Gylling VHV 1901

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gigas

Gylling VHV 1901

Inläggav Gigas » 2015-04-15 19:12

Hej och tack för att jag får vara med bland vintage entusiaster. Jag har tidigare fått hjälp av Rolf Zetterberg när det gäller mina gamla Gylling VHV 1901 som är loppisfynd. De har stått till sig och nu är det dags att börja spela på dem. Lådorna var för illa medfarna så de lackas i vitt i stället för en ny fanering som är dyrt och mer komplicerat. Avslagna hörn och djupa repor gav mig lite val. Nytt tyg, brodyrlinne som är styvare och ger lite gammal känsla, är spänt på fronten och nu har jag brytt mig in i delningsfiltret som var nitat. Min fråga är om dessa ska bytas eller kan jag ha dem kvar? dessa är 4 ohm men hoppas att jag kan driva dem skapligt med en Sansui six.
Bilagor
Baffel1a.jpg
Baffel
Baffel1a.jpg (191.65 KiB) Visad 2284 gånger
Komponenter 2a.jpg
Komponent 2
Komponenter 2a.jpg (157.43 KiB) Visad 2284 gånger
Komponenter 1a.jpg
Komponenter 1
Komponenter 1a.jpg (217.85 KiB) Visad 2284 gånger

Användarvisningsbild
rampitsch

Re: Gylling VHV 1901

Inläggav rampitsch » 2015-04-16 07:35

Hej

Kul att det går framåt.
Personligen skulle jag byta ut de tre elektrolytkondensatorerna som synes i delningsfiltret. Även om de var av god kvalité en gång i tiden så är troligen ganska så trötta idag.

Lycka till!

MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2015-04-16 08:30

Det låter nog säkrast men var finns bra ersättnings delar och vem kan utföra detta?

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2015-04-16 17:41

rampitsch skrev:Hej

Kul att det går framåt.
Personligen skulle jag byta ut de tre elektrolytkondensatorerna som synes i delningsfiltret. Även om de var av god kvalité en gång i tiden så är troligen ganska så trötta idag.

Lycka till!

MVH
Rampitsch

Var finns sådana av god kvalitet att skaffa? Är det de tre största du menar. Har tyvärr nästan noll kunskap i elektronik men jag är glad i musik och nöjd ändå.

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2015-04-16 19:02

Här är information som står på komponenterna.

Jensen

BLÅ: Electrolytic Cross Over Capacitor
36 μF
25 WYDC
12 WVAC
Reversible Type Ear
Made in Denmark
Inl 3513 DRL

GUL: Electrolytic Cross Over Capacitor
12 μF
25 WYDC
12WVAC
Reversible Type Ear
Made in Denmark
Inl 3513 DRL
2646 prd

RÖD: Electrolytic Cross Over Capacitor
60 μF
25 WYDC
12 WVAC
Ear 3523 prol
Made in Denmark
IMS

Men jag hittar inte rätt komponenter med rätt värden på. S.O.S. behöver experthjälp med att hitta nya komponenter!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-16 20:08

Berätta var du bor, så kan du säkert få handräckning. Det är inte alla som vet var lustgården ligger! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2015-04-16 20:51

Åh, jag som trodde att alla visste att Nils Holgerson rastade vid Stora Djulö strax utanför Katrineholm Södermanland, åtminstone om man får tro Selma Lagerlöfs roman. :D jag kan givetvis skicka filtren till någon som kan skaffa och löda för en rimlig kostnad. En bild på det nya tyget tillfronten.
Bilagor
_DSF3369h.jpg
Nya tyget
_DSF3369h.jpg (126.61 KiB) Visad 2151 gånger

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2015-04-17 19:35

Jag må vara av en otålig natur men kan ingen säga var jag ska leta efter dessa nya elektrolyter. Lådorna blir klara till i början på veckan och jag måste ha en chans att byta komponenterna innan bakstycket skruvas på plats. Jag har skickat ett e-mail till Jensen Capacitors i Danmark, men de har inte svarat än. Måste värdena som jag angett vara exakta eller går det att kompromissa lite och vilken typ av kondensatorer bör jag montera in, elektrolyter eller annat? :oops: :)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-04-17 19:41

Elfa?

Om du nöjer dig med NOS-kondingar så rekommenderar jag Ecotec, alla han skickat åt mig har fungerat bra! :)

Fint tyg! :D

Edit: Du måste ha samma värden för att det ska låta som det är tänkt. Du får nog koppla ihop flera för att få 36, för det är värden som för amatören Falkis ser väldigt ovanliga ut! :)

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2015-04-17 20:03

Tack för svar, men vem är Ecotec och finns inte de gamla värdena utan man måste sätta ihop flera så blir det trångt i den runda filterburken.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-04-17 20:08

http://www.ecotec-online.se/

Nyare kondensatorer är ofta mindre än gamla!

Inte för att NOS är nytt, men de där i ditt filter ser väldigt gamla ut... Vi får hoppas att någon med mer koll än jag ser denna tråd.

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2015-04-17 20:39

Som sagt så har jag sökt högt och lågt men utan framgång. Det verkar vara rena antikviteterna jag har. Kan man mäta och se om de är kass eller skapliga så kan de få sitta kvar ett tag. Trodde att Jensen hade NOS men det verkar inte så. Känns lite snopet om det inte går att få till dem nu med arbetet som är nerlagt på dem.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-04-20 16:16

Jag kan varmt rekomendera http://www.mouser.com
Kruxet är att man måste kunna ta emot leveransen på dagtid. Dock snabb leverans och bra priser.

Tyvärr är de värden som finns med i detta delningsfiltret ganska ovanliga idag, då man har upprättat standarder numer. Dock går det att komma ganska så nära originalvärdena genom att koppla ihop 2st kondensatorer genom parallellkoppling. Det betyder att de både kondensatorernas minusben läggs ihop, och de båda andra benen läggs ihop. Tillsammans agerar då dessa 2 kondensatorer som en enda, med rätt värden.
Notering: Jag har valt bipolära kondensatorer här nedan, de saknar minusben och plusben, så det går inte att göra fel, tar man bara de 2 kondensatorerna med rätt värden enligt nedan och lägger ihop parallellt med varandra så ska det bli rätt.

Jag skulle rekommendera dessa:

Som ersättare för 60 µF:
2st kondensatorer som parallellkopplas: 1st 33µF + 1st 33µF = 66 µF. Detta ger ca 9% fel, vilket får anses vara OK (kodningar har generellt en felmarginal på hela 20%).
33µF: http://se.mouser.com/ProductDetail/Nich ... 8NyakGo%3d

Som ersättare för 12 µF:
2st kondensatorer som parallellkopplas: 1st 10µF och 1st 2,2µF = ca 12 µF.
10µF: http://se.mouser.com/ProductDetail/Nich ... alrlpt4%3d
2,2µF: http://se.mouser.com/ProductDetail/Nich ... 5HFWLso%3d

Som ersättare för 36 µF:
2st kondensatorer som parallellkopplas: 1st 33µF och 1st 3,3µF = ca 36 µF
33µF: http://se.mouser.com/ProductDetail/Nich ... 8NyakGo%3d
3,3µF: http://se.mouser.com/ProductDetail/Nich ... LUpKnjk%3d

Ber om ursäkt för att det dröjde med svar, började fila på detta inlägg förra veckan, men fick aldrig klart det då.

MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2015-04-20 16:37

Tack för ditt arbete rampitsch med att undersöka detta. Jag får nu hjälp av en snäll herre som tar sig an både komponenter och lödning då jag verkar ha en tumme mitt i handen och en ovanpå. Ska bli spännande och se hur dett kommer att låta med hjälp av några olika receivers.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-04-30 01:32

Om du har mera bråttom så är www.elfa.se det klassiska stället att köpa elektronikkomponenter från.

P.S. Om jag vore dig så skulle jag kosta på mig någon slags plastkondensatorer åtminstone för det mindre värdet i de två fall där du behöver parallellkoppla för att få rätt värde.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-04-30 08:18

MiaM skrev:Om du har mera bråttom så är http://www.elfa.se det klassiska stället att köpa elektronikkomponenter från.

P.S. Om jag vore dig så skulle jag kosta på mig någon slags plastkondensatorer åtminstone för det mindre värdet i de två fall där du behöver parallellkoppla för att få rätt värde.

Elfa är snabbare om man kan gå till en av deras butiker. Mouser är snabbare om man beställer postorder trots att det ska skickas från staterna :? Dock är ju frakten ohemult dyr om man inte kommer upp i fraktfritt.

Electrokit är också ett bra ställe om man ska beställa på nätet och ha mindre kvantiteter, de har vissa serier som elfa saknar men som jag personligen gärna använder i hifi (dock tänker jag då på elektrolyter till förstärkare)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2015-05-01 18:56

Nu är högtalarna på plats med en Sansui Six. Dock ska jag laga lite fanérskador på trälådan. Gylling blev bra med en matt vit lack som visar ådringen i det gamla fanéret som var skadat. Detta är de nya komponenterna i filtret. Kondensatorn på 12 uF kommer jag att ersätta med 12 stk parallellkopplade Siemens 1 uF polyester. Dessa är åldersbeständiga och jag brukar använda dem när värdena inte är allt för höga.
Kondensatorn på 32 uF kommer jag att ersätta med 5 stk Roederstein bipolära elektrolyter på vardera 6 uF. Dessutom kommer jag att över dessa parallellkoppla en Roederstein polyesterkondensator på 1,5 uF. Då kommer vi upp i 31,5 uF.
Kondensatorn på 60 uF kommer jag att ersätta med 10 stk Roederstein bipolära elektrolyter på vardera 6 uF. Dessutom, om plats finns i burken, kommer jag att över dem parallellkoppla en RIFA polyesterkondensator på 0,33uF. Tack Kjell Kranzberg för hjälp med delningsfiltren och nya komponenter och redogörelsen ovan.
Bilagor
Peerless.jpg
Peerless.jpg (232.06 KiB) Visad 1901 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-01 19:21

Vad är det för tyg du har använt till fronterna? Släpper det igenom ljudet bra?

Det är ingen vidare högtalarplacering du valt...Kanske var för fotot?

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2015-05-01 19:35

Ja jag kollade runt lite i tygaffärerna och hittade detta tyg som är brodyr linne. Det är glesare och lite styvare som var lätt att få plant med häftpistolen. Lite retrolook trots allt.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-05-02 06:53

Gigas skrev:Ja jag kollade runt lite i tygaffärerna och hittade detta tyg som är brodyr linne. Det är glesare och lite styvare som var lätt att få plant med häftpistolen. Lite retrolook trots allt.

Snyggt blev det!

Gjorde du "Mirschtestet" för att välja också? :) (Kom att tänka på den gången jag frågade Mirsch hur man avgjorde om ett visst tyg skulle bli bra som högtalartyg. Svaret var att göra ett blåstest på det, sätt det mot munnen och blås igenom, om du inte tycker det är ansträngande att blåsa genom det kommer inte ljudet ha problem att ta sig ut heller :lol:)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-02 07:27

stiligt! jag gillar också tyget.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2015-05-02 17:23

Cicaro skrev:
Gigas skrev:Ja jag kollade runt lite i tygaffärerna och hittade detta tyg som är brodyr linne. Det är glesare och lite styvare som var lätt att få plant med häftpistolen. Lite retrolook trots allt.

Snyggt blev det!

Gjorde du "Mirschtestet" för att välja också? :) (Kom att tänka på den gången jag frågade Mirsch hur man avgjorde om ett visst tyg skulle bli bra som högtalartyg. Svaret var att göra ett blåstest på det, sätt det mot munnen och blås igenom, om du inte tycker det är ansträngande att blåsa genom det kommer inte ljudet ha problem att ta sig ut heller :lol:)

Givetvis gjordes andningstestet till innehavaren av tygaffärens stora förvåning. Linne strukturen är klassisk och andas retro på lång väg. :)

Återgå till Vintage-hifi