DP-322 - dipol i alla register

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: DP-222 - dipol i alla register

Inläggav avr7000 » 2015-05-01 20:37

Den ripol jag byggde en gång i tiden fick sådana kavitetsresonanser att den inte lät bra över 40-50 Hz.... därunder lät det väldigt bra!
Kanske går att mildra med dämpning i kaviteterna...

Mvh
Strefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-01 20:46

Då var misstanken rätt. Jag har inga problem med mina men så är de nästan full knôkade med stenull.
Dämpningen gör alltså nytta. Min W baffel är också mer öppen än de Ripoler som jag sett på nätet.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-05-03 17:46

Det blev några minuter över efter helgens vedkapning :) :
Alla sidor skruvade utan lim så att det går att ända/ta isär:

Bild

Bild

Och här med locket på. Tyvärr hinner jag inte få liv i den idag. To be continued...

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-05-03 20:37

Snyggt!
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-05-03 20:58

Tack!
En liten kurva kan man väl bjuda på. Här en mätning ca 50 cm framför öppningen, helt utan dämpning (15-500Hz):

Bild

Och så här blir det med en skiva Isover instucken framifrån, mitt emellan elementen. Resonanspeaken vid 250Hz försvinner helt:

Bild

Senare i veckan har jag möjlighet att laborera med DSP och se om det går att lyfta upp kurvan till anständig återgivning ner mot 40Hz.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-05-03 23:09

Det var väldans vad de störtdyker?
Är de kopplade så att båda spelar in i öppningen?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-05-04 00:25

Martin_Dewens skrev:Det var väldans vad de störtdyker?

Ser ut som förväntade ca 6 dB/oktav, plus lite extra avrullning runt f0 pga lågt Qts. Intressant att dämpningen är så effektiv. Pröva gärna lite starkare ljudnivå i några mätningar för att undersöka om du kan se hur linjärt dämpningen funkar.

+12 dB vid 40 Hz. Du har säkert redan tänkt på att det ökar effektkraven på förstärkaren med en faktor 16. Att vill du kunna spela med 10 watt i de övre registren, behöver du bortåt 200 W till basarna för att ripolerna ska hänga med till 40 Hz. För mig betydde detta att jag valde element med så hög verkningsgrad jag bara kunde hitta utan att göra avkall andra önskemål, med ett Qt runt 0,7 och sen 400 W till basarna per kanal. Dålig effektivitet är en av nackdelarna med dipoler.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-05-04 06:16

Ok. Är det förväntat då är det bra :) .
Den blå kurvan tycker jag visar ett fall på uppåt 10 dB/ oct.
Jag tror aldrig jag hört en dipol bas, någon gång...
Ska bli spännande att höra om kalejdokoms lyssningsutlåtande.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-05-04 06:56

Jag har ju denna att jämföra med. Likadana element, men en betydligt större baffel. Denna låter riktigt bra, men kräver alltså större volym. Kan jag uppnå samma resultat med den mindre Ripol-liknande varianten är jag nöjd. Låg verkningsgrad och behov av EQ är jag medveten om. Jag har 2x500 W att tillgå till att börja med.

Framsida:
Bild

Baksida:
Bild

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-05-04 08:56

Ska bli spännande att se hur du tycker de jämför sig, både mätmässigt och lyssning. Jag är nyfiken att själv testa mer av dämpning i nästa egna projekt.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-04 12:30

I mina har jag dämpning, ex Isover, både "fram o bak" facken.

Mätte du i rum? Hur nära öppningen mätte du? I rum och en bit ut från öppningen så
påverkar både fram o baksida mätningen.

Ser ut som det kan bli riktigt bra.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-05-04 12:45

Första mätningen ska vi nog inte ta på så stort allvar. Jag ställde lådan en bit ut i rummet och mätte ca en halv meter rakt framför den främre öppningen.
Nästa gång ska jag mäta i rätt rum och på lite större avstånd och med parametrisk EQ/DSP.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-04 12:58

OK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-05-04 15:03

"Lite" förlängd lunchrast... :oops: . Nu placerad på "rätt" plats. Mätning ca 2 meter framför, fullfrekvens. Fortfarande samma form på kurvan:

Bild

Men med lite EQ i botten och ett smalt bandpassfilter runt 200Hz så börjar det rätta till sig :) . Ett lågpassfilter på 18dB/okt @ 150Hz tar bort "skräpet" ovanför. Dippen vid 200Hz är nog rester från BP-filtret, men jag bryr mig inte så mycket. Basen ska inte behöva jobba över 120Hz när den integrerats med topparna:

Bild

Och hur låter det då? Jo, karaktären är densamma som med W-baffeln. Fast och djup bas. Helt i min smak. Just nu har jag inte mitt substeg tillgängligt så jag driver (båda elementen) via en kanal på en bioreceiver (90W). Det verkar dock inte vara några problem att driva basen tillräckligt djupt och starkt. Ståbasen som kompar Nisse Landgrens trombon och Ida Sands stämma ger ståpäls 8) .

Beträffande dämpning så har jag ännu inte provat med någon dämpning, bara EQ. Jag är lite fundersam om inte dämpningen hindrar ljudvågorna. Och hur påverkas ljudet av att dämpmaterial ligger tätt rakt mot konen på elementen?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-04 15:22

Ang. dämpningen, skrev du inte några inlägg upp att du hade en skiva Isover instoppad i mitten facket?

I min bas har jag försökt ha någon cm mellan kon och dämpningen. Men när jag spelar rör sig glasullen i takt.
På baksidan håller korgen dämpningen på plats.
Jag tror inte glasullen hindrar ljudvågorna, eller rättare sagt de hindrar absolut högfrekens oljud men påverkar
lågbasen till det bättre.

Hur högt upp har du tänkt att dela? Ser man på dina mätningar bör du inte gå många Hz över 100, då tror
jag att glasullen bara gör nytta enligt min erfarenhet.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-05-04 15:44

nuffe skrev:Ang. dämpningen, skrev du inte några inlägg upp att du hade en skiva Isover instoppad i mitten facket?

Jo, men man kan ju ta ut den igen :) . I mätningarna ovan har jag inte haft någon dämpning, utan bara dämpat med EQ.

Som jag skrev har jag inte tänkt att gå över 120Hz med dessa basar. Kanske inte ens över 100Hz då det visat sig att tänkta toppar verkar ha bra output ner mot 100Hz. Självklart tänker jag prova att lyssna och mäta vidare med och utan dämpning för att "forska" fram bästa ljud. Helt klart är dock att jag kommer gå vidare med detta koncept - och att försöka integrera subbar enligt tidigare spånande i tråden. En nackdel med för stöddiga pjäser är dock att de blir väldigt tunga. En princip jag har är att en högtalare skall kunna flyttas av en person utan att bryta ryggen. Förmodligen blir det moduler som går att stapla och förankra på något sätt.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-05-04 18:31

Kalejdokom skrev:Och hur påverkas ljudet av att dämpmaterial ligger tätt rakt mot konen på elementen?

Jag hade en ide om att montera basarna från baksidan på baffeln. På så vis skulle man kunna få en distans till konen, så att inte dämpmaterialet ligger dikt an mot konen på framsidan vilket jag kan tänka mig skapar oönskade biljud. Och på baksidan skyddar ju korgen.

Dämpaterialet gör om ljudvibrationerna till värme (dämpning), vilket blir effektivare ju högre upp i frekvens du kommer (fler våglängder av frekvensen måste passera genom dämpmaterialet). Men ett dämpmaterial sänker också våghastigheten och det är det som blir en positiv effekt även för bastoner. Det tar längre tid för ljudet att ta sig från baksida till framsida, så dipolutsläckningen förskjuts neråt i frekvens. Det är teorin.

mvh, mats

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-05-04 20:48

Intressant tanke, men elementen är inte gjorda för montering bakifrån (kanterna är fasade på ovansidan) och de bakre öppningarna blir då även bredare (eftersom elementet då tar större plats på djupet). Vet inte hur mycket det påverkar dock. Alternativt kan man ju försänka lite djupare och kanske göra baffeln lite tjockare just runt elementet så att det finns lite att skruva i. Får fundera vidare.

Min första tanke var att klä in en tunn skiva Isover i ett svart högtalartyg och passa storleken så att den ryms i den främre öppningen. Då slipper jag att löst isoleringsmaterial ligger an mot konen och man ser inte isoleringen.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-05-04 22:52

De flesta element är inte gjorda för bakvänt montage. Frågan är hur det går att montera utan att riskera funktionalitet. Vore jag i dina kläder skulle jag försöka klura ut ett sätt att stoppa dit så mycket dämpning som möjligt utan att hindra elementens rörelse.

Som exempel har ju jag dragit en tygstrumpa över mina lådor, och den fladdrar klart hörbart när jag spelar lågfrekventa sinustoner med styrka på högtalarna.
/m

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-05 10:54

Jag har inte hört något oljud från isolering eller tyg. Men jag delar vid 80Hz.

Har ej heller provat med sinustoner, Mats får du bara fladder med sinustoner?

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-05-05 12:49

Lågfrekventa sinustoner... ja dom är ju viktiga :? .
Jag tar åt mig alla goda tips och skissar vidare.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-05-05 13:08

Är det verkligen tänkt att du skall kompensera så mycket i det lägre registret?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-05-05 13:18

Ja och nej. Om det funkar så kommer jag att använda dessa dipolbasar vid "vanlig" musiklyssning och då låta dem rulla av från 40Hz typ.
Men jag har ju också integrerade subbar som ska ta det lägsta registret vid biotittande och då tänker jag mig en delning vid ca 50-60 Hz.

Kompenseringen blir ca 12 dB vid 50 Hz. I botten blir det också ett brant HP-filter på ca 25 Hz för att skydda elementen mot bottning om jag kör dem utan subbarna. Vi får se vartefter projektet fortskrider.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-05-05 14:03

nuffe skrev:Mats får du bara fladder med sinustoner?

Henrik

Oljuden hörs tydligast med sinustoner, men går även att urskilja som biljud vid starka ljudvolymer och basrik musik. Inte värre än att jag inte orkar göra något åt det, dvs har inte kommit på någon tillräckligt bra lösning än.

/mats

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-05 14:34

Kan vara så att jag inte lyssnar högt nog då. Eller rättare sagt SLSerna slår o botten innan det blir ett problem.

Jag måste helt klart förbättra kapasiteten i botten.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-05-05 20:30

Kunde inte hålla mig från lite mer testande. Stoppade i dämpning mellan elementen på framsidan och över/under magneterna på baksidan.
Ny trimning av EQ med integrering med topparna. Delning vid 140 Hz och 3500 Hz. Jag använder denna toppbaffeln tillsammans med "ripol"-basen:

Bild

Med mätmicken två meter framför ser det nu ut så här (ingen gating, berg-o-dalbanan i mitten är sannolikt rumseffekter):

Bild

Och ännu en gång blir jag helt stum av förundran! Hur kan den lilla burken spela så mycket bas? Jag drar upp volymen rejält också. Spelar musik och mäter ca 95dB på två meters avstånd och det räcker för att fylla hela rummet med välljud - på gränsen till för starkt! Jag spelar t.ex. Tolvan Big Band (Code Red) med känsla av att sitta i ett hörn på Nefertiti en sen lördagskväll - ståpäls!

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-05 21:03

Japp dipol is da shit! Det där ser mycket bra ut!! O första försöket....... respekt 8)

Nu vet jag att du är en erfaren högtalar snikrare men ändå.

Henrik

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-05-05 21:16

Respect :D !
Hoppas jag får till mitt dipoltopp projekt också....

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-29 09:40

Hur går det? I allt regnade o kall blåst.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-05-29 10:49

Tackar som frågar... prototyperna står uppställda i vardagsrummet, men projektet står still i avvaktan på tid. Livet är fullt med firande av jämna födelsedagar, studentuppvaktningar och jobb, jobb, jobb!

But one day, my prince will come :) !

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum