Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Det medgör möjlighet att montera elementet bakifrån, skruvad i insidan på baffeln. Korken utgör tätning.
PerStromgren skrev:Fjonkalicious skrev:Det medgör möjlighet att montera elementet bakifrån, skruvad i insidan på baffeln. Korken utgör tätning.
Men jag har aldrig sett den monterad så!
Fjonkalicious skrev:http://audio-heritage.jp/PHILIPS/speaker/studiomonitor8.html
petersteindl skrev:Jag undrar om inte den var gjord med 800 ohm talspole och för TV-apparater med direktkopplade rörslutsteg d v s utan utgångstransformator. I TV-apparater skulle jag tro att den kanske monterades inifrån.
Mvh
Peter
PerStromgren skrev:Fjonkalicious skrev:http://audio-heritage.jp/PHILIPS/speaker/studiomonitor8.html
![]()
Den måste du grävt djupt efter väl? "Studio Monitor 8"!
Perfector skrev:petersteindl skrev:Jag undrar om inte den var gjord med 800 ohm talspole och för TV-apparater med direktkopplade rörslutsteg d v s utan utgångstransformator. I TV-apparater skulle jag tro att den kanske monterades inifrån.
Mvh
Peter
Fanns för både och.
OA5 hade den i alla fall.
petersteindl skrev:Perfector skrev:petersteindl skrev:Jag undrar om inte den var gjord med 800 ohm talspole och för TV-apparater med direktkopplade rörslutsteg d v s utan utgångstransformator. I TV-apparater skulle jag tro att den kanske monterades inifrån.
Mvh
Peter
Fanns för både och.
OA5 hade den i alla fall.
Jo, det vet jag. Jag pratar inte om vilka högtalare som använde den. Jag pratar om i vilket ursprungligt syfte den utvecklades. Att den tillverkades med olika impedanser vet jag. De gamla papper jag har i mina gömmor pekar på att den ursprungligen utvecklades för TV och på den tiden fanns inte transistorn kommersialiserad ännu.
Mvh
Peter
PerStromgren skrev:Jag har alltid undrat över varför ett Philips 9710-element har en uppbockad plåtkant och kork-"packning". Kan någon förklara hur det är tänkt att användas?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster