Svante skrev:IngOehman skrev: De som tycker en EKK-kabel är jobbig att tampas med måste ha svårt med mycket här i livet. Hur klarar man saker som att ta på sig skorna, att öppna dörrar, att tanka bilen (är pumparnas slangar överstigligt styva?) och en massa annat, om man besväras av att röra på en EKK-kabel???
Koppla in sina högtalare gör man ju dessutom en enda gång, och även om man av något skäl tycker att det är en utmaning att tampas meden EKK-kabel, så är det ju något man slipper syssla med dagligdags.
Jag tycker du borde acceptera att andra inte tycker som du.
Det gör jag. Och jag känner med dem. Jag har inte ifrågasatt någons val, bara reagerat på de oproportioneliga angreppen/reaktionerna mot EKK, från framförall en person som väl genom hela sin faktiskt.se-historik har demonstrerat att han är emot både mig och allt jag är för, så det är ju inte helt oväntat att han ger sig på EKK, och det är lite svårt för mig att se det från någon annan sida än den humoristiska.
Fast jag avundas dem som ser EKK som ett stort problem, och gläds alltså å deras vägnar, också. Om EKK är ett så stort problem som några har visat med sina kommentarer, så måste deras liv i övrigt vara väldigt problemfritt. Det tycker jag är trevligt att höra. Och egentligen så tycker jag ju om människor med ett starkt engagemang. De som inte bryr sig om något lever knappt.
Själv engagerar jag mig dock hellre intensivt i viktigare frågor än kablar. Mitt EKK-engagemang i den här tråden är relativt ofrivilligt. Jag känner mig tvingad att kommentera saker som är sakligt felaktiga, när det är ett ämne som jag bryr mig om. Det är inte så lätt alla gånger att känna så, kan jag berätta!
darkg skrev:IngOehman skrev:Det är inte så konstigt då bara fel sorts säljs i Sverige. Ja bortsett ifrån här i Lahäll då.

Men även fel sort fungerar väldigt bra tycker jag. De som tycker en EKK-kabel är jobbig att tampas med måste ha svårt med mycket här i livet. Hur klarar man saker som att ta på sig skorna, att öppna dörrar, att tanka bilen (är pumparnas slangar överstigligt styva?) och en massa annat, om man besväras av att röra på en EKK-kabel???
Koppla in sina högtalare gör man ju dessutom en enda gång, och även om man av något skäl tycker att det är en utmaning att tampas meden EKK-kabel, så är det ju något man slipper syssla med dagligdags.
Vh, iö
Det räcker ju med en mycket svag nackdel för att uppväga en mycket liten fördel. Som du vet anser en del att EKK är väl styv. Att det kan upplevas så är inte så mystiskt; en del har ju liknande handhavandeönskemål på knappar och rattars känsla, utan att det behöver innebära att det är ett
stort problem i kosmos. Men möjligen större än någon decimals marginal på något ställe.
Jag tror att du vid något tillfälle har valt kabel som du menar inte är elektriskt optimal, pga dess färg. Det är ju inte så mystiskt att man gör så. Men det innebär antagligen inte att fel färg hade inneburit avsevärt lidande för dig. Därför förvånar det mig att du brukar ha den här attityden till att välja bort entrådig kabel!
Är osäker på vad det är för attityd du talar om?
Min attityd är att det inte är en viktig fråga, och det har jag varit väldigt tydlig med genom alla år. Även i den här tråden. Bara att läsa innantill.
Val av kabel är ingen viktig fråga, och skall man bry sig om något så är det resistans och induktans, och det är även de två parametrar som jag tar hänsyn till när jag konstruerar högtalare - jag räknar in en viss resistans och induktans, som jag alltså konstruerar för. En resistans och induktans som går att åstadkomma med kablar korta som långa, och det handlar ingenting om enkardelighet utan om ledararea och ledaravstånd. Jag skriver även en del om detta i Manifestet.
Om något borde du väl reagera på de attityder MOT EKK som visat sitt fula nylle i den här tråden, och där den som vet vad det handlar om ju även vet att det i de mest absurda och barnsligt känslomässiga utfallen mot EKK inte handlar om att de har så starka känslig mot EKK, utan att deras starka känslor är att de är besatta av mig, det jag står för och LTS. Att de angriper EKK med sådan intensitet har inte något att göra med att de har så starka känslor för kabeln utan att de tror att de tänker sig att de kan slå mig i huvudet med den. På sätt och vis är det hedrande, men också lite fascinerande att de tror att jag bryr mig om deras känslor och hur de väljer att visa dem genom att tala illa om EKK.
Jag bryr mig ju bara om att bidra med saklig information. Och om något tycker att det är svårt att hantera EKK så är det ju inget stort problem och verkligen inget att röra upp himmel och jord för. De får väl välja något annat.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).