Finns det någon rimlig anledning att INTE lyssna på vinyl.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Finns det någon rimlig anledning att INTE lyssna på viny

Inläggav Bill50x » 2015-04-26 22:05

ante_77 skrev:Jorda locket

På vilket sätt skulle det hjälpa?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-04-26 23:01

Harryup skrev:
Vinylcalle skrev:
Harryup skrev:en extremt bra och väljusterad modern skivspelare

Vad är en extremt bra och modern skivspelare? Och vad gör den som inte en extremt bra äldre skivspelare gör?

MvH Carl

På motorstyrningssidan har det hänt en hel del över tiden. Likaså hantering av resonanser.

Jaha. Berätta gärna mer om det. Det är märkligt om motorstyrningen blivit bättre varför hastighetsprecision/avvikelser närmaste verkar gått åt motsatt håll.

Vad är det för avancerade motorstyrningar?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-04-27 11:09

Du får t.ex. kolla på Linns utveckling för LP12.

/Harryup

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-27 12:23

Det finns kanske andra tillverkare än Linn och som kanske träffat rätt från början med sina produkter och därför inte har behövt uppgraderingar. :)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-27 12:26

Harryup skrev:Du får t.ex. kolla på Linns utveckling för LP12.

Kodord: Basic, Valhalla, Lingo 1, 2 och 3, Klimax Radikal.

Roger: Självklart. Vissa väljer istället att komma med nya modeller så man måste köpa samma sak igen. Ibland inte ens bättre utan sämre.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-04-27 14:09

RogerJoensson skrev:Det finns kanske andra tillverkare än Linn och som kanske träffat rätt från början med sina produkter och därför inte har behövt uppgraderingar. :)

Inte några som saknat utveckling under 40 år vad jag kan komma på.

Harryup

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-04-27 16:20

Harryup skrev:
RogerJoensson skrev:Det finns kanske andra tillverkare än Linn och som kanske träffat rätt från början med sina produkter och därför inte har behövt uppgraderingar. :)

Inte några som saknat utveckling under 40 år vad jag kan komma på.

Harryup

Kanske den här då:

Vad tror du om Ortofon SPU Gold?

Eller har den möjligen förändrats något under årens lopp?

Sedan tänker jag även på dessa klassiska hörlurar:

Beyerdynamic DT100

Bild

Enda skillnaden är nog att de numera även finns i svart förutom grått. De måste vara en vääääldigt gammal konstruktion. Hursomhelst låter de MYCKET illa! :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-04-27 21:38

Hej,
behöver inte tro något om Spu. Går ju att googla men jag visste redan innan att det fanns lite olika
http://ortofon.com/hifi/products/historical-products/spu-collector-box

När det gäller både SPU'n och Beyer är jag lite osäker vad det har med skivspelares utveckling att göra. Känner verkligen ingen mindre oändrad skivspelare fortfarande i produktion än LP-12. Dvs den ser ganska likadan ut, bara att man bytt innerchassiet, yttre lådan, motor, motorstyrningar, tonarmsplattor, fjädrar, lager, innertallrik, fötter, bottenplattor, strömbrytaren, inbyggd riaa. Men samma modell egentligen bara med förbättringar. Andra tillverkare har bytt modeller helt eller gått i konkurs. Mig veterligen.

/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-27 22:13

Harryup skrev:Hej,
behöver inte tro något om Spu. Går ju att googla men jag visste redan innan att det fanns lite olika

När det gäller både SPU'n och Beyer är jag lite osäker vad det har med skivspelares utveckling att göra. Känner verkligen ingen mindre oändrad skivspelare fortfarande i produktion än LP-12. Dvs den ser ganska likadan ut, bara att man bytt innerchassiet, yttre lådan, motor, motorstyrningar, tonarmsplattor, fjädrar, lager, innertallrik, fötter, bottenplattor, strömbrytaren, inbyggd riaa. Men samma modell egentligen bara med förbättringar. Andra tillverkare har bytt modeller helt eller gått i konkurs. Mig veterligen.

/Harryup

Men skivtallriken har hela tiden varit densamma . . . ?, måste ha varit perfekter redan från början . . . undrar vad jag kan kränga min för . . .typ ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-27 22:31

Laila skrev:Men skivtallriken har hela tiden varit densamma . . . ?, måste ha varit perfekter redan från början . . . undrar vad jag kan kränga min för . . .typ ? :)

Jag tror de har minskat toleranserna under åren, det var lite si och så förr i tiden. Köpte själv en LP12:a 1982-82 nångång och tallriken slog på ca +/- 0,5 mm i höjdled. Tyvärr blev spelaren stulen vid ett inbrott och jag köpte nästa LP12:a -91. Tallriken var/är perfekt men det mesta annat är utbytt vid två rejäla uppgraderingar. Men jag vet åtminstone en person som nyligen haft samma problem som jag och helt sonika köpte en ny tallrik. Själv skulle jag nog propsat på en ny helt gratis. Det är ju ingen femmhundrakronorsspelare från macken precis...

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-27 22:53

Jo den(tallriken) var nog ganska så perfekt redan från början . . . men när det begav sig så började de tumma på toleranserna/måtten med känt resultat . . . motivering; om tallriken blivit kall under t.ex.transport så kunde den få svårt
att platsa på innertallriken vilket säkert kunde ståmma(vet jag) . . . jomen gomiddag* . . . typ :lol: :lol: :lol:

*Detta om spelaren som blivit bättre för varje "uppgradering"(storleksändringen på tallriken var dock ej en officiell "sådan").
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-27 23:18

Alltså, jag kan ju tycka att det är en viss skillnad på att rätta till fel och att utveckla en produkt. Alltså, om man har tagit till en för tunn tallrik och gör den tjockare, så är det ju inte direkt verkshöjd på det. Det är bara att inse att man har varit för snål. Det är kanske inte en alldeles klar linje mellan de två, men alltför mycket som egentligen inte är några storslagna revolutioner framställs gärna som det ändå. Man borde säga "vi gjorde fel" men säger "nu har vi forskat fram en ny produkt".

Typ alltså, tycker jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-04-28 01:34

Man skall komma ihåg att vi pratar om brittisk industri nu. Inte lätt att göra underverk med maskiner de fått i krigsskadestånd.
Att Linn tillverkade exemplar som såg identiska ut var inte vanligt hos konkurrenterna.

/Harryup

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-04-28 02:23

Harryup skrev:Hej,

/Harryup

En analogi?
Porsche 911 har tillverkats i över 50 år, finns det någon enda komponent kvar som är oförändrad sedan 1964?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-04-28 16:48

Fast dom har ändrat karrosen lite utseendemässigt också. :)
Och bytt modellbeteckningar för att markera nya modeller.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-28 17:18

lennartj skrev:En analogi?
Porsche 911 har tillverkats i över 50 år, finns det någon enda komponent kvar som är oförändrad sedan 1964?

Medhåll.

Men där många konkurrenter utvecklar sina spelare till veritabla kromade monster i +100-kg's klassen med avancerad elektronik för att styra precis allting, enorma tallrikar, flermotormontage etc så är LP12:an i huvudsak en liknande apparat som vid introduktionen. Samma princip, samma utseende. Detaljmässigt förfinad och, precis som du skrev, knappt en skruv kvar av ursprunget. Vad som hängde med länge var innerchassit och träplattan för tonarmsmontaget men det försvann iom Keel och senare Kore. Varje förändring har medfört en förbättring, vilket man knappast kan säga om tex elektroniken och högtalarna, där är det ömsom vin ömsom vatten. I alla fall om man pratar med hard-core Linn-entusiaster. Att lyssna på en "toppad" LP12:a idag är en upplevelse, det är svårt att tro att vinyl kan låta så bra. Men en kvarts mille är mycket pengar och strömmande musik från en NAS/dator i ungefär samma kvalitet kan man få mycket billigare än så.

/ B

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-05-04 10:36

PC kan det mesta, men finns det någon med inbyggd LP-spelare?

It´s no picnick or

Bild
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-04 10:37

ChristianAndersson skrev:PC kan det mesta, men finns det någon med inbyggd LP-spelare?

It´s no picnick or

[ Bild ]

Jo, på sätt och vis finns det.
USBanslutning kallas det för :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-05-09 02:59

Harryup skrev:Fast dom har ändrat karrosen lite utseendemässigt också. :)
Och bytt modellbeteckningar för att markera nya modeller.
mvh/Harryup

Bytt modellbeteckningar? Från vad till vad om du kan ge ett exempel?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-10-08 04:21

music4ever skrev:En anledning att lyssna på vinyl är ju bättre masterade skivor. Jag väntar just nu med förväntan på ett par Skrillex 12:or jag beställt. Scary Monsters And Nice Sprites EPn har ett DR värde på 3(!!) på CD. 8O
Samma på 12" vinyl har ett DR värde på 11!

Har precis snabbt jämfört "Scary monster and nice spirites" 12an mot spotify versionen. Ljudkvalitén var väsentligt bättre på vinylen, men klart bättre dynamik och transienter än spotify versionen. Rekommenderas för de som gillar Skrillex.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi