25meter högtalarkabel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Re: 25meter högtalarkabel

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-04-06 21:28

Jag har testat EKK och det var en ren pain in the ass. Men det räknas såklart inte vad jag anser... :? ¨

Jag har löst problemet med lösa kardeler precis som proffsen som jag har beskrivit tidigare- crimpat på en hylsa.

Då förenar man flexibiliteten hos en flerkardelig kabel och dessutom slipper man grön/gul-brun-blå-svart färgkombon, eller för den delen dess vackra ytterhölje i vit fyllmedels PVC:

Transparent kopparkabel har högre WAF i de flesta hem , smälter väl in med ett trägolv tex.

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2015-04-28 01:22

bakerman22 skrev:Finns 4 x 2,5 EKK i kulovariant? Men den är väl tjock som fan eller?
Tänker att det skulle kunna vara en variant att spika den på golvlisten istället för kabelkanaler. Om det är långa sträckor då.

Men då måste man ju ha en annan variant den sista snutten.
Spika vanlig EKK på golvlisten lär inte bli snyggt.

På tal om grovlek, EXLQ 4g2,5 (Draka) 10,6mm.
Känns ändå rätt rimligt om man vill kunna spika på golvlisten.
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-04-28 12:05

Fanatic skrev:
bakerman22 skrev:Finns 4 x 2,5 EKK i kulovariant? Men den är väl tjock som fan eller?
Tänker att det skulle kunna vara en variant att spika den på golvlisten istället för kabelkanaler. Om det är långa sträckor då.

Näe, den där vill du nog inte ha. Den är (sannolikt) onödigt styv att döma av konstruktionen.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2015-04-28 14:02

DQ-20 skrev:
Fanatic skrev:

Näe, den där vill du nog inte ha. Den är (sannolikt) onödigt styv att döma av konstruktionen.

/DQ-20

Mer lättarbetad/lättskalad än EKRK (kulo) , mindre ytterdiameter än mycket annat typ EKK/EKLK. Får förläggas på fler platser och mer utsatta platser än EKRK.
EXLQ är nya alternativet till EKLK som är ett aber att arbeta med i jämförelse.

Jobbar som elektriker på dagarna, så jag vill väl ändå påstå att jag någonstans vet vad jag pratar om.
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-28 14:36

Det tror jag också.

Men jag vill försiktigt avråda ifrån att använda skärmad högtalarkabel, inte av styvhetsskäl, utan för att det ger en kapacitansökning som är lite onödig. Det kan påverka ljudkvaliteten negativt med vissa förstärkare, i varje fall om kabeln är lite längre.

Det kanske låter konstigt, men betänk att det finns förstärkare som inte ens är stabila med helt normal högtalarkabel och som kräver kablar med extra stort avstånd mellan ledaren för + och -.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

rikkitikkitavi skrev:Jag har testat EKK och det var en ren pain in the ass. Men det räknas såklart inte vad jag anser... :?

Om EKKn gav dig rektal smärta så använde du den nog på fel sätt. ;)

rikkitikkitavi skrev:Jag har löst problemet med lösa kardeler precis som proffsen som jag har beskrivit tidigare- crimpat på en hylsa.

Då förenar man flexibiliteten hos en flerkardelig kabel och dessutom slipper man grön/gul-brun-blå-svart färgkombon, eller för den delen dess vackra ytterhölje i vit fyllmedels PVC:

En påkrimpt hylsa samlar förvisso kardelerna, dem man fått in i den, men hindrar inte att någon slunkit utanför. Dessutom kan jag tycka att det blir lite onödigt många kontaktövergångar. Kardeler till hylsa, och sen då? Vad kontakterar hylsan emot? Det behöver ju inte vara något fel eller problem med detta om kontakteringarna är bra, men jag föredrar kontakteringar som är förspända (så sättningar kan tas upp), eller lödda om man föredrar det.

rikkitikkitavi skrev:Transparent kopparkabel har högre WAF i de flesta hem , smälter väl in med ett trägolv tex.

Ja, det är ju en subjektiv fråga. Just jag kan knappt tänka mig något som är lika fult som en flerkardelig kopparkabel med genomskinligt hölje.

Och jisses vad många felfasade inkopplingar jag har fått felsöka och rätta till när folk användt sådana kablar... Med EKK och ambitionen att koppla så brun är plus och blå är minus, ser man vid inspektion på ett ögonblick om någon (inklusive man själv :oops: ) kopplat fel.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-04-28 14:56, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-28 14:56

Även om jag inte tillhör den klagande skaran, så misstänker jag att jag bara provat "fel sort". 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-28 14:57

Det är inte så konstigt då bara fel sorts säljs i Sverige. Ja bortsett ifrån här i Lahäll då. :)

Men även fel sort fungerar väldigt bra tycker jag. De som tycker en EKK-kabel är jobbig att tampas med måste ha svårt med mycket här i livet. Hur klarar man saker som att ta på sig skorna, att öppna dörrar, att tanka bilen (är pumparnas slangar överstigligt styva?) och en massa annat, om man besväras av att röra på en EKK-kabel???

Koppla in sina högtalare gör man ju dessutom en enda gång, och även om man av något skäl tycker att det är en utmaning att tampas meden EKK-kabel, så är det ju något man slipper syssla med dagligdags.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-04-28 15:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-04-28 14:57

Det är väl inget tvivel om att fler och fler, som tidigare läste det där manifestet som den bokstavstrogne läser bibeln, börjat inse det dumma i att använda EKK. Vi andra insåg det ifrån början. Finns så många alternativ att EKKn enbart borde ses som en rolig (men lite korkad) parentes i historien om den lokale hifi-nasaren ifrån(var det nu är)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-28 14:58

rikkitikkitavi skrev:Transparent kopparkabel har högre WAF i de flesta hem , smälter väl in med ett trägolv tex.

Aldrig hört talas om koppar som inte varit kopparfärgad - kan du posta en länk?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-28 15:07

Jag tror han menar att koppar liknar trä mera än vita eller svarta kablar.

BORIS skrev:Det är väl inget tvivel om att fler och fler, som tidigare läste det där manifestet som den bokstavstrogne läser bibeln, börjat inse det dumma i att använda EKK. Vi andra insåg det ifrån början. Finns så många alternativ att EKKn enbart borde ses som en rolig (men lite korkad) parentes i historien om den lokale hifi-nasaren ifrån(var det nu är)

EKK har inte sitt ursprung i Ino Audios Manifestet.

Den omskrevs framförallt i MoLt.

Och du har även fel i din analys (eller rättare sagt din tro), det är en kabel som blir allt populärare som högtalarkabel, av goda skäl. Allt fler som lyssnat på mig när jag genom åren sagt att högtalarkablar inte är en viktig fråga, kommer ändå hit och vill ha EKK. Sen vet jag ju att många köper EKK på Hornbach också. Men detta att så många använder EKK gör inte kabeln varken bättre eller sämre. Det bara är som det är.

Och att många bryr sig om valet betyder inte att det är en viktig fråga eller att andra kablar inte fungerar, eller ens att EKK är rätt val i alla situationer. Men de goda egenskaper som den har försvinner ju inte för att du tror något annat. Den påverkas överhuvudtaget inte av vad du tror och tycker dig ha insett. Sorry.

Men det är kul att se att du i brist på argument hoppas att du kan uppamma lite åsiktsförskjutning genom att påstå att "allt fler inser", och spela på folks majoritetstro. :lol: :lol: :lol:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-04-28 15:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-04-28 15:20

Spoiler:
Visa
IngOehman skrev:
BORIS skrev:Det är väl inget tvivel om att fler och fler, som tidigare läste det där manifestet som den bokstavstrogne läser bibeln, börjat inse det dumma i att använda EKK. Vi andra insåg det ifrån början. Finns så många alternativ att EKKn enbart borde ses som en rolig (men lite korkad) parentes i historien om den lokale hifi-nasaren ifrån(var det nu är)

EKK har inte sitt ursprung i Ino Audios Manifestet.

Den omskrevs framförallt i MoLt.

Och du har även fel i din analys, det är en kabel som blir allt populärare som högtalarkabel, av goda skäl.

Det betyder inte att det är en viktig fråga eller att andra kablar inte fungerar, eller ens att EKK är rätt val i alla situationer. Men de goda egenskaper som den har försvinner inte för att du tror något annat. Den påverkas överhuvudtaget inte av vad du tror och tycker dig ha insett. Sorry.

Vh, iö

EKK har verken sitt ursprung i nåt manifest eller MoLt, var den har sitt ursprung har inte heller med saken, eller vad jag skrev att göra.

Som jag skrev och som de allra allra flest förstod så tror jag de flest som trodde blint på det där manifestet vid det här laget insett hur opraktisk den är och att det finns betydligt bättre alternativ. Blir populärare som högtalarkabel? Utanför detta forum skrattar man år tokerierna så tillåt mig tvivla.

EKK egenskaper har jag inget negativt att säga om alls, en bra kabel. Till det den är avsedd.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-28 15:23

Jo, ursprunget till kabelns popularitet är det som skrivits om den i MoLt. Du må tro något annat.

Och det som stod i MoLt är dessutom riktigt.

Och du får tvivla. Som jag skrev tidigare: Vad du tror påverkar inte hur det är.

Ditt "Utanför detta forum skrattar man år tokerierna så tillåt mig tvivla" är dessutom ännu ett underhållande exempel på din förhoppning att kunna spela på människors tendens att vilja tro på något för att de uppfattar att det är något som majoriteten tror. :lol: :lol: :lol:

Det är faktiskt ännu roligare än så, för det visar ju att du själv är en av dem som tror att saker är på ett sätt om många tror att det är så. Jag tror nog att det finns människor som skrattar åt EKK-användning även här på faktiskt. Men det har skrattats åt många goda saker genom tiderna. Att människan skall kunna bygga flygmaskiner, att jorden inte är universums centrum...

Så att folk i mängd kan tro hur fel som helst är ju ingen nyhet direkt, så vad skall man ha sådan där majoritetstro till egentligen? Du som har den, berätta!

Vh, iö

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-04-28 15:33

Nattlorden skrev:

IÖ förstod det korrekt.

Det finns en högre flexibilitet map färg i flerkardelig kabel ej avsedd för starkströmsförläggning, dvs EKK som är vit (eller svart?) i mantel och undantagslöst följer färgkoden
blå-brun-grön/gul i innerledarna. Även om den sistnämnda ger en spännande färgsättning i ett hem är det inte så hög WAF.
Inte alla som kan bygga om ett garage till optimala ljudet...

Personligen tycker jag min flerkardeliga med transparent hölje smälter väl in med offvita väggar och trägolv. Men smaken är som kabeln, flerkardelig.

Jag kommer aldrig använda mig av EKK, ser inte någon fördel med den kabeln som inte går att lösa på annat sätt och dess nackdelar överväger kraftigt. Jag skulle inte heller få för mig att installera den dold i vägg pga risken för förväxling.
(exempelvis om man drar kabelkanaler till fasta platser för elinstallation)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-28 16:07

IngOehman skrev:Jag tror han menar att koppar liknar trä mera än vita eller svarta kablar.

Nu sabbade du ju det roliga... :(

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-04-28 18:08

:)

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2015-04-30 21:52

När jag jobbade som biograf maskinist ställde jag frågan om det skulle bli bättre ljud om man placerade delningsfiltret i maskinrummet och drog separata kablar till basen och diskanten. Min tanke var att den kraftiga strömstyrkan till basen skulle påverka de svagare diskantsignalerna. Skulle det bli någon märkbar skillnad på biografljudet?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-04-30 23:03

IngOehman skrev:Det är inte så konstigt då bara fel sorts säljs i Sverige. Ja bortsett ifrån här i Lahäll då. :)

Men även fel sort fungerar väldigt bra tycker jag. De som tycker en EKK-kabel är jobbig att tampas med måste ha svårt med mycket här i livet. Hur klarar man saker som att ta på sig skorna, att öppna dörrar, att tanka bilen (är pumparnas slangar överstigligt styva?) och en massa annat, om man besväras av att röra på en EKK-kabel???

Koppla in sina högtalare gör man ju dessutom en enda gång, och även om man av något skäl tycker att det är en utmaning att tampas meden EKK-kabel, så är det ju något man slipper syssla med dagligdags.

Vh, iö

Det räcker ju med en mycket svag nackdel för att uppväga en mycket liten fördel. Som du vet anser en del att EKK är väl styv. Att det kan upplevas så är inte så mystiskt; en del har ju liknande handhavandeönskemål på knappar och rattars känsla, utan att det behöver innebära att det är ett stort problem i kosmos. Men möjligen större än någon decimals marginal på något ställe.

Jag tror att du vid något tillfälle har valt kabel som du menar inte är elektriskt optimal, pga dess färg. Det är ju inte så mystiskt att man gör så. Men det innebär antagligen inte att fel färg hade inneburit avsevärt lidande för dig. Därför förvånar det mig att du brukar ha den här attityden till att välja bort entrådig kabel!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-01 01:43

IngOehman skrev: De som tycker en EKK-kabel är jobbig att tampas med måste ha svårt med mycket här i livet. Hur klarar man saker som att ta på sig skorna, att öppna dörrar, att tanka bilen (är pumparnas slangar överstigligt styva?) och en massa annat, om man besväras av att röra på en EKK-kabel???

Jag tycker du borde acceptera att andra inte tycker som du. När dammsög du fö bakom dina högtalare senast?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-05-01 01:55

AudioQuest har enkardeliga, nä, två kardeler har jag ju i mina sedan 25 år 8O
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-01 22:31

Svante skrev:
IngOehman skrev: De som tycker en EKK-kabel är jobbig att tampas med måste ha svårt med mycket här i livet. Hur klarar man saker som att ta på sig skorna, att öppna dörrar, att tanka bilen (är pumparnas slangar överstigligt styva?) och en massa annat, om man besväras av att röra på en EKK-kabel???

Jag tycker du borde acceptera att andra inte tycker som du.

Det gör jag. Och jag känner med dem. Jag har inte ifrågasatt någons val, bara reagerat på de oproportioneliga angreppen/reaktionerna mot EKK, från framförall en person som väl genom hela sin faktiskt.se-historik har demonstrerat att han är emot både mig och allt jag är för, så det är ju inte helt oväntat att han ger sig på EKK, och det är lite svårt för mig att se det från någon annan sida än den humoristiska.

Fast jag avundas dem som ser EKK som ett stort problem, och gläds alltså å deras vägnar, också. Om EKK är ett så stort problem som några har visat med sina kommentarer, så måste deras liv i övrigt vara väldigt problemfritt. Det tycker jag är trevligt att höra. Och egentligen så tycker jag ju om människor med ett starkt engagemang. De som inte bryr sig om något lever knappt.

Själv engagerar jag mig dock hellre intensivt i viktigare frågor än kablar. Mitt EKK-engagemang i den här tråden är relativt ofrivilligt. Jag känner mig tvingad att kommentera saker som är sakligt felaktiga, när det är ett ämne som jag bryr mig om. Det är inte så lätt alla gånger att känna så, kan jag berätta! :)

darkg skrev:
IngOehman skrev:Det är inte så konstigt då bara fel sorts säljs i Sverige. Ja bortsett ifrån här i Lahäll då. :)

Vh, iö

Det räcker ju med en mycket svag nackdel för att uppväga en mycket liten fördel. Som du vet anser en del att EKK är väl styv. Att det kan upplevas så är inte så mystiskt; en del har ju liknande handhavandeönskemål på knappar och rattars känsla, utan att det behöver innebära att det är ett stort problem i kosmos. Men möjligen större än någon decimals marginal på något ställe.

Jag tror att du vid något tillfälle har valt kabel som du menar inte är elektriskt optimal, pga dess färg. Det är ju inte så mystiskt att man gör så. Men det innebär antagligen inte att fel färg hade inneburit avsevärt lidande för dig. Därför förvånar det mig att du brukar ha den här attityden till att välja bort entrådig kabel!

Är osäker på vad det är för attityd du talar om?

Min attityd är att det inte är en viktig fråga, och det har jag varit väldigt tydlig med genom alla år. Även i den här tråden. Bara att läsa innantill.

Val av kabel är ingen viktig fråga, och skall man bry sig om något så är det resistans och induktans, och det är även de två parametrar som jag tar hänsyn till när jag konstruerar högtalare - jag räknar in en viss resistans och induktans, som jag alltså konstruerar för. En resistans och induktans som går att åstadkomma med kablar korta som långa, och det handlar ingenting om enkardelighet utan om ledararea och ledaravstånd. Jag skriver även en del om detta i Manifestet.

Om något borde du väl reagera på de attityder MOT EKK som visat sitt fula nylle i den här tråden, och där den som vet vad det handlar om ju även vet att det i de mest absurda och barnsligt känslomässiga utfallen mot EKK inte handlar om att de har så starka känslig mot EKK, utan att deras starka känslor är att de är besatta av mig, det jag står för och LTS. Att de angriper EKK med sådan intensitet har inte något att göra med att de har så starka känslor för kabeln utan att de tror att de tänker sig att de kan slå mig i huvudet med den. På sätt och vis är det hedrande, men också lite fascinerande att de tror att jag bryr mig om deras känslor och hur de väljer att visa dem genom att tala illa om EKK.

Jag bryr mig ju bara om att bidra med saklig information. Och om något tycker att det är svårt att hantera EKK så är det ju inget stort problem och verkligen inget att röra upp himmel och jord för. De får väl välja något annat.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-01 22:47

Helmut skrev:När jag jobbade som biograf maskinist ställde jag frågan om det skulle bli bättre ljud om man placerade delningsfiltret i maskinrummet och drog separata kablar till basen och diskanten. Min tanke var att den kraftiga strömstyrkan till basen skulle påverka de svagare diskantsignalerna. Skulle det bli någon märkbar skillnad på biografljudet?

Nackdelen med att använda långa kablar efter delningsfiltret är att det ställer till samabetet mellan högtalarelementet.

Genom att ha filtret nära elementet och ha EN kabel (undvika bi wiring) så ser man till så att samma signal kommer fram till delningsfiltrets olika sektioner. Och genom att ha kort kabel efter filtret så ser man till så att filtret arbetar mot den last det är konstruerat för.

Om kabeln på väg till delningsfiltret påverkar för mycket så beror det på att den är för lång eller för tunn, eller möjligen för höginduktiv på grund av ledaravståndet. En sådan kabel kommer även att påverka andra egenskaper hos högtalaren än själva delningen, så det finns många goda skäl att välja en kabel som är bättre lämpad för uppdraget.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-02 02:08

IngOehman skrev:
Svante skrev:

Jag tycker du borde acceptera att andra inte tycker som du.

Det gör jag. Och jag känner med dem. Jag har inte ifrågasatt någons val, bara reagerat på de oproportioneliga angreppen/reaktionerna mot EKK, från framförall en person som väl genom hela sin faktiskt.se-historik har demonstrerat att han är emot både mig och allt jag är för, så det är ju inte helt oväntat att han ger sig på EKK, och det är lite svårt för mig att se det från någon annan sida än den humoristiska.

Vem pratar du om nu?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-02 23:49

Boris.

Men det är inte så viktigt vem det är, min poäng är ju bara att det är lite lustigt att något så förhållandevis oviktigt och ointressant som en kabel - i bruket som högtalarkabel, kan uppröra sådana känslor, när det är kopplat till en person som är kontroversiell (vilket kan reta dem som är ofria från jantelagen) som förespråkat kabeln. :)

Om man inte gillar en kabel så är det väl bara att använda en annan, en som man gillar?

De flesta med tillräcklig eller lagom area, fungerar väldigt bra, om de är långa nog att nå fram. Längden är på så vis viktigare än arean. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-03 01:20

darkg skrev:

Vh, iö

Det räcker ju med en mycket svag nackdel för att uppväga en mycket liten fördel.

Ja, visst är det så.

Men det förklarar ju inte vissa av inläggen i tråden, som visar att den som skrivit det är väldigt upprörd.

darkg skrev:Som du vet anser en del att EKK är väl styv. Att det kan upplevas så är inte så mystiskt; en del har ju liknande handhavandeönskemål på knappar och rattars känsla, utan att det behöver innebära att det är ett stort problem i kosmos. Men möjligen större än någon decimals marginal på något ställe.

Ja så kan det nog vara.

Tycker dock att det är rätt stor skillnad mellan en kapp eller en ratt som man använder titt som tätt, och en kabel som bara är där. Men det är upp till var och en vilken kabel de väljer. Bara jag slipper använda flerkardeliga kablar i krävande sammanhang så är jag nöjd. :)

darkg skrev:Jag tror att du vid något tillfälle har valt kabel som du menar inte är elektriskt optimal, pga dess färg.

Jag har valt kabel på grund av färgen, ja, men den har varit elektriskt utmärkt. Dock flerkardelig, men fåkardelig.

darkg skrev:Det är ju inte så mystiskt att man gör så. Men det innebär antagligen inte att fel färg hade inneburit avsevärt lidande för dig.

Jo, det hade det. Annars hade jag väl inte bemödat mig med att hitta en mörk kabel utan hade valt EKUA.

Vh, iö

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-05-19 00:46

IngOehman skrev:
darkg skrev:Jag tror att du vid något tillfälle har valt kabel som du menar inte är elektriskt optimal, pga dess färg.

Jag har valt kabel på grund av färgen, ja, men den har varit elektriskt utmärkt. Dock flerkardelig, men fåkardelig.

darkg skrev:Det är ju inte så mystiskt att man gör så. Men det innebär antagligen inte att fel färg hade inneburit avsevärt lidande för dig.

Jo, det hade det. Annars hade jag väl inte bemödat mig med att hitta en mörk kabel utan hade valt EKUA.

Vh, iö

Ja, var det mödosamt faller ju logiken samman lite grann. Då förändrar jag antagandet. Nu har du alltså funnit ett mörkt alternativ. Om det vid en installation skulle vara mer tilltalande med en mörk än med en ljus kabel, skulle du välja denna mörka eller köra på EKUA? Mitt antagande är att du skulle välja den mörka redan vid måttligt missnöje med EKUA:s färg.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-20 10:22

Det antagandet är felaktigt.

Jag ogillade EKUAns färg mycket, så det var aldrig aktuellt att dra den, eller någon annan ljus kabel på den mörka väggen i rummets bakre halva.

Det motsatta hade däremot gått bra, alltså om alla kablar hade varit mörka så skulle jag inte ha något problem med det, oavsett rum. Ett svart streck mot ljus bakgrund stör mig mycket mindre än ett ljust streck mot en mörk bakgrund.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-05-23 21:07

IngOehman skrev:Vad är det för en EKK du har användt egentligen? Kuloledning?
EKK är alltid EKK, inget annat. Kulo är kulo men namnet används ibland även om efterföljaren EKRK.

bakerman22 skrev:Finns 4 x 2,5 EKK i kulovariant?
Nja, EKK är just en enkardelig kabel med två lager av PVC (K="konstgummi"=PVC). Den moderna efterträdaren till Kulo heter EKRK, skillnaden är att skärmen är åtminstone nödtorftigt isolerad och har dessutom en ledare som kan anslutas (oftast till skyddsjord i vanliga starkströmsammanhang). Det finns också EKLK som är en ännu grövre variant avsedd för hårdare bruk (L="lantbruk"). Den är lämplig om kabeln t.ex. dras i källare, på vinden eller andra ställen där man kan riskera problem med möss och/eller våldsamheter.

bakerman22 skrev:Spika vanlig EKK på golvlisten lär inte bli snyggt.
EKK har en förmåga att sällan bli riktigt rak - största poängen med EKRK är att den ska bli rakare. Men vad gäller att få snyggt så kan du kanske lyfta bort listerna och fräsa ut utrymme bakpå listerna och/eller på väggen som listerna täcker, och gömma kabeln där. Tänk bara på var spikarna sitter så att du inte får kabeln precis där en befintlig spik vill sitta.

Kalejdokom skrev:En 25 meter lång kabel med arean 2x2,5mm2 har en resistans på drygt 0,3 ohm (räknat på 2x25 meter). För de allra flesta högtalare är det tillräckligt lågt motstånd för att inte påverka ljudet eller orsaka märkbara förluster.
Med 0,3 ohms impedans på kabeln så blir dämpfaktorn inte bättre än 10 för en högtalare som har en grop i impedanskurvan nedåt 3 ohm. Vanligare är väl att högtalare kan ha en grop nedåt 6 ohm och då blir dämpfaktorn 20. Inte jättebra, men kanske inte heller katastrof.

Jag skulle säga att hela den här frågan beror på rätt många olika faktorer, framförallt hur bra ljud som verkligen önskas och hur bra anläggningen är.

Nattlorden skrev:

http://cdn.blocket.com/static/0/images_full/05/0527523305.jpg
M.v.h. kandidat till mikroskopiskt humorpris.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-29 00:59

Vill bara nämna att det är lätt att missta sig på betydelsen av dämpfaktorn.

Den resonans som dämpas är primärt resonansen Qtl för elementet i lådan, om vi talar om sluten låda.

Och om man istället för att tala om dämpfaktor talar om dämpning, eller ännu hellre normerad dämpning, så finner man att den normerade dämpningen sjunker från 1,0 till mer än 0,95 när dämpfaktorn sjunker från säg 100 000 och hela vägen ned till 20. Inte så stor skillnad.

Sjunker dämpfaktorn från 100 000 till "bara" 10 så sjunker den normerade dämpningen från 1,0 till 0,91. Inte heller sådär våldsamt mycket dämpförlust...

Det kan vara bra att veta att dämpfaktorn inte är proportionell mot dämpningen (eller mot normerade dämpningen).

Vh, iö

- - - - -

PS. Q-värdet är resonansparametrarnas rot delat med dämpningen.

De förstnämnda är membranets fjädringstyvhet, alltså den som avgörs av upphängningen och luftfjädern från lådan, och membranmassan. Roten ur dessas produkt är proportionell mot Q-värdet. Dämpningen som blir omvänt proportionell mot Q-värdet, utgörs av den mekaniska dämpningen och den elektromagnetiska. Båda mäts i Ns/m. Den senare är dessutom proportionell mot kraftfaktorn i kvadrat och omvänt proportionell mot talspolens resistans PLUS yttre resistans. Och det är det senare som gör att en yttre resistans ger upphov till en minskad dämpning. Men inte alls i proportion till dämpfaktorn, som per definition är KVOTEN mellan Re och Rg. Q-värdet påverkas mycket först när mekaniska dämpningen är låg och den yttre resistansen är signifikant jämfört med talspoleresistansen.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-05-29 07:32

IÖ nämner EKK på Hornbach. Finns det EKK med två ledare där?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-29 09:58

Den goda EKK-kabeln kommer inte från Hornbach, men ja, jag tror det finns tvåledare där.

Den jag använder är dock en helt annan, mycket smidigare. Den ser ut som vanligt lampsladd, är alltså oval. Vi kan kalla den Ino-EKK.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum