Jag är på jakt efter något som kanske inte finns...
Vad jag söker är en lättarbetad programvara för filterkonstruktion där jag kan ange elementparametrar, lådparametrar, önskemål om delningsfrekvens och branthet och få fram rekommenderade värden samt i realtid se tonkurveförändringar vid ändring av de rekommenderade värdena. Självklart bara som en start..
Finns sådan programvara som inte är ohemult dyr?
Vidare funderar jag över trådtjocklek i spolar.. Har en fundering på att bygga högtalare i antal, och där konstruktionen med en färdig filterlösning anger 1mm trådtjocklek i spolen som ligger i serie med basen. Då prisskillnaden är stor och jag alltså planerar att bygga i antal skulle jag föredra att använda spolar med 0.8mm tråd. Hur skulle det påverka det slutliga resultatet? Det jag kunnat hitta är att en typisk skillnad mellan en 0.8mm 1mh spole ger ett rdc på 0,71Ohm medan samma värde med 1.0mm tråd hamnar på 0.55Ohm men jag vet inte hur det yttrar sig i praktiken..
Ytterligare en fråga. Diskanten Vifa BC25SC-06 https://www.madisoundspeakerstore.com/h ... e-tweeter/ specar 2 olika känsligheter. Dels den vanliga "Sensitivity" 1W/1m och något de kallar "Half space sensitivity" som är 2.83V/1m..
Skillnaden är stor. 91.5dB 1W/1m och 96.2dB 2,83V/1m..
Vilken är skillnaden, och vilken är den korrekta att utgå ifrån vid simuleringar? Jag kan inte minnas att jag sett förut att det specifieras två olika känsligheter.