music4ever skrev:Mangenot skrev:Sen är det ju så att mycket av musik som produceras i dag, är tänkt att spelas upp från en iPhone/Android till hörlurar eller spelas upp i radio. Målgruppen är inte medelålders män med analytisk anläggning, utan lite yngre mänskor som bär musiken med sig överallt.
På andra sidan, kan målgruppen medelålders män med analytisk anläggning missa en del av målet: Nämligen att anläggningen är så analytisk att den framhäver även mindre bra inspelningar. All musik låter inte skit. Däremot är det en del anläggningar som får mindre bra inspelningar att låta skit.
Vill hävda att detta är en myt. Det låter lika illa med mobiltelefon och hörlurar också. De flesta av dessa felen är så grova att de är klart hörbara även på riktigt dåliga anläggningar.
Vad som är en "analytisk anläggning" vet jag inte.
Jag vet att det är populärt att påstå att det är myt, här på faktiskt. Men nu ÄR det så, att man självklart mixar för det man tror att det kommer spelas upp i. Sen handlar lite om brickwallkomprimering och det vinner man i princip ingenting på (förutom att man låter högre en grannlåten). Så på ett har du helt rätt, men man är bakom flötet om man inte mixar på den ljudnivå som materialet tros kommer spelas upp på, vilket i sin tur kan leda till att man komprimerar.
Nu är det iaf så att det brickwall-limiteras, om än mindre än förr, pga man inte vill låta lägre - det är en norm, och det kan man tycka vad man vill om, men envisas man spela upp det på en anläggning som är väldigt kompetent och avslöjande så får man skylla sig själv, självklart blir man besviken - en hifiskada.
Music4ever, ett sätt att mildra problemet är att spela upp materialet på högtalare som är mer lika det som producerat på. Genelec är bra, det låter aldrig svinbra men det låter aldrig riktigt illa heller. Ino-högtalare upplever jag som slanka, framför allt i midbasen, nedre mellanregister och har en diskant som kan dra iväg åt helvete när det vill sig illa. Bristen på midbas gör det brickwall-limiterade materialet olyssningsbart. Testa att spela upp nåt på som låter njutbart på hög volym och kapa sen signalen under 200 hz så kommer det att bli påfrestande, trots att man bara tagit bort ljud, det har inte blivit högre även om det upplevs så.
Jag tycker inte det är helt självklart vilken högtalare som är mest neutral.
Vill klargöra att jag inte ägnar mig åt nån sorts Ino-bashing, som jag skrev tidigare, jag har aldrig hört några andra högtalare som låter så bra på äldre och välproducerat material. Det är dock inte hållbart i längden, för mig, även om en icke hifiskadad skulle tycka att det lät helt fantastiskt med all musik.