Bil-USB-Laddare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Bil-USB-Laddare

Inläggav Michael » 2015-05-02 18:24

I dagens tider så kan det uppstå behov av lite "USB ström" i bilen. Jag köpte en sådanhära
Bild
från buyeasy-au på eBay för $2,34.

Naturligtvis så utförde jag lite mätningar på den och med olika laster.
Bild
Ser ju inte så jätte bra ut. Vågar nog inte använda den.

Förutom att spänningstoppar kan skada något eller störa något, så kan det ju bli störningar i ljudet. Syrran har störningar i ljudet när hon laddar sin mobil i bilen, men hon använder inte denna model av laddare.

Kände mig tvungen att utföra liknande mätningar på min laddare (230V) till Sony luren. Det såg annorlunda ut, mycket finare spänning.

Fortsättning följer :-)

//Michael

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Re: Bil-USB-Laddare

Inläggav ChristianAndersson » 2015-05-02 18:58

Intressant, med option på mer spänning

Vad matade du pluggarna med?
12V stabiliserad spänningskälla eller bilens 13,5V laddning
Inte för att jag vet hur den senare normalt ser ut.

Vad belastade du pluggarna med?
Resistor eller mobilapparat

Det enda jag blivit sur av är "1.5m spiralsladd" som sliter mobilen ur hållaren redan innan 0.5m

Måttet är rågat
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-05-02 19:01

Strömkälla är ett labbagg, med stabbad spänning. Lasten är ett eller flera motstånd.

Så här ser det ut inuti:
Bild
IC-kretsen är en FR9886. Det är en synkron step down med fast frekvens 340kHz och kan ge 2,5A. Notera att endast en av två kondingar på utgången är monterad.

Så här kan det kopplas:
Bild
Anteckningar jag skrivit dit är för 5V ut och MLCC. Den där C6, vad är den bra för? Kan inte den leda in störningar till FB?

Fortsättning följer :-)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-05-02 20:06

Äntligen!
Jag har ett litet tvåportat as från Biltema i bilen och den funkar löjligt illa. Laddströmmen måste nära nog vara obefintlig!
Ska bli kul att se utfallet. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-05-03 09:28

Med tanke på att de kondingar som skall sitta på ingång och utgång kostar pengar. Så kan man tänka sig att kineserna har snålat in på dessa. Jag har nu tagit bort kondingen på utgången och monterat dit två nya. Två styck 22uF 6,3V (JMK212BJ226MG-T). Så här ser det ut:
Bild

Några mätningar.
Bild
"No load" mätningarna är gjorda med proben mot via-hålet vid kondingarna. De övriga mätningarna är gjorda med proben ansluten vid belastningsmotståndet. Därav att no load mätningarna visar mer rippel.

Slutsats: Det hjälpte! Nu är det en produkt som går att använda utan att vara orolig.

Kvarstår är att bestämma om jag skall montera C6, den finns inte nu. Även ingångs kondingen borde nog bytas ut. Finns en risk att den är mindre än vad den borde vara. Jag har dock ingen lämplig konding hemma. Vad anser ni om C6, behövs den?

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-05-13 09:54

Efter ha läst databladet (som är väldigt bra) så är min slutsats att jag inte lägger till någon C6 kondensator. Den behövs inte, utan är för att optimera egenskaper som inte är viktiga i denna tillämpning.

Nu har jag bytt ut ingångskondensatorn. Den avkopplar inkommande 12V. Följande mätningar är utförda med ett kort jordstift på mätproben och på kortet nära/över kondensatorerna. Det blev ingen stor skillnad på ripplet på matningsspänningen. Databladet föreslår två stycken kondingar, men det finns bara plats för en. Det känns ändå bra att göra även detta byte av konding.

Bild

Jag notera att det blir varmt! Både IC kretsen och spolen blir varma, ca 100 grader visar en IR termometer (som går att ifrågasätta om den kan mäta så bra på sådana små saker). Mitt belastningsmotstånd (9W) var över 200 grader. Undra hur bra ICn och spolen klarar sig instängda i den lilla plastlådan och i en solhet bil!

Exempel på kondingar som är lämpliga för denna modd:
Elfa 65-768-30 10uF 25V X5R 0805 2,28kr
Elfa 30-002-388 22uF 6.3V X5R 0805 4,29kr

Jag har även lyft pinne 8 lite, så det blir avstånd till kortet. Denna pinne är inte lödd och skall ligga i luften.

Nu återstår att bestämma om jag skall sänka spänningen lite. Den är ca 5,3 volt. USB är specat till 5±2.5V. Så den ligger ju utanför spec, men inte så mycket. När stora strömmar tas ut så blir det spänningsfall i kabeln, så då är det ok. Vid lite ström uttag så blir det ju lite för mycket, men troligtvis något som alla enheter kan hantera utan att bli skadade.

//Michael

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-05-13 16:28

Var ju tvungen att testa den jag har i bilen. En Targus model# APD04EU.

BildBild
Obelastad. 5,24V RMS och 54mV p-p rippel.

BildBild
Lastad med 2,67ohm. Ger alltså 4,65V 1,74A ut här. Rippel ca. 260mV p-p belastad.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-05-13 16:40

Mich skrev:I dagens tider så kan det uppstå behov av lite "USB ström" i bilen. Jag köpte en sådanhära från buyeasy-au på eBay för $2,34.

Naturligtvis så utförde jag lite mätningar på den och med olika laster.
...
//Michael

Det är sånna här formuleringar som gör faktiskt till en vacker plats på internet. :)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2015-05-15 11:31

http://m.belkin.com/us/p/P-F8J071/
Har en sån i bilen. Laddar telefonen sjukt snabbt. Ger bra med kräm!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-05-15 12:38

rqu skrev:http://m.belkin.com/us/p/P-F8J071/

Tack för tipset!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-05-15 19:14

Vem blir först med en kvadrupel F/E-mätning* av vanlig "reseladdare" respektive väggbula transformator.

*F=Anslutna till hushålls-nätspänningen
E=Anslutna till 220/230V uttag i bil.

Blir det bättre eller sämre jämfört med att gå genvägen via 12/13,6V pluggarna?

My weekend will be another kind of step down.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2015-05-16 12:22

KarlXII skrev:
rqu skrev:http://m.belkin.com/us/p/P-F8J071/

Tack för tipset!

Den funkar bra för Apples prylar också. Dom säljer den också på sin sajt. Och den laddar min Samsung på ett kick. Det gäller att den har hög strömstyrka och att den signalerar rätt mot enheten så den fattar att den kan dra max strömstyrka.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-05-16 16:32

Tack för tipset om Belkin. Den första och enda med dubbla tvåampere uttag jag sett. Ett ex beställt för mätning :)

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-05-17 23:32

rqu skrev:och att den signalerar rätt mot enheten så den fattar att den kan dra max strömstyrka.

Undra hur denna signalering ser ut. Kan det va så att om det inte signaleras/snackas usb, så antar luren att det är en strömkälla/laddare ansluten? Beter sig olika lurar olika?

En Xperia Z ansluten till den pluggen jag moddat, surplar i sig rejält med ström (1,4A).

//Michael

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2015-05-18 10:47

Mich skrev:
rqu skrev:och att den signalerar rätt mot enheten så den fattar att den kan dra max strömstyrka.

Undra hur denna signalering ser ut. Kan det va så att om det inte signaleras/snackas usb, så antar luren att det är en strömkälla/laddare ansluten? Beter sig olika lurar olika?

En Xperia Z ansluten till den pluggen jag moddat, surplar i sig rejält med ström (1,4A).

//Michael

Det är lite intressant, för en Samsung-väggbula kan inte ladda en Apple-enhet. Enligt min polare som byggt ihop egna portabla batteripackar för mobilladdning så är det vissa ben som ska kortslutas. Men det verkar som sagt vara olika på olika tillverkare. Belkins laddare verkar däremot prata med båda tillverkarnas enheter...

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-05-24 21:48

Nära Hare, såg Belkin 2*10watt på ICA Maxi 199:-
Men nu testar jag nät-reseladdaren och 2 meter USB-sladd, undrar vad spänningsfallet blir i den?
Bilens USB uttag räcker inte för att ladda mobil vid Andoit GPS och Bluetooth aktivt.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-05-24 21:57

rqu skrev:Det är lite intressant, för en Samsung-väggbula kan inte ladda en Apple-enhet. Enligt min polare som byggt ihop egna portabla batteripackar för mobilladdning så är det vissa ben som ska kortslutas. Men det verkar som sagt vara olika på olika tillverkare. Belkins laddare verkar däremot prata med båda tillverkarnas enheter...

Klart den kan. Mina Samsungbulor precis som nonamebulor laddar både Samsungtelefoner men även familjens iPhone och iPad. Eventuell intelligens ligger kanske i kabeln? Nån större intelligens finns nog inte i laddaren.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2015-05-25 00:39

UrSv skrev:
rqu skrev:Det är lite intressant, för en Samsung-väggbula kan inte ladda en Apple-enhet. Enligt min polare som byggt ihop egna portabla batteripackar för mobilladdning så är det vissa ben som ska kortslutas. Men det verkar som sagt vara olika på olika tillverkare. Belkins laddare verkar däremot prata med båda tillverkarnas enheter...

Klart den kan. Mina Samsungbulor precis som nonamebulor laddar både Samsungtelefoner men även familjens iPhone och iPad. Eventuell intelligens ligger kanske i kabeln? Nån större intelligens finns nog inte i laddaren.

Jag har i alla fall ibland haft problem att ladda vissa av paddorna med vissa laddare. Kanske var det min gamla HTC-bula den vägrade att använda eller så berodde det på hur urladdad paddan var?

Väggbulor är mer eller mindre intelligenta.
The reason is USB charging has not been well standardized until recently. Apple has been charging devices via USB with special signaling since the first USB connected iPod. Devices determine whether and how fast to charge, and make that decision based on different non-standard methods to recognize “their charger.”

Take for example the following charging signals commonly seen today:

Apple 2.4A (12W)
(iPad Air / iPad Mini, likely any subsequent iPad releases)

Apple 2.1A (10.5W)
(original iPad through iPad Retina)

Apple 1A (5W)
(first seen with the iPod all the way back in 2002, commonly found with all iPhones including the newly released iPhone 6/6 Plus)

Dedicated Charging Port, DCP (wattage varies per device)
(often referred to as the Android charging signal, common for almost all non-Apple devices)Samsung 2.4A (12W)
(usually seen with Samsung tablets, potentially some phones)

USB-IF BC1.2 CDP 1.5A (7.5W)
(the official USB charging standard, it’s not well adopted yet, but more devices are becoming compliant)

Från http://plugable.com/2014/10/02/usb-stock-chargers-dedicated-multi-port-chargers-or-charge-sync-hubs-whats-best-for-me

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-05-25 10:35

Stor skillnad om jag tar min Sony orginalladdare eller frugans orginal Samsung. Den senare gör att laddningen tar en bra stund längre.. har inte klockat dock.

Hmm undrar hur Volkswagens orginal USB-kontakt laddar?

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-05-25 18:38

Den laddar vagt, använder annan lösning.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-05-28 18:38

Har fått Belkinladdaren. Den är skitbra. Laddar lika snabbt eller snabbare än hemma, telefonen angav 2100 mAh.
Vilken skillnad från Biltemas ruttna grej...

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-05-28 22:28

Vad menar du med "telefonen angav"? Har telefonen en energimätare, i så fall visar den hur mycket det är i batteriet eller hur mycket den tryckte in i senaste laddningen?

//Michael

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2015-05-28 23:41

Jag installerade precis appen "CurrentWidget". Den har en liten "widget" som skriver ut hur mycket ström telefonen drar när den laddar. Har inte testat den i bilen än, men ansluter jag min Samsung S4 till min originalladdare i väggen säger den 1200 mA.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-05-29 11:18

Mich skrev:Vad menar du med "telefonen angav"? Har telefonen en energimätare, i så fall visar den hur mycket det är i batteriet eller hur mycket den tryckte in i senaste laddningen?

//Michael

En app. :)
"Galaxy Charging"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-05-30 12:11

Aha - det finns app'ar. Nu vet jag inte exakt vilken du (KarlXII) kör, men det finns en som heter ungefär så och den visar inte det som den borde (förutom det så tror jag du råkade skriva fel; Ah istället för A). Personen som skrivit den har beskrivit lite och det framgår klart och tydligt att han inte vet något om el. I vissa Samsung finns tre värden, han valde fel. Det finns tydligen appar som visar hur mycket det laddas, i alla fall för vissa lurar. Om de visar något så när rätt eller helt åt skogen, är en sak som jag inte vet. Kanske skall prova någon dag. Min mobil har nu fått Lollipop och är ju ändå rätt trasig, så det skadar väl inte att förstöra mer!

Jag fick hem några till av den där sorten som jag startade denna tråd om. Dessa är bättre, inte alls så mycket rippel som den första. Kommer ändå modda de.

Igår kom det en Belkin (F8J109). Jag köpte en billig (40kr) och utan förpackning. Så det kan ju vara en kopia. Efter en snabb koll så verkar den ge 5,1V och ren signal (lite rippel). Jag återkommer med mer utförlig rapport, om någon vecka.

//Michael

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2015-05-30 23:37

KarlXII skrev:Har fått Belkinladdaren. Den är skitbra. Laddar lika snabbt eller snabbare än hemma, telefonen angav 2100 mAh.

Vart köpte du den? Jag hittar bara tomma lager överallt :(

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-05-30 23:55

blixten_no1 skrev:
KarlXII skrev:Har fått Belkinladdaren. Den är skitbra. Laddar lika snabbt eller snabbare än hemma, telefonen angav 2100 mAh.

Vart köpte du den? Jag hittar bara tomma lager överallt :(

Ebay! :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-05-31 00:48

Mich skrev:Aha - det finns app'ar. Nu vet jag inte exakt vilken du (KarlXII) kör, men det finns en som heter ungefär så och den visar inte det som den borde (förutom det så tror jag du råkade skriva fel; Ah istället för A). Personen som skrivit den har beskrivit lite och det framgår klart och tydligt att han inte vet något om el. I vissa Samsung finns tre värden, han valde fel.

Jag skriver fel och han vet inget om el. Aja. Inte lätt att navigera i dessa skär....:lol:

Men, när jag kör laddaren i bilen visar den 2100 mA på topp och 1800 i snitt. Originalladdaren från Samsung ger 1800 på topp och 1200 i snitt.
Enligt appen. Och visst går det fort att ladda i bilen numera.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2015-05-31 08:27

Min Belkin gav 1200 enligt appen "CurrentWidget", jag har inte kollat om telefonen drar mer när den är i stort sett urladdad heller. Eller om appen visar fel...

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-05-31 18:32

Spoiler:
Visa
http://www.gp.se/konsument/tester/1.2715470-test-mobilladdare

Hur Många A ger Sån y reseladdare?

Hur mycket rippel blir det av VAG-bilars fulnät?
Shatterer of words

Nästa

Återgå till Köpråd