Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Det negativa är att det inte är lika coolt som en vakuumtallrik.
RogerGustavsson skrev:Att addera massa kan förstås förkorta tallrikslagrets livslängd. Även att hålla på och pressa ner Mitchell-klämman tycker jag känns lite tveksamt. Det kanske fungerar alldeles utmärkt även efter lång tids användning?
PerStromgren skrev:Där ser man vad man slipper om man spelar CD!
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Där ser man vad man slipper om man spelar CD!
Jag slutade med skivpuck innan CD fanns att köpa![]()
Jag har ca 1300 vinyler och jag har max en eller två som är så skeva att det överhuvudtaget går att märka något olägligt med det. Jag ser det inte som något problem och dagens vinyler är ofta av ganska hög kvalitet rent fysiskt. De äldre vinylerna i min samling är så gamla att när jag fick något dåligt ex gick jag till affär'n och bytte
/ B
music4ever skrev:RogerGustavsson skrev:Att addera massa kan förstås förkorta tallrikslagrets livslängd. Även att hålla på och pressa ner Mitchell-klämman tycker jag känns lite tveksamt. Det kanske fungerar alldeles utmärkt även efter lång tids användning?
I mitt fall så väger tallriken runt 20 kg, så risken att ett kg till skulle påverka lagret, är relativt liten.![]()
Hur tänker du kring Mitchell klämman?
murgatroyd skrev:Har kört med Goldmund orginal clamp på min Goldmund Studio & T3B arm i 30 år nu, utan problem och det går per automatik, monterar jag den inte känns det "fel"...Tycker den gör nytta
[ Bild ]
Perfector skrev:murgatroyd skrev:Har kört med Goldmund orginal clamp på min Goldmund Studio & T3B arm i 30 år nu, utan problem och det går per automatik, monterar jag den inte känns det "fel"...Tycker den gör nytta
[ Bild ]
Så här ser min "puck" ut
Den rätar inte ut skivan utan håller den enbart på plats.
Ett enkelt test.
Lägg på plattan och stoppa skivan utan att ta i tallriken.
Om tallriken fortsätter snurra finns behov av en klämma eller en puck. Annars inte
music4ever skrev:Komorok skrev:Det negativa är att det inte är lika coolt som en vakuumtallrik.
Fördelen är väl att man slipper diverse problem som kan finnas med en vakuumtallrik. Sen är det frågan om det ger ett likvärdigt resultat.
Komorok skrev:Vilka problem finns med vakuumtallrik? Oljud? Luxman pd300 t.ex har en manuell vakuummojäng som håller vakuumet den tid som en LP-sida tar att spela av= helt tyst. Vakuumet håller skivan mot tallriken. Det var väl målet, eller? Men sortimentet är ju lite snålt och du har ju redan köpt spelare, så det kvittar väl nu ändå antar jag?
PerStromgren skrev:Perfector skrev:murgatroyd skrev:Har kört med Goldmund orginal clamp på min Goldmund Studio & T3B arm i 30 år nu, utan problem och det går per automatik, monterar jag den inte känns det "fel"...Tycker den gör nytta
[ Bild ]
Så här ser min "puck" ut
Den rätar inte ut skivan utan håller den enbart på plats.
Ett enkelt test.
Lägg på plattan och stoppa skivan utan att ta i tallriken.
Om tallriken fortsätter snurra finns behov av en klämma eller en puck. Annars inte
Är det där din skivspelare så har du större problem än skevhet: damm!
Kevin_Mitnick skrev:PerStromgren skrev:Där ser man vad man slipper om man spelar CD!
Vad är CD?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster