Sweetspot 2015 i Jönköping

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Sweetspot 2015 i Jönköping

Inläggav hifikg » 2015-05-02 11:51

IngOehman skrev:...Det vet man om man spelar in mycket själv och därmed har skaffat sig både mycket erfarenhet av live-musik och av hur den faktiskt går att fånga verklighetstrogen, det vill säga långt ifrån mässjazzen.

Finns det någon inspelning som du rekommenderar? Någon som du gjort själv vore kul!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-02 11:57

RogerJoensson skrev:Hm. -Vad är mässjazz egentligen? Jag som inte har varit på en hifimässa sedan 80-talet, trodde att det var akustiska inspelningar huvudsakligen inspelade med ett mikrofonpar eller liknade. Om det är multimikat och dessutom närmikat, eftermixat och med pålagt reverb, så fattar jag inte hur folk kan sitta och bedöma perspektiv, djup hos lyssningsanläggningarna och få ut mycket användbart av det.

Kan man få ett par typiska exempel vad det rör sig om för slags musik/inspelningar (tex på Spotify eller inte-allra-värsta-sortens-Youtube)? Det behöver inte låta fantastiskt, jag vill bara få en hum om vad det kan vara för något.

Somliga skriver att allt som Diana Krall gör är mässjazz, men jag tror inte hon tror det själv och det mesta är väldigt njutbart. Patricia Barbers fonogram är ofta så välljudande och välproducerade att de kallas mässjazz, ehuru fullständigt outstanding när det gäller att leverera extatiska musikupplevelser i tight format. Norah Jones har jag hört "skällas" för mässjazz även om det inte ens är jazz *s*. Jazz at the Pawnshop står i en klass för sig och den törs väl ingen "döma ut" och nästan ingen törs spela den frivilligt. Lady Be Good från den skivan har jag nästan alltid med mig för att spela om jag skulle hitta något som jag tror att jag vill ha hemmavid. Jag har spelat den en gång på de senaste åren. Och efter det var jag inte längre intresserad av den setupen.

Edit: Nils Lofgren, Acoustic Live, är en skiva som används så ofta på mässor att den ibland kallas för "mässjazz" även om den inte har något alls med jazz att göra. Keith Don´t Go har väl alla som besökt en mässa de senaste åren hört. Den anläggning som misslyckas med det verket är svår att hitta, åtminstone på en hifi-mässa *s*

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-02 12:55

Den sistnämnda är ju så hårt processad att det är svårt att avgöra mycket alls. Särskilt avslöjande för avpelningsanläggningen är den inte, men låter juste i all sin effektgegga (det är väl poängen med att använda den vid demo, kan jag tänka mig, att den låter juste men inte avslöjar mycket).
Sådan't material skulle jag absolut inte valt om jag ville provlyssna högtalare etc för att se vad de går för.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-02 13:45

JM skrev:Bra Hifikg! Optimal "Mässjass" ger många perceptionsfördelar speciellt i området där örat/hjärnan är som känsligast. Mässjassen avslöjar obarmhärtigt ofullkomligheter i högtalare och högtalarens relation till rummet. Jag hör ofta myten att alla högtalare låter bra på gles musik. Har du ett stycke gles musik som du är van att lyssna på är det inte så svårt att avgöra om din personliga upplevelse är sämre eller bättre.
Det är svårt att utvärdera högtalare o högtalaren i relation till rummet med tät musik över 85 dB ffa pga maskerings effekter.
Möjligen kan tät musik under 85 dB i lyssningspositionen ge något men jag är oklar på vad. Tacksam för exempel.

JM

Vad skulle okänd musik, som är glest inspelad och uppspelad på låg nivå i ett rum som inte är anpassad för återgivning, göra som är så bra? Vill hävda att en hel del populärmusik är desto mer avslöjande då den lägre cresten, möjligheten att känna igen vad det är, och den högre nivån, ger mer. Det är rätt ofta dessa anläggningar som gärna vill spela mässajazz, börjar dista och leva fan när någon provocerar dem med t ex elektronisk musik eller metal.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-02 13:55

RogerGustavsson skrev:Det är nästan som att svära i kyrkan att skriva så på ett ljudforum. Personligen vill jag föresträdesvis använda akustiskt framförd musik inspelad i en lokal med någorlunda naturlig akustik för bedömning av högtalare. Med "producerad musik" (en multikanalprodukt med mycket manupulation), som jag tror John Larsen kallade det för många år sedan, blir det annorlunda och fokus hamnar på lite andra aspekter än hifi - hög trohet mot ett verkligt framförande.

Nej, fokuset blir fortfarande på hifi med "producerad musik", i alla fall så för mig.
Vad jag vet så kommer olika lokaler, olika instrument, olika uppsättning av mickar, val av mick, val av inspelningsteknik, val vid mixning, mastering etc påverka även akustisk musik. Så i slutändan så blir det även där en "tro" på hur det ska låta.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-05-02 13:59

music4ever skrev: Det är rätt ofta dessa anläggningar som gärna vill spela mässajazz, börjar dista och leva fan när någon provocerar dem med t ex elektronisk musik eller metal.

Problemet i den mån det är något är ju att för den stora massan på mässan så låter all sådan musik likadant och eftersom all elektronisk musik inte kan finnas utan högtalare så låter den olika överallt. För normalkonsumenten kan man höra om man tycker det låter kul, bra eller typ illa. Men "ingen" har ju en aning om hur bra det kan låta särskilt om det inte är Pink Floyd. Dessutom för utställare är all basåtergivningen av den ljudmässigt högre volymen problematisk då man stör en massa grannar etc. och rummen är för odämpade för att hantera massiv bas. Mässor är ju mera till för att väcka nyfikenhet än för att kanske göra sina slutgiltiga val och då brukar man vilja väcka så många som möjligts nyfikenhet med ganska så akustisk musik den större delen av tiden.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-05-02 14:01

music4ever skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är nästan som att svära i kyrkan att skriva så på ett ljudforum. Personligen vill jag föresträdesvis använda akustiskt framförd musik inspelad i en lokal med någorlunda naturlig akustik för bedömning av högtalare. Med "producerad musik" (en multikanalprodukt med mycket manupulation), som jag tror John Larsen kallade det för många år sedan, blir det annorlunda och fokus hamnar på lite andra aspekter än hifi - hög trohet mot ett verkligt framförande.

Nej, fokuset blir fortfarande på hifi med "producerad musik", i alla fall så för mig.
Vad jag vet så kommer olika lokaler, olika instrument, olika uppsättning av mickar, val av mick, val av inspelningsteknik, val vid mixning, mastering etc påverka även akustisk musik. Så i slutändan så blir det även där en "tro" på hur det ska låta.

Håller med men tron blir mer än tro än en gissning i vart fall oftast.

/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-02 14:24

Det är nog mässors syfte, att skapa nyfikenhet, vilja att höra mer. Det är nog få som kommer till avslut på en mässa (om man inte lyssnat innan). MBL t ex imponerar alltid och måste finnas med i urvalet om jag nånsin får för mig att byta något. Det har jag lärt mig genom mässbesök, men därifrån till AIDAS sista A är sträckan lång för mig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-05-02 17:00

RogerJoensson skrev:Vad jag förstår så blir en direktöversättning till svenska missledande och falsk(?).

Ja. Det låter bättre på svenska för en svensk än på engelska för en amerikan om man nu av någon märklig anledning har en susning om den akademiska världen i båda dessa länder.
RogerJoensson skrev:Och om/när han inte längre arbetar som adjungerad professor, så är han inte heller professor (enl. vad som gäller i Sverige).

Jo, men på engelska kallas alla som undervisar på högskolor för "professor" av studenterna. I Sverige måste man passera en ganska omfattande granskning för att få professors namn. I princip innebär det att man skall vara kvalificerad för att leda en akademisk forskningsinstitution. Många som har den svenska titeln "professor" har dock inte tjänst som professor och kommer aldrig att få det eftersom de inte är tillräckligt kvalificerade i konkurrensen om de få positioner som finns. De arbetar normalt som lektorer (=lärare).

RogerJoensson skrev:-Vad nu ev. titlar har att tillföra den aktuella diskussionen...

Inte vet jag. Anledningen till att det togs upp var väl att TL använder professorstitlar för att framhäva sig själv i kommersiella sammanhang samt vinna poänger i diskussioner. Tydligen påstod han också att han var professor i fyra olika discipliner. Det är han inte. Han är möjligen lärare i fyra olika discipliner och det är ju så inte illa det heller.

Akademiska titlar kan säkert vara bra att drämma i huvudet på folk när inget annat hjälper. Man skall nog dock vara lite försiktig med att göra det i mer publika sammanhang.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-02 17:06

Har Diana Krall gjort annat än mässjazz? Wimp har 16 album och efter lite zappande hittar jag bara mässjazz. Finns några svenska inspelningar på Proprius som har lite kultstatus, inte bara "Jazz på Stampen". Egentligen har vi alla en (ideal)föreställning av hur vi tycker det ska låta om vår favoritmusik. Jag vill att det ska likna den musik jag oftast hör live, i regel helt utan PA-system. Har ingen aning on hur t.ex. Yello eller Infected Mushroom låter på scen. Däremot har jag en hygglig uppfattning om hur en liten jazzgrupp, en kör eller symfoniorkester låter. "Keith don't go" spelades givetvis på Sweetspot men nä... Jo, det spelades mässjazz också i något rum, det var då jag fick fylla på med Verdi.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-02 17:43

RogerGustavsson skrev:Har ingen aning on hur t.ex. Yello eller Infected Mushroom låter på scen. Däremot har jag en hygglig uppfattning om hur en liten jazzgrupp, en kör eller symfoniorkester låter. "Keith don't go" spelades givetvis på Sweetspot men nä... Jo, det spelades mässjazz också i något rum, det var då jag fick fylla på med Verdi.

För mig är det tämligen ointressant hur Yello, Infected Mushroom eller de flesta grupper låter live. Inspelningen är ytterst sällan lik det man hör live, inom det mesta. Även akustisk musik kommer påverkas av vilka som framför, när de framför det, med vilka instrument de framför det, i vilken lokal de framför det, etc. Självfallet så kan man få en "känsla" av vad som är mer rätt än något annat, men det kommer ju fortfarande finnas hundratals saker som påverkar ljudet. Så länge du inte gjort inspelningen själv, och kan 100%igt veta att det du hörde 5-10-15 år sedan inte alls påverkats av sviktande minne, placebo etc, så är det rätt mycket gissningar.

För egen del så är jag ute efter att återge ljudet/musiken så bra som möjligt, på samma sätt som jag vill återge film så bra som möjligt. Då spelar det ingen roll om filmen är väldigt grovkornig, är tintad, eller leker med bilden på något annat sätt. Poängen är att jag försöker återge den färdiga produkten, inte en "verklighet". I vissa enstaka fall, både med film och musik, så kan det vara "verkligheten" som ska återges. Men i det absolut flesta fallen så är det en produkt som ska återges.

Hur låter Yello och Infected Mushroom? Vi kan börja med hur de inte låter. De låter inte som högtalardist, dåligt lågbasrespons, suddig ljudbild, odetaljerad ljudbild, etc. Man kan börja med att ta bort alla felkällor så kommer man närmare den produktionen som finns på skivan/filen.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-02 18:36

RogerJoensson skrev:Det påstås ibland att rak fasgång ger mindre problem med rundgång i PA-sammanhag än om fasen vrider som den brukar göra i ett PA. Jag menar att det inte stämmer. Det är bara att prova det hela i en verklig situation. Jag provade det rent praktiskt på 80-talet. Att lägga till kraftigt fasvridande allpasslänkar till en ljudkedja med låg fasvridning gjorde ingen skillnad överlag.

Men om högtalaren även den fasvrider har du inte visat någonting.

Thomas påstår att hans talare klarar rundgång och visade just detta under lördagen då han gick fram till ena högtalaren med en mik, och vänd in mot högtalaren talade högt i miken. Ingen rundgång.
Förstärkningen var samma som under demon då han spelade musik.
Om det var ett rättvisande test eller ej kan man diskutera men ni som var där på söndagen och ifrågasatte Thomas, varför testade ni själva inte?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-02 18:44

Evil_Homer skrev:
Nattlorden skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Återge ljud är en sak, men jag vill återge musik!

Det får du på kuppen. All musik är ljud, men inte alla ljud är musik. Alltså är återge ljud större och svårare än att återge musik.

Jo det brukar vara få som fattar vad sportbilsentusiasten menar, det är få burkar som spelar musik.

Njae, min påäng var att OM man ska återge enstaka diskreta frekvenser, testar man med att skicka in just dessa.
Men om man ska återge musik, anser jag att man ska testa med komplexa signaler (=musik)

Alla verkar överens om att det är skillnad på att skicka in EN frekvens o mäta det som kommer ut från stärkaren - jämfört med om man skickar in två olika frekvenser...
Men om man skickar in massa olika då? Det borde ge andra utfall!
Och musik består av massa olika frekvenser. :wink:

Normalt när man testar, bör man sträva efter att testa så realistiskt som möjligt.
Och en stärkare som fixar en och två samtidiga frekvenser, kan man inte utgå ifrån fixar många samtidiga.
Det visar ju sig att de som fixar EN inte alltid är så bra på två 8)

Dvs jag anser att det är en allt för stor förenkling att mäta på statiska enstaka signaler då musik är dynamisk och komplex.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-02 18:50

IngOehman skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Rak frekvenskurva är bra och låg dist är bra - men är det det viktigaste?
Det är inget fel att mäta men det läggs ofta allt för stor vikt på dessa.

Återge ljud är en sak, men jag vill återge musik!

Jag gilla dig, men ibland skriver du knasiga saker.

Saker som får man att känna det som att du bara repeterar sådant som du själv blivit itutad.

Som t ex det du skrev där. Floskler att det handlar om musik och inte mätningar. Som om det inte fanns ett samband mellan hur anläggningen beter sig fysikaliskt och hur väl den återger musik... Det gör det.

En hifi-anläggning återger musik just genom att återge ljud. Musik är en delmängd av ljud. Om man återger ljud perfekt så återges musiken som den var.

- - -

Sen kan jag tycka att det finns en underlig kontrast mellan dina två första meningar.

Du börjar med en fråga, som ser ut som om du är öppen och undrande ut, man får en känsla av att du egentligen bara vill ha en debatt - men i meningen efter så påstår du något som inte ser öppet och undrande ut alls!

Det gör att jag måste fråga dig:

På vilka grunder påstår du att det ofta läggs för stor vikt vid mätningar?
.

Klart det finns ett samband mellan hur anläggningen beter sig fysikaliskt och hur väl den återger musik. Frågan är om vi vet vilka parametrar som är viktiga. Eller om vi mäter på de som är viktiga?

Jag har hört produkter som mätt lika men som låter olika. Dvs antingen är det saker som påverkar som vi inte mäter, eller så är det fel på mätningarna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-02 18:58

sportbilsentusiasten skrev:Jag har hört produkter som mätt lika men som låter olika.

Kan du nämna exempel på någon typ av hifi-produkt från två olika tillverkare som mäter exakt lika?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-05-02 19:39

sportbilsentusiasten skrev:Jag har hört produkter som mätt lika men som låter olika. Dvs antingen är det saker som påverkar som vi inte mäter, eller så är det fel på mätningarna.

Eller så bara inbillar du dig att det låter olika - minst lika troligt... :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-02 19:52

Överhörning är t.ex ingen ovanlig mätning, men brukar inte redovisas så ofta nuförtiden.
Likaså markfrigång på bilar. Redovisas vanligen inte nuförtiden, men kan vara väldigt avgörande.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-02 20:04

RogerGustavsson skrev:Har Diana Krall gjort annat än mässjazz? Wimp har 16 album och efter lite zappande hittar jag bara mässjazz. Finns några svenska inspelningar på Proprius som har lite kultstatus, inte bara "Jazz på Stampen". Egentligen har vi alla en (ideal)föreställning av hur vi tycker det ska låta om vår favoritmusik. Jag vill att det ska likna den musik jag oftast hör live, i regel helt utan PA-system. Har ingen aning on hur t.ex. Yello eller Infected Mushroom låter på scen. Däremot har jag en hygglig uppfattning om hur en liten jazzgrupp, en kör eller symfoniorkester låter. "Keith don't go" spelades givetvis på Sweetspot men nä... Jo, det spelades mässjazz också i något rum, det var då jag fick fylla på med Verdi.

Jag skulle bli förvånad om Diana ens känner till begreppet mässjazz, så hon anser nog att hon gör något annat. Klart man väljer bra musik när det ska demas. Vissa delar av Verdis katalog kan nog klassas som mässjazz det med (har inte alltid med jazz att göra)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-02 20:22

RogerGustavsson skrev:Har Diana Krall gjort annat än mässjazz?

Såg ni TV-programmet där Paul McCartney sjöng gamla amerikanska låtar till Diana Kralls orkester kryddad med lite gästinstrumentalister.
Jag har aldrig fattat Dianas storhet när hon sjunger själv, men här blev det ju helt annat!
Numera pensionär.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-02 20:31

sportbilsentusiasten skrev:
RogerJoensson skrev:Det påstås ibland att rak fasgång ger mindre problem med rundgång i PA-sammanhag än om fasen vrider som den brukar göra i ett PA. Jag menar att det inte stämmer. Det är bara att prova det hela i en verklig situation. Jag provade det rent praktiskt på 80-talet. Att lägga till kraftigt fasvridande allpasslänkar till en ljudkedja med låg fasvridning gjorde ingen skillnad överlag.

Nähä? Högtalaren fasvred förhållandevis lite (första ordningens delningsfilter och stor dämpad sluten låda), sedan ökade jag fasvridningen mångfallt utan förändring i rundgångsbeteendet. -Precis som förväntat för den som kan lite fysik etc och tänker efter lite så hände inte mycket... Jag testade inte för att jag verkligen trodde att det skulle hjälpa, men jag var ändå osäker på att jag missat något eftersom förespråkarna för att ökad fasvridning skulle hjälpa att hålla rundgång nere, var så bergsäkra. Det visade sig vara blaj. Precis som att motsatsen, uträtande av fasvridning, skulle hjälpa.
Jag tror att jag vet var idéerna om att ökad fasvridning skulle hjälpa kom ifrån. -Från frekvenskskiftning, som faktiskt hjälper, men låter rätt förfärligt och inte är lämpligt för musikåtergivning. De som inte begrep bättre förstod inte skillnaden mellan fasvridning och frekvensskiftning och bara visste utan att ha testat.

Thomas påstår att hans talare klarar rundgång och visade just detta under lördagen då han gick fram till ena högtalaren med en mik, och vänd in mot högtalaren talade högt i miken. Ingen rundgång.

Musiken togs väl inte upp genom mikrofonen, hur kan då förstärkningen vara jämförbar på något sätt. :roll:
En sådan demo behöver inte säga ett skit om högtalarens förmåga att undertrycka rundgång.
Alltså, det är inget problem att hålla rundgång nere om man inte förstärker mycket. Tar du en bra talare eller sångare som talar/sjunger ordentligt och starkt och har bra mikteknik och håller sig på ett i sammanhanget idealt avstånd till miken så är det inget problem att hålla miken nära en bra högtalare. Det är det inte. Problemet är att när man har stora avstånd att hantera, reflekterande ytor och talare/sångare/instrument långt ifrån mikarna OCH medhörningsmonitorer (som ofta ställer till det rejält), samt en stort rum att täcka. Alltså en riktig live-situation och inte en liten demo på en mässa där nästan inga av problemen från verkligheten finns med. Sen finns det massor av trix för att hålla rundgången nere i en demosituation (som jag inte vet om de användes).
Skulle en dylik demonstration vara av värde, som något slags uppvisning av förträfflighet mot andra högtalare på den punkten, så skulle man jämfört hur en annan rimligt bra högtalare hanterade samma behandling, vid samma nivåer.

Visst finns det automatiska rundgångsbekämpare och det skulle kunna byggas in i en högtalare, men det förmodar jag att man inte gjort, eftersom det riskerar att ställa till en massa andra problem med den önskade signalen...

[/quote]Om det var ett rättvisande test eller ej kan man diskutera men ni som var där på söndagen och ifrågasatte Thomas, varför testade ni själva inte?[/quote] Ja, det var synd att jag inte var där.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-02 20:35

sportbilsentusiasten skrev:Jag har hört produkter som mätt lika men som låter olika. Dvs antingen är det saker som påverkar som vi inte mäter, eller så är det fel på mätningarna.

Vad tror du?
Om man mäter avstånd så får man inte reda på luftfuktigheten. Typ. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-02 21:09

paa skrev:
RogerGustavsson skrev:Har Diana Krall gjort annat än mässjazz?

Såg ni TV-programmet där Paul McCartney sjöng gamla amerikanska låtar till Diana Kralls orkester kryddad med lite gästinstrumentalister.
Jag har aldrig fattat Dianas storhet när hon sjunger själv, men här blev det ju helt annat!

Krall är sluddrig på något sätt, tycker jag. Såg inte nämnda program.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-02 21:27

RogerJoensson skrev:

Musiken togs väl inte upp genom mikrofonen, hur kan då förstärkningen vara jämförbar på något sätt. :roll:

Nu Roger får du läsa igen, noga...
Det spelades ingen musik, han talade och hans tal förstärktes av PA-systemet. är du med?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-02 21:36

Det är faktiskt du som inte är med Sportbilsentusiasten. :)

Förstärkningen är fördelad mellan olika delar av kedjan. Att säga att det är samma förstärkning när man spelar musik som det är när man talar i mikrofonen är snömos. När man talar i mikrofonen så är ju inte kedjan ens densamma, eftersom ingången inte är samma som när man spelar musik.

Varje ingång har sin regel (volymkontroll) när man spelar musik via en mixer. I själva verket var elektriska förstärkningen i kedjan med säkerhet mycket högre när mikrofonen användes, men signalen från mikrofonen är ju samtidigt mycket, mycket svagare än från den DAC som musiken kom via.

Att då tala om förstärkningen i de två fallen och jämföra dem med varandra och hävda en poäng, är nonsens.

DQ-20 skrev:
RogerJoensson skrev:Vad jag förstår så blir en direktöversättning till svenska missledande och falsk(?).

Ja. Det låter bättre på svenska för en svensk än på engelska för en amerikan om man nu av någon märklig anledning har en susning om den akademiska världen i båda dessa länder.
RogerJoensson skrev:Och om/när han inte längre arbetar som adjungerad professor, så är han inte heller professor (enl. vad som gäller i Sverige).

Jo, men på engelska kallas alla som undervisar på högskolor för "professor" av studenterna. I Sverige måste man passera en ganska omfattande granskning för att få professors namn. I princip innebär det att man skall vara kvalificerad för att leda en akademisk forskningsinstitution. Många som har den svenska titeln "professor" har dock inte tjänst som professor och kommer aldrig att få det eftersom de inte är tillräckligt kvalificerade i konkurrensen om de få positioner som finns. De arbetar normalt som lektorer (=lärare).

RogerJoensson skrev:-Vad nu ev. titlar har att tillföra den aktuella diskussionen...

Inte vet jag. Anledningen till att det togs upp var väl att TL använder professorstitlar för att framhäva sig själv i kommersiella sammanhang samt vinna poänger i diskussioner. Tydligen påstod han också att han var professor i fyra olika discipliner. Det är han inte. Han är möjligen lärare i fyra olika discipliner och det är ju så inte illa det heller.

Akademiska titlar kan säkert vara bra att drämma i huvudet på folk när inget annat hjälper. Man skall nog dock vara lite försiktig med att göra det i mer publika sammanhang.

/DQ-20

Eftersom jag har svårt att se någon poäng eller något gott komma ur tron på tumregler, tron på majoriteten och tron på auktoriteter, så föredrar jag att fokusera på sakfrågan än på titlar.

Jag är mera intresserad av vad folk säger, än vem de är som säger det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-02 21:48

Mina främsta frågor blir då:

1. Vem eller vilka är det som berättat för dig att de mäter lika?

2. Varför trodde du på dem?

Eller möjligen: Vad menar du med att "mätt lika"? Menar du att EN egenskap ser snarlik ut, t ex... vikten?
Men alla andra egenskaper då?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-02 22:07

Om det var ett rättvisande test eller ej kan man diskutera men ni som var där på söndagen och ifrågasatte Thomas, varför testade ni själva inte?

Att det inte blir rundgång när gain är tillräckligt låg är ingenting som behöver testas.

Och när Thomas på en direkt fråga om han menar att ett allpassfilter skulle försämre rundgångsimmuniteten, säger att han inte tror det utan menar att det är hastiga faskast som kan ställa till det (sådana som man får man man har en kraftig resonanstopp, det vill säga det handlar inte om fasgången utan om gain) så finns det ju inget skäl alls att testa något.

Att så är fallet är ju väletablerade kunskaper som alla som vet något om dessa saker redan känner till.

Så vad finns kvar att diskutera när det ursprungliga påståendet är tillbakataget? Det handlar inte om faslinjäritet (som högtalarna inte heller har) utan om amplitudresponsen. För mycket loop-gain och det blir rundgång.

Risken att det blir för hög gain (vid någon frekvens) ökar om man har kraftiga resonanstoppar i systemet, men även om sådana även kännetecknas av ett faskast så är det inte faskastet som är det stora problemet, utan att det med för mycket gain inte finns någon fasmarginal.

Ett resonans ljud betyder också att det låter sämre och blir svårare att höra, vilket ofta försöks kompenseras med ökad gain, vilket gör rundgångsproblemet än värre.

Men med så svaga ljudnivåer som spelades på mässan och närmikning (mikrofonen vid munnen) så är rundgång inte ett problem, någonsin. I synnerhet inte om man vänder sig mot högtalaren och talar, i en njurmikrofon (som är döv bakåt). ;)

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-02 22:27

IngOehman skrev:Men med så svaga ljudnivåer som spelades på mässan och närmikning (mikrofonen vid munnen) så är rundgång inte ett problem, någonsin. I synnerhet inte om man vänder sig mot högtalaren och talar, i en njurmikrofon (som är döv bakåt). ;)

Det blir värre och värre... Det är ju som bondfångeri.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-02 23:11

RogerJoensson skrev:

Nu Roger får du läsa igen, noga...
Det spelades ingen musik, han talade och hans tal förstärktes av PA-systemet. är du med?

Så? Vart vill du komma? Det är ju helt olika signalvägar och förstärkningar fram till sista biten. :roll: Att det spelades inspelad musik på hög nivå har ju ingeting alls med mikrofonförstärkningen att göra!

Om det nu dessutom är (som sagts) att mikrofonen var riktad från högtalaren, så är det väl inget konstigt att det inte blir rundgång. Det är ju liksom poängen med riktade mikar att de inte tar upp så mycket i back-riktningen. Det är därför det går att använda scenmonitorer med överstryda hårdrocksnivåer (=jääääävligt starkt på scen, nära monitorhögtalarna). T ex sång-mikrofonerna är riktade ifrån monitorerna, samtidigt som monitorerna är riktade rakt mot (gissa vad... Det börjar på M och slutar med ikrofonerna)...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-02 23:44

hifikg skrev:
IngOehman skrev:...Det vet man om man spelar in mycket själv och därmed har skaffat sig både mycket erfarenhet av live-musik och av hur den faktiskt går att fånga verklighetstrogen, det vill säga långt ifrån mässjazzen.

Finns det någon inspelning som du rekommenderar? Någon som du gjort själv vore kul!

Kom hit med någon laptop eller likande, så får du kopiera. Jag har av olika skäl ingen möjlighet att göra CDr:er just nu eller att göra datorfiler av de inspelningar jag har.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-03 00:08

IngOehman skrev:
hifikg skrev:

Kom hit med någon laptop eller likande, så får du kopiera. Jag har av olika skäl ingen möjlighet att göra CDr:er just nu eller att göra datorfiler av de inspelningar jag har.

Vh, iö

Det ska jag ta fasta på vid tillfälle :-)
I vilket format finns inspelningarna nu? På band?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi