Moderator: Redaktörer
OlofJ skrev:Själva syftet med ugnsbakade kretskort är att man försöker "reflowa" kortet, alltså hetta upp det så mycket att allt lödtenn blir flytande och på så vis fixar dåliga lödningar.
Problemet är att det knappast går att göra på ett säkert och exakt sätt i en vanlig hushållsugn
Perfector skrev:OlofJ skrev:Själva syftet med ugnsbakade kretskort är att man försöker "reflowa" kortet, alltså hetta upp det så mycket att allt lödtenn blir flytande och på så vis fixar dåliga lödningar.
Problemet är att det knappast går att göra på ett säkert och exakt sätt i en vanlig hushållsugn
Nu är jag ute på hal is, men en mikro då?
Dessutom är det konstigt att dåliga lödningar förekommer eftersom man ju testar alla färdiga enheter innan dom säljs.
Eller har jag missat något?
Piotr skrev:Perfector skrev:OlofJ skrev:Själva syftet med ugnsbakade kretskort är att man försöker "reflowa" kortet, alltså hetta upp det så mycket att allt lödtenn blir flytande och på så vis fixar dåliga lödningar.
Lägg in en tesked i mikron och dra på full effekt till att börja med..
Dessutom är det konstigt att dåliga lödningar förekommer eftersom man ju testar alla färdiga enheter innan dom säljs.
Eller har jag missat något?
Haha, både blond och blåögd?![]()
Det sagt så är det inget som säger att en testad och fungerande enhet på fabriken fungerar bra för all framtid. Termisk och mekanisk stress kan orsaka fel eller totalt haveri.
ChristianAndersson skrev:Jag har inget grafikkort på min gamla reciever, det har fallit bort några funktioner så jag undrar om experimentet är vettigt.
Triggerhappy skrev:Moderna ytmonterade mönsterkort hettas ju inte bara upp till en omsmälttningstemperatur hur som helst, de rampas upp i temperatur för att alla delar skall smälta om under en kort kontrellerad peak för att sedan kontrollerat sänka temperaturen, detta har flera skäl.
Småkomponenter värms upp fortare än större.
Material rör sig när de värms/kyls
Vissa komponenter kan ta intern skada av hastig/ojämn temperatur förändring.
Mönsterkortet i sig själv tar stryk av höga temperaturer.
Mönsterkort tillverkas utav glasfibervävar, epoxi samt koppar. Vid tg värdet dvs när den hårda epoxin hettas upp så övergår den till att bli mjuk, den expanderar då även i z led efter som ingen glasfiberväv armerar åt det hållet. Vem bryr sig? Varenda via dvs pläterat hål blir då belastat och det är bara ca 18-25my Cu i hålväggarna som då slits sönder om man inte har bra koll på vad man pysslar med. Det läbbiga med avslitna vior är så kallade barrel cracks som blir intermententa kortisar...dvs grunkar funkar fint under vissa betingelser men inte under andra.
Att reflowa hemma...visst men räkna med att det kan bli mer problem.
Fotnot:
Bör också nämnas att kopparn på kortet har lättare att släppa om temperaturen drar iväg...epoxin kan släppa kopparn helt enkelt.
Har ditt kort fine pitch komponenter så är det troligt att kortets ytbehandling från början var ENIG, electroless nickel imerssion gold, då är komponenterna löd på ett nickelskikt ovanpå kopparn, detta kan generera blackpad fenomen om temperaturen är hög för länge. Blackpad är en inetrmetallisering av bronskaraktär...lycka till att reparera det!
Det går att reparera mycket på ett kretskort men har grunkan ett värde så skulle jag defentivt inte stoppa in det i en ugn.
195c ger EJ en omsältning, man behöver upp i ca 235-240c
Men lodpastan du försöker smälta om har knappt något fluss kvar så omsmältningen lär knappast väta ut något.
Häpp.
Piotr skrev:Perfector skrev:OlofJ skrev:Själva syftet med ugnsbakade kretskort är att man försöker "reflowa" kortet, alltså hetta upp det så mycket att allt lödtenn blir flytande och på så vis fixar dåliga lödningar.
Lägg in en tesked i mikron och dra på full effekt till att börja med..![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster