3D-skrivare och högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

3D-skrivare och högtalare

Inläggav Kraniet » 2015-05-09 17:32

Måste bara skriva lite om mina strapatser med 3d-skrivare.
På jobbet köpte de in en Ultimaker 2 vilket ju är kul. Som högtalarbyggare så springer ju fantasin lätt iväg.
Men det är inte så "bara" detta att skriva ut saker. Har hållt på i 3 dygn nu och försökt skriva ut lite waveguide's. Utan att egentligen veta hur lämpliga detaljerna blir. Men hittils har jag inte producerat nånting användbart! 8O

Ja jag har ju skrivit ut en cylindrisk mellanregisterlåda som jag dock inte vet om jag ska använda.

Men i vilket fall så börjar jag komma till en del insikter.
Först och främst, skriv inte ut något som du kan tillverka på annat sätt. Det innebär förmodligen bara en massa merarbete att försöka skriva ut.
Materialet till 3D-skrivaren är mycket dyrare än tex mdf (från ca 400kr för 700gr) vilket också talar emot utskrivning.
Var beredd på att lägga många timmar på kalibrering och provutskrifter för att få maskinen att skriva som du vill.
En CNC-fräs är förmodligen mer användbar

Nej för egen del blir det nog att beställa utskrifter från en firma. Blir förmodligen billigare och absolut enklare. Nackdelen är ju ifall man ritat fel och behöver ändra något. Men har man en firma där man bor behöver det ju inte vara allt för mycket problem.

Någon annan som provat 3d-skrivare till något mer "seriöst" (dvs inte skriva ut smurfar eller vad det nu är folk gör..)?

edit: jo just det en till insikt har jag ju
byt för guds skull inte material! Jag köpte mer material (PLA) men av ett annat märke och det var då problemen kom.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: 3D-skrivare och högtalare

Inläggav hifikg » 2015-05-09 22:30

I framtiden delar vi en pi60s via torrents :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2015-05-13 13:32

Hej Kraniet!

Jag har också nyligen grottat in mig i detta område. Startade en tråd på diyaudio.com: http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... nting.html

Bild

Har lyckats skriva ut lite grejer men tyvärr har diskanten (en Scan-Speak R2604/8330000) gett upp. Ska åka till hifikit för att få den bytt någon dag. Då kan jag mäta hur min SEOS-waveguide beter sig.

MVH
Anton

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-05-13 15:07

hifikg skrev:I framtiden delar vi en pi60s via torrents :-)

A, just; högtalare är medkodat i musikfilen..?

Sen, ett steg till, adaptiva högtalarsystem som morfar i realtid efter spårets metadata. Eller utifrån vilka som lyssnar och var i rummet de befinner sig. Och deras promillehalt.
Don’t just do something, sit there.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-05-13 15:46

Kul att fler håller på. Jag har inte gett upp, ska försöka presentera lite bilder så småningom.
Måste beställa mer material dock. Måste hinna skriva ut det jag vill innan jag byter firma 8O
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2015-05-13 15:53

Kraniet skrev:Kul att fler håller på. Jag har inte gett upp, ska försöka presentera lite bilder så småningom.
Måste beställa mer material dock. Måste hinna skriva ut det jag vill innan jag byter firma 8O

Jag har betalat 300 kr/kg för pla förresten.

MVH
Anton

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-05-13 16:39

onni skrev:
Kraniet skrev:Kul att fler håller på. Jag har inte gett upp, ska försöka presentera lite bilder så småningom.

MVH
Anton

oj det var billigt? jag köper från 3D-verkstan 350kr för 750gr

edit: med det priset hamnar min mellanregisterlåda på 280 kr ungefär. Det är till 4" mellanregister (Scan-Speak 12m tex)
lådan till Scan-Speak 10F hamnar då på ca hälften
Medan fronten med WGs i hamnar runt 80-100kr ungefär.

Har du funderat något på plastens resonanta egenskaper? Jag funderar om det är tillräckligt "dött" för högtalarbruk.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-13 17:09

Kraniet skrev:
onni skrev:

MVH
Anton

oj det var billigt? jag köper från 3D-verkstan 350kr för 750gr

edit: med det priset hamnar min mellanregisterlåda på 280 kr ungefär. Det är till 4" mellanregister (Scan-Speak 12m tex)
lådan till Scan-Speak 10F hamnar då på ca hälften
Medan fronten med WGs i hamnar runt 80-100kr ungefär.

Har du funderat något på plastens resonanta egenskaper? Jag funderar om det är tillräckligt "dött" för högtalarbruk.

Skriv ut två storlekar och montera dem med viskolim mellan?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-05-13 22:43

[quote="Nattlorden"

Skriv ut två storlekar och montera dem med viskolim mellan?[/quote]

ja det är en variant. en annan kan ju vara att skriva ut med hålrum som man fyller med något.
En tredje variant som jag funderat på är att använda skrivaren till att skriva ut mallar som man sedan kan gjuta i eller lägga glasfiber/kolfiber och epoxy.

Jag skriver dock ut i flera delar som det är nu och limmar ihop så det bör ju ta bort en del resonanta beteenden hoppas jag.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-05-15 20:18

Bafflarna till dessa högtalare är gjorda med 3D-skrivare. Var med på DIY-mässan i Vänersborg 2013.
Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
onni

Inläggav onni » 2015-05-18 22:45

Jag var ute i verkstan och mätte upp min 3D-printade SEOS-waveguide med måtten 160x100 mm idag.

Horisontellt (0, 10, 30, 45, 60 deg):
Bild

Vertikalt (0, 10, 30, 45, 60 deg):
Bild

Snävt gateade mätningar då de är gjorda i min trånga verkstad. Waveguiden+diskant ligger fritt (ej monterat i någon baffel). Helt ok resultat, ~constant directivity från 2 kHz/3.5 kHz (horisontellt/vertikalt) till 10 kHz.

/Anton

Återgå till DIY-forum