Nytillkommet brum i skivspelaren

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

jowl

Nytillkommet brum i skivspelaren

Inläggav jowl » 2015-04-14 14:40

Hej allihopa på detta utmärkta forum! Har dykt på ett problem på vilket jag inte lyckats googla mig fram till en förklaring.

Har använt farsans gamla Pioneer PL112D i över ett år utan problem. Men så häromdagen, medan jag höll på att byta från mina AB-11 till B&O 6706 vägghögtalare, dök det upp ett brum i skivspelaren. Har isolerat det till den; inget brum hörs vid användandet av några andra ingångar på förstärkaren (tills vidare NAD 3020i). Båda kanaler brummar, och jag har letts att gissa att jordfel ofta bara påverkar ena kanalen..? Dock ändrar brummet karaktär något då jag kopplar i och ur andra pryttlar i samma uttag.

Uttaget är inte jordat, men skivspelaren har en trepiggs nätkabel och förväntar sig alltså jord genom marknätet? Den har i vart fall inte någon jordsladd som ska fästas i förstärkaren som min förra skivspelare hade.

Har bytt alla sladdar som kan bytas, och även om jag gärna hade skyllt på den billiga förlängnings-phonosladd jag nödgats ta till, så kan jag inte göra det. Dock sitter spelarens egna phonosladdar integrerade i chassit så dem kan jag inte byta ut. Det första jag kom att tänka på när brummet dök upp första gången var nämligen att det låter precis som om någon koppling gått och blivit glapp (och när jag ruckade lite på sladden så gjorde det lite skillnad, vilket såklart kan vara slump).

Hur kan jag gå vidare med felsökningen? Jordfel är ju lätt att ta till, men jag kan inte få in i min trånga skalle varför det skulle ha varit bra i ett år... Löder lite gör jag gärna, om det är tydligt var och om det är lättåtkomligt, men att börja pilla med tonarmar och såntdär småpill tycker jag känns lite meckigt (orsaken till att jag tjatade loss skivspelaren var från första början att jag ganska kapitalt lyckades misslyckas med att byta pickup i min tidigare... :oops:)

Allt gott!

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: Nytillkommet brum i skivspelaren

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-14 15:38

Hej! Kollat så det inte är något glapp vid pickup-fästet/nål och däromkring? speciellt de små färgade sladdarna som fäster i pickupen. Skruvat loss pickup huset- och fast igen?
Har du fått mask? nej då bara munskydd

jowl

Inläggav jowl » 2015-04-14 16:32

Har nu så gjort! Ingen skillnad. Däremot blir det skillnad i brummet om jag drar ur skivspelaren ur vägguttaget. Vilket ytterligare spär på min misstanke om att det är någonstans i ljudkablaget det sitter...

jowl

Inläggav jowl » 2015-04-14 19:13

Hm. Konstaterade precis att jag verkligen är nybörjare, för nu upptäckte jag att det ju visst kommer ut en tunn sladd för jordanslutning där spelarens ljudsladd övergår i två RCA-honor. Anslöt den visserligen till förstärkarens jord, men eftersom uttaget inte är jordat så blev det såklart ingen skillnad. NU först började dock mina fingranden på skarvarna mellan RCA-kontakterna och jordfästet på stärkaren att göra att allt utom ett lågt brummande (som inte blev störande förrän långt över vanlig lyssningsvolym) försvann. Bedrövligt pinsamt. Även om jag fortfarande inte förstår varför jag inte kunde jorda spelarn med mig själv tidigare... och varför jag inte haft något brum tidigare år. Nu verkar det ju dock bara vara att acceptera att det är jorden det kommer an på, och dra en fem meter lång lina från förstärkaren/spelaren till närmaste vattenburna element, så som jag tidigare gjort med min gamla rörradio (fast där finns heller inga element så den linan består av några gitarrsträngar jag knutit ihop, dragit ut genom rutan och grävt ner i rabatten...).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-14 20:30

Nä hörru, skivspelarjordningen behöver/skall inte nätjordas det räcker med att ansluta till därför avsedd kontakt
på riaa/försteget. Jordningen av pickupen har alltså ingenting att göra med om försteget sitter i ett jordat uttag eller
ej. Brummet beror nog på något annat . . . typ. :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-15 03:19

Finns det en separat jordsladd i mitten på signalkabeln?
En del spelare hade det förr och den kan behöva skruvas in i jordskruven på förstärkaren
Annars kan en ny enhet som ansluts ge upphov till en stående jordvåg som brummar.
Vända kontakter i urtagen kan hjälpa.
Ansluta saker till olika uttag kan hjälpa.
Om det redan sitter en jordsladd från spelaren till förstärkaren kan man prova att lossa den
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jowl

Inläggav jowl » 2015-04-15 09:32

Tackar för råden! Har meckat lite vidare, och medan det kanske inte gjorde någon större skillnad att ansluta jordsladden från signalkabeln, har jag blivit av med det mesta utom ett lågt brum genom att flytta runt sladdarna lite..! Bäst låter det om de ligger tätt knycklade intill förstärkaren. Brummet försvinner om jag fingrar på jordskruven men är inte väldigt störande, förutom att det något ytterligare gärna grumlar till redan gärna ganska mellanregistertäta masters.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-15 09:47

jowl skrev:Tackar för råden! Har meckat lite vidare, och medan det kanske inte gjorde någon större skillnad att ansluta jordsladden från signalkabeln, har jag blivit av med det mesta utom ett lågt brum genom att flytta runt sladdarna lite..! Bäst låter det om de ligger tätt knycklade intill förstärkaren. Brummet försvinner om jag fingrar på jordskruven men är inte väldigt störande, förutom att det något ytterligare gärna grumlar till redan gärna ganska mellanregistertäta masters.

Då skulle jag rekommendera ett jordat vägguttag och se om du får bort det sista.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jowl

Inläggav jowl » 2015-04-15 09:50

... och det kvarvarande brummet kommer inte från skivspelaren utan förstärkaren. Så, jo, får konsultera min granne elektrikern om möjligheten att installera jord i hifihörnan.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-15 10:10

Du har inte fått en disk eller tvättmaskin installerad eller kyl och frys?
Sån't kan ställa till med otroliga störningar.
Framförallt tvättmaskiner som har en kondensator för avstörning.

jowl

Inläggav jowl » 2015-04-15 11:26

Nej bara nya högtalare och lite finare kablar än tidigare. :-) Men vad grannarna har för sig vet man ju aldrig, bor i lägenhet...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-15 11:34

jowl skrev:Nej bara nya högtalare och lite finare kablar än tidigare. :-) Men vad grannarna har för sig vet man ju aldrig, bor i lägenhet...

Kanske lite off topic, men en UPS kan vara mycket bra om man har störningar på nätet, samt att en liten har kapaitet i 20 till 30 minuter om Strömmen går.
Främst användbar för datorer, men även som avstörare och blixtskydd.

jowl

Inläggav jowl » 2015-04-16 17:32

Tja, har varit på demo av nätfilter och motvilligt tvingats konstatera att det faktiskt hörs skillnad. Men det får vänta tills dess jag har en anläggning som förtjänar det. :-)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-04-30 01:43

Hur starkt är brummet? När en "måste vara ansluten"-jordledare lossar så blir det ofta (men inte alltid) så starkt brum att det överröstar musiken.

Om det är ett brum som i ljudnivå inte är lika starkt som topparna i musiken så kan det finnas alla möjliga orsaker.

En klassiker är att prova att vända på stickproppar till apparaterna.

Har du stereon ansluten till något annat än skivspelaren och ev. några andra vintage-signalkällor?

Saker med switchade nätdelar (till exempel en dator, en modern dvd-spelare, en TV eller för den delen mobil/surfplatta för musikspelande som har laddare inkopplad) kan ge brum och brumliknande störningar om de är anslutna till samma stereo.

Har du något vattenburet element i närheten av stereon? I så fall kan du prova att ansluta en ledning i jordskruven på förstärkaren (samma som skivspelaren jordas i) och på något sätt ansluta den andra mot naken metall på elementet. Det finns ofta naken metall just vid temperaturreglaget.

OBS att detta skapar elsäkerhetsmässigt en "fuljord". Du bör dra ur strömmen till stereon innan du ansluter detta. Om det är något fel på stereon så att den blivit strömförande så kommer denna jordning kortsluta detta fel och leda in felströmmen i vattenledningarna. (I ett rum med ojordade uttag så märker man normalt inte ifall en elektrisk apparat gått sönder så att den blivit strömförande - idén är att det inte ska finnas något jordat som man kan röra vid samtidigt. Det gör för övrigt också att om du ordnar en sånhär "fuljord" så bör du inte ha t.ex. "gamla golvlampan av metall" ståendes invid stereon - en sån lampa kan mycket väl vara trasig och strömförande utan att man märker det och med denna "fuljord" så blir det plötsligt farligt att ta både i en trasig lampa och stereon samtidigt).

jowl

Inläggav jowl » 2015-04-30 08:40

Du menar till exempel en sånhär? :) Kan lugna dig med att alla sladdar är bytta.

Fuljord funkar dessvärre inte...

Upptäckte att om jag bara lägger kabelhärvan från spelaren på "rätt" sätt så försvinner allt utom ett lågt (i både tonhöjd och volym) brum som är försumbart vid allt utom höga lyssningsvolymer, och en annan bor ju i lägenhet, så... :roll:
Har ju gått och skaffat en HK 930 och har kopplat in spelaren där (höll på att bli vansinnig först, för ena phono-ingången glappade, tur det finns två... :lol: ), utan andra apparater inkopplade prylar (i den vanliga konfigurationen ingår även DAC, aux och CD) och med stickproppen åt alla möjliga håll och kanter, och i helt andra uttag än det - förvisso överbelastade - där det brukar stå. Brummet kvarstår, så det är verkligen spelaren. Noterade dock i förbifarten när jag höll på att flytta grejor att brummet börjar redan när jag kopplat in spelaren, jag behöver alltså inte sätta i nätsladden till spelaren, vilket spär på min initiala ryggmärgsreaktion att det är någon anslutning som börjat ge sig. På signalkabeln sitter RCA-honor, har alltså en hane/hane-adapter däremellan och den känns både lite billig och som en lämplig bov i dramat... När jag tar mig ut och köper högtalarkabel senare idag ska jag köpa ett par RCA-hanar och löda på dessa på signalkabeln och se vad som händer. I en bra deckare är ju skurken aldrig den man tror...
Bilagor
i0000010.jpg
i0000010.jpg (126.86 KiB) Visad 2320 gånger

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-05-07 02:53

Om honorna är kabelmonterade så lär det väl troligtvis vara nåt som nån ändrat i efterhand. De borde gå lätt att lyfta på locket på och titta hur anslutningarna ser ut.

Men å andra sidan - om det över huvud taget blir uthärdlig nivå på brummet i vissa lägen så bör det vara hygglig kontakt - är det avbrott på jorden så borde det brumma helt galet mycket. Om det är glapp så borde det växla abrupt mellan högt brum och nästan obefintligt när du rör kablarna.

Det kan ju faktiskt vara så att en granne skaffat nåt som ger ett oönskat magnetfält i närheten av där du har skivspelaren och att det därför funkar olika bra beroende på hur sladdarna är placerade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-07 08:09

Man kan ju montera ned hela riggen och sedan plocka ihop den igen.
Då märker man när brummet kommer in och kanske kan omplacering av delarna göra skillnad.

jowl

Inläggav jowl » 2015-05-08 09:02

Skarvade på nya RCA-hanar istället för honorna, och... Har blivit av med brummet nu!! Tror jag; det var ett sånt sabla meck att få ihop de nya kontakterna, som ju hade flera små trådar som ledare och var mycket smidiga att jobba med, med signalkabeln, som istället hade en, mycket tjockare tråd, som tenderade att brytas av i tid och otid, så jag vill inte rucka för mycket på kablarna för då åker väl skarven isär... Hade behövt fyra händer.
Så, det var nog skärmningen det kom an på, för det var ingen sådan på adapterkablarna, kanske i kombination med något ökande glapp, eftersom det funkat utan problem i ett år. Återkommer det så ger jag mig nog på att byta signalkabeln.

P.S. Dagens underliga sammanträffande verkar bli att jag råkat spela två skivor jag aldrig tidigare hört, och båda innehåller en version av Sweet Little Sixteen. Animals vinner nog över Hollies... Fast den senare skivan visade sig vara nästan lerig så den spelade inte så bra. :roll:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-08 09:06

jowl skrev:Skarvade på nya RCA-hanar istället för honorna, och... Har blivit av med brummet nu!! Tror jag; det var ett sånt sabla meck att få ihop de nya kontakterna, som ju hade flera små trådar som ledare och var mycket smidiga att jobba med, med signalkabeln, som istället hade en, mycket tjockare tråd, som tenderade att brytas av i tid och otid, så jag vill inte rucka för mycket på kablarna för då åker väl skarven isär... Hade behövt fyra händer.
Så, det var nog skärmningen det kom an på, för det var ingen sådan på adapterkablarna, kanske i kombination med något ökande glapp, eftersom det funkat utan problem i ett år. Återkommer det så ger jag mig nog på att byta signalkabeln.

P.S. Dagens underliga sammanträffande verkar bli att jag råkat spela två skivor jag aldrig tidigare hört, och båda innehåller en version av Sweet Little Sixteen. Animals vinner nog över Hollies... Fast den senare skivan visade sig vara nästan lerig så den spelade inte så bra. :roll:

Vad härligt att det gått bra.
Om du vill höra nå't som är väldigt bra, prova Hollies sings Dylan.
Den är bättre än Dylans egna inspelningar, rakt av.

jowl

Inläggav jowl » 2015-05-08 12:47

Butterfly ska jag skaffa också!!

Återgå till Vintage-hifi