Har använt farsans gamla Pioneer PL112D i över ett år utan problem. Men så häromdagen, medan jag höll på att byta från mina AB-11 till B&O 6706 vägghögtalare, dök det upp ett brum i skivspelaren. Har isolerat det till den; inget brum hörs vid användandet av några andra ingångar på förstärkaren (tills vidare NAD 3020i). Båda kanaler brummar, och jag har letts att gissa att jordfel ofta bara påverkar ena kanalen..? Dock ändrar brummet karaktär något då jag kopplar i och ur andra pryttlar i samma uttag.
Uttaget är inte jordat, men skivspelaren har en trepiggs nätkabel och förväntar sig alltså jord genom marknätet? Den har i vart fall inte någon jordsladd som ska fästas i förstärkaren som min förra skivspelare hade.
Har bytt alla sladdar som kan bytas, och även om jag gärna hade skyllt på den billiga förlängnings-phonosladd jag nödgats ta till, så kan jag inte göra det. Dock sitter spelarens egna phonosladdar integrerade i chassit så dem kan jag inte byta ut. Det första jag kom att tänka på när brummet dök upp första gången var nämligen att det låter precis som om någon koppling gått och blivit glapp (och när jag ruckade lite på sladden så gjorde det lite skillnad, vilket såklart kan vara slump).
Hur kan jag gå vidare med felsökningen? Jordfel är ju lätt att ta till, men jag kan inte få in i min trånga skalle varför det skulle ha varit bra i ett år... Löder lite gör jag gärna, om det är tydligt var och om det är lättåtkomligt, men att börja pilla med tonarmar och såntdär småpill tycker jag känns lite meckigt (orsaken till att jag tjatade loss skivspelaren var från första början att jag ganska kapitalt lyckades misslyckas med att byta pickup i min tidigare...
Allt gott!