Det är ingen som vill prata med dig, du har bara fel...
skämt å sido
Jag TROR att det är så att begränsningen som du upplever, i grunden ligger i att det med mickrofoner inte riktigt "går" att få till samma upptagning av miljön som helhet där pianot spelar, på ett sådant vis som att du själv satt där och fångade in denna information med dina egna öron och lät hjärnan bearbeta det hela opåverkat av massor av längar i mellan...
Jag är av uppdattningen att högtalare som gör saker "fel" i vissa fall kan vara att föredra för att deras fel råkar vara sådanna till naturen att dom lägger till något som får vissa typer av inspelningar att låta mer levande och naturliga.
Jag TROR att det är vad du vill ha, dom elektrostater jag har hört har alla haft liknande "fel" i återgivningen som ger just lite extra av det du nämner att du saknar och jag förstår det.
Dom har helt enkelt en egenskap som gör att det låter mer "liv" och t.ex. Piano (som jag själv lyssnar ganska mycket på faktiskt) får en behaglig och mer verklighetslik klang, "attack" och "lätthet", som påminner mer om hur JAg upplever att ett piano låter i verkligheten i ett normalt rum med massor av klang.
Så ett "fel" (egenskap!) i högtalarna lägger till något som man uppskattar = positivt
Men är den det alltid ? positiv alltså ?
Jag tröttnar och vill ha bort det är "extra" ganska snart, för jag hör detdär på alla inspelningar och naturligheten och självklarheten försvinner på det stora hela även om viss musik kan gynnas klart påtagligt

En sak dock som jag har märkt (och som jag inte tycker är så konstigt heller) är att rummet här spelar ENORMT stor roll...
Om du ska spela upp Piano så tycker JAG att det ska vara ett rum med mer efterklang än annars optimalt

(segt problem....)
Så man får balancera efterklangen för att få med mer klang från rummet som hjälper till liksom
När du spelar in Pianot (eller vad som helst) så får du ju (beroende på mickning) inte med hela rummets information som du annars skulle uppfatta om du vore där, detta får du tillsätta själv bäst det går med hjälp av ditt eget rum.
Bortsätt från "fönstret" (främe delen av rummet) som jag anser ska vara riktigt dämpad, men bara tills att det är lagom och lagom varierar ju

Tillsätter du tillräckligt med rum från ditt egen rum ?
Får du den klangen du vill ha? kan du göra något åt rummet för att få till en klang som är det ?!
Min erfarenhet pekar på att min Ino i32s och pi60s (med och utan bs60) så kan jag lyssna på Piano och det låter riktigt, riktigt bra med en klang som har kroppen och urklingning samt "lättheten" som är så realistisk som jag kan förvänta mig under rådande omständigheter (medräknat brister i inspelningen och mitt rum).
Vill du ha en "lättare klang" än så, men med allt annat lika så kan det vara en ide att testa med mindre absorbtion utanför fönstret, eller till och med mindre absorbtion allmänt förrutom vid första reflexerna

Detta är väll vad jag kan tillägga.
Och att om du tycker om sättet som elektrostater låter på så är det ju dom du ska ha, jag har inte hört någon Ino högtalare i något rum (väldigt många vid det här laget...) Låta på samma sätt som någon elektrostat jag har hört i något rum (färre, men ändå väl över 5 olika uppsättningar).
Och det är just det där som jag förstår vad du menar med "lättheten" och samtidigten upplevelse av "attack", det får du inte med Ino, i alla fal inte placerade så som dom allmänt "ska".
Inte på det viset som med elektrostater i alla fall.
(testa alla möjliga placeringar och vinklingar och kör gärnet med akustikåtgärderna för att testa, kanske hittar du något förhållande som passar dig bättre ? )