Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Lugnt, jag bara var lite undrande...
Vad Nagrania sysslar med har jag icke pejl på, men jag sysslar med något minst sagt dator-relaterat, ja.
Johan_Lindroos skrev: ...
Jag vill bara upplysa övriga läsare om att detta påstående inte är sant. Allt handlar bara om hur man väljer att dimensionera sändarnätet.
guldfisk skrev:Jag är skeptisk till att bredbandsuppkoppling kan nå rundradions täckningsgrad och driftsäkerhet på ett bra tag. Viktigt meddelande till allmänheten måste dessutom funka även när strömmen (oftast också bredbandet) har gått.
Vee-Eight skrev:mats:
Tillåt mig tvivla. Men siba.se kränger ju Technics sl-1210, skivspelarmotsvarigheten till Königstiger. Värt en eloge kanske.
profbd skrev:nej jag vet men det känns bättre att satsa mina pengar på ett abbonemang någonstans än att betala licens till staten
canal+ satsning på hdtv är ju lite intersant
om man kunde få flera kanaler i hd så tror jag det blir dags för parrabol
Morello skrev:Vad händer om man skickar in två toner i hans system - låt oss säga 100 Hz + 20 kHz. Hur kan man i efterhand lista ut att det fanns en ton på 20 kHz?
Bill50x skrev:Morello skrev:Vad händer om man skickar in två toner i hans system - låt oss säga 100 Hz + 20 kHz. Hur kan man i efterhand lista ut att det fanns en ton på 20 kHz?
Det sker väl på samma sätt som i alla digitala system - gissar vad som fanns där från början
/ B
guldfisk skrev:Mja, välja själv har man inte tid eller ork med alltid. Jag tycker att det kan vara trevligt med andra som serverar mig musik jag inte alltid kände till. Enkelt är huvudordet.
Argumentet med dålig mottagning gör ju bredbandsradio till ett dåligt alternativ. Dubbelriktad kommunikation kräver ju en sändare hos lyssnaren, onödigt komplicerat och batterikrävande.
Jag är skeptisk till att bredbandsuppkoppling kan nå rundradions täckningsgrad och driftsäkerhet på ett bra tag. Viktigt meddelande till allmänheten måste dessutom funka även när strömmen (oftast också bredbandet) har gått.
Jag tänkte mig stationär mottagning och där är bredband via kabel säkert bäst.
Annars tycker jag att digital mellanvåg känns rätt, där är täckningen ganska bra, om man nu skall ha envägsradio alltså.
phon skrev:Johan_Lindroos skrev: ...
Jag vill bara upplysa övriga läsare om att detta påstående inte är sant. Allt handlar bara om hur man väljer att dimensionera sändarnätet.
Det har du naturligtvis rätt i, med en sändare i varje buske når man in överallt. Med oändligt mycket pengar kan man göra nästan vadsomhelst, det är väl där nånstans Paggan har sina problem.
Det som sänds just nu når i vart fall inte in i byggnader lika bra som den FM-radio som sänds just nu. Sen är penetration i byggnader även frekvensberoende som alla känner till, och dagens DAB sänds på högre frekvens än dagen FM. Möjligen är skillnaden inte väldigt stor mellan 100 och 200 meg, men det är en skillnad ändå.
Fast huvudanledningen till att skippa DAB är att den är helt onödigt, tycker jag. Jag kör på linjen bredband istället, och där den viktigaste skillnaden är att lyssnaren skall bestämma när en viss låt, en viss intervju eller ett visst inslag skall sändas.
Sändningar skall vara lyssnarstyrda i tiden, inte opersatörsstyrda. Jag vill läsa min bok själv, när jag har lust. Inte lyssna på när nån annan läser min bok på bestämda tider. Likadant med radio och TV. Företag och organisationer får gärna göra bra program, bra låtar, skriva bra böcker och så vidare. Dom får gärna ta betalt för det också.
Däremot vill jag inte styras tidsmässigt att avnjuta innehållet i produktionerna. Det måste vara upp till den enskilde att bestämma när han vill lyssna på något, läsa något eller titta på något. Därför pod-radio eller pod-TV och liknande lösningar, radio- on-demand i det här fallet. Det finns ju till ganska stor del redan, men jag tycker att alla sändningar skall ske på det sättet.
Då är ju naturligtvis Teracoms nät obehövligt på ett sätt, men det går att använda som bredbandslänkar till besvärliga områden, eller när man är mobil.
DAB-kodad podradio kanske?
Det viktigaste i det hela är att det inte sänds ut tidsstyrda strömmar av radio eller TV-program. Programmens utsändning skall initieras av att en lyssnare begär en sändning för att han vill lyssna just då.
Och går nätet inte att använda så är det väl bara att lägga ned, finns massor av gammal kommunikationsstruktur som är nedlagd. Ångbåtar över atlanten, propellerplan eller linbanor med kalktransport till hamnen i mälaren. Vinylskivor för att ta en närliggande produkt.
Behåll gärna några sändare så kan folk om hundra år damma av sin FM eller DAB-tuner och vara lite nostalgiska.
Morello skrev:Johan,
Varför nyttjas inte AM-bandet i Sverige? I England(senast jag var där) lyssnades det mycket på AM.Reklamkanalernas ljudkvalitet blir ändå inte lidande av AM, med tillhörande brus och taskig bandbredd.
phon skrev:guldfisk skrev:Mja, välja själv har man inte tid eller ork med alltid. Jag tycker att det kan vara trevligt med andra som serverar mig musik jag inte alltid kände till. Enkelt är huvudordet.
Argumentet med dålig mottagning gör ju bredbandsradio till ett dåligt alternativ. Dubbelriktad kommunikation kräver ju en sändare hos lyssnaren, onödigt komplicerat och batterikrävande.
Jag är skeptisk till att bredbandsuppkoppling kan nå rundradions täckningsgrad och driftsäkerhet på ett bra tag. Viktigt meddelande till allmänheten måste dessutom funka även när strömmen (oftast också bredbandet) har gått.
Bra invändningar. Jag tänkte mig stationär mottagning och där är bredband via kabel säkert bäst. Täckningsgraden är nog bättre med bredband, FM-sändningarna når inte så långt utanför Sverige.
För mobil mottagning passar ju radiobaserad förbindelse rätt bra, blir långa kablar annars. Annars tycker jag att digital mellanvåg känns rätt, där är täckningen ganska bra, om man nu skall ha envägsradio alltså.
Fast min huvudfråga är att jag inte vill ha push-radio (eller push-TV) utan vill bestämma själv när jag vill lyssna, och på vad. Hur är egentligen lite mindre intressant men det kräver ju, som du säger, tvåvägsförbindelse. Man kan även ha skvalradio on-demand om man inte hinner/orkar tänka ut program själv.
Märkte häromdagen att jag tydligen lever som jag lär när jag fick tips om ett inslag på radions P1. Första tanken var att kolla på sr.se och där fanns ju inslaget, bara att lyssna direkt. Hade ingen tanke alls på att titta i nån tidning och använda köksradion, speciellt som jag inte har haft nån dagstidning på många många år.Gillar inte den strukturen heller
![]()
Undersökte lite lätt i omgivningen, de flesta tittade i tidning när inslaget går, konstaterar att dom missat det och väntar sedan på reprisen 3 dagar senare. Och den missar dom antagligen också. Gamla strukturer ändrar man inte så lätt.
Max_Headroom skrev:Många (inte här, dock) snackar om att det är SÅ viktigt att få in så många kanaler som möjligt. Diskutioner om kvalitet, såväl kulturellt osm tekniskt, verkar helt kommit bort. Vad ska vi med en massa nya kanaler till, när kvaliteten i dom som finns (framför allt P3) behöver höjas kraftigt.
mats skrev:Håller med Johan att det är lite överraskningen man kan få på radio o på tv (svappandet)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster