Bill50x skrev:PekkaJohansson skrev:Till tidigare nämnda anledningar vill jag lägga svaj och det faktum att ingen skivspelartillverkare tycks vilja anstränga sig för att minimera det. Om det var möjligt att köpa en spelare med tallrik som inte rör sig i höjdled, vakuumfasthållning av skivan, möjlighet att rimligt enkelt kompensera för felcentrerade skivor och tonarmslagring i höjd med skivan skulle jag vara spekulant.
Sorry Pekka, nu är du ute och cyklar. Vad får dig att tro att ingen skivspelartillverkare anstränger sig för att minska svaj? För bara ett par år sedan introducerade Linn sin nya motor med tillhörande styrning. Skitdyrt men bra. Jag har den äldre versionen av styrning/utrustning och jag har inga som helst problem med svaj.
Bland dedikerade tillverkare som Nottingham, Linn, Clearaudio mfl står verkligen inte utvecklingen still. Det är dyrt att få en analog skivspelare svaja mindre, men det går. En billig CD-spelare har ännu lägre svaj men ibland känns återgivningen ändå osäker från dem.
Som vanligt, man får vad man betalar för. Men generellt kan man inte påstå att vinylspelartillverkare slarvar med basic.
/ B
Svaj under 0.06% är inte hörbart i en ren sinuston.
Min Inertia har 0.05%
Daul direktdrift 0.03
Och tallriken på min vinglar inte i höjdled.
Lagret slutar precis i underkant på tallriken och är oljefyllt för att dämpa vibrationer och smörja axeln så den inte nöter på lagret i sig.
Buckliga skivor, jo dom finns. Men inte många
Allt beror på hur man lagrar dom
Tätt ihop stående så slipper man skevheter.
Jag har dock märkt på plattor som når 45-års strecket att det finns vinyler som inte tål tidens påverkan utan det uppstår småsmå sprickor i ytan som har ett fint tickande knaster.
Antar att det var det jag hade sånt sjå att undvika när jag letade premiumpressningar på den tiden.
Annars har jag mycket glädje av samlingen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.