Elektrostater som kan spela .. starkt?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Elektrostater som kan spela .. starkt?

Inläggav IngOehman » 2015-04-30 17:13

steveo1234 skrev:
mangs skrev:
steveo1234 skrev:Nu måste jag missförstå tror jag. Vill man inte att ljudet ska komma från ”mitten” av högtalarna? Det är absolut någonting jag vill. Dvs att ljudet är en fantomprojecering framför mig och helt frikopplat från högtalarna. Vill inte alla det?

Fast då förstår jag inte hur jag kunde gilla mina förra högtalare som förvisso var elektrostater, men, hade 180graders spridning och dessutom inte var varken bipoler eller dipoler.
Ju mer jag läser i denna tråden desto mer förvirrad blir jag 

Absolut är det så att man vill att rösten skall komma rakt framifrån och inte som någon diffus gröt från lite varstans och det faktum att elektrostater har mindre spridning i rummet gör att de generellt sett har en högre kvot mellan direktljud/rummets efterklang och därmed ger en känsla mer lik den man har med hörlurar där röster verkligen är centralt placerade. Det var väl det som var frågan från början om jag inte missminner mig? :)

Jag tycker du med din kravställning gör helt rätt som försöker få till en lyssning av SummitX och ser om den skulle passa dig. Rapportera gärna här sedan.

Men, de som inte gillar "hörlurshögtalare", menar de då att de vill ha ljudbilden mer diffus och mindre låst mellan högtalarna?

Fördelen är ju att möjliga lyssningsområdet blir större, nackdelen, för mig, är att det blir lika dåligt överallt.
Är jag ute och snurrar nu?

Om du snurrar vet jag inte, kanske redogör du bara för dina uppfattningar.

Och när det gäller frågan om vad de som inte gillar "hörlurshögtalare" är den nog lika svår att svara på som det finns människor som har åsikten. Man kan inte veta att de som delar uppfattningen tycker så av samma skäl.

Skall jag tala för mig själv så är mitt skäl till att ogilla hörlurshögtalare samma som skälet till att jag ogillar hörlurar - att jag inte gillar den jättelika utsmetade ofokuserade ljudbilden som sådana system ger (flöjter än lika stora som pianon...) och att ljuden dessutom tenderar att låta som om de är "i huvudet", samt att ljudbilden till det blir illa instabil således att det blir enpersonshögtalare.

Jag har alltså hellre högtalare där det låter bra överallt än sådana där det bara låter anständigt och knappt det i en enda punkt.

- - -

MEN - med det sagt så är det ju inte så att alla högtalare som ser ut att vara någon typ av panelhögtalare är likadana. Verkligen inte.

Visst finns det panelhögtalare där membranet mer eller mindre drivs homogent, och som därför har extremt snäva spridningsegenskaper. Just sådana brukar dessutom ha extrema problem med kantreflexer, så deras transientsvar är ofta bedrövligt dåligt. Nästan alla så kallade magnetodynamiska högtalare har väldigt dåligt pulssvar, och därmed även en tämligen rasslig tonkurva. OCH som sagt en direktivitet som gör att ljudet når öronen med en sådan brist på efterföljande rumsljud att ingen ljudbild att tala om kan projiceras.

För hjärnan så berättar ljud som anländer öronen efterföljt av på tok för lite ljud från det egna lyssningsrummet, att ljudet alstras nära huvudet, som med hörlurar. Så att det låter på ett sätt som definieras av samma problem är ju inte så konstigt (uppblåst, i huvudet...). Det finns skillnader också. T ex att hörlurar ju skapar en ljudbild som sitter fast i huvudet och därför också hänger med om man rör huvudet, medan "hörlurshögtalare" skapar en ljudbild som inte sitter fast i huvudet, och som kantrar väldigt lätt om man rör på huvudet.

Men andra panelhögtalare, t ex Quads (som inte planvågsstrålar utan strålar koncentriskt) strålar mycket mera likt en normal dynamisk högtalare, och de blir inte alls i samma grad enpersonershögtalare. Jag har hört ESL 63 låta skapligt i många rum, och vara avlyssningsbara från valfria platser dessutom. Jag säger inte att de saknar brister, men de är inte högtalare som jag skulle kalla för "hörlurshögtalare". Tycker de kan projicera en helt okej ljudbild, med en acceptabel både distans och upplösning, inte alls som vissa mera konventionella panelhögtalare.

En annan typ av panelhögtalare är Martin Logans, som har böjt membran. Det är förvisso bara böjt i en dimension och därför sprids bara högfrekventa ljud horisontellt, inte vertikalt (vilket gör att man inte får typ några reflexer från taket) men det ger dem ändå rätt så annorlunda egenskaper än panelhögtalare som är platta och där konstruktionen försöker driva membranet homogent över hela ytan.

Sammanfattningsvis: Det är nog väldigt lätt att en sådan här fråga blir överförenklad så till vida att man vill se bara två kategorier högtalare - vanliga dynamiska högtalare, och panelhögtalare. Men i verkligheten som finns det massor av skillnader mellan "vanliga dynamiska högtalare", och det samma gäller mellan "panelhögtalare".

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-30 19:06

Hörlurshögtalare eller ej, det är precis som Ingvar skriver rätt stor variation mellan olika planarhögtalare. En del blir enmanshögtalare, där den optimala lyssningsplatsen blir liten. En del har dålig spridning av högre frekvenser och gör att det låter diskantfattigt utom just på den optimala lyssningsplatsen. De Magnepan jag har ger hygglig tonal balans över ett större område men sweetspot där ljudbilden är bra, är inte direkt stor ens på lyssningsplats nästan 4 m från högtalarna. Alla värderar inte ljudbilden på samma vis och är mer ute efter andra aspekter i återgivningen som ljudtryck, basutsträckning m.m. eller vill ha alltihop på topp - inte helt lätt (fast du har ju bassystem som fixar det). Quad ESL-63 och dess senare versioner blir lite dova i klangen om man sitter utanför lyssningsaxeln. Martin Logan kan visserligen ha lite spridning men ljudbilden blir enligt min erfarenhet bara bra mitt i mellan dem. Sedan har vi kategorin snävstrålande planarhögtalare och de tycker jag kan vara lite jobbiga att lyssna på, blir lite huvudpositionerande för att hitta en vettig sweetspot.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-30 20:00

Ja, som sagt. De är olika.

Vissa är enmanshögtalare mer än andra. Men det som stör mig mest med de flesta panelhögtalare (dock inte ESL 63) är att de har så fruktansvärt dåligt fokus. Jag vill inte höra flöjter och sopraner breda som en ladugårdsdörr, i varje att inte när jag vet att inspelningen kan bättre.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-05-01 00:15

steveo1234 skrev:
Vinylcalle skrev:
IngOehman skrev:Okej... Jag undrar fortfarande om de saker jag frågade om.

Menar du att subbarna inte bidrar med något mätbart, eller menar du att det upplevdes låta lika högt med som utan basar?

Undrar även om de är ordentligt delade, det vill säga om det även finns ett HP-filter för topparna, och om detta i så fall är kvar när du slagit av förstärkaren som drev basarna?

Vh, iö

Det framgår väl ganska tydligt att jag inte ändrade något med filtret. Jag stängde av högtalarutgången på slutsteget som förser subwoofers/basar. De är ordentligt delade 24 dB/okt vid cirka 80 Hz HP/LP.

MvH Carl

Men, enda tillfället då det kan bli så är ju om basarna bidrar med ett MYCKET mindre ljudtryck än vad högtalarna gör. Om de spelade lika starkt så borde de åtminstonde kring delningsfrekvensen summera ihop till fåtal db mer än vad topparna spelar själva,. Jag förstår inte ...

Det hela beror på mitt tillväga gångsätt. Jag satte igång musiken och spelade först med Maggisar + basar, sen gick jag fram och vred ner volymen och stängde av högtalarutgången på slutsteget (vill inte utsätta reläer för påfrestningen av att ha kraftig signal vid till/frånslag), sen drog jag upp volymen rejält igen (om den hamnade på precis samma nivå vet jag inte men inte troligt).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-05-01 00:19

IngOehman skrev:
Vinylcalle skrev:
IngOehman skrev:Okej... Jag undrar fortfarande om de saker jag frågade om.

Menar du att subbarna inte bidrar med något mätbart, eller menar du att det upplevdes låta lika högt med som utan basar?

Undrar även om de är ordentligt delade, det vill säga om det även finns ett HP-filter för topparna, och om detta i så fall är kvar när du slagit av förstärkaren som drev basarna?

Vh, iö

Det framgår väl ganska tydligt att jag inte ändrade något med filtret. Jag stängde av högtalarutgången på slutsteget som förser subwoofers/basar. De är ordentligt delade 24 dB/okt vid cirka 80 Hz HP/LP.

MvH Carl

Tack för förtydligandet. Och nej, det framgick inte av det ursprungliga inlägget att panelerna var HP-filtrerade med höga 24 dB/oktav vid 80 Hz.

Det är bra att vi nu fått denna information eftersom en av de saker som varit i fokus i diskussionen varit just om panelhögtalare klarar basen. Men då vet vi att du skurit av den. Igen - tack för svaret.

En fråga som är obesvarad (oställd också för den delen) är vad det kommer sig att basen inte bidrar till något mätbart ljudtryck när de spelar tillsammans. Det kan självklart bero på att du spelat programmaterial helt utan bas, eller i varje fall med försumbart bidrag av låga frekvensers energi. Om så är fallet hade det å andra sidan inte varit problem för panelerna utan HP-filter heller...

Vh, iö

Att delningsfrekvens m.m inte framgick håller jag såklart med om, att jag inte ändrade på filterinställningar tycker jag däremot gjorde det.

Angående avslutande frågeställningar så läs mitt tidigare svar till steveo1234.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-01 02:13

steveo1234 skrev:Nu måste jag missförstå tror jag. Vill man inte att ljudet ska komma från ”mitten” av högtalarna? Det är absolut någonting jag vill. Dvs att ljudet är en fantomprojecering framför mig och helt frikopplat från högtalarna. Vill inte alla det?

Ja, i de fallen då det är så. Men om inspelningen är gjord så den skall låta som den kommer från högtalarna, eller bakom huvudet, eller något annat, så vill jag att den ska återges så. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-01 10:27

Jag vill också att inspelningen skall bestämma/styra över upplevelsen.

Om man vill att alla ljud skall projiceras från en punkt mitt emellan högtalarna är det ju inte ens stereo. Verkar dumt att ha två högtalare då.

Vinylcalle skrev:
steveo1234 skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Men, enda tillfället då det kan bli så är ju om basarna bidrar med ett MYCKET mindre ljudtryck än vad högtalarna gör. Om de spelade lika starkt så borde de åtminstonde kring delningsfrekvensen summera ihop till fåtal db mer än vad topparna spelar själva,. Jag förstår inte ...

Det hela beror på mitt tillväga gångsätt. Jag satte igång musiken och spelade först med Maggisar + basar, sen gick jag fram och vred ner volymen och stängde av högtalarutgången på slutsteget (vill inte utsätta reläer för påfrestningen av att ha kraftig signal vid till/frånslag), sen drog jag upp volymen rejält igen (om den hamnade på precis samma nivå vet jag inte men inte troligt).

MvH Carl

Då begriper jag inte varken vilket värde testet har överhuvudtaget, eller kommentaren om att basarna inte påverkade hur högt det gick att spela.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-05-01 18:06

IngOehman skrev:Jag vill också att inspelningen skall bestämma/styra över upplevelsen.

Om man vill att alla ljud skall projiceras från en punkt mitt emellan högtalarna är det ju inte ens stereo. Verkar dumt att ha två högtalare då.

Vinylcalle skrev:
steveo1234 skrev:

MvH Carl

Då begriper jag inte varken vilket värde testet har överhuvudtaget, eller kommentaren om att basarna inte påverkade hur högt det gick att spela.

Vh, iö

Synd att du inte begriper. Förhoppningsvis gör Steveo det.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-01 20:57

Kan du inte förklara istället?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2015-05-02 09:53

Kanske typ såhäringa?

"Med basarna inkopplade kunde jag spela så här starkt utan att oroa mig (under gällande förutsättningar med förstärkare, rum, mätutrustning, öronproppar, signal etc*), när jag kopplade ur basarna kunde jag ändå spela ungefär lika
starkt utan att oroa mig... (under gällande förutsättningar med förstärkare, rum, mätutrustning, öronproppar, signal etc*) - har sedan inte testat om jag kunde höjt nivån i förstafallet ännu mera"

* etc = alla andra tänkbara invändningar som är teknikaliteter.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-03 02:22

Ja, kanske.

Fast vad betyder det?

Vi vet ingenting om huruvida programmaterialet innehöll någon nämnvärd energi under delningsfrekvensen.

Om den inte gjorde det så spelar det ju ingen roll om basen är med eller inte. Och det säger heller ingenting om panelhögtalarnas förmåga för basen fanns ju inte i programmaterialet, och panelhögtalarna var ju dessutom avskurna nedåt.

Om den gjorde det så berättar det att volymen drogs upp högre utan bas (vilket gav samma mätvärde) men då kan man ju bortse ifrån vad som gick att åstadkomma med basar, och då återstår vad som gick att åstadkomma utan, men med HP-filter, och då säger det ju igen inte mycket.

Så jag förstår fortfarande inte vad poängen med studien var.

Att högtalaren kan spela starkt med tillräckligt garguantisk förstärkare och med basen avskuren är ju inte direkt någon överraskning.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2015-05-03 09:57

IngOehman skrev:Ja, kanske.

Fast vad betyder det?

Vi vet ingenting om huruvida programmaterialet innehöll någon nämnvärd energi under delningsfrekvensen.

Om den inte gjorde det så spelar det ju ingen roll om basen är med eller inte. Och det säger heller ingenting om panelhögtalarnas förmåga för basen fanns ju inte i programmaterialet, och panelhögtalarna var ju dessutom avskurna nedåt.

Om den gjorde det så berättar det att volymen drogs upp högre utan bas (vilket gav samma mätvärde) men då kan man ju bortse ifrån vad som gick att åstadkomma med basar, och då återstår vad som gick att åstadkomma utan, men med HP-filter, och då säger det ju igen inte mycket.

Så jag förstår fortfarande inte vad poängen med studien var.

Att högtalaren kan spela starkt med tillräckligt garguantisk förstärkare och med basen avskuren är ju inte direkt någon överraskning.

Vh, iö

Ahh fast där har vi den springande punkten! Var det inte det steveo1234 var ute efter? Då känns det ganska relevant?

Steveo1234 ska som jag förstår det dela vid 80hz mot sina ib-basar och då är det högst relevant hur högt det går att spela med topparna då utan någon distorsion eller att de går sönder :)

Men jag kan ha missuppfattat? :oops:

edit: råkade skriva innan quouten :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-03 10:15

Det kan lika gärna vara jag som missförstått något.

Men att de borde kunna spela 105 dB med en jättelik förstärkare tror jag vi kom fram till redan på sidan ett i tråden, och när jag säger att jag inte förstår syftet med studien så menar jag syftet med en del av den, nämligen det där med att ha med eller inte ha med basen.

Eller förresten, jag tror just att jag förstod! Eller egentligen fortfarande inte, men lite. Det kan ha handlat om att någon trodde att första uppgiften varit missvisande och det var basregistret som då stod för ljudtycket, och då kan det ju vara klokt att visa att så inte är fallet - att det kan uppnås även helt utan basens bidrag. Då blir det ju snarare frågan om varför basarna var med från början som är intressant. Speciellt då det verkar ha varit dessa och inte panelerna som höll tillbaka maxljudtrycket genom att klippa före panelerna.

Men strunt samma. Det viktiga är att veta att det går att nå över 105 dB om man har tillgång till en kolossalt effektstor förstärkare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-05-04 16:57

IngOehman skrev:
steveo1234 skrev:
mangs skrev:

Absolut är det så att man vill att rösten skall komma rakt framifrån och inte som någon diffus gröt från lite varstans och det faktum att elektrostater har mindre spridning i rummet gör att de generellt sett har en högre kvot mellan direktljud/rummets efterklang och därmed ger en känsla mer lik den man har med hörlurar där röster verkligen är centralt placerade. Det var väl det som var frågan från början om jag inte missminner mig? :)

Jag tycker du med din kravställning gör helt rätt som försöker få till en lyssning av SummitX och ser om den skulle passa dig. Rapportera gärna här sedan.

Men, de som inte gillar "hörlurshögtalare", menar de då att de vill ha ljudbilden mer diffus och mindre låst mellan högtalarna?

Fördelen är ju att möjliga lyssningsområdet blir större, nackdelen, för mig, är att det blir lika dåligt överallt.

Och när det gäller frågan om vad de som inte gillar "hörlurshögtalare" är den nog lika svår att svara på som det finns människor som har åsikten. Man kan inte veta att de som delar uppfattningen tycker så av samma skäl.

Skall jag tala för mig själv så är mitt skäl till att ogilla hörlurshögtalare samma som skälet till att jag ogillar hörlurar - att jag inte gillar den jättelika utsmetade ofokuserade ljudbilden som sådana system ger (flöjter än lika stora som pianon...) och att ljuden dessutom tenderar att låta som om de är "i huvudet", samt att ljudbilden till det blir illa instabil således att det blir enpersonshögtalare.

Jag har alltså hellre högtalare där det låter bra överallt än sådana där det bara låter anständigt och knappt det i en enda punkt.

- - -

MEN - med det sagt så är det ju inte så att alla högtalare som ser ut att vara någon typ av panelhögtalare är likadana. Verkligen inte.

Visst finns det panelhögtalare där membranet mer eller mindre drivs homogent, och som därför har extremt snäva spridningsegenskaper. Just sådana brukar dessutom ha extrema problem med kantreflexer, så deras transientsvar är ofta bedrövligt dåligt. Nästan alla så kallade magnetodynamiska högtalare har väldigt dåligt pulssvar, och därmed även en tämligen rasslig tonkurva. OCH som sagt en direktivitet som gör att ljudet når öronen med en sådan brist på efterföljande rumsljud att ingen ljudbild att tala om kan projiceras.

För hjärnan så berättar ljud som anländer öronen efterföljt av på tok för lite ljud från det egna lyssningsrummet, att ljudet alstras nära huvudet, som med hörlurar. Så att det låter på ett sätt som definieras av samma problem är ju inte så konstigt (uppblåst, i huvudet...). Det finns skillnader också. T ex att hörlurar ju skapar en ljudbild som sitter fast i huvudet och därför också hänger med om man rör huvudet, medan "hörlurshögtalare" skapar en ljudbild som inte sitter fast i huvudet, och som kantrar väldigt lätt om man rör på huvudet.

Men andra panelhögtalare, t ex Quads (som inte planvågsstrålar utan strålar koncentriskt) strålar mycket mera likt en normal dynamisk högtalare, och de blir inte alls i samma grad enpersonershögtalare. Jag har hört ESL 63 låta skapligt i många rum, och vara avlyssningsbara från valfria platser dessutom. Jag säger inte att de saknar brister, men de är inte högtalare som jag skulle kalla för "hörlurshögtalare". Tycker de kan projicera en helt okej ljudbild, med en acceptabel både distans och upplösning, inte alls som vissa mera konventionella panelhögtalare.

En annan typ av panelhögtalare är Martin Logans, som har böjt membran. Det är förvisso bara böjt i en dimension och därför sprids bara högfrekventa ljud horisontellt, inte vertikalt (vilket gör att man inte får typ några reflexer från taket) men det ger dem ändå rätt så annorlunda egenskaper än panelhögtalare som är platta och där konstruktionen försöker driva membranet homogent över hela ytan.

Sammanfattningsvis: Det är nog väldigt lätt att en sådan här fråga blir överförenklad så till vida att man vill se bara två kategorier högtalare - vanliga dynamiska högtalare, och panelhögtalare. Men i verkligheten som finns det massor av skillnader mellan "vanliga dynamiska högtalare", och det samma gäller mellan "panelhögtalare".

Vh, iö

Ok. Utsmetad ljudbild tycker jag inte alls om, jag vill ha det precis tvärtom, dvs, ljud så exakt placerade att det blir en upplevelse av att kunna peka ut dem med en nål om man skulle önska. Om det är en del av ”hörlursljudet” så går det med andra ord fetbort.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-05-04 17:00

Vinylcalle skrev:
IngOehman skrev:Jag vill också att inspelningen skall bestämma/styra över upplevelsen.

Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Vh, iö

MvH Carl

Inte säker på att jag gör det. Men, jag tror inte att svaret går att finna med den informationen du presenterar. Att du lyssnar på 1.6 i 105db innebär inte att det skulle vara njutbart för mig att göra det. Jag tror att de komprimerar hörbart vid de ljudtrycken. Oavsett vilket så är alla maggisar för höga för att jag ska kunna ha dem bakom min duk så de går bort likväl.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-05-04 17:02

Vh, iö

Ja, fast det där är kanske lite väl uppenbart?
Jag menar (uppenbart) de tillfällena som ljudet ska komma från mitten av högtalarna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-04 17:33

Aha!

Ja i så fall är vi nog överens om hur vi vill ha det.

Punktformig potential, oavsett plats i ljudbilden! :)

Och det är just att så många panelhögtalare inte klara det (de spelar allt "stort" från flyglar till röster och piccolaflöjter) som stör mig. Men problem med fokus är inte allt, det kan även störa mig att ljudbildens storlek inte stämmer med hur inspelningen är kodad. Jag ogillar för små ljudbilder (läs; mindre än inspelningen kodar för) lika mycket som för stora ljudbilder (läs; större än ljudbildens kodar för) stör mig.

Det skall vara lagom. Däremot är jag inte entydigt negativ till att med matrisdekodningsmetoder öka ljudbildens öppning. Det kan ofta ske utan att händelserna i ljudbilden förstoras. Baserar min uppfattning på erfarenheterna från experiment sådana dekodningar med egna inspelningar, alltså ljudhändelser som jag känner från upptagningstillfället.

Vh, iö

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-04 18:12

steveo1234 skrev:Oavsett vilket så är alla maggisar för höga för att jag ska kunna ha dem bakom min duk så de går bort likväl.

Men om det ska vara små högtalare, då går väl alla elektrostater/magnetostater bort?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-05-04 21:18

steveo1234 skrev:
Vinylcalle skrev:

Vh, iö

MvH Carl

Inte säker på att jag gör det. Men, jag tror inte att svaret går att finna med den informationen du presenterar. Att du lyssnar på 1.6 i 105db innebär inte att det skulle vara njutbart för mig att göra det. Jag tror att de komprimerar hörbart vid de ljudtrycken. Oavsett vilket så är alla maggisar för höga för att jag ska kunna ha dem bakom min duk så de går bort likväl.

Då får du gärna fråga. Huruvida du skulle tycka det var njutbart eller inte har jag svårt att svara på. Min hörsel tycker inte jättehöga ljudtryck är trevligt och det samma gäller mina grannar, därav är det ingenting jag egentligen har något stort fokus på.

Den avslutande delen gör att jag funderar på varför vi diskuterar det hela överhuvudtaget.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-05-04 21:20

steveo1234 skrev:
IngOehman skrev:
steveo1234 skrev:

- - -

Vh, iö

Ok. Utsmetad ljudbild tycker jag inte alls om, jag vill ha det precis tvärtom, dvs, ljud så exakt placerade att det blir en upplevelse av att kunna peka ut dem med en nål om man skulle önska. Om det är en del av ”hörlursljudet” så går det med andra ord fetbort.

Nu är det ju bättre att du själv har en uppfattning om detta än att någon annan berättar "hur det är". Och vad jag begrep så tycker du just om den ljudbild m.m. som paneler skapar. Det gör jag med.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-04 22:24

steveo1234 skrev:Ja, fast det där är kanske lite väl uppenbart?
Jag menar (uppenbart) de tillfällena som ljudet ska komma från mitten av högtalarna.

Jag är nyfiken, vilka högtalare har en "skarpare", mer fokuserad ljudbild i mitten (om inspelningen är sådan) än Ino's större högtalare?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-04 23:00

music4ever skrev:

Jag är nyfiken, vilka högtalare har en "skarpare", mer fokuserad ljudbild i mitten (om inspelningen är sådan) än Ino's större högtalare?

Frågan är ju vad som ger tillfredsställelsen i musiklyssnandet. Är det placeringen (den förmodade alltså, vi vet ju oftast inte hur det såg ut vid inspelningen) eller är det den musikaliska upplevelsen? Är det viktigare att höra var basisten står eller vad denna spelar? Är det viktigare att höra trummisen i mitten (där denne oftast placeras oavsett var placeringen är i verkligheten) och basisten 1 meter till höger - eller att höra hur samspelta de är?

Självklart vill man ha både och, men om man måste välja? Jag har tyvärr genomlidit demo's av miljonanläggningar där man hört varenda liten viskning, för att inte tala om knappnålar som faller till golvet - och efter fem minuter tröttnat total eftersom musiken inte engagerade. I dessa dyr-fi anläggningar saknas ofta något, återgivandet av musikalitet.

Alltså, placering av instrument i ljudbilden är en trevlig feature men inte det man ska starta med, enligt mitt förmenande. Jag har inte heller lyssnat så värst mycket på Ino's högtalare men de jag lyssnat på har absolut inte varit bäst på egenskapen "placera instrument". Här tror jag dock placeringen i rummet är det allra viktigaste och det kan handla om centimetrar!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-05 02:44

Bill50x skrev:Frågan är ju vad som ger tillfredsställelsen i musiklyssnandet.

Jag ställde en enkelt fråga till han. Jag är totalt ointresserad att höra massa Linn-floskler om "höra musiken, inte ljudet". 8)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-05-05 08:25

IngOehman skrev:Aha!

Ja i så fall är vi nog överens om hur vi vill ha det.

Punktformig potential, oavsett plats i ljudbilden! :)

Och det är just att så många panelhögtalare inte klara det (de spelar allt "stort" från flyglar till röster och piccolaflöjter) som stör mig. Men problem med fokus är inte allt, det kan även störa mig att ljudbildens storlek inte stämmer med hur inspelningen är kodad. Jag ogillar för små ljudbilder (läs; mindre än inspelningen kodar för) lika mycket som för stora ljudbilder (läs; större än ljudbildens kodar för) stör mig.

Det skall vara lagom. Däremot är jag inte entydigt negativ till att med matrisdekodningsmetoder öka ljudbildens öppning. Det kan ofta ske utan att händelserna i ljudbilden förstoras. Baserar min uppfattning på erfarenheterna från experiment sådana dekodningar med egna inspelningar, alltså ljudhändelser som jag känner från upptagningstillfället.
Vh, iö

Jag tror att mitt problem är bristande erfarenhet att många olika system och hur de faktiskt presenterar ljudet. Jag har låtit bli att lyssna "på riktigt" åp andra anläggningar eftersom de nästan alltid låter mycket sämre än vad jag kan leva med. Därmed har jag inte någon större erfarenhet och kan koppla högtalarprincip till "hur det låter".

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-05-05 08:25

RogerGustavsson skrev:
steveo1234 skrev:Oavsett vilket så är alla maggisar för höga för att jag ska kunna ha dem bakom min duk så de går bort likväl.

Men om det ska vara små högtalare, då går väl alla elektrostater/magnetostater bort?

Nej då. Upp till 160cm kan de vara. Jag kanske kan gå upp till 170cm också med lite ommöblering, men, därefter blir det värre..

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-05-05 08:27

music4ever skrev:

Jag skulle nog säga att alla elektrostater/magnetostater jag hört är bättre på just den punkten än mina i28. ML är "överskarpa" dock vilket jag inte gillar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-05 08:29

music4ever skrev:

Jag ställde en enkelt fråga till han. Jag är totalt ointresserad att höra massa Linn-floskler om "höra musiken, inte ljudet". 8)

Till honom heter det.

Och det handlar inte om "Linn-floskler", det handlar om vad man uppskattar i sitt musiklyssnande.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-05-05 10:36

Bill50x skrev:
music4ever skrev:

Till honom heter det.

Och det handlar inte om "Linn-floskler", det handlar om vad man uppskattar i sitt musiklyssnande.

/ B

+1!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-05 12:56

steveo1234 skrev:Jag skulle nog säga att alla elektrostater/magnetostater jag hört är bättre på just den punkten än mina i28. ML är "överskarpa" dock vilket jag inte gillar.

Intressant. Har du några modeller du kan berätta gör det? För de modeller som jag hört har inte varit i närheten av detta.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-05 12:57

Bill50x skrev:Till honom heter det.

/ B

Linn-floskler alltså. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd