Varför låter nästan all musik skit?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Varför låter nästan all musik skit?

Inläggav DVD-ai » 2015-04-12 12:55

JB skrev:
music4ever skrev:
JB skrev:Precis!
Det man måste förstå är att fel kan ta ut varandra i vissa fall, speciellt när det gäller frekvenskurvan, är ju ganska logiskt om man tänker efter lite och inte bara intalar sig själv att flera fel alltid blir adderade till ett jättestort fel.

Logiskt? Så alla musik har exakt samma frekvenskurva som då kan "rättas till" av en fixerad påverkan i ett par högtalare?

Nästan all musik idag mixas med hissad diskant, och basen brukar oftast vara rätt lågt mixad (låter dock högre än vad den egentligen är eftersom man oftast lägger på "Harmonic Exciter" som gör stämmor av basslingan som höjs upp någon/några oktav(er) för att basen ska höras i mindre anläggningar också, samt för att spara plats i mixen för att få mixen att låta högre)
Och billigare anläggningar brukar ju oftast tvärtom ha hissad mid-bas och avrullad diskant, det blir alltså två fel som tar ut varandra (lite iaf)

+1 på det, exakt min upplevelse också.

Om man slutar att göra fel i första ledet så kanske man slutar att göra så mycket fel i andra ledet också och summan borde bli "lika bra ljud" för alla som inte bryr sig om ljud men klart bättre ljud för alla os som gör det :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-12 12:57

Jag lyssnar på mycket ny musik och det är enorm variation på hur nivåerna är inom frekvensspektrumet.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-04-12 13:49

En sänkt bas är något ofta utnyttjar när man eq'ar hemma, dvs man kan höja basen en del med en house curve utan att riskera klippningar. Risk finns men det är ändå rätt sällsynt att det händer med modern populärmusik. Skulle man få problem så är det ju lätt att kompensera...
Den hissade diskanten är tråkig, speciellt då majoriteten av komersiella hifi-högtalare verkar förvärra det hela snarare än att ta med det i beräkningarna. (En av orsakerna till varför jag sällan hittar komersiella produkter som imponerar på mig.)
Vass och spretig diskant, slank bas och överanalytiskt ljud är på tok för vanligt.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-12 14:04

music4ever skrev:
_Fredrik_ skrev:Du verkar utgå ifrån att omvärlden är okunnig och du har sett sanningen. Är inte livet jäkligt jobbigt då? Jag trodde jag var pedagogisk, men misslyckades totalt verkar det som.

BTW, är inte du på semester? :P

Jag är knappast ensam om att ogilla den destruktiva behandlingen som sker inom dagens populärmusik.
Sen handlar det inte om att vara pedagogisk eller ej. Är det du framför felaktig så spelar det ingen roll hur du framför det, det kommer fortfarande vara felaktigt.

Kan du nämna några exempel på felaktigheter som jag framfört?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Mangenot

Inläggav Mangenot » 2015-04-12 14:12

music4ever skrev:
Mangenot skrev:Music4ever: jag frågade dig av ren nyfikenhet om du har belägg för dina påståenden, men jag har inte fått några vettiga svar.

Jag har faktiskt annat att göra på en lördag än att betjäna dig.

Nu bad jag ju faktiskt inte om att bli betjänt, oavsett vilken kväll i veckan det måsta vara.
Jag tror inte du har någon kompetens inom området och därför inte kan komma på något vettigt att säga, förutom dina ständigt upprepade felaktiga slutsatser.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-12 14:22

Svarade fel rosa pudel och tog därför bort inlägget.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-04-12 15:15

music4ever skrev:
Mangenot skrev:Music4ever: jag frågade dig av ren nyfikenhet om du har belägg för dina påståenden, men jag har inte fått några vettiga svar.

Jag har faktiskt annat att göra på en lördag än att betjäna dig.

Sluta fåna dig.
Du gick in i tråden och haft synpunkter...då hör det till god ton att besvara frågor som du får.
Du har några även från mig som inte besvarats.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-13 17:21

_Fredrik_ skrev:Kan du nämna några exempel på felaktigheter som jag framfört?

Påståendet att man kan använda sämre prylar för att minska problemet med dåligt masterad musik.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-13 17:21

Mangenot skrev:Nu bad jag ju faktiskt inte om att bli betjänt, oavsett vilken kväll i veckan det måsta vara.
Jag tror inte du har någon kompetens inom området och därför inte kan komma på något vettigt att säga, förutom dina ständigt upprepade felaktiga slutsatser.

Okej, adjö.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-13 17:22

sportbilsentusiasten skrev:Sluta fåna dig.
Du gick in i tråden och haft synpunkter...då hör det till god ton att besvara frågor som du får.

Ta de frågorna igen.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-13 19:29

music4ever skrev:
_Fredrik_ skrev:Kan du nämna några exempel på felaktigheter som jag framfört?

Påståendet att man kan använda sämre prylar för att minska problemet med dåligt masterad musik.

Men det kan man ju. Jag sa inte att det löste ALLA problem, men kan definitivt mildra dom. Jag har ju förklarat för dig hur jag (och väldigt många andra) tror att tonkurvan påverkar de "problem" som du (och även jag) har med hårt limiterad musik. Håller du inte med om att billigare anläggningar ofta har en boost vid 100-200 hz? Har inte du högtalare vars konstruktör har varit väldigt noga med rak tonkurva? I vilket fall så är jag väldigt säker på att ett bastillskott ofta mildrar obehaget med dynamikfattig musik.

Vad i mina argument är det som inte stämmer?

Jag tycker självklart att det skulle vara bra om man aldrig någonsin brick-wall-limiterade av andra skäl än av kreativa, men nu ser inte världen ut så.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-13 21:47

_Fredrik_ skrev:Men det kan man ju.

Nej, det kan man inte enligt mig.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-13 23:07

music4ever skrev:
_Fredrik_ skrev:Men det kan man ju.

Nej, det kan man inte enligt mig.

Se Codys inlägg om lilla flickan.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-14 00:34

_Fredrik_ skrev:Se Codys inlägg om lilla flickan.

Cody är på ignorelistan så jag är inte intresserad av vad den personen har att säga.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-04-14 00:36

Är det inte dags för dig att återgå till din semester?

Summer Passing

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-04-14 08:49

music4ever skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Sluta fåna dig.

Ta de frågorna igen.

I korthet, vilka fel talar du om, och (frågor från andra) vilka grejjer spelar du på hemma? (personligen anser jag att även elektronik mm påverkar)

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-04-14 10:47

+1, det är lätt att vara en internetkrigare och ifrågasätta andra. Att själv svara få frågeställningar och backa upp sina påståenden är inte lika lätt.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-14 10:50

sportbilsentusiasten skrev:I korthet, vilka fel talar du om, och (frågor från andra) vilka grejjer spelar du på hemma? (personligen anser jag att även elektronik mm påverkar)

Det är främst dynamisk kompression, klippning och IMD.
Vad för grejer som används spelar föga roll, dessa problem hörs oftast även på de mest simpla prylar.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-14 15:07

Subjektivisten, skulle vara väldigt intressant att höra vilka råd du vill ge till alla de som, i ditt tycke, producerar detta undermåliga material. Vad är din teori om varför det låter som det gör? Jag får intrycket att de bakom spakarna är inkompetenta, enligt dig. Om så är fallet, borde det vara ganska lätt att kliva fram och visa hur det ska gå till?

Svara gärna så bra du kan på alla tre frågorna. :)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-04-14 17:42

music4ever skrev:
sportbilsentusiasten skrev:I korthet, vilka fel talar du om, och (frågor från andra) vilka grejjer spelar du på hemma? (personligen anser jag att även elektronik mm påverkar)

Det är främst dynamisk kompression, klippning och IMD.
Vad för grejer som används spelar föga roll, dessa problem hörs oftast även på de mest simpla prylar.

Du kan svara mig via PM om du inte vill skylta med grejjerna.
Frågan är DOCK av intresse då min erfarenhet är att verkligt bra anläggningar har förmåga att fokusera på framförandet av musiken så att felen inte upplevs lika störande trots att de INTE maskerar detaljer o musiken, medan andra anläggningar är tvärt om = fokuserar på felen!
Dettta är ju enkelt att höra (tex på mässor) där samma inspelning kan upplevas mycket olika, utifrån hur olika mycket de fel du nämner stör återgivningen.

Detta har du säkert hört, right?
Utifrån din världsbild, hur förklarar du skillnaden?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-14 19:44

sportbilsentusiasten skrev:Du kan svara mig via PM om du inte vill skylta med grejjerna.
Frågan är DOCK av intresse då min erfarenhet är att verkligt bra anläggningar har förmåga att fokusera på framförandet av musiken så att felen inte upplevs lika störande trots att de INTE maskerar detaljer o musiken, medan andra anläggningar är tvärt om = fokuserar på felen!
Dettta är ju enkelt att höra (tex på mässor) där samma inspelning kan upplevas mycket olika, utifrån hur olika mycket de fel du nämner stör återgivningen.

Detta har du säkert hört, right?
Utifrån din världsbild, hur förklarar du skillnaden?

Nej, det har jag inte hört och jag tror inte på Linn's tankegångar heller.
Dessa fel hörs igenom nästan oavsett vilka prylar man använder.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-16 16:20

Music4ever, du svarar inte på några frågor, berättar inte hur du tänker, bara att du är säker på din sak. För mig är du bara en gnällspik med bra anläggning och som är sur för att inte musiken är producerad för hifigubbar.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-16 17:24

_Fredrik_ skrev:Music4ever, du svarar inte på några frågor, berättar inte hur du tänker, bara att du är säker på din sak. För mig är du bara en gnällspik med bra anläggning och som är sur för att inte musiken är producerad för hifigubbar.

Jag har berättat om och om igen hur jag tänker.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-04-18 11:18

Jag tror det mesta som behöver skrivas om detta redan har skrivits i tråden så jag tänkte försöka mig på en sammanfattning

Det lyssnas på musik som aldrig förr, men... det är idag nästan gratis och som alla vet. Inget är egentligen gratis. De som tillhandahåller denna (nästan-)gratis musiktjänst är ekonomiskt styrda och måste därför hålla nere sina kostnader. Vi talar i första hand om streaming. Någon som köper eller spelar CD idag? Bara vi äldre, om ens vi. Kostnaden för streaming ökar med ökad kvalitet (minskad kvalitetsreduktion). Alltså; lägger man kvalitetsreduktionen på en sådan nivå att den oftast inte stör de flesta, vilket är en kvalitetsnivå där de flesta är normalkonsumenter, som inte egentligen bryr sig så värst mycket, bara utbudet är stort och man kan byta till en annan låt när det dyker upp något som stör för mycket. Kravet är att detta inte måste ske hela tiden. Var lyssnar man? Med öronploppar från mobilen, ofta i bullrig miljö. Påverkar det nivån för vad man kan acceptera tro? Givetvis! Man accpeterar gamska hård komprimering. Följdaktiligen är det detta man får. Det är inte nog med det. Eftersom gratis alternativet fortfarande figurerar, Pirate Bay, YouTube etc så måste streamingtjänsten göras extremt billig (per spelad låt) annars drar massan (som jus tår för huvudintäkten) till gratisalternativen.

Hur är det då med insikten om hur kvaliteten på det som distribueras förhåller sig till jur bra det skulle kunna vara? Det i en annnan tråd avhandlade radioprogrammet ger här en tydlig indikation. Folk vet inte att musik skulle kunna vara så mycket bättre och ge en mycket rikare upplevelse, även via inspelad musik. Man känner till viss del till detta genom att man gärna lyssnar på musik live, men har nog alltid accepterat att inspelad musik inte kommer i närheten av liveupplevelsen. Detta tillskrivs nästan uteslutande ljudnivån, samvaron med andra i en grupplyssnngssituation samt att man kan se artisterna, men att faktiskt ljudkvaliteten ochså kan vara en avgörande faktor i hur musiken uppfattas och hur man upplever situationen (den är dessvärre allt som oftast inte bra live heller nu vör tiden - troligen för att referensramarna förskjutits i och med att kvalitetsmedvetenheten stadigt sjunkit).

Kraven på kvalitet är alltså, på det stora hela ganska måttliga och viljan att betala lika begränsad.

Som i så många andra sammanhang i dagens samhälle begränsas även musikproduktion av tillgången på pengar och risken att förlora egna sådana. I ena änden måste tiden i studio och det arbete som musikerna själva ofta inte kan göra hållas nere, av kostnadsskäl. Kanske låter man någon mindre erfaren, med enklare (sämre) utrustning spela in. Där sätts gränsen (förutom artistens egen förmåga) för vad det inspelade materialet innehåller. Om man tycker det skiljer mellan olika hifi-utrustning så är det ändå ganska lite jämfört med hur det kan skilja mellan olika studio-utrustning. Utbudet av studios är idag stort. Det är varken speciellt dyrt eller speciellt svårt att plocka ihop prylar till en studio. Det som fortfarande både är dyrt och svårt är att sätta ihop prylar som ger verkligt högkvalitativt resultat. Eftersom möjligheterna att ta betalt för högre kvalitet är begränsade så begränsas även tillgången på hög kvalitet och erfarenhet av att hantera högkvalitativ utrustning. Det finns dock många som av eget intresse ändå skaffar både högkvalitativ utrustning och kunskap att hantera denn, men som sagt, andelen riktiga entusiaster blir givetvis begärnsat och precis som det är svårt för gemene man att veta vilken hifi som är "bäst" så är det svårt för musiker att veta vilka studios som är riktigt bra. Så; Det finns många studios, priserna är hårt pressade, tiden i studion måste minimeras och intresset i konsumentledet för hög kvalitet är begränsad.

Det är dessutom enklare än någonsin att spela, spela in och distribuera musik (både bra och mindre bra). Detta har gjort att utbudet, rent genrellt, är enormt och för att få något som helst tillbaka på sina små, men ändå instaa slantar så måste man bli spelad, i streamingtjänsten eller på radion. Detta har drivit fram loudness-mastringen och de i vissa fall katastrofalt dåliga produktioner som figurerat de senaste 10-15 åren. Den första skiva jag stötte på i den vägen är nog Red Hot Chili Peppers, Californication. Bra låtar, men med många produktionsbrister. Det kan ju tänkas att den låter precis som man hade för avsikt. Jag tror den kunde gjorts bättre, men alla kan inte gilla allt. Det finns åtskilliga andra alternativ.Vissa låtar tål eller gör sig t.o.m.bättre med dynamiknivån hårt tillplattad. Alla låtar som inte passar lika bra att komprimera, har i dagens lyssningsmilö, lyssningssammanhang (shuffle-play) och lyssningsapparatersvårt att hävda sig då de sklle uppfattas som antingen för tysta eller som att man tvingas justera volymen upp och ner hela tiden. Värdet av EBU R128 kan nog inte överskattas vad gäller dess säkerställande av att musikutbudet inte likriktas till att bara innehålla musik som passar att komprimera hårt. Att kalla det distribuerade musikmaterialet felaktikt tycker jag är en grov förenkling och leder knappast framåt.

Hand i hand med att kvaliteten på mycket av det som distibueras sjunker så påverkas även insitamenten till att skaffa apparater som åerger materialet med så hög fidelitet som möjligt. Det finns liksom inte lika mycket att hämta med bättre utrustning. Det ges tack och lov fortfarande ut både bra musik, bra inspelad musik och det finns bra apparater att köpa, toligen bättre än någonsin, men det allmänna intresset är lågt och f.f.a.förunnat ett litet antal entusiaster. Det stora flertalet lyssnar via öronploppar, Beats-lurar, via datorn, Tv:n eller liknande. Ihif-anläggningen i var mans hem tycks höra till det förgångna. Allt sämre återgivningsutrustning främjar knappast lraven på musikmaterialet...

Det som behövs är ett trendbrott och jag tror det är på gång. Wimp, Tidal, ALAC och lossless på de stora musikdistributionssajterna. PONO och bred artistuppslutning för att upplysa om loudnessmastring och bristerna i dagens musikdistributionsformat är några indikationer. Det kanske är värt att notera att det främst är de äldre artisterna som sluter upp och informerar om dessa problem. Hur får man upp öronen och ögonen även bland denyngre artistskaran?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-18 13:09

Jättebra inlägg hcl! Detta borde subjektivisten ta till sig. Dock tror jag inte att brick-wall-limitering hjälper så mycket vid hörlurslystning i bullrig miljö, det räcker med vanlig, långsammare komprimering. Som jag skrev tidigare så görs det (tror jag) av två olika anledningar - att låta högt och för att det passar vissa produktioner. Möjligen också för att dölja en spretig mix.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-04-18 14:52

_Fredrik_ skrev:... Dock tror jag inte att brick-wall-limitering hjälper så mycket vid hörlurslystning i bullrig miljö, det räcker med vanlig, långsammare komprimering. Som jag skrev tidigare så görs det (tror jag) av två olika anledningar - att låta högt och för att det passar vissa produktioner. Möjligen också för att dölja en spretig mix.

Ja, brick-wall-limitering är nog antingen det sista desperata försöket att få musiken att låta högt nog eller så görs det för att man vill ha det soundet (ev. både ock, men det tror jag mindre på).

Jag har provat att mixa lite och det första jag förvånades över är hur mycket komprimering som behövs för att musiken skall ha en dynamik som "får plats" i ett vanligt hem och t.o.m i en "vanlig stereo", typ hyffsad bilstereo. Viss musik och vissa artister kan sökert funka okomprimerat, men mycket gör inte det och det är nog väldigt ofta det inte ens skulle vara önskvärt i.o.m. att man skulle bli totalt överkörd i de starka partierna om man skulle få upp nivån tillräckligt i vissa svaga partier. Givetvis kan komprimeringen göras redan genom att man arrangerar inspelningssituationen så att detta uppnås på så sätt, men det är också en form av komprimering av nivåerna, om än på ett icke elektroniskt sätt.

Brick-wall-komprimering gjord annat än av uttrycksorienterade skäl tycker jag är dumt. Då är det nog i princip alltid bättre (ur ett musikupplevelseperspektiv) att dra ner medelnivån så att de stakare partierna får plats i tillgänglig dynamik. Om det då resulterar i att musiken inte spelas alls like mycket, ja, man förstår dilemmat.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-04-18 15:32

hcl skrev:
_Fredrik_ skrev:... Dock tror jag inte att brick-wall-limitering hjälper så mycket vid hörlurslystning i bullrig miljö, det räcker med vanlig, långsammare komprimering. Som jag skrev tidigare så görs det (tror jag) av två olika anledningar - att låta högt och för att det passar vissa produktioner. Möjligen också för att dölja en spretig mix.

Ja, brick-wall-limitering är nog antingen det sista desperata försöket att få musiken att låta högt nog eller så görs det för att man vill ha det soundet (ev. både ock, men det tror jag mindre på).

Jag har provat att mixa lite och det första jag förvånades över är hur mycket komprimering som behövs för att musiken skall ha en dynamik som "får plats" i ett vanligt hem och t.o.m i en "vanlig stereo", typ hyffsad bilstereo. Viss musik och vissa artister kan sökert funka okomprimerat, men mycket gör inte det och det är nog väldigt ofta det inte ens skulle vara önskvärt i.o.m. att man skulle bli totalt överkörd i de starka partierna om man skulle få upp nivån tillräckligt i vissa svaga partier. Givetvis kan komprimeringen göras redan genom att man arrangerar inspelningssituationen så att detta uppnås på så sätt, men det är också en form av komprimering av nivåerna, om än på ett icke elektroniskt sätt.

Brick-wall-komprimering gjord annat än av uttrycksorienterade skäl tycker jag är dumt. Då är det nog i princip alltid bättre (ur ett musikupplevelseperspektiv) att dra ner medelnivån så att de stakare partierna får plats i tillgänglig dynamik. Om det då resulterar i att musiken inte spelas alls like mycket, ja, man förstår dilemmat.

Man kan säga så här, oavsett hur man mixar sina låtar så kommer aldrig alla bli nöjda eftersom det inte går att göra en mix som låter optimalt överallt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-18 15:59

Nu är ofta fokus på att låta starkt oavsett vilken miljö lyssningen är tänt att ske i. Äldre musikproduktioner fungerar ofta bra utan att vara tokmaxade. Att dessutom hålla på och misshandla musiken vid återutgivning är ju helidiotiskt. Hur mycket av originaldynamiken man vill ha med tycker musiker/producenter kan bestämma, inte någon tokmaximerande mastringstekniker.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-18 16:11

RogerGustavsson skrev: Äldre musikproduktioner fungerar ofta bra utan att vara tokmaxade.
Inte i ett radioblock kanske. Asså jag konstaterar bara att det finns en anledning till att detta görs och att jag själv är en av förlorarna iom att jag har superstereo.

Jag får intrycket att en del audiofiler verkar ha svårt att ta in varför det låter som det gör.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-18 16:26

I radioblocken är det oftast speakerrösten som är mest störande i och med att den oftast ligger på samma toppvärden som musiken. Ett musikprogram i P2 kan vara en utmaning. EBU R138 kanske löser detta? När jag har med mig musik för att utvärdera uppspelnibgsutrustning brukar jag lägga alla på samma RMS-värde. Jag har sett nivåskillnader på 20 dB mellan olika musikstycken. Mycket av dagens populärmusik kräver väldigt lite effekt jämfört med äldre produktioner i och med sin ibland extremt blygsamma dynamik.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi