Nu när våren/sommaren är kommer funderingarna på att bygga toppar, funderat av och till i något år kanske men det känns dax nu.
Jag har hittills bara byggt basmoduler så jag söker något "relativt enkelt" men samtidigt förhållandevis kapabelt.
Budget tänket går mot att inte bara välja element som kan passa bra som för en första-högtalare utan något man har möjlighet att kannibalisera eller bygga ut med, ifall ökad kapacitet skulle behövas senare med större toppar.
Första-högtalare kanske borde vara med mycket billiga element men jag vill gärna ha något att växa i ifall det skulle behövas.
Då jag har basmoduler som topparna ändå delas mot behövs inte <80Hz kapacitet, så det lutar åt slutna toppar av enkelhets skäl och storlek.
Valet av diskant är inte helt spikat men tror det blir SS 9700 i visaton WG.
Jag vill labba med waveguides för att vinna lite kapacitet, och har beställt en gäng från visaton för detta ända, de tycker jag ser trevliga ut.
Jag tror någon här på forumet har kört den waveguiden ihop med ss 9700 diskanten med gott resultat, den diskanten verkar förövrigt även populär rent allmänt av vad jag läst mig till på nätet så det lutar åt den.
Kanske en dyr diskant för ett första bygge men jag hoppas att jag kommer tycka om den och kunna flytta med till eventuella större byggen senare.
Angående 2vägs, 2,5 eller 3vägs så är jag öppen för förslag, men jag gissar att en 2vägare kan vara lättare att få till bra, men kanske petigare med elementval då baselementet även behöver dras med rätt mycket mellanregister.
Budget och enkelhet pekar nog mot 2vägare.
Jag kommer gissningsvis dela aktivt, åtminstone i början, har redan prylar att aktivt dela en 2vägare, 2.5 eller 3vägs får köpas prylar för dock.
Kanske att jag senare använder erfarenheter från den aktiva delningen till att knåpa ihop ett passivt filter men till en början känns aktivt enklast att labba med.
Kvar är då valet av midbas, helst ser jag ganska stort baselement så jag får fin konarea och kapacitet, säg 8tum.
Men att hitta stora element som spelar mellanregister fint verka svårare.
Helst hade jag sett en ganska hög delningsfrekvens, gärna närmare 3kHz, för att skaffa mig kapacitet/tålighet hos diskanten.
Men om det sker på bekostnad av välljud känns det inte lönt, bättre då kanske att gå på 3vägare med mindre mellanregister element eller helt enkelt sänka delningsfrekvensen på midbasen i 2vägare, och hoppas att kapaciteten i diskanten räcker till för det.
Jag har sneglat en del på Feelgoodarna och det konceptet känns lockande.
Alltså en 2 eller 2,5vägs sluten konstruktion där kapacitet skalas med antal av samma element.
CA22RNY verkar ju rimligt bra dessutom, och billigt nog att vara överkomligt som första bygge.
Vad jag oroar mig för lite är huruvida det hade trivts att delas högt eller ej, de flesta konstruktioner jag hittat verkar dela elementet omkring 1,5-2kHz vilket kanske är lite lågt/belastar diskanten för mycket för bra tålighet.
Sen är frågan ifall elementet kan anses vara tillräckligt bra att bygga vidare på, eventuellt öka till 4 element per front som en bastant 2,5 vägare.
Hursom lutar det åt detta element då det verkar rimligt bra och billigt, bygger isåfall då slutna toppar med en bas i varje först som 2vägare och utvärderar huruvida jag tycker om konstruktionen/elementet.
Prova hur högt det kan delas osv, se huruvida det är värt att satsa på en stor 2,5 vägare och beställa fler element eller om jag bör sikta på något annat och eventuellt använda elementen som basar i 3vägs konstruktion istället eller förpassa dessa till kapabla surrounder eller liknande.
Jag har även kikat lite på 3vägs konstruktioner med mindre mellanregister/midbasar och större baselement men utan att hitta något konkret.
Svårighetsgrad och kostnad verkar öka med 3 vägare.
Ett annat problem jag stöter på när jag kikar i datablad är att jag har svårt att hitta bra mindre element vars frekvensgång är märkbart bättre än hyffsade 8tums element såsom ca22rny, utan att det blir för små element.
Jag vill gärna behålla hyffsad konarea även i mellanregister så jag kikar främst kring 6.5tummarna, kanske får ge upp och kolla i mindre storleksklasser?
SS 18W8531 verkar vara ett omtyckt element, om än något dyrt, men somsagt kanske något att växa i.
Men att döma av hur det brukar användas i diverse konstruktioner jag snokat upp så verkar det mestadels användas som baselement eller midbas, delad förhållandevis lågt, inte som dedikerat mellanregister.
Så det elementet kanske inte är så bra för mig i alla fall?
Seas Er18rnx eller U18rnx/p verkar också rätt vettiga tycker jag, men är de tillräckligt mycket bättre i mellanregistret än ca22rny för att gå från 2vägs till 3väg tro?
Samma gäller kanske även seas CA18rnx eller rly, är de tillräckligt bra för att gå ifrån ca22rny som 2vägs till förmån för en 3vägare baserad kring CA18 som middar?
Jag tar gärna emot förslag på andra lämpliga element, helst 8:or för 2 vägare men även mindre element om de passar som mellanregister i 3vägare, men det ställer till det lite med mer komplicerad konstruktion och kanske dyrare nota?
Budget är inte satt men givetvis ser jag helst relativt billiga element, men är det vettiga element som är värda att senare användas i fler konstruktioner är jag inte heller emot att köpa dyrare...