Kan man ugnsbaka en förstärkare psss ett moderkort?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Kan man ugnsbaka en förstärkare psss ett moderkort?

Inläggav ChristianAndersson » 2015-04-29 19:41

Shatterer of words

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Kan man ugnsbaka en förstärkare psss ett moderkort?

Inläggav Bill50x » 2015-04-29 22:50

Varför? Vad är det man vill åstadkomma?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-30 14:12

Det där lär koka grafikchipet rejält, för det går inte att laga när det blivit värmeskadat.
Och 195 grader är ingenting kortet lär tåla
Skulle vara intressant att veta vad som avses med behandlingen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
OlofJ

Inläggav OlofJ » 2015-04-30 15:41

Själva syftet med ugnsbakade kretskort är att man försöker "reflowa" kortet, alltså hetta upp det så mycket att allt lödtenn blir flytande och på så vis fixar dåliga lödningar.
Problemet är att det knappast går att göra på ett säkert och exakt sätt i en vanlig hushållsugn

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-30 15:44

OlofJ skrev:Själva syftet med ugnsbakade kretskort är att man försöker "reflowa" kortet, alltså hetta upp det så mycket att allt lödtenn blir flytande och på så vis fixar dåliga lödningar.
Problemet är att det knappast går att göra på ett säkert och exakt sätt i en vanlig hushållsugn

Nu är jag ute på hal is, men en mikro då?
Dessutom är det konstigt att dåliga lödningar förekommer eftersom man ju testar alla färdiga enheter innan dom säljs.
Eller har jag missat något?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-04-30 15:48

Perfector skrev:
OlofJ skrev:Själva syftet med ugnsbakade kretskort är att man försöker "reflowa" kortet, alltså hetta upp det så mycket att allt lödtenn blir flytande och på så vis fixar dåliga lödningar.

Lägg in en tesked i mikron och dra på full effekt till att börja med.. :twisted:

Dessutom är det konstigt att dåliga lödningar förekommer eftersom man ju testar alla färdiga enheter innan dom säljs.

Haha, både blond och blåögd? :D

Det sagt så är det inget som säger att en testad och fungerande enhet på fabriken fungerar bra för all framtid. Termisk och mekanisk stress kan orsaka fel eller totalt haveri.

Användarvisningsbild
OlofJ

Inläggav OlofJ » 2015-04-30 16:20

Ja mikrovågsugn och metall är ingen bra kombination :)
Dock kan man bygga om en liten grillugn med temperaturstyrning och fläktar som ger lite bättre precision.

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-30 16:21

Piotr skrev:
Perfector skrev:

Lägg in en tesked i mikron och dra på full effekt till att börja med.. :twisted:

Haha, både blond och blåögd? :D

Det sagt så är det inget som säger att en testad och fungerande enhet på fabriken fungerar bra för all framtid. Termisk och mekanisk stress kan orsaka fel eller totalt haveri.

verkar vettigare att köpa en ny maskin istället för att pula med allt som ska bort och tillbaks.
Borde inte tråden ligga i öppen diskussion föresten?

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2015-04-30 17:56

Om ett kretskort har dåliga lödningar som kan fixas med reflow så borde det ju vara ovidkommande ifall kretskortet satt i en dator eller en förstärkare. Kan ju vara idé att kolla om någon specifik komponent inte tål värme i inaktivt tillstånd dock. Kanske dumt att fixa en lödning och sabba ett gäng stora kondingar...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-04-30 21:55

Det märks att det är gammalt material. Idag torde väl de flesta grafikkort vara RoHS och använda blyftitt lod. Det betyder nog att man skulle behöva köra typ 240+ grader och rätt många komponenter torde gå åt skogen.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-30 21:56

Grafikchippet sticker först.
Och då det är fastmonterat och inte går att ta bort innan behandlingen så är det kört i alla fall

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-04-30 22:10

Varför går det före andra chip menar du? Det är väl ett av de chip som förväntas bli varmast? Dessutom var ju själva poängen med övningen att chippet SKA sitta fast eftersom det var att fixa dåliga lödningar det gällde?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-30 22:19

jo, men det tål inte sådan värme.
Om fläkten som kyler både processor och grafikchip krånglar är det första som händer att grafikchippet blir för varmt och då strimlar sig bilden.
Processorn går som bekant att byta ut, men inte grafikchippet.
Jag har fåt många som haft lap top'en i sängen utan att tänka på att luftintaget sitter under datorn och ingen luft är ingen kylning.
Mycket kan man byta på en lap top men ingen jag vet sitter och finlöder alla benen på grafikchippet utan istället tar man ur proppen och minnen samt hdd och kasserar resten

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-04-30 22:37

Jag har inget grafikkort på min gamla reciever, det har fallit bort några funktioner så jag undrar om experimentet är vettigt.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-30 22:39

ChristianAndersson skrev:Jag har inget grafikkort på min gamla reciever, det har fallit bort några funktioner så jag undrar om experimentet är vettigt.

Nu är det en dator som visas i PDF-filen
Det är därför jag gör reflektionen om chippet.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2015-04-30 22:58

Moderna ytmonterade mönsterkort hettas ju inte bara upp till en omsmälttningstemperatur hur som helst, de rampas upp i temperatur för att alla delar skall smälta om under en kort kontrellerad peak för att sedan kontrollerat sänka temperaturen, detta har flera skäl.
Småkomponenter värms upp fortare än större.
Material rör sig när de värms/kyls
Vissa komponenter kan ta intern skada av hastig/ojämn temperatur förändring.
Mönsterkortet i sig själv tar stryk av höga temperaturer.
Mönsterkort tillverkas utav glasfibervävar, epoxi samt koppar. Vid tg värdet dvs när den hårda epoxin hettas upp så övergår den till att bli mjuk, den expanderar då även i z led efter som ingen glasfiberväv armerar åt det hållet. Vem bryr sig? Varenda via dvs pläterat hål blir då belastat och det är bara ca 18-25my Cu i hålväggarna som då slits sönder om man inte har bra koll på vad man pysslar med. Det läbbiga med avslitna vior är så kallade barrel cracks som blir intermententa kortisar...dvs grunkar funkar fint under vissa betingelser men inte under andra.

Att reflowa hemma...visst men räkna med att det kan bli mer problem.

Fotnot:
Bör också nämnas att kopparn på kortet har lättare att släppa om temperaturen drar iväg...epoxin kan släppa kopparn helt enkelt.
Har ditt kort fine pitch komponenter så är det troligt att kortets ytbehandling från början var ENIG, electroless nickel imerssion gold, då är komponenterna löd på ett nickelskikt ovanpå kopparn, detta kan generera blackpad fenomen om temperaturen är hög för länge. Blackpad är en inetrmetallisering av bronskaraktär...lycka till att reparera det!
Det går att reparera mycket på ett kretskort men har grunkan ett värde så skulle jag defentivt inte stoppa in det i en ugn.
195c ger EJ en omsältning, man behöver upp i ca 235-240c
Men lodpastan du försöker smälta om har knappt något fluss kvar så omsmältningen lär knappast väta ut något.
Häpp.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-30 23:00

Triggerhappy skrev:Moderna ytmonterade mönsterkort hettas ju inte bara upp till en omsmälttningstemperatur hur som helst, de rampas upp i temperatur för att alla delar skall smälta om under en kort kontrellerad peak för att sedan kontrollerat sänka temperaturen, detta har flera skäl.
Småkomponenter värms upp fortare än större.
Material rör sig när de värms/kyls
Vissa komponenter kan ta intern skada av hastig/ojämn temperatur förändring.
Mönsterkortet i sig själv tar stryk av höga temperaturer.
Mönsterkort tillverkas utav glasfibervävar, epoxi samt koppar. Vid tg värdet dvs när den hårda epoxin hettas upp så övergår den till att bli mjuk, den expanderar då även i z led efter som ingen glasfiberväv armerar åt det hållet. Vem bryr sig? Varenda via dvs pläterat hål blir då belastat och det är bara ca 18-25my Cu i hålväggarna som då slits sönder om man inte har bra koll på vad man pysslar med. Det läbbiga med avslitna vior är så kallade barrel cracks som blir intermententa kortisar...dvs grunkar funkar fint under vissa betingelser men inte under andra.

Att reflowa hemma...visst men räkna med att det kan bli mer problem.

Fotnot:
Bör också nämnas att kopparn på kortet har lättare att släppa om temperaturen drar iväg...epoxin kan släppa kopparn helt enkelt.
Har ditt kort fine pitch komponenter så är det troligt att kortets ytbehandling från början var ENIG, electroless nickel imerssion gold, då är komponenterna löd på ett nickelskikt ovanpå kopparn, detta kan generera blackpad fenomen om temperaturen är hög för länge. Blackpad är en inetrmetallisering av bronskaraktär...lycka till att reparera det!
Det går att reparera mycket på ett kretskort men har grunkan ett värde så skulle jag defentivt inte stoppa in det i en ugn.
195c ger EJ en omsältning, man behöver upp i ca 235-240c
Men lodpastan du försöker smälta om har knappt något fluss kvar så omsmältningen lär knappast väta ut något.
Häpp.

Så de så :-)
+1

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-30 23:57

Piotr skrev:
Perfector skrev:

Det går utmärkt. Jag lägger ofta in bestick när jag värmer mat. Strålningen reflekteras till största delen.

Vad som däremot går dåligt är om man lägger in material med medelhög resistivitet, som motstånd eller varför inte halvledare... Då blir det varmt. Känner man sig ändå frestad kan man prova med något gammalt kretskort (gärna ute på gräsmattan och i en mikro som man ändå ska kasta :) ) innan man provar med det fina kortet.

Nä, ska man laga lödningar så ska det nog vara en varmluftsugn om det alls fungerar. Jag har inte provat. Det behövs nog flussmedel också, tennet lär ha oxiderat och frågan är om man vill smörja in hela kortet med sånt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-05-01 00:08

Jag har reflowat massor av logic-boards där GPU/CPU haft glappande/spruckna lödningar.
Jag använder inte ugnen till det utan en värmepistol, mycket effektift och du får värmen där du vill ha den.

GPU´n klarar hög värme så länge det inte är tillfört ström i kretsen.

Har värmt över 300° över ett nvidia grafikkrets 8600GT M och den har fungerat optimalt efter det.
Dock blev inte själva mönsterkortet som det såg ut innan värmningen.

Så ja, det fungerar.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-05-01 08:54

Bild
Shatterer of words

Återgå till DIY-forum