På jobbet köpte de in en Ultimaker 2 vilket ju är kul. Som högtalarbyggare så springer ju fantasin lätt iväg.
Men det är inte så "bara" detta att skriva ut saker. Har hållt på i 3 dygn nu och försökt skriva ut lite waveguide's. Utan att egentligen veta hur lämpliga detaljerna blir. Men hittils har jag inte producerat nånting användbart!

Ja jag har ju skrivit ut en cylindrisk mellanregisterlåda som jag dock inte vet om jag ska använda.
Men i vilket fall så börjar jag komma till en del insikter.
Först och främst, skriv inte ut något som du kan tillverka på annat sätt. Det innebär förmodligen bara en massa merarbete att försöka skriva ut.
Materialet till 3D-skrivaren är mycket dyrare än tex mdf (från ca 400kr för 700gr) vilket också talar emot utskrivning.
Var beredd på att lägga många timmar på kalibrering och provutskrifter för att få maskinen att skriva som du vill.
En CNC-fräs är förmodligen mer användbar
Nej för egen del blir det nog att beställa utskrifter från en firma. Blir förmodligen billigare och absolut enklare. Nackdelen är ju ifall man ritat fel och behöver ändra något. Men har man en firma där man bor behöver det ju inte vara allt för mycket problem.
Någon annan som provat 3d-skrivare till något mer "seriöst" (dvs inte skriva ut smurfar eller vad det nu är folk gör..)?
edit: jo just det en till insikt har jag ju
byt för guds skull inte material! Jag köpte mer material (PLA) men av ett annat märke och det var då problemen kom.