sportbilsentusiasten skrev:RogerJoensson skrev:Det påstås ibland att rak fasgång ger mindre problem med rundgång i PA-sammanhag än om fasen vrider som den brukar göra i ett PA. Jag menar att det inte stämmer. Det är bara att prova det hela i en verklig situation. Jag provade det rent praktiskt på 80-talet. Att lägga till kraftigt fasvridande allpasslänkar till en ljudkedja med låg fasvridning gjorde ingen skillnad överlag.
Men om högtalaren även den fasvrider har du inte visat någonting.
Nähä? Högtalaren fasvred förhållandevis lite (första ordningens delningsfilter och stor dämpad sluten låda), sedan ökade jag fasvridningen mångfallt utan förändring i rundgångsbeteendet. -Precis som förväntat för den som kan lite fysik etc och tänker efter lite så hände inte mycket... Jag testade inte för att jag verkligen trodde att det skulle hjälpa, men jag var ändå osäker på att jag missat något eftersom förespråkarna för att ökad fasvridning skulle hjälpa att hålla rundgång nere, var så bergsäkra. Det visade sig vara blaj. Precis som att motsatsen, uträtande av fasvridning, skulle hjälpa.
Jag tror att jag vet var idéerna om att ökad fasvridning skulle hjälpa kom ifrån. -Från frekvenskskiftning, som faktiskt hjälper, men låter rätt förfärligt och inte är lämpligt för musikåtergivning. De som inte begrep bättre förstod inte skillnaden mellan fasvridning och frekvensskiftning och bara visste utan att ha testat.
Thomas påstår att hans talare klarar rundgång och visade just detta under lördagen då han gick fram till ena högtalaren med en mik, och vänd in mot högtalaren talade högt i miken. Ingen rundgång.
Förstärkningen var samma som under demon då han spelade musik.
Musiken togs väl inte upp genom mikrofonen, hur kan då förstärkningen vara jämförbar på något sätt.

En sådan demo behöver inte säga ett skit om högtalarens förmåga att undertrycka rundgång.
Alltså, det är inget problem att hålla rundgång nere om man inte förstärker mycket. Tar du en bra talare eller sångare som talar/sjunger ordentligt och starkt och har bra mikteknik och håller sig på ett i sammanhanget idealt avstånd till miken så är det inget problem att hålla miken nära en bra högtalare. Det är det inte. Problemet är att när man har stora avstånd att hantera, reflekterande ytor och talare/sångare/instrument långt ifrån mikarna OCH medhörningsmonitorer (som ofta ställer till det rejält), samt en stort rum att täcka. Alltså en riktig live-situation och inte en liten demo på en mässa där nästan inga av problemen från verkligheten finns med. Sen finns det massor av trix för att hålla rundgången nere i en demosituation (som jag inte vet om de användes).
Skulle en dylik demonstration vara av värde, som något slags uppvisning av förträfflighet mot andra högtalare på den punkten, så skulle man jämfört hur en annan rimligt bra högtalare hanterade samma behandling, vid samma nivåer.
Visst finns det automatiska rundgångsbekämpare och det skulle kunna byggas in i en högtalare, men det förmodar jag att man inte gjort, eftersom det riskerar att ställa till en massa andra problem med den önskade signalen...
[/quote]Om det var ett rättvisande test eller ej kan man diskutera men ni som var där på söndagen och ifrågasatte Thomas, varför testade ni själva inte?[/quote] Ja, det var synd att jag inte var där.
-På självvald "semester".