Elektrostater som kan spela .. starkt?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Elektrostater som kan spela .. starkt?

Inläggav steveo1234 » 2015-04-16 13:17

Nej.

Det vill säga, det beror ju på vad du menar. CC-PC4 motsvarar ju rätt så väl i56 och de är ju sant väggplacerade.

Men någon planarhögtalare kommer jag nog aldrig att göra. Tycker att sådana nästan alltid känns som att lyssna på ett par stora hörlurar. Men på sätt och vis ännu värre, för man kan inte ens röra sig utan att allt låter fel.

Det blir rätt så stora och rejält asociala enpersonershögtalare, de kräver stillasittande i en punkt då de inte förmedlar musiken holografiskt(-foniskt).

Det vill säga de skapar två ljudstrålar och inte ett ljudfält som man kan röra sig inom (således att man får uppfatta musiken så som musik hörs live).

Med det sagt har jag inget emot att andra gillar planarhögtalare, inte något alls, kan även förstå charmen med dem, men det är inget för mig. Det närmaste jag kommit är väl mina piLine.

Den som gillar riktiga planarhögtalare och vill kunna spela starkt kanske skulle försöka få tag på ett par Megatrend. Jag kanske rent av vet ett par som är till salu...

De klarar i och för sig bara knappt 25 W per baselement (om jag minns rätt från den (icke destruktiva)mätning jag gjorde), men de är ju 18 stycken (=450W) och högtalaren har inte låg, utan snarare klart hög känslighet. Jag tror en bit över 90 dB!

Men elektrostater är de ju inte.

Vh, iö

Well, egentligen har jag ju inte några önskemål om att principen ska vara elektrostatisk/magnetostatisk utan att de fördelarna jag upplever med dem ska finnas. Jag saknar förmågan att få ljudet att "hänga" fritt i luften och den ofta förekommande "snabbheten" i dynamiska utbrott (ex triangel eller liknande).
Problemet är att alla högtalare som jag hört som klarar av det istället inte klarar av att spela obehindrat på de nivåerna jag förväntar mig utan istället börjar komprimera och låta ansträngt.i28 är på det sättet en rätt hyffsad kompromiss, men, jag upplever att jag saknar någonting...
Undrar om jag skulle tycka bättre om i56?
Att det innebär högtalare som endast kan lyssnas av en person är för mig inte ett problem eftersom jag i 95% av fallen lyssnar själv.
Anywyas, the search will go on..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-16 13:25

IngOehman skrev:Nej, tyvärr fungerar inte det heller, då en sinuston mätt på lyssningsplats kan ge mätfel på åtskilliga tiotals dB, på grund av interferens med reflekterade ljud.

Vad man dock kan göra är samma sak som det du beskriver, men använda t ex en sin^2-puls (eller en tonskur, vilket potentiellt gynnar högtalare med stor fasdistorsion, vilket man får hålla ögonen på). Problemet är då samma som tidigare - att ljudtycksmätare inte kan mäta peak, så det man behöver är en kalibrerad mätmikrofon (i betydelsen känd elektrisk utsignal som funktion av den akustiska insignalen) och koppla denna till ett oscilloskop. I förekommande fall har ljudtrycksmätare analog utgång som gör att man kan använda den inbyggda mikrofonen som mätmick till oscilloskopet.

Hm, det blev ju inte så mycket enklare, alltså.

Kan man ta det endekadiga bruset, som du beskriver ovan, då, 200-2000Hz? Skulle det ge en någorlunda hygglig uppskattning av vilken topp-SPL vi lirade musiken med?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-16 14:28

Nej.

Samma problem - du känner inte förhållandet mellan medelvärdet (inkl. rumsljud) och toppvärdet. Då kan du inte använda medelvärdet för att ange toppvärdet.

Om högtalaren stått i ekofritt rum och haft absolut rak tonkurva så hade din 1 kHz-metod fungerat.

I ett verkligt rum och med verkliga högtalare så fungerar just bara en puls, som helst skall vara ordenligt bredbandig, som anländer mätmikrofonen INNAN några ljud som kan lägga sig i eller ur fas, från rummet, gör det.

En äkta toppvärdeskännande ljudtrycksmätare går förstås att använda också, men dels är sådana väldigt ovanliga, och då behöver man även dra av 3 dB för att få det vi nog talar om här i tråden - peak RMS.

En nödlösning skulle kunna vara en svajton (400 Hz med ett svaj på +/- en oktav kanske), och att man med ögat medelvärdesbildar det man mäter (kräver nästan ljudtryckmätare med analog visning, alltså nål).

- - - - -

Huvudfrågan är dock kanske vad syftet med sådana mätningar skulle vara?

Om problemet är att man inte vet om högtalaren klarar de riktigt stora nivåerna, vad skall man då ha en mätning på en 20 dB lägre nivå till? Den kommer ju bara att säga hur starkt högtalaren kan spela om den inte har några dynamiska problem, men om den har det var väl en del av frågan? En sådan mätning kommer hur som helst inte att ge svar på något annat än sådant som man ju kan räkna sig fram till rätt så bra.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-16 15:24

Kan man inte mäta skillnaden mellan topp och RMS i ett redigeringsprogram?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-04-17 01:07

steveo1234 skrev:
Vinylcalle skrev:
steveo1234 skrev:
Hur mäter du då? Jag antar a-vägt (eller utan basstöd)?

De provlyssningar jag haft av 3.6 har gjort mig skeptisk till att de skulle klara mina önskemål utan att börja dista betänkligt....

Undersökte nu lite närmare. Skrev 105-110 dB. Är nog närmare 105. Har ingen möjlighet att testa fören framåt helgen. Spelar dessutom mycket sällan alls så högt (lyssnar på kvällar/nätter i lägenhet).

Det är C-vägt med basstöd (basarna bottnar dock tidigare vill jag påstå).

MvH Carl

Skulle du kunna göra mätningen med och utan basstöd. Dvs, mäta som vanligt och sen stänga av basarna och se hur mycket bara högtalarna låter för sig själva?

Ska försöka ordna det i helgen/måndag.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-04-17 01:11

IngOehman skrev:
Vinylcalle skrev:
steveo1234 skrev:
Hur mäter du då? Jag antar a-vägt (eller utan basstöd)?

De provlyssningar jag haft av 3.6 har gjort mig skeptisk till att de skulle klara mina önskemål utan att börja dista betänkligt....

Undersökte nu lite närmare. Skrev 105-110 dB. Är nog närmare 105. Har ingen möjlighet att testa fören framåt helgen. Spelar dessutom mycket sällan alls så högt (lyssnar på kvällar/nätter i lägenhet).

MvH Carl

Även 105 dB på lyssningsplats är väldigt mycket, lika mycket som en symfoniorkester som spelar FFF. Det är HÖGT. Hur kom du fram till att du nådde detta ljudtryck?

Är även nyfiken på vad för förstärkare du använde? Både modell och nominell uteffekt.

Vh, iö

Visst är det starkt ( 8) ). Det har jag mätt upp med en vad jag vill påstå pålitlig app (köpt) till min Iphone som går att justera både vägning tidsaspekt m.m.

Jag använde min Accuphase P-800 till Magnepan den ger ca 1000 Watt RMS kontinuerligt i 4 Ohm, till basarna har jag mitt Denon POA-3000Z som ger strax över 300 Watt RMS kontinuerligt i 8 Ohm (som mina basar har som nominell impedans).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-04-17 01:20

IngOehman skrev:
Så kanske Kalle bara lyssnade och tyckte sig veta att det var 110 dB, där i den första lyssningen? Men i sitt andra inlägg där han backar några dB, så antyder han ju att det har mätts på något sätt. Men har det verkligen det? Och i så fall med vad?

Vh, iö

Det var väl ett jävligt osmakligt spekulerande och insinuerande.
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-17 07:49

Vinylcalle skrev:Det har jag mätt upp med en vad jag vill påstå pålitlig app (köpt) till min Iphone som går att justera både vägning tidsaspekt m.m.

Tror inte det går att mäta speciellt noggrant med mobiltelefoner. Riktiga ljudnivåmätare har ju andra möjligheter och helt andra prislappar, åtminstone om de ska mäta enligt de normer som finns inkl. toppvärden. Enklare ljudnivåmätare och liknande de i telefoner är vanligen helt körda på att mäta musiksignaler. Förloppen är för dynamiska, för snabba. Mera stabila signalformer kan däremot gå att mäta med hygglig noggrannhet.

Magnepan MG 1.7 (som ligger väldigt nära dina 1.6) gav ungefär 94 dB/1m/36W enligt tyskt test. Säg då att det blir ca 88 dB på 4 m eller 94 dB för två högtalare (eller blir det 91 dB?). För 105 dB blir det väl runt 450 W? Då gäller det att ha avlastat basregistret!

Magneplanar-typen av element klarar inte att förflytta speciellt mycket luft. De Tympani IVa jag har kan som mest röra sig +/- 2 mm, sedan tar membranen i magneterna. Det blir i genomsnitt en rörelse om +/- 1 mm (vid infästningen kan de ju inte röra sig alls). Membranarealen är ca 8000 cm2 för basmembranen. 1.6 liter luft kan då förflyttas av en högtalare, dock knappast utan komprimering och så ska man dra bort "kortslutningen" runt baffeln. Hur räknar man på den? Baffelns bredd är 1.4 m, motsvarar våglängden för 250 Hz. Är det det där fallet om 6 dB sätter in?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-17 12:23

Vinylcalle skrev:
IngOehman skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Även 105 dB på lyssningsplats är väldigt mycket, lika mycket som en symfoniorkester som spelar FFF. Det är HÖGT. Hur kom du fram till att du nådde detta ljudtryck?

Är även nyfiken på vad för förstärkare du använde? Både modell och nominell uteffekt.

Vh, iö

Visst är det starkt ( 8) ). Det har jag mätt upp med en vad jag vill påstå pålitlig app (köpt) till min Iphone som går att justera både vägning tidsaspekt m.m.

Jag använde min Accuphase P-800 till Magnepan den ger ca 1000 Watt RMS kontinuerligt i 4 Ohm, till basarna har jag mitt Denon POA-3000Z som ger strax över 300 Watt RMS kontinuerligt i 8 Ohm (som mina basar har som nominell impedans).

MvH Carl

Tack för bra svar!

Appar för ljudtrucksmätningar till iphone kan visa väldigt fel, men med 2 kW (2*1 kW) så borde det faktiskt gå att nå 105 dB.

Speciellt om man kompletterar med basar med högre känslighet som hjälper till.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-17 12:26

Vinylcalle skrev:
IngOehman skrev:
Så kanske Kalle bara lyssnade och tyckte sig veta att det var 110 dB, där i den första lyssningen? Men i sitt andra inlägg där han backar några dB, så antyder han ju att det har mätts på något sätt. Men har det verkligen det? Och i så fall med vad?

Vh, iö

Vad är det där för trist inlägg? :(

Jag ville bara klargöra för dem som läser tråden att vi inte kan veta innan du svarat.

Nu har du svarat, och du svarade bra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-04-17 13:24

Hojta till om du hittar något som kan spela starkt och lira musik som ett par elektrostater.
Jag har gett upp jakten och kompromissar med AE15 och Seos+B&C och sparar elektrostaterna till lyssning som inte behöver gasas så förbannat.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-17 13:30

Evil_Homer skrev:Hojta till om du hittar något som kan spela starkt och lira musik som ett par elektrostater.
Jag har gett upp jakten och kompromissar med AE15 och Seos+B&C och sparar elektrostaterna till lyssning som inte behöver gasas så förbannat.

Vilka lyssnar du mest på?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-04-17 13:39

Ett par Infinity RS 5000, AE håller nog på att tillverkas i staterna i detta nu.
Elektrostaterna är för dyra för att renovera nu.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-04-17 14:41

Evil_Homer skrev:Hojta till om du hittar något som kan spela starkt och lira musik som ett par elektrostater.

Vad har du lyssnat på för högtalare?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-04-17 16:59

En salig blandning, ett gäng Ino som är kända för att kunna spela starkt men som jag inte tycker lirar musik.
Fått en såndär wow utav dom och det var fri tillgång till volumen och One man Army.
Annars är det mest" fasiken dessa kan spela på starkt" men inget mer lixom.

Dom där helaktiva digitala (vafen heter dom nu igen ) tycker jag spelar snyggt, men vi provade aldrig att gasa på med dessa.

System audios minsta stativare spelar skitsnyggt för att vara en vanlig burk, men klarar av naturliga skäl inga mängder av SPL.

Martin Logan sl3 klarar rätt mycket SPL men inte utan att komprimera, dock spelar dom massor av musik på måttlig nivå.

Clx'n kanske fixar?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-04-17 20:13

Evil_Homer skrev:Dom där helaktiva digitala (vafen heter dom nu igen ) tycker jag spelar snyggt, men vi provade aldrig att gasa på med dessa.

Meridian?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-17 20:40

shifts skrev:
Evil_Homer skrev:Dom där helaktiva digitala (vafen heter dom nu igen ) tycker jag spelar snyggt, men vi provade aldrig att gasa på med dessa.

Meridian?

B&O har också gjort...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-04-17 23:47

IngOehman skrev:
Vinylcalle skrev:
IngOehman skrev:Även 105 dB på lyssningsplats är väldigt mycket, lika mycket som en symfoniorkester som spelar FFF. Det är HÖGT. Hur kom du fram till att du nådde detta ljudtryck?

Vh, iö

MvH Carl

Tack för bra svar!

Appar för ljudtrucksmätningar till iphone kan visa väldigt fel, men med 2 kW (2*1 kW) så borde det faktiskt gå att nå 105 dB.

Vh, iö

Tror jag säkerligen att dom kan göra. Nu ska just den här appen ha klarat sig bra dels i tester mot andra appar samt ljudtrycksmätare samt även verka stämma bra överens när jag använder den. Den mäter automatiskt ett antal parametrar som genomsnittlig ljudnivå och peak m.m.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-04-17 23:50

IngOehman skrev:
Vinylcalle skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Jag ville bara klargöra för dem som läser tråden att vi inte kan veta innan du svarat.

Vh, iö

Det är inte mitt inlägg som var trist. Det var ditt där du närmast försöker idiotförklara mig att jag bara skulle komma med gissningar tagna ur luften. Jag har ingen lust att bråka med dig och vill tillföra konstuktiva inlägg till det här forumet. Men jag tänker sig ifrån när du beter dig illa emot mig.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-04-18 09:17

shifts skrev:

Meridian?

Yesboxsirman, en av dom lite större modellerna.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-04-18 09:32

Vinylcalle skrev:Tror jag säkerligen att dom kan göra. Nu ska just den här appen ha klarat sig bra dels i tester mot andra appar samt ljudtrycksmätare samt även verka stämma bra överens när jag använder den. Den mäter automatiskt ett antal parametrar som genomsnittlig ljudnivå och peak m.m.

MvH Carl

Nu blev jag nyfiken. Vilken app är det? mvh, mats

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-18 10:19

Vinylcalle skrev:
IngOehman skrev:
Vinylcalle skrev:

Vh, iö

Det är inte mitt inlägg som var trist. Det var ditt där du närmast försöker idiotförklara mig att jag bara skulle komma med gissningar tagna ur luften. Jag har ingen lust att bråka med dig och vill tillföra konstuktiva inlägg till det här forumet. Men jag tänker sig ifrån när du beter dig illa emot mig.

MvH Carl

Du fortsätter!

Lägg av med otrevligheterna, plz.

Du skrev 110 dB, men inte att du hade gjort några mätningar, och därför tyckte jag att det var bra att påpeka det så uppgiften inte betraktades som fakta. Sen skrev du ett inlägg till där du skriver att den första uppgiften (mycket riktigt) nog var felaktig och det rör sig om 5 dB mindre. Fortfarande skriver du inte att du har mätt, men att en så liten justering anges gör ju att man anar att du nu kanske gjort någon mätning, alternativt mätt igen, med nytt instrument. Men då du i det skedet fortfarande inte sagt att du mätt på riktigt så undrar man ju om du har det, och i så fall med vad. Det skrev jag.

Du svarade på detta (inte hur du kom fram till den ursprungliga uppgiften som var 5 dB högre) vilket var bra, men otrevligheterna kunde du ha skippat. Även den andra. Vad tjänar det till att vara otrevlig?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-18 10:29

steveo1234 skrev:
Nej.

Det vill säga, det beror ju på vad du menar. CC-PC4 motsvarar ju rätt så väl i56 och de är ju sant väggplacerade.

Men någon planarhögtalare kommer jag nog aldrig att göra. Tycker att sådana nästan alltid känns som att lyssna på ett par stora hörlurar. Men på sätt och vis ännu värre, för man kan inte ens röra sig utan att allt låter fel.

Det blir rätt så stora och rejält asociala enpersonershögtalare, de kräver stillasittande i en punkt då de inte förmedlar musiken holografiskt(-foniskt).

Det vill säga de skapar två ljudstrålar och inte ett ljudfält som man kan röra sig inom (således att man får uppfatta musiken så som musik hörs live).

Med det sagt har jag inget emot att andra gillar planarhögtalare, inte något alls, kan även förstå charmen med dem, men det är inget för mig. Det närmaste jag kommit är väl mina piLine.

Den som gillar riktiga planarhögtalare och vill kunna spela starkt kanske skulle försöka få tag på ett par Megatrend. Jag kanske rent av vet ett par som är till salu...

De klarar i och för sig bara knappt 25 W per baselement (om jag minns rätt från den (icke destruktiva)mätning jag gjorde), men de är ju 18 stycken (=450W) och högtalaren har inte låg, utan snarare klart hög känslighet. Jag tror en bit över 90 dB!

Men elektrostater är de ju inte.

Vh, iö

Well, egentligen har jag ju inte några önskemål om att principen ska vara elektrostatisk/magnetostatisk utan att de fördelarna jag upplever med dem ska finnas.

Okej, hmmm, jag försöker förstå vilka egenskaper det är du söker. Jag tänker rätt så hårt men kan inte komma fram till att olika elektrostater låter likadant. ESL63 låter ju inte alls som andra elektrostater, och ML har också ett rätt så annorlunda sound än elektrostater (andra än ESL63) med platt panel...

Icke-elektrostatiska planarhögtalare av andra slag, som Magnepan och Apogee, ger de dig de fördelar som du tycker skall finnas?

steveo1234 skrev:Jag saknar förmågan att få ljudet att "hänga" fritt i luften och den ofta förekommande "snabbheten" i dynamiska utbrott (ex triangel eller liknande).
Problemet är att alla högtalare som jag hört som klarar av det istället inte klarar av att spela obehindrat på de nivåerna jag förväntar mig utan istället börjar komprimera och låta ansträngt.i28 är på det sättet en rätt hyffsad kompromiss, men, jag upplever att jag saknar någonting...

Kanske två 8-tumselement? ;)

steveo1234 skrev:Undrar om jag skulle tycka bättre om i56?

Om rummet är stort, det vill säga om lyssingsavståndet är det, så passar som regel i56 bättre än i28.

steveo1234 skrev:Att det innebär högtalare som endast kan lyssnas av en person är för mig inte ett problem eftersom jag i 95% av fallen lyssnar själv.
Anywyas, the search will go on..

Varken i28 eller i56 är enpersonershögtalare.

Men försök få lyssna på ett par Megatrend. Det är mitt främsta råd om du gillar den där känslan av att högtalarna blir som ett par gigantiska hörlurar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-04-18 11:03

IngOehman skrev:Men försök få lyssna på ett par Megatrend. Det är mitt främsta råd om du gillar den där känslan av att högtalarna blir som ett par gigantiska hörlurar.

Vh, iö

+1. En Megatrendupplevelse hos Bosse i Uppsala typ 1987 är ett av mina starkast bestående lyssningsminnen. Och en av anledningarna att jag snöat in på just dipolära högtalare. mvh, mats

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-18 11:15

Vinylcalle skrev:
IngOehman skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Tack för bra svar!

Vh, iö

Tror jag säkerligen att dom kan göra. Nu ska just den här appen ha klarat sig bra dels i tester mot andra appar samt ljudtrycksmätare samt även verka stämma bra överens när jag använder den. Den mäter automatiskt ett antal parametrar som genomsnittlig ljudnivå och peak m.m.

MvH Carl

Om den mäter äkta peak så måste du dra av 3 dB för att få peak-RMS, alltså den siffra som man genom att räkna baklänges via känslighet och avstånd, kan använda för att få fram hur mycket sinuseffekt (läs; normalt angiven) som behövs.

Vh, iö

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-04-21 16:21

IÖ:

Egenskaperna jag söker är egentligen ”naturlighet”. Jag vill inte höra högtalarna över huvudtaget. Jag har exempelvis inte hört några konbaserade högtalare som klarar av att återge impulser på ett naturligt sätt. Jag upplever dem alla som att högtalaren är fyllt med trögflytande olja som dämpar alla försök till ”realistisk” återgivning.(Triangel och piano är utmärkta exempel på instrument som jag inte hört en konhögtalare återge på ett tilräckligt bra sätt). Nu tycker jag inte att alla elektrostater klarar det iheller, ML har jag inte hört någon modell låta riktigt bra exempelvis. Näst bästa jag hört var Magneplanar 3.6 på en mässa i stort rum för 5-10 år sen. De lät mycket bra. ESL63 eller de nyare 98* har jag inte hört men de är ointressanta pga sina begränsningar i ljudtrycksförmåga. Högtalaren jag hade innan mina i28 (beveridge 6), linjekälla, plant element, 180graders spridning men monopol) klarade detta tillräckligt bra, men var istället för begränsade i ljudtryck för mig. I gengäld har i28 bättre bas och är mycket mindre vilket gjorde de möjligt att gå över till 117” 2.35 duk vilket jag inte kunnat annars så totalt sätt var det en uppgradering för filmrummet. Men, det känns för mig som jag gjort en nedgradering på ljudsidan som stör mig i min hobby. Det kanske inte finns någon högtalare som jag skulle tycker bättre om, men, de hindrar inte mig från att leta…

Att uppgradera till större ino är kanske ett alternativ, men, jag har fått för mig att de låter i princip likadant allihopa (pi60s lät mycket likt i28 när jag jämförde) och då är det inte mycket poäng. Mitt lyssningsavstånd är 3.3m (diskant-öra).

Vad menar du med ”Hörlurshögtalare” ? Jag vet inte ens vad du menar med det, än mindre kan jag föreställa mig hur de låter. Jag lyssnar mycket på musik genom hörlurar, men, har aldrig hört högtalare som låter på det sättet (med ljudet inne i huvudet).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-04-22 08:16

är du säker på att de egenskaper du upplever med panelhögtalare faktiskt är mer "rätt"?
Nu kanske du bara är ute efter det som är rätt för dig, men du pratar som om det är objektiva termer du menar.

Många panelhögtalare har ju "artefakter" som gör att det låter "renare", "snabbare" osv men det är alltså inte mer "korrekt" utan mindre eftersom de upplevda egenskaperna kommer av distorsion av olika slag.

Jag säger inte att det alltid är så men att det mycket väl kan vara så.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-22 12:18

Tror samma som Kraniet men egentligen så spelar det ingen roll om det är rätt eller "rätt". Om steveo1234 vill ha den upplevelsen så är det ju den han får söka. Och jag tror att det är så stor panel som möjligt och med hög delning till basarna är det som gäller då.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-22 12:27

Kraniet skrev:Många panelhögtalare har ju "artefakter" som gör att det låter "renare", "snabbare" osv men det är alltså inte mer "korrekt" utan mindre eftersom de upplevda egenskaperna kommer av distorsion av olika slag.

Renare och snabbare är möjligen en indikation på lite låg nivå vid lägre frekvenser och det dras många panelhögtalare med och/eller begränsad förmåga till högre ljudnivåer vid de frekvenserna.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-04-22 13:12

Kraniet skrev:är du säker på att de egenskaper du upplever med panelhögtalare faktiskt är mer "rätt"?
Nu kanske du bara är ute efter det som är rätt för dig, men du pratar som om det är objektiva termer du menar.

Många panelhögtalare har ju "artefakter" som gör att det låter "renare", "snabbare" osv men det är alltså inte mer "korrekt" utan mindre eftersom de upplevda egenskaperna kommer av distorsion av olika slag.

Jag säger inte att det alltid är så men att det mycket väl kan vara så.

Att prata i termer om "rätt" och "fel" är svårt. Alla högtalare har en uppsättning egenskaper, vissa är viktiga för mig (ex upplösning och attack) med andra är oviktiga för mig (ljudbildens djup). För andra kan prioriteringarna vara precis tvärtom. För mig är förmågan att återge ex ett piano ett utmärkt exempel på en egenskap som för mig är viktig. Inte för att jag lyssnar på pianomusik så ofta, utan, för att en högtalare som kan återge ett piano har de egenskaperna som är viktiga för mig. Dvs, "attack", neutral, naturlighet osv. Dessutom hjälper det ju att min fru är solist som spelar piano och jag har hört henne spela i hundratals timmar så jag har en god referens av hur ett piano faktiskt låter.

Det du tänker på vad gäller paneldistorsion (någonting jag aldrig sätt uppmätt eller definierat btw) är någonting jag kan tänka mig finns hos ex MartinLogan med sitt överdetaljerade ljud. De små ML jag hört låter inte naturligt, för MIG. Magneplanar däremot gör det. Vilken distorsion är det du menar och hur mäts den?

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd