Finns det någon rimlig anledning att INTE lyssna på vinyl.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever

Re: Finns det någon rimlig anledning att INTE lyssna på viny

Inläggav music4ever » 2015-04-16 21:35

Laila skrev:Om tillverkarna, t.ex. SME å Notingham, inte själva tillverkar lock som går att använda under avspelning, så kan det kanske ha en orsak*, tror du inte det . . . typ ? :roll:

Vad är den tekniska förklaringen varför det skulle vara bättre att spela utan lock?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-16 21:42

music4ever skrev:
Laila skrev:Om tillverkarna, t.ex. SME å Notingham, inte själva tillverkar lock som går att använda under avspelning, så kan det kanske ha en orsak*, tror du inte det . . . typ ? :roll:

Vad är den tekniska förklaringen varför det skulle vara bättre att spela utan lock?

Det verkar inte spela någon roll för dig vad jag anser(vi har haft diskussionen förut), så mitt råd är att du frågar
tillverkarna, de om några borde ju veta, kanske . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-16 21:48

Laila skrev:Det verkar inte spela någon roll för dig vad jag anser(vi har haft diskussionen förut), så mitt råd är att du frågar

Såklart det spelar roll om någon kan ge en teknisk förklaring.

Stort sett alla högtalare levereras med spikes, trots att vi vet att det är en fysisk och ljudmässig försämring. Så bara för att några levererar det betyder inte att det är det bästa.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-16 21:58

music4ever skrev:
Laila skrev:Det verkar inte spela någon roll för dig vad jag anser(vi har haft diskussionen förut), så mitt råd är att du frågar

Såklart det spelar roll om någon kan ge en teknisk förklaring.

Stort sett alla högtalare levereras med spikes, trots att vi vet att det är en fysisk och ljudmässig försämring. Så bara för att några levererar det betyder inte att det är det bästa.

För att fortsätta med din "logik";

Ino levereras normalt inte med spikar . . . eller hur ?

Och de flesta skivspelare levereras med lock . . . eller hur ? Dock ej SME eller Notingham . . . eller hur ?
. . .Typ. :wink:

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-16 22:04

Laila skrev:För att fortsätta med din "logik";

Ino levereras normalt inte med spikar . . . eller hur ?

Och de flesta skivspelare levereras med lock . . . eller hur ? Dock ej SME eller Notingham . . . eller hur ?
. . .Typ. :wink:

Kan du ge mig den tekniska förklaringen varför det skulle vara bättre utan lock?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-16 22:10

Den har du redan fått*, å då gick den(de) inte in, du får nog lyda mitt råd å fråga tillverkarna** . . . typ.

*"Vink", det finns t.ex. ingen pupp som inte avger ett mekaniskt ljud vid avspelning . . .

**Har själv inte ett totalgrepp om de tekniska förklaringarna till varför ett nerfällt t.ex. plastlock,
enligt mig, påverkar avspelningen negativt(har ej försökt att typ mäta) utan nöjer mig med att
konstatera att så är fallet med samtliga av de 10-15 spelare spelare som jag haft genom åren,
tycker jag då . . . :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-16 23:45

Laila skrev:Den har du redan fått*, å då gick den(de) inte in, du får nog lyda mitt råd å fråga tillverkarna** . . . typ.

*"Vink", det finns t.ex. ingen pupp som inte avger ett mekaniskt ljud vid avspelning . . .

Skulle detta vara den tekniska förklaringen? Vart finns mätningarna? Avger en pickup ett högre SPL än ljudet som kommer från högtalarna?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-04-17 05:44

Tror att det helt enkelt är mest en "grej" att mer exklusiva spelare inte ska ha nedfällbart lock. Jag själv gissar att det är bra att hålla skivspåret så dammfritt som möjligt under uppspelning.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-17 06:06

music4ever skrev:En felkälla som är totalt vansinnig är att folk kör vinyl utan lock! Så den drar till sig en massa damm och skit. 8O

Det har du rätt i. Har en bekant som lagt ner oräkneliga summor på sin anläggning (och den är riktigt bra) som dessutom föredrar vinyl framför CD, men ändå struntar han i locket. Och har spelaren högst upp på sin TV-hylla. På gränsen till slöseri i min mening...

Jag har kvar locket till min L75:a som står i förrådet för tillfället. Inte snyggt, men det lönar sig den dagen jag tar fram den.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-17 13:00

music4ever skrev:
Laila skrev:Den har du redan fått*, å då gick den(de) inte in, du får nog lyda mitt råd å fråga tillverkarna** . . . typ.

Skulle detta vara den tekniska förklaringen? Vart finns mätningarna? Avger en pickup ett högre SPL än ljudet som kommer från högtalarna?

Nu är du bara larvig Mattias . . . m.a.o., åtminstone "min väska vilar" t.v. . . .typ. :(

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-17 21:40

Okej, det fanns ingen teknisk förklaring. Då är jag med. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2015-04-17 22:08

Jag gjorde mätningar för länge sedan med och utan lock på linn axis. Resultat bättre med lock. Ett alt är dock dämpning eller sned skiva i taket rakt ovanför spelaren. iÖ hade någon bild på detta här på forumet för inte så länge sedan.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

adagio

Inläggav adagio » 2015-04-17 22:48

Generellt anses väl lock ta upp oönskade resonanser mer än bra designade tonarmar, men tex nya Kuzma stabi M har ett lock, men Franck har arbetat med att avkoppla det helt från själva spelaren. Så genomförandet är viktigare än principen.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-17 23:19

Thomas_A skrev:Jag gjorde mätningar för länge sedan med och utan lock på linn axis. Resultat bättre med lock. Ett alt är dock dämpning eller sned skiva i taket rakt ovanför spelaren. iÖ hade någon bild på detta här på forumet för inte så länge sedan.

Regas Roy GAndy håller med dig om att ett stängt lock inte har någon negativ inverkan på ljudet . . . han anser dessutom inte att SRA/pupphus i våg är speciellt viktigt utan fortsätter att producera armar utan inbyggd möjlighet till justering av d:o . . . typ. Jag har ju ägt åtminstone ett exemplar av Rega 3 å har efter omfattande lyssningstester konstaterat att jag inte
håller med Roy ens med en av hans egna spelare med två av hans egenproducerade puppar, men det är ju jag det . . . typ. :D

Thomas_A, mycket går ju att mäta men är du rimligt säker på att dina mätningar är valida ?
Senast redigerad av Laila 2015-04-17 23:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-04-17 23:34

Jag gjorde analysen i början av 1980-talet och konstaterade att stående vågor under locket orsakade värre degradering av ljudet än avsaknad av den generella dämpning som en huv kan ge men som är obehövlig på en välkonstruerad skivspelare. Jag sitter fortfarande nöjd med min Systemdek IIS från 1984. Det där S' et är mycket viktigt.
Den svarade långt över förväntan på uppgradering med Lyra Dorian pickup för några år sedan.
Jag har aldrig haft mer än den medskickade plastskivan som jag lägger på för att skydda den filtklädda skivtallriken från damm när spelaren inte används.
Naturligtvis finns ännu bättre skivspelare idag för massor av pengar men den räcker mycket, mycket långt.
Systemdek II ser nästan likadan ut, men den spelar inte alls i samma liga.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-17 23:46

Kan nämna att en så "välrenommerad" spelare som Linn Lp12 låter rent förjäkligt med med ett lock påsatt nerfällt eller inte . . . även Raunas Continou låter sämre med locket på under avspelning + alla andra mer eller mindre goda spelare som jag ägt/äger* . . . min nuvarande LencoL75:a har jag inte ens idats att testa med "locket på", å därmed gör även leele jag locket på i frågan . . . typ :evil: :D

*tycker/anser jag, är välan bäst/säkrast att tillägga . . . :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-17 23:51

Rimliga skäl att inte lyssna på vinyl:

Jag brukar säga att mediet är lynnigt, ibland låter det nästan lika bra som CD, men när det kommer en snutt med mycket högfrekvens så väser det till. Vinyldist låter apa. När jag säger det brukar jag få höra att det beror på avspelningsutrustningen, och det är förstås svårt att motsäga. Då tänker jag i stället att jag har hört den där vinyldisten på skivspelare för mer än 10000:-, medan en CD-spelare för ett par tusenlappar kan vara mycket svår att detektera ens i blindtest. Ovanstående stämmer väl med mätningar.

Utöver detta tillkommer knaster och en hög brusnivå som i bästa fall motsvarar kanske 12 bitars upplösning i en digitalkanal. Här brukar jag få till svar att knaster beror på dåligt skötta skivor, men då tänker jag att CD klarar att bli dåligt skötta. Pluspoäng till CD, alltså.

Sen finns det två tekniskt relevanta anledningar att lyssna på vinyl också, det ena är att man kanske har en massa gamla vinylskivor som man vill lyssna på, det andra att en vinylutgåva kan ha mastrats mildare. Så finns det subjektiva anledningar, man kanske gillar att titta på skivomslagen tex. Men det där var OT.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-04-17 23:52

Locket skall alltid vara avplockat under avspelning, det är just därför det är så enkelt att plocka av det..

Men till TS, Nä, det finns ingen rimlig anledning till att inte avnjuta vinyl, så länge man har råd att köpa skivor då såklart..

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-04-18 01:58

Mitt lock på stora spelaren väger mer än en Rega. Tror jag fortsätter fälla ner det :mrgreen:.

Med andra ord, ett dåligt konstruerat lock kan säkerligen skramla och ta upp resonanser som fortplantar sig i spelaren. En bra spelare/lock är okänsligt för det.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-18 02:00

Vinylcalle skrev:Mitt lock på stora spelaren väger mer än en Rega. Tror jag fortsätter fälla ner det :mrgreen:.

Med andra ord, ett dåligt konstruerat lock kan säkerligen skramla och ta upp resonanser som fortplantar sig i spelaren. En bra spelare/lock är okänsligt för det.

MvH Carl

Jag gör som carl, lägger locket på efter hela denna debatt.
Dock ser det trevligare ut när man ser tallrik och arm röra sig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-18 22:38

Thomas_A skrev:Jag gjorde mätningar för länge sedan med och utan lock på linn axis. Resultat bättre med lock. Ett alt är dock dämpning eller sned skiva i taket rakt ovanför spelaren. iÖ hade någon bild på detta här på forumet för inte så länge sedan.

Delar denna åsikten. Har hittills inte sett någon teknisk förklaring och mätningar som visar att det vore bättre att spela utan lock. Så jag håller på och kolla upp olika alternativ till min spelare nu.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2015-04-19 15:38

Jag lyssnar på både vinyl och cd och lär fortsätta lyssna på vinyl eftersom jag har en hel del musik på vinyl som inte finns på cd eller på streamingtjäbster, men tror att jag snart kommer överge cd-formatet och istället övergå till lyssna från hårddisk. Så en alternativ frågeställning skulle kunna vara "Finns det någon rimlig anledning att lyssna på cd?" Eller "Finns det någon rimlig anledning att INTE lyssna på hårddisklagrad musik istället för cd?".

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-04-20 22:09

Perfector skrev:En "mottråd" till den andra som frågade om det fanns en anledning att spela vinyl.
Vi förutsätter att det är en normalpressning, inte en filippinnöt som pressats av återvunna vinyler och blandats med olika sorter som ger krackelerade ytor eller annat.
Mitt eget intryck är nej, det finns ingen anledning att inte spela vinyl.
Intryck mottages tacksamt.

Jag hör inte frågan riktigt... Det knastrar och knäpper så... :wink: :lol:
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-04-20 22:48

Till tidigare nämnda anledningar vill jag lägga svaj och det faktum att ingen skivspelartillverkare tycks vilja anstränga sig för att minimera det. Om det var möjligt att köpa en spelare med tallrik som inte rör sig i höjdled, vakuumfasthållning av skivan, möjlighet att rimligt enkelt kompensera för felcentrerade skivor och tonarmslagring i höjd med skivan skulle jag vara spekulant.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-20 22:59

PekkaJohansson skrev:Till tidigare nämnda anledningar vill jag lägga svaj och det faktum att ingen skivspelartillverkare tycks vilja anstränga sig för att minimera det. Om det var möjligt att köpa en spelare med tallrik som inte rör sig i höjdled, vakuumfasthållning av skivan, möjlighet att rimligt enkelt kompensera för felcentrerade skivor och tonarmslagring i höjd med skivan skulle jag vara spekulant.

Sorry Pekka, nu är du ute och cyklar. Vad får dig att tro att ingen skivspelartillverkare anstränger sig för att minska svaj? För bara ett par år sedan introducerade Linn sin nya motor med tillhörande styrning. Skitdyrt men bra. Jag har den äldre versionen av styrning/utrustning och jag har inga som helst problem med svaj.

Bland dedikerade tillverkare som Nottingham, Linn, Clearaudio mfl står verkligen inte utvecklingen still. Det är dyrt att få en analog skivspelare svaja mindre, men det går. En billig CD-spelare har ännu lägre svaj men ibland känns återgivningen ändå osäker från dem.

Som vanligt, man får vad man betalar för. Men generellt kan man inte påstå att vinylspelartillverkare slarvar med basic.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2015-04-20 23:37

Laila skrev:

Regas Roy GAndy håller med dig om att ett stängt lock inte har någon negativ inverkan på ljudet . . . han anser dessutom inte att SRA/pupphus i våg är speciellt viktigt utan fortsätter att producera armar utan inbyggd möjlighet till justering av d:o . . . typ. Jag har ju ägt åtminstone ett exemplar av Rega 3 å har efter omfattande lyssningstester konstaterat att jag inte
håller med Roy ens med en av hans egna spelare med två av hans egenproducerade puppar, men det är ju jag det . . . typ. :D

Thomas_A, mycket går ju att mäta men är du rimligt säker på att dina mätningar är valida ?

Jag är rimligt säker på att mätningarna är valida. Det finns resonanser som ändras i frekvens när locket är på jämfört med av men totalt sett var det lägre påverkan när locket var på.

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-21 00:03

Bill50x skrev:
PekkaJohansson skrev:Till tidigare nämnda anledningar vill jag lägga svaj och det faktum att ingen skivspelartillverkare tycks vilja anstränga sig för att minimera det. Om det var möjligt att köpa en spelare med tallrik som inte rör sig i höjdled, vakuumfasthållning av skivan, möjlighet att rimligt enkelt kompensera för felcentrerade skivor och tonarmslagring i höjd med skivan skulle jag vara spekulant.

Sorry Pekka, nu är du ute och cyklar. Vad får dig att tro att ingen skivspelartillverkare anstränger sig för att minska svaj? För bara ett par år sedan introducerade Linn sin nya motor med tillhörande styrning. Skitdyrt men bra. Jag har den äldre versionen av styrning/utrustning och jag har inga som helst problem med svaj.

Bland dedikerade tillverkare som Nottingham, Linn, Clearaudio mfl står verkligen inte utvecklingen still. Det är dyrt att få en analog skivspelare svaja mindre, men det går. En billig CD-spelare har ännu lägre svaj men ibland känns återgivningen ändå osäker från dem.

Som vanligt, man får vad man betalar för. Men generellt kan man inte påstå att vinylspelartillverkare slarvar med basic.

/ B

Svaj under 0.06% är inte hörbart i en ren sinuston.
Min Inertia har 0.05%
Daul direktdrift 0.03
Och tallriken på min vinglar inte i höjdled.
Lagret slutar precis i underkant på tallriken och är oljefyllt för att dämpa vibrationer och smörja axeln så den inte nöter på lagret i sig.
Buckliga skivor, jo dom finns. Men inte många
Allt beror på hur man lagrar dom
Tätt ihop stående så slipper man skevheter.
Jag har dock märkt på plattor som når 45-års strecket att det finns vinyler som inte tål tidens påverkan utan det uppstår småsmå sprickor i ytan som har ett fint tickande knaster.
Antar att det var det jag hade sånt sjå att undvika när jag letade premiumpressningar på den tiden.
Annars har jag mycket glädje av samlingen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-04-21 01:03

Bill50x och Perfector,

Jag talar om det svaj som uppstår när man spelar mer eller mindre skeva och/eller felcentrerade skivor på traditionellt vis. Om resultatet ska bli riktigt bra måste skivspelaren göra det möjligt att kompensera för skivornas brister. Spelaren får heller inte ha egenskaper som förvärrar skivornas fel. Läs gärna mitt inlägg igen! Jag vet som sagt ingen tillverkare som arbetar med alla dessa former av svajningsminimering och det är ganska trist med tanke på att spelarna ibland är väldigt kostsamma och att felen som uppstår vid skivavspelning borde vara välkända.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-21 08:22

Pekka
Buckliga skivor byter jag ut. Ocentrerade likaså. Om en skiva är ocentrerad - och inte går att få tag på nya exemplar - (jag har kanske två stycken där ena sidan är ocentrerad och den andra inte) så filar jag upp hålet i den riktning som behövs för att det ska bli centrerat.

Om jag minns rätt hade Nakamichi en spelare som automatiskt fixade detta. Men den blev rätt komplicerad och det kan inverka menligt på ljudkvaliteten på andra sätt.

Buckliga skivor kan man åtgärda i en "vinylpress" men förmodligen blir det inte så mycket bättre även om skivan blir plan. Spåren är ju något uttänjda och jag har svårt att tro att de återgår till normalläge bara för att man planar ut skivan.

Men visst, vinyler är inget perfekt medium. Men de kommer vara spelbara även när digitaltekniken har utvecklats och dagens filer/format blir ospelbara. Hur många hundra år kan en CD vara spelbar?

Med detta sagt, jag spelar nog inte vinyl ens en gång i veckan. Det är hårddisken och Spotify som levererar hos mig. Men de gånger jag spelar vinyl njuter jag till fullo av musiken och bryr mig inte om mediets begränsningar. För visst är det musiken som är det viktigaste?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-21 08:23

PekkaJohansson skrev:Bill50x och Perfector,

Jag talar om det svaj som uppstår när man spelar mer eller mindre skeva och/eller felcentrerade skivor på traditionellt vis. Om resultatet ska bli riktigt bra måste skivspelaren göra det möjligt att kompensera för skivornas brister. Spelaren får heller inte ha egenskaper som förvärrar skivornas fel. Läs gärna mitt inlägg igen! Jag vet som sagt ingen tillverkare som arbetar med alla dessa former av svajningsminimering och det är ganska trist med tanke på att spelarna ibland är väldigt kostsamma och att felen som uppstår vid skivavspelning borde vara välkända.

Med vänlig hälsning

Pekka

I sak har du rätt, men du vänder dig till fel medium om du vill att tillverkarna av vinylspelarna skall lösa presseriernas brister.
Man kan centrera om en Lp om man är fantast, genom att göra hålet större och sedan rikta skivan. Därefter använder man en liten bit Ca: 2 cm i fyrkant fibertejp på båda sidor om vinylen. då blir skivan centrerad och gunget i sidled försvinner. Skeva skivor i höjdled kan man åxå rätta till.
HiFi&Musik beskrev en gång, iofs med humor att man kan lägga plattan på ett slätt underlag och 75 grader i ugnen , nu vet jag inte hur länge. Men plattan blir slät som en barnstjärt och inte förstörd då den vilar med förhöjningen vid etiketten och den högre kanten i periferin.
Man kan åxå lägga skivan i press mellan 2 tunga böcker några dagar så kan den släta till sig.
Men den som tillverkar spelaren har fullt upp med att få den att gå jämnt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi