Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:1. Besvärligare hantering av skivan.
2. Känsligare utrustning som slits.
3. Besvärligare utrustning som behöver ställas in.
4. Svagare signal som behöver hanteras med extra elektronik.
5. Medium som slits.
6. Det distar oftast i innerspår.
7. Dyr spelare även med rimliga krav.
Alt ovan jämfört med vanlig CD + vanlig CD-spelare.
Perfector skrev:PerStromgren skrev:1. Besvärligare hantering av skivan.
5. Medium som slits.
1. Lathet
2. Inte om man sköter alstren väl.
3. Pyssel med tonarm och nålar är meditativt.
4. Stark signal är ingen garanti för välljud.
5. Inte om man håller rent i spåren, jag har plattor från 1957 som spelas med ojämna intervaller och dom är inte slitna.
6. Dist består ofta på dassig inställning av nålvinkel, monteringsvinkel.
7. Det kostar att ligga på topp
PerStromgren skrev:Perfector skrev:PerStromgren skrev:1. Besvärligare hantering av skivan.
5. Medium som slits.
1. Lathet
2. Inte om man sköter alstren väl.
3. Pyssel med tonarm och nålar är meditativt.
4. Stark signal är ingen garanti för välljud.
5. Inte om man håller rent i spåren, jag har plattor från 1957 som spelas med ojämna intervaller och dom är inte slitna.
6. Dist består ofta på dassig inställning av nålvinkel, monteringsvinkel.
7. Det kostar att ligga på topp
Problemet med 7 är att det som bäst kan ge samma ljud som en CD-spelare för en tusenlapp eller två.
AndreasArvidsson skrev:Vinyl är ett utmärkt sätt att göra det onödigt komplicerat för sig själv
30Hzbone skrev:Jag ser ingen rimlig anledning att inte lyssna på vinyl
däremot
älskar jag ritualen som följer på att lyssna på vinyl
därför
har jag vinylavläsare till de tre anläggningar som är i drift i himmet.
Feelgood-faktorn är hög när man spisar vinyl.
Komorok skrev:Per nämnde en hel flock med rimliga anledningar att inte spela vinyl. Jag håller med honom. Men trots att det är rimligt att ignorera detta kassa format så vill jag spela det ändå.
nissling skrev:Håller helt och hållet med PerStromgren utöver att jag har svårt för den höga brusnivån. Naturligtvis skall brus från inspelningar inte reduceras, men det är så mycket som "läggs på" i samband med en vinylpress att jag oftast inte står ut med det. Och svaj. Och föreko.
mx skrev:Det är så tjorvigt att få bra ljud med vinyl. Massor med grejer som ska göras. Det går ju svinfort med Spotify. Boom bara.
Perfector skrev:mx skrev:Det är så tjorvigt att få bra ljud med vinyl. Massor med grejer som ska göras. Det går ju svinfort med Spotify. Boom bara.
Mycket på vinyl kommer inte ut på cd för det finns ingen marknad.
Alltså dödar vi en hel generation musik till fromma för latheten att spela en cd.
Komorok skrev:Perfector skrev:mx skrev:Det är så tjorvigt att få bra ljud med vinyl. Massor med grejer som ska göras. Det går ju svinfort med Spotify. Boom bara.
Mycket på vinyl kommer inte ut på cd för det finns ingen marknad.
Alltså dödar vi en hel generation musik till fromma för latheten att spela en cd.
Jag fattar inte riktigt, Perfector. Du startar en tråd och ber om rimliga skäl att strunta i vinyl, men blir upprörd när du får dem...
murgatroyd skrev:TS visade sin vinylsvarv härom dagen... Är jag den enda som inte direkt gjorde vågen?
Detta är iaf ett forum för ljudentusiaster...rätta mig om jag har fel.Jag är inte ute efter att hacka på TS, men undrar hur det går ihop...tänker då mest på dammet.
nissling skrev:Jag håller med om att mycket musik är exklusiv på vinyl och av den anledningen ser jag absolut en poäng i att lyssna på vinyl. Däremot är det svårt för mig att rättfärdiga felkällorna som finns i formatet och som inte går att undvika på samma sätt som med t.ex. CD. Visst går det att minska och förbättra en del på vinyl, och i slutändan är det rätt förvånande att det låter så bra som det gör, men problemen som fick mig att sluta med vinyl och gå över till CD finns ändå där tråkigt nog.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster