"Lite" förlängd lunchrast...

. Nu placerad på "rätt" plats. Mätning ca 2 meter framför, fullfrekvens. Fortfarande samma form på kurvan:

Men med lite EQ i botten och ett smalt bandpassfilter runt 200Hz så börjar det rätta till sig

. Ett lågpassfilter på 18dB/okt @ 150Hz tar bort "skräpet" ovanför. Dippen vid 200Hz är nog rester från BP-filtret, men jag bryr mig inte så mycket. Basen ska inte behöva jobba över 120Hz när den integrerats med topparna:

Och hur låter det då? Jo, karaktären är densamma som med W-baffeln. Fast och djup bas. Helt i min smak. Just nu har jag inte mitt substeg tillgängligt så jag driver (båda elementen) via en kanal på en bioreceiver (90W). Det verkar dock inte vara några problem att driva basen tillräckligt djupt och starkt. Ståbasen som kompar Nisse Landgrens trombon och Ida Sands stämma ger ståpäls

.
Beträffande dämpning så har jag ännu inte provat med någon dämpning, bara EQ. Jag är lite fundersam om inte dämpningen hindrar ljudvågorna. Och hur påverkas ljudet av att dämpmaterial ligger tätt rakt mot konen på elementen?