Elementval mid/bas till kapabla toppar, 2- eller 3-vägs

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Spacebug

Elementval mid/bas till kapabla toppar, 2- eller 3-vägs

Inläggav Spacebug » 2015-05-07 23:28

Nu när våren/sommaren är kommer funderingarna på att bygga toppar, funderat av och till i något år kanske men det känns dax nu.
Jag har hittills bara byggt basmoduler så jag söker något "relativt enkelt" men samtidigt förhållandevis kapabelt.

Budget tänket går mot att inte bara välja element som kan passa bra som för en första-högtalare utan något man har möjlighet att kannibalisera eller bygga ut med, ifall ökad kapacitet skulle behövas senare med större toppar.
Första-högtalare kanske borde vara med mycket billiga element men jag vill gärna ha något att växa i ifall det skulle behövas.

Då jag har basmoduler som topparna ändå delas mot behövs inte <80Hz kapacitet, så det lutar åt slutna toppar av enkelhets skäl och storlek.

Valet av diskant är inte helt spikat men tror det blir SS 9700 i visaton WG.
Jag vill labba med waveguides för att vinna lite kapacitet, och har beställt en gäng från visaton för detta ända, de tycker jag ser trevliga ut.
Jag tror någon här på forumet har kört den waveguiden ihop med ss 9700 diskanten med gott resultat, den diskanten verkar förövrigt även populär rent allmänt av vad jag läst mig till på nätet så det lutar åt den.
Kanske en dyr diskant för ett första bygge men jag hoppas att jag kommer tycka om den och kunna flytta med till eventuella större byggen senare.

Angående 2vägs, 2,5 eller 3vägs så är jag öppen för förslag, men jag gissar att en 2vägare kan vara lättare att få till bra, men kanske petigare med elementval då baselementet även behöver dras med rätt mycket mellanregister.
Budget och enkelhet pekar nog mot 2vägare.
Jag kommer gissningsvis dela aktivt, åtminstone i början, har redan prylar att aktivt dela en 2vägare, 2.5 eller 3vägs får köpas prylar för dock.
Kanske att jag senare använder erfarenheter från den aktiva delningen till att knåpa ihop ett passivt filter men till en början känns aktivt enklast att labba med.

Kvar är då valet av midbas, helst ser jag ganska stort baselement så jag får fin konarea och kapacitet, säg 8tum.
Men att hitta stora element som spelar mellanregister fint verka svårare.
Helst hade jag sett en ganska hög delningsfrekvens, gärna närmare 3kHz, för att skaffa mig kapacitet/tålighet hos diskanten.
Men om det sker på bekostnad av välljud känns det inte lönt, bättre då kanske att gå på 3vägare med mindre mellanregister element eller helt enkelt sänka delningsfrekvensen på midbasen i 2vägare, och hoppas att kapaciteten i diskanten räcker till för det.

Jag har sneglat en del på Feelgoodarna och det konceptet känns lockande.
Alltså en 2 eller 2,5vägs sluten konstruktion där kapacitet skalas med antal av samma element.
CA22RNY verkar ju rimligt bra dessutom, och billigt nog att vara överkomligt som första bygge.
Vad jag oroar mig för lite är huruvida det hade trivts att delas högt eller ej, de flesta konstruktioner jag hittat verkar dela elementet omkring 1,5-2kHz vilket kanske är lite lågt/belastar diskanten för mycket för bra tålighet.
Sen är frågan ifall elementet kan anses vara tillräckligt bra att bygga vidare på, eventuellt öka till 4 element per front som en bastant 2,5 vägare.
Hursom lutar det åt detta element då det verkar rimligt bra och billigt, bygger isåfall då slutna toppar med en bas i varje först som 2vägare och utvärderar huruvida jag tycker om konstruktionen/elementet.
Prova hur högt det kan delas osv, se huruvida det är värt att satsa på en stor 2,5 vägare och beställa fler element eller om jag bör sikta på något annat och eventuellt använda elementen som basar i 3vägs konstruktion istället eller förpassa dessa till kapabla surrounder eller liknande.

Jag har även kikat lite på 3vägs konstruktioner med mindre mellanregister/midbasar och större baselement men utan att hitta något konkret.
Svårighetsgrad och kostnad verkar öka med 3 vägare.
Ett annat problem jag stöter på när jag kikar i datablad är att jag har svårt att hitta bra mindre element vars frekvensgång är märkbart bättre än hyffsade 8tums element såsom ca22rny, utan att det blir för små element.
Jag vill gärna behålla hyffsad konarea även i mellanregister så jag kikar främst kring 6.5tummarna, kanske får ge upp och kolla i mindre storleksklasser?
SS 18W8531 verkar vara ett omtyckt element, om än något dyrt, men somsagt kanske något att växa i.
Men att döma av hur det brukar användas i diverse konstruktioner jag snokat upp så verkar det mestadels användas som baselement eller midbas, delad förhållandevis lågt, inte som dedikerat mellanregister.
Så det elementet kanske inte är så bra för mig i alla fall?
Seas Er18rnx eller U18rnx/p verkar också rätt vettiga tycker jag, men är de tillräckligt mycket bättre i mellanregistret än ca22rny för att gå från 2vägs till 3väg tro?
Samma gäller kanske även seas CA18rnx eller rly, är de tillräckligt bra för att gå ifrån ca22rny som 2vägs till förmån för en 3vägare baserad kring CA18 som middar?

Jag tar gärna emot förslag på andra lämpliga element, helst 8:or för 2 vägare men även mindre element om de passar som mellanregister i 3vägare, men det ställer till det lite med mer komplicerad konstruktion och kanske dyrare nota?
Budget är inte satt men givetvis ser jag helst relativt billiga element, men är det vettiga element som är värda att senare användas i fler konstruktioner är jag inte heller emot att köpa dyrare...

Användarvisningsbild
AndersD

Re: Elementval mid/bas till kapabla toppar, 2- eller 3-vägs

Inläggav AndersD » 2015-05-10 20:05

Har själv planer på liknande projekt, stor topp 2.5-vägs MMTMM eller 3-vägs WMTMW (alt MMMTM och WWMTM), problemet är (som du skriver) att hitta lämpliga drivers.

SS 18W/8531 är enligt mina erfarenheter en riktigt bra driver om man låter det jobba i lagom stor basreflexlåda delad uppåt mot ett rent mellanregister. Den är visserligen poppis i tvåvägskonstruktioner men den har, enligt mig, inte den spridningen som krävs för att möta en diskant uppe vid 2.5-3kHz. Alternativet är att dela lågt men det rimmar illa om man vill bygga en stor ljudtryckskapabel topp.

Seas-elementen du nämner är bland det vettigaste som går att få tag på men även här ser det besvärligt ut om man vill dela runt 3kHz, 6.5-tumsdrivrarna är kanske inte jättebesvärliga men om man tittar på åttatumselementen krävs det nog åtgärder för att jämka ihop diskant och boomer, en waveguide är nog rätt väg att gå i många fall. Att få diskanten att spela bra ihop med lägre register tror jag är den största utmaningen i ett projekt som detta, speciellt när man vill ha lite större konyta i mellanregistret.

SB Acoustics Satoridriver är en driver som ser trevlig ut spridningsmässigt, nackdelen är ju priset.......det blir dyrt om det inte funkar.
Många av SEAS 6.5-tummare kan vara bra kandidater, framförallt CA18RLY och U18RNX/P (18RLY bör vara mer lämplig med tanke på den mindre talspolen)

Inte mycket till konkreta råd.........tänkte mest hjälpa till att bumpa tråden och hoppas på att någon mer insatt hittar hit.
.....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-10 20:56

Förr i tiden fanns det massor av 8" element som kunde köra mellanregister, men det har blivit helt ur modet, så nu är det väl bara inos specialare och några väldigt få ytterligare som klarar detta, t.ex Jantzen:
http://www.jantzen-audio.com/wp-content ... -Sheet.pdf

Vill man ha större element som klarar mellanregister så hamnar man på PA-element. Där kan man ju hitta både 10" och 12" som spelar mellanregister, och som kan delas mot en 1" kompressionsdriver i waveguide/horn.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2015-05-10 22:04

paa skrev:Förr i tiden fanns det massor av 8" element som kunde köra mellanregister, men det har blivit helt ur modet, så nu är det väl bara inos specialare och några väldigt få ytterligare som klarar detta, t.ex Jantzen:

Jag har lite svårt att bedöma kvaliteten på denna driver med den informationen som finns i databladet. Misstänker att du vet mer än vad som framkommer här, kan du utveckla?

paa skrev:Vill man ha större element som klarar mellanregister så hamnar man på PA-element. Där kan man ju hitta både 10" och 12" som spelar mellanregister, och som kan delas mot en 1" kompressionsdriver i waveguide/horn.

Det SEOS-hornet du använde i ditt bygge är väldigt intressant, du har möjligtvis inte några mätningar som visar skillnaden mellan horisontell och vertikal spridning?
(Ber om ursäkt för trådkapningen)

Här är ytterligare en som jag tror på! (visserligen "bara" 6.5")
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3672
Tyvärr finns den knappt längre!
.....

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-11 09:46

paa skrev:Förr i tiden fanns det massor av 8" element som kunde köra mellanregister, men det har blivit helt ur modet, så nu är det väl bara inos specialare och några väldigt få ytterligare som klarar detta, t.ex Jantzen:

Vill man ha större element som klarar mellanregister så hamnar man på PA-element. Där kan man ju hitta både 10" och 12" som spelar mellanregister, och som kan delas mot en 1" kompressionsdriver i waveguide/horn.

Seas H1659 är väl inte heller helt fel,
http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\seas\H1659-08.pdf

Är ju halva priset mot Jantzen också....

Henrik

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-05-11 18:55

AndersD skrev:[
Det SEOS-hornet du använde i ditt bygge är väldigt intressant, du har möjligtvis inte några mätningar som visar skillnaden mellan horisontell och vertikal spridning?

Kommer inte ihåg vilken SEOS Paa använt men SEOS 12 ska vara 90/45 gr horisontellt / vertikalt. Horisontella spridningen som mätts upp:
http://www.diysoundgroup.com/catalog/product/gallery/id/272/image/671/ Någonstans i AVS-forums bauta-tråd (Hey guys we need a ... ") om SEOS:arna finns även uppmätt vertikal spridning.

För dom andra SEOS:arna (från Autotech i Polen) kan du gå in på: http://www.diysoundgroup.com/plastic-seos-12.html Klicka på "More info" så finns det en del mätdiagram här och där.

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2015-05-11 19:26

Mjo, utbudet av vettiga 8tums element att använda högt upp verkar lite skralt.

I alla fall så nappade jag efter en del funderande på helg rabatten på europe-audio och beställde 4st ca22rny.
Resonerade som så att jag tänker ge de en sportslig chans och testa köra de som slutna 2,5vägare och se hur de beter sig.
Skulle det visa sig att jag inte får till det kommer de säkert funka fint som basar i en 3 vägare också, så förhoppningsvis inga pengar i sjön så att säga.
Får isåfall klura ut ett lämpligt mellanregister att lägga till då, men det blir senare isåfall.

Nu får jag klura vidare hur jag vill bygga det hela, och hur jag skall sköta delningen.
Jag hade först tänkt en 2-vägare då jag isåfall kan nyttja oanvända slutsteg i recievern till att börja med och dela med antingen minidsp 2x4 jag har liggandes eller nyttja 2 oanvända kanaler ifrån ljudkortet, och sköta all delning i datorn innan första DA omvandlingen.
En aktivt delad 2,5 vägare kräver likt en 3-vägare både fler filter kanaler och fler slutsteg än jag har nu.

En lösning jag funderar på är ifall jag skulle kunna få till en delning passivt och på så vis minska antalet kanaler som behövs.
Jag antar att baffelstegs kompenseringen vore den vettigaste att ge sig på då, så har jag fortfarande aktivt mellan mid och diskant, så jag enkelt kan labba med olika delningar där.
Kanske börja med att mäta upp basarna och prova ut filter för ,5 basarna och se ifall de kan lira fint, sen se ifall det filtret går att realisera med passiva komponenter.

Aja, går väl stegen i förväg nu, behöver först få hem prylarna och bygga testlådor...
Hehe, appropå det, är det någon som förstått hur europe-audios availability/lagerstatus fungerar?
När jag beställde stod det 10+ available, men i orderstatusen är 2 basar reserverade och 2 på backorder :roll:
Ändå visar de nu att de har 5+ available nu :lol:
Kanske räknar de in lager hos leverantörer också tro?
2 andra produkter jag beställde stod också som available, men visas som backorder i order statusen...
Aja, jag har inte så bråttom egentligen, får se när de dyker upp...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-11 20:01

AndersD skrev:
paa skrev:
paa skrev:Vill man ha större element som klarar mellanregister så hamnar man på PA-element. Där kan man ju hitta både 10" och 12" som spelar mellanregister, och som kan delas mot en 1" kompressionsdriver i waveguide/horn.

(Ber om ursäkt för trådkapningen)

Här kan man se mätningar på SEOS 12 med DE-250, horisontellt och vertikalt, uppmätt i min låda helt utan filter.

Horisontellt:
Bild

Vertikalt:
Bild

Vidare diskussioner om detta görs väl lämpligen i min SEOS-byggtråd.
viewtopic.php?p=1650826
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2015-05-13 11:50

paa skrev:Här kan man se mätningar på SEOS 12 med DE-250, horisontellt och vertikalt, uppmätt i min låda helt utan filter.

Tack!
.....

Återgå till DIY-forum