion som man kan få från ett horn och inte heller förnimmelsen av tryckvågor som påverkar kroppen och framför allt glädjen av att ha byggt något själv, där i finns mycket att hämta. Men livet är fullt av kompromisser och du har just stöt på ett par. Annars tycker jag att dina horn ser mycket fina och välbyggda ut och du har all anledning att var stolt över dem.

Mvh Peter Åkemark

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-04-11 11:57

Mätutrustningen och mätningar från 80 talet. Notera att testsignalen moduleras med en +/-8 Hz så en 500 Hz ton svänger mellan 492-508Hz och i basen så svänger "40" mellan 32 och 48Hz!
Bild

70/80 hornet mätt i närfältet på varje hornöppning Gamma basar A&T MR25 och EV T-35 övre graf
Samma mätning i lyssningspositionen nedre graf
Bild

A&T hade en Coral driver som jag tror heter MH-70 till Rila var det de där Sinus 5" elementen FX9892? med elementet monterat på distanser (jämnade till frekvensgången vad jag minns)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-11 12:15

Jag något i den stilen brukar det bli. Undre gränsfrekvens runt 100 Hz och -3 på lyssningsplats vid dryga 70 Hz.

I det där rummet finns ju en rätt så kraftig resonans vid 40 Hz, men trots det når den inte ens upp till 0 dB. Men så blir det men avkortade horn. Den bas som finns brukar dock vara dynamisk, slagkraftig och artikulerad. Det sista kan faktiskt gynnas av att de djupa basen saknas.

Vh, iö

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-04-12 22:28

PeterAkemark skrev:Rockolga:
En detalj RockOlga skrev att han bor i en liten lägenhet i en tidigare inlaga i denna tråd varför han rimligen borde använda, till formatet mindre högtalare. Mvh Peter Åkemark
- Ehh.... tycker du det ser ut som jag bor i en mindre lägenhet med ett bashorn på bilden ?

Fick detta PM av annan användare : " Och skärningspunkten mellan angränsande bakväggen och golv utgör förlängning av hornet för att göra den redan låga 30 Hz begränsningen möjlig...finns en del att testa utveckla således för ännu bättre resultat .

70/80 hornen har jag ingen större åsikt om förutom att det är riktigt bra välljudande partyhögtalare , Jag håller mig till 3D " Bänken" då den slår ut det mesta på köpemarknaden för en skitsumma samt att man får djupbas på köpet de enda negativa om detta horn är från kvinnorna som dels inte förstår att nått annat kan ta fokus från dem samt att det skulle samlas damm under hornet , det är som på Hi-Fi mässorna inte ett fruntimmer så långt ögat når.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-12 23:54

Som jag skrivit tidigare - om du vill vet hur djupt de går på riktigt så säg bara till så kommer jag med mätapparaturen (om det inte är orimligt långt). Då får vi även en klar bild av om de arbetar som horn eller som kvartsvågsresonatorer också. All kunskap är bra kunskap.

Dessutom kanske jag får chansen att visa hur tonkurvan blir olika på olika platser i rummet, och berätta varför den bör vara det. Till och med varför den bör vara stigande under sisådär 100 Hz i ett "normalrum" på en "normalplats". I ett specifikt rum skall förstås tonkurvan idealiskt* inte följa en idealiserad tonkurva - utan en mycket specifik.

Vh, iö

- - - - -

*Idealiskt i betydelsen "den tonkurva som representerar en återgivning som motsvarar en transparent öppning till ljudhändelsen".

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-04-13 22:52

Inga problem , PM när nya MDF hornet är klart Teak hornet står på Tynningö.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-14 11:23

Tynningö! Där var jag i Lördags.

Och ett par dagar före det också. Att åka via Vaxholm (vilket inbegriper tre färjor) var ett misstag - om man anser att det skall gå snabbt. Vyerna var dock fantastiska, skärgården på våren kan ju vara det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-04-19 23:02

Fem bilder säger mer än fem tusen ord. Från HFN & RR början på sextiotalet (Tidningen är arkiverad och inte helt lätt att få tag i, så det är inskanningar av fotostatkopior med kludd på)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-04-26 20:11

Kanske inte djupbasten som i RT 3D Hornet men, transient räcker långt http://blogg.idg.se/realistklubben/2012 ... haller-an/
Nu när man inte vill ha ett jättehorn under parketten :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-04-26 21:05

Synd bara att Linnar inte har styr på sin hemsida längre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-04-27 20:46

paa skrev:Synd bara att Linnar inte har styr på sin hemsida längre.
Efter många googlingar för några veckor sedan hittade jag faktiskt en story om killen ( skrivet nu av ägaren) han hjälpte med att montera två 70/80 Horn i taket mellan takstolarna.-Tyvärr har jag sumpat länken som fanns inklämd i nått forum. Det lär ha låtit fantastiskt gött. Men jag skulle ändå gå på ett RT360L 3D horndå jag vet att det levererar både djupbas och transient så att man får problem med hjärtrythmen !

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-27 22:41

Jag som ju ägt ett egenbyggt, å om jag får säga det själv, extremt välljudande RT360L 3D(version 1) som jag mätt upp
med från KTH inlånad Bruel&Kjaer mikrofon, tongenerator å skrivare, å nog spelade det låga toner alltid . . . tycker att det vore kul om du nappade på iö;s erbjudande om att komma hem till dig å mäta(han kan ju sånt) . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2015-04-28 03:52

Den här länken beskriver ett danskt 70/80 horn

http://rannes.dk/pqr/jealvox/jealvox-4.pdf

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-28 11:09

Laila skrev:Jag som ju ägt ett egenbyggt, å om jag får säga det själv, extremt välljudande RT360L 3D(version 1) som jag mätt upp
med från KTH inlånad Bruel&Kjaer mikrofon, tongenerator å skrivare, å nog spelade det låga toner alltid . . . tycker att det vore kul om du nappade på iö;s erbjudande om att komma hem till dig å mäta(han kan ju sånt) . . . typ. :)

Klart vi skall mäta.

Det var visst bara att hornet på Tynningö inte var Rockolgas eget om jag förstod det rätt, men att ett nytt mdf-horn var på väg att byggas. Så snart det är klart är jag beredd! Bara att säga till så kommer jag och mäter.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-28 13:29

Najs, väntar med spänning . . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-04-29 08:39

PeterAkemark skrev:Den här länken beskriver ett danskt 70/80 horn

Kul , sa man inte i RT " Byggsjälv" 1978 i en uppdatering att de som byggde 70/80 såväl som MK1 att man kunde dubbelstaga även inne i kammaren vid halsen samt att de som avsåg bygga en sockel för hornet kan använda detta extra utrymmet för att öka och maximera labborera med kammaren innan hornet ? MDF Hornet är under skruvning.

Ett annat tips i RT 360L 3D hornet var att labba med olika virkertjocklekar typ 2" Vs. 4" virke i kammarens infästningsram eller att öka bakstyckets tjocklek exempelvis mindre infäsrtningsram grövre bakstycke jag kommer själv att öka/avika från 18MM spån till 36MM MDFn enligt nedan:

Bakstycket i spånskive versionen RT-3D rör sig verkligen och behöver förstärkas ett snickartips är att limma på en mindre 18MM MDF skiva på en större18MM och fasa in dessa i infästningsramen ramen där jag valt 2" utan att förlora nått kanske till och med vunnit nått.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2015-04-29 09:32

Rockolga skrev:
PeterAkemark skrev:Den här länken beskriver ett danskt 70/80 horn

Kul , sa man inte i RT " Byggsjälv" 1978 i en uppdatering att de som byggde 70/80 såväl som MK1 att man kunde dubbelstaga även inne i kammaren vid halsen samt att de som avsåg bygga en sockel för hornet kan använda detta extra utrymmet för att öka och maximera labborera med kammaren innan hornet ? MDF Hornet är under skruvning.

Ett annat tips i RT 360L 3D hornet var att labba med olika virkertjocklekar typ 2" Vs. 4" virke i kammarens infästningsram eller att öka bakstyckets tjocklek exempelvis mindre infäsrtningsram grövre bakstycke jag kommer själv att öka/avika från 18MM spån till 36MM MDFn enligt nedan:

Bakstycket i spånskive versionen RT-3D rör sig verkligen och behöver förstärkas ett snickartips är att limma på en mindre 18MM MDF skiva på en större18MM och fasa in dessa i infästningsramen ramen där jag valt 2" utan att förlora nått kanske till och med vunnit nått.

Jo, det har alltid framhållits som nödvändigt och önskvärt att staga hornen, både sidoväggarna och bakväggen. De flesta har byggt sina horn i spånskiva eller som du i MDF. Stagen blir bäst om du använder plywood eller bitar av vanligt virke. Alltså inte spånskiva eller annat material som är sammansatt av korta fibrer eller spån. Bästa resultatet får du om du bygger hela hornet i plywood! Det gäller för övrigt i alla sammanhang, jämför två vanliga högtalarlådor en i spånskiva och en i plywood med samma tjocklek.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-04-29 14:57

Har en bekant som ägt ett större antal olika par av Altec Lansing A7 över åren. I regel sålt den pga. storleken för att sedan sakna ljudet och efter ett tag kommit över ett nytt par. Så en dag dyker att par riktigt fint snickarbyggda A7:or upp i MDF. Måste ju vara det bästa paret eftersom det är överlägset snyggast gjort. Klart bättre än original tunn plywood. Tills han kopplar upp dom. Han har berättat att det var det överlägsett sämt låtande paret han hade lyssnat till. Gick aldrig att få ordning på.

Så plywood är säkert grejen då även gamla engelska fabriksbyggda horn var byggda i någon slags plywood i regel.
Kanske det går att få MDF lite dödare med dämpning. Eller kan infärgad HDF vara bättre?

/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-03 02:12

Eller också var det att han gillade soundet som uppstod av de relativt lågfrekventa resonanserna i den tunna plywooden som originalen var byggda av?

MDF har skaplig inre dämpning faktiskt, ungefär lika hög som vanlig spånskiva, men det går självklart att dämpa mera. Massan och styvheten hos MDF är dock båda större än hos spånskiva.

Vh, iö

JM

Inläggav JM » 2015-05-03 06:45

IngOehman skrev:Eller också var det att han gillade soundet som uppstod av de relativt lågfrekventa resonanserna i den tunna plywooden som originalen var byggda av?

MDF har skaplig inre dämpning faktiskt, ungefär lika hög som vanlig spånskiva, men det går självklart att dämpa mera. Massan och styvheten hos MDF är dock båda större än hos spånskiva.

Vh, iö

Har själv haft ett par Altecgråa A7or gjorda i plywood. Ostadgade med filtliknade dämpning. Är benägen att hålla med Ingvar att inte var dom fria från resonanser.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2015-05-03 14:15

JM skrev:
IngOehman skrev:Eller också var det att han gillade soundet som uppstod av de relativt lågfrekventa resonanserna i den tunna plywooden som originalen var byggda av?

Vh, iö

Har själv haft ett par Altecgråa A7or gjorda i plywood. Ostadgade med filtliknade dämpning. Är benägen att hålla med Ingvar att inte var dom fria från resonanser.

JM

A7 var väl aldrig avsedd för hifi-bruk! Mer en högtalare för biografbruk med dåtidens tekniknivå. Sen kan man bara gissa vad Altec skulle ha valt för material till lådan om MDF fanns vid den tiden. Varken spånskivor eller MDF fanns väl vid tiden för A7's tillkomst på -40 50-talet.

Vad jag avsåg i mitt tidigare inlägg är mer materialets egenskaper om det sträcks eller komprimeras i en längdriktning eller fiberriktning. Styrkan hos trä kan i sin fiberriktning många gånger jämföras med stål! En spånskiva dras lätt isär/spricker i sin längdsriktning

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-03 19:16

För de krafter som råder mot ett kabinett för hifi-bruk (alltså det som musiken står som källa till) har inte plywood några egentliga fördelar framför MDF, ej heller framför spånskiva (med reservation för att det finns många tillverkare av respektive skivtyp, och de gör ju inte identiska produkter).

Snarare är det spånskiva och framförallt MDF som "vinner" kampen som de bättre materialen, om målet är ett kabinett som skall lägga sig i rimligt lite*.

För PA-bruk finns dock även helt andra hänsyn att ta, och en av de större påfrestningarna som en PA-låda måste kunna uthärda utan att ta skada, är att klara av fall- och slagpåfrestningar, och här är plywood överlägset både MDF och framförallt spånskiva. Så bygger man högtalarlådor för att de skall tåla yttre påfrestningar av allt vad de vara må, så är definitivt plywood ett bättre material än spånskiva.

Men det kan även vara så att man föredrar plywood ljudmässigt, av samma skäl som materialet ju har betydelse i musikinstrument - att man gillar det sound som kabinettets rörelser ger, och den som föredrar plywood har inte fel, bara en subjektiv åsikt, och det måste man ju få ha. Resonansmässigt kanske man skulle kunna säga att plywood är halvvägs till solidträ¤, som ju i förekommande fall resonerar så bra att det används till att göra musikinstrument där det är meningen att träet skall sjunga med. Som en kul jämförelse finns det faktiskt billiga violiner och violonceller som är gjorde delvis i plywood. Det blir inga högklassiga instrument, men de blir avsevärt mycket bättre än om man byggt dem av MDF, tror jag i varje fall (jag har inte provat).

Vh, iö

- - - - -

*Ungefär en faktor tio gånger högre inre förluster går att åstadkomma, men då med andra metoder. Det går alltså att göra verkligt stendöda kabinett#, men jämför man med MDF så är det som regel mycket svårt att höra skillnaden, trots faktorn tio gånger bättre, om lådan i grunden är välbyggd. Är den det inte så kan självklart skillnaderna vara påtagliga.

#Begreppet stendöd är något vilseledande dock, eftersom sten inte är ett vidare bra byggmaterial. Det är i själva verket sämre än plywood till och med. Men även sten kan ju tyglas. Med andra metoder. Och då blir det verkligen högklassigt. Men stenen ensam bidrar bara med styvhet och massa, inte den viktiga dämpningen.

¤Solidträ är dock långt ifrån något entydligt. Variationen mellan olika träslags beteenden är enormt stort och det är inte för inte att man bygger bakstycket i ett hårt träslag på många musikinstrument (ofta lönn), sidorna i samma material eller något annat hard-wood (kanske jakarande), medan locket (som man vill skall sjunga mest) görs av något soft-wood, som t ex gran.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-03 20:45

Om man laminerar två träbaserade skivor med dämplim mellan, så minskar den hörbara skillnaden väldigt mycket mellan olika trämaterial. Så mycket så jag tror det blir mycket svårt att höra någon skillnad alls.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-05-03 21:35

JM skrev:

Vh, iö

JM

Absolut, men nu kan det ju vara så att Altec gjorde precis som Lowther att man räknade med resonanserna i konstruktionen och utebliva + helt andra nya kan ge en ogynsamm ljudåtergivning.

/Harryup

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-09-16 20:00

paa skrev:Om man laminerar två träbaserade skivor med dämplim mellan, så minskar den hörbara skillnaden väldigt mycket mellan olika trämaterial. Så mycket så jag tror det blir mycket svårt att höra någon skillnad alls.
Nu har jag rivit RT hornet 19MM all over utom bakstycket 19+ pålimad 12MM och lyssnat in mig på lite olika element men,det avgörs senare.
Nu rivs det skall testa en annan idè som ställer allt snack om mtrl i skuggan. Precis som snickaren väljer en spårad panel för att den skall hålla sig i skinnet, ämnar jag spåra MDF borden med en V-Fräs 2-3 paralella vågräta spår ett par mm djupa/breda hela vägen på så sätt borde de hålla sig i schack och absorbera det dem skall, innan limtuben kommer fram samt stagning vid de större ytorna.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-10-07 19:25

Det fortskrider så sakteliga och börjat fila på ett par sidesystems som kommer att få Herr Carlsson att vrida sig där i graven
Jag ämnar fräsa in allt undermonterat i en MDF board så faslinjärt det bara går gentemot Coral Beta 8an . En trebent 360 graders sällsynt spridarlins jag hittat kommer att sitta som en smäck åvanpå JBL 075:an. Delningsfiltret kommer från ett specialbyggd JBL tvåvägsfilter filter som delar brant vid 4000 Hz som jag tror kommer att bli bra. 6000 Hz rekomenderas av JBL men, jag har hört annat ! frågan är om man skall dämpa upp lite mer eller kanske försöka sig på att montera den gamla dämpkorgen från orginalet under Betan 8:an, nån basreflex blir det inte tal om då basen kommer från annat håll..kanske mixa in en björkplywood i botten.
CBL.jpg
skall fixas och donas här samt lackeras
CBL.jpg (67.47 KiB) Visad 11444 gånger
Bilagor
LINS.jpg
360 gr Linsen som f.t är på eloxering ....
LINS.jpg (6.18 KiB) Visad 11440 gånger

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2015-10-07 20:45

Aha,det kommer alltså att monteras äkta Ferguson spridarlinser...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-07 22:16

Rockolga skrev:Det fortskrider så sakteliga och börjat fila på ett par sidesystems som kommer att få Herr Carlsson att vrida sig där i graven
Jag ämnar fräsa in allt undermonterat i en MDF board så faslinjärt det bara går gentemot Coral Beta 8an . En trebent 360 graders sällsynt spridarlins jag hittat kommer att sitta som en smäck åvanpå JBL 075:an. Delningsfiltret kommer från ett specialbyggd JBL tvåvägsfilter filter som delar brant vid 4000 Hz som jag tror kommer att bli bra. 6000 Hz rekomenderas av JBL men, jag har hört annat ! frågan är om man skall dämpa upp lite mer eller kanske försöka sig på att montera den gamla dämpkorgen från orginalet under Betan 8:an, nån basreflex blir det inte tal om då basen kommer från annat håll..kanske mixa in en björkplywood i botten.
CBL.jpg

Beta 8:an är ju grymt smalspridande den också i övre registret, så den kanske borde ha en spridningslins också.
Numera pensionär.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2015-10-07 22:50

Känner till det men, tycker inte den är mer smalspridande än Philips orginalet möjligen i det hörbara 6000 < registret där mittkon & fasplugen arbetar men, ovanför 4000 Hz använder jag den ju inte och där under är Beta 8 ett way bättre val loud & clear smattrandes matchar JBL 075 ypperligt . Mittkonen är även den riktande på 9710:an men kanske är det vittsen med såna här rundstråle reflekterande högtalare eller kanske därför den försvann ersattes i uppdateringen som saknar mittkon , möjligen fräser jag ned Beta åttan något riktande som i OA14 annars finns det ju enkla lösningar för det också så det blir riktigt rundstrålande fräcka 360 graders koniska glaslinser eller i trä att köpa på nätet att placera under gallret kan t.ex beställas på närmsta snickeriskola som har en svarv för en billig slant valfritt träslag enkel match , Nu har jag en svarv att tillgå så det blir svartlaserad EK om det behövs efter OA14 snedställtricket typ Vä/Hö modell . 075 är klar för lådan har ett par Coral 8F60 lite JBL Brednbandskopior lägre verkningsgrad som skall testas men´, man vill ju ha så mycket som möjligt ut ur 075.an skiljer massor att dämpa bort..Och jag vill ju egentligen att det skall låta av helvette alla rattar åt höger är min melodi när jag spelar mina gamla Billy Cobham Vinyler

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi