Internettroll-metoden ger smart asymmetrisk subwoofer pla..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Internettroll-metoden ger smart asymmetrisk subwoofer pl

Inläggav PerStromgren » 2015-05-17 13:42

music4ever skrev:
PerStromgren skrev:Jovisst är det så. Man bör prova att äta allt, inte läsa vad andra rekommonderar. Skit kanske är gott? Man bör prova alla mediciner själv, inte gå på vad andra säger funkar. Man bör prova att dra i alla spakar på jobbet, inte gå på vad handboken säger . Etc.

Lite heller aldrig på en betald konsult! :D

PS. Hur bar du dig åt när du skrev din C-uppsats, förresten? Testade du allt själv?

Har jag sagt man ska släppa allt och falla fritt mellan olika åsikter? Nej, det sa jag inte. Det jag sa var att man måste värdera de påståenden som framförs och framförallt inse att ingen forskning är hundraprocentig.

I vår c-uppsats så tog vi upp ofta och problematisera kring våra egna bias, hur val av metod kan påverka, hur vår tolkning av matrialet kan påverka, hur valet av forskning och analysmetod påverkar, etc. Jag hade nog velat haft mer av detta men hon jag skrev med tyckte det räckte.

Du skrev inte "värdera", du skrev "testa själv", vilket jag reagerade emot. Att behöva prova allt själv innebär att inga fakta accepteras som varande sanna. Det gör livet oerhört besvärligt. Att värdera utsagor gör nog alla, vare sig de säger det eller inte. Jag var en vag känsla av att du inte värderar mina utsagor lika högt som din konsults, t. ex.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-17 16:24

Fakta bör alltid accepteras som sanna, men det betyder inte att allt är guld som glimmar.

Bara för att något är formulerat som vore det fakta så betyder det inte att det är det.

Problemet är ju att de som skriver texter också är människor, och gör samma misstag som många av dem som läser texter - de drar (i förekommande fall) slutsatser som är otillåtna att dra. Det är därför man ibland behöver undersöka saker själv för att det skall finnas något alls att dra slutsatser ifrån.

Jag förstår att du vill tro på det du läser, och rätt så ofta, kanske nästan alltid, kan man tro på att den som skriver och beskrivit något, har gjort det ärligt och uppriktigt, men det betyder inte att texten innehåller någon information som är riktig fakta, att den hjälper läsare att få veta något.

PerStromgren skrev:
music4ever skrev:Alla med basala kunskaper vet att inom stort sett alla forskningsområden så finns det olika resultat och det är sällan 100% av alla forskare ställer sig bakom ett slutgilltigt svar. Utan det finns olika svar beroende på en massa saker (olika metoder, olika hur man ställer frågan, olika hur man tolkar de resultat man får, etc etc).
Därför tycker jag det är ointressant när någon kommer med "sanningen" (som han/hon läst sig till av ett fåtal forskare/människor) om vi inte själva få testa och se om vill håller med om det. Till exempel så är det (ofta) rätt stora skillnader hur svanå bygger sina rum mot t ex Öhman. Båda har sin förklaring varför de gör som de gör, så då är det upp till mig själv att testa och se vad jag själv föredrar.

Jovisst är det så. Man bör prova att äta allt, inte läsa vad andra rekommonderar. Skit kanske är gott? Man bör prova alla mediciner själv, inte gå på vad andra säger funkar. Man bör prova att dra i alla spakar på jobbet, inte gå på vad handboken säger . Etc.

Lite heller aldrig på en betald konsult! :D

PS. Hur bar du dig åt när du skrev din C-uppsats, förresten? Testade du allt själv?

Tramsigt inlägg.

Du läser det music4ever skriver på ett oförnuftigt sätt. Det han skriver om är på vad man baserar sig världsbild. Den kan även beskrivas som "det man väljer att tro". Och hans poäng är kanske (min poäng är defintivt) att man inte behöver tro en massa om allting. Man kan faktiskt hålla saker öppna.

Men om du promt vill veta hur skit smakar (vill du verkligen det?) så lär du dock vara tvungen att smaka, och OM du gör det, och skriver om det, så hoppas jag de som läser det du skrivit är förnuftiga nog att förstå att du, oavsett hur du formulerar dig, inte kan beskriva något annat än hur just DU upplevt smaken, att just den skit du ätit smakat. Det betyder inte att all skit smakar som just den du provätit, eller att någon annan hade upplevt smaken som du gjorde det.

- - -

Men det känns som om du helt missar poängen, som inte är att man behöver prova allt själv. Utan poängen att man behöver vara sunt skeptisk. Att man behöver förstå att det man inte provat själv utan bara läst om, vet man inte mera om än det som går att deschiffrera från texten man läst - och det är för det mesta väldigt mycket mindre än vad författaren ger sken av i sina egna slutsatser. DET behöver man lära sig om man inte skall dra en massa otillåtna (i betydelsen utan vetenskapligt stöd) slutsatser.

- - -

Hänger du med?

Om någon skriver en artikel där de testat att lyssna på musik som i lyssningsrummet kompletterats med reflexer med mer än 20 ms fördröjning, och de beskriver det som att det lät "spatiöst", så betyder det inte att du skulle ha upplevt det så om du varit där.

Det betyder heller inte att alla reflexer, utan hänsyn till andra egenskaper (grad av sönderslagenhet, spektral påverkan, antal av dem och inte minst riktningarna de kommer ifrån) som är fördröjda 20 ms eller mera, ger samma påverkan. I själva verket så gör de inte det.

Vi VILL så gärna tro en massa saker, och vi är därför villiga att göra det, om så bara för att inte läsningen av texten skall ha varit bortkastad tid.

Men skall det blir rätt så är det ofrånkompligen så, att man när läser det som något annan skrivit helt enkelt behöver göra mer än lära sig texten utantill - man behöver analysera den och se om det finns någon konkret och entydig (faktisk) information i texten.

Det är inte sällsynt att sådant information lyser helt med sin frånvaro i texter. Det kan vara svårt att acceptera detta, men vill man vara vetenskapligt så får man lov att göra det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-17 16:47

IngOehman skrev:Fakta bör alltid accepteras som sanna, men det betyder inte att allt är guld som glimmar.

Bara för att något är formulerat som vore det fakta så betyder det inte att det är det.

Problemet är ju att de som skriver texter också är människor, och gör samma misstag som många av dem som läser texter - de drar (i förekommande fall) slutsatser som är otillåtna att dra. Det är därför man ibland behöver undersöka saker själv för att det skall finnas något alls att dra slutsatser ifrån.

...och här infinner sig då förhoppningsvis ett sunt tvivel även till de egna observationerna och förståelsen av dem. För hur vet man att man själv har större förmåga än andra att se vad som är fakta och vad som är felförståelser?

Du fnyser ofta åt auktoritetstro, men det finns faktiskt tillfällen där det är sannolikare att någon annan mer kunnig kommer till rätt slutsatser än om man testar själv. Och fasen vet om jag inte tycker att det är värre med blind tro på den egna förståelsen än blind auktoritetstro. Eller, de är liksom båda lite creepy på sina egna sätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-17 16:53

Ja, båda finns och de är lika stora problem som jag ser det. Ibland är det ena ett större problem, ibland det andra.

I många fall är det dock (lathets)förnuftigt att avstå ifrån att sätta sig in i allt och i stället sätta sin tilltro till någon som man tycker att man har skäl att tro, vet. (Ber om ursäkt om meningen blir för snårig för vissa att hänga med i utan att fastna på något.)

Men min poäng är att man då kan nöja sig med att tro att personen som man tror vet, vet. Och lämna åt personen att använda sina uppfattningar och lösa problemen som finns med deras hjälp.

Men behöver inte gå ett steg till och göra personens uppfattningar till sin egen tro. Det finns inget skäl för en att ha några uppfattningar om sådant som man redan har valt att låta vila på någon annan.

Förstår du skillnaden?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-05-17 16:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-05-17 16:55

IngOehman skrev:Men om du promt vill veta hur skit smakar (vill du verkligen det?) så lär du dock vara tvungen att smaka, och OM du gör det, och skriver om det, så hoppas jag de som läser det du skrivit är förnuftiga nog att förstå att du, oavsett hur du formulerar dig, inte kan beskriva något annat än hur just DU upplevt smaken, att just den skit du ätit smakat. Det betyder inte att all skit smakar som just den du provätit, eller att någon annan hade upplevt smaken som du gjorde det.

vill man vara vetenskapligt så får man lov att göra det.
Vh, iö

Jag hoppar över den vetenskapliga biten på detta område, men jag kan förstå att om man verkligen vill *ses som vetenskaplig* så får man lov att (proväta) göra det oavsett vad andra kan tycka.

Ps. Sedan ser jag detta ämne precis som allt annat,(även inom ljud) det handlar om de egna sinnena och smak och alla upplever saker olika.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-17 17:01

Jag börjar bakifrån:

Mnjae... man kan inte utgå ifrån att alla upplever saker olika. Det är lika tokigt som att utgå ifrån att alla upplever saker lika.

Vill man vara vetenskaplig så håller man saken öppen, tills man studerat den och har skäl att ha en uppfattning. Det gäller alla frågor. Att vara vetenskaplig är inte att veta, det är att förhålla sig till vetande på ett ackurat och logiskt sätt.

- - -

Och således: Inte behöver man äta skit för att vara vetenskaplig. :)

Det är bara om man vill veta hur det smakar som man behöver smaka. Och det gäller vare sig man vill vara vetenskaplig eller inte. Väljer man att vila sig mot vad man kan läsa sig till så kan man bara tro något om saken.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-17 18:34

IngOehman skrev:Förstår du skillnaden?

Japp. Det är det blinda man ska undvika. Och se.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-17 18:37

IngOehman skrev:Det är bara om man vill veta hur det smakar som man behöver smaka.

Fast eftersom smakupplevelser i så hög grad beror av luktsinnet kan man kanske få en rätt bra approximation genom att extrapolera. Visserligen kommer eventuell, sälta, syra, sötma eller beskhet att passera obemärkt, men det kan det nog vara värt.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-05-17 19:19

Svante skrev:
IngOehman skrev:Det är bara om man vill veta hur det smakar som man behöver smaka.

Fast eftersom smakupplevelser i så hög grad beror av luktsinnet kan man kanske få en rätt bra approximation genom att extrapolera. Visserligen kommer eventuell, sälta, syra, sötma eller beskhet att passera obemärkt, men det kan det nog vara värt.

Surströmming?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-17 20:26

PerStromgren skrev:Du skrev inte "värdera", du skrev "testa själv", vilket jag reagerade emot. Att behöva prova allt själv innebär att inga fakta accepteras som varande sanna. Det gör livet oerhört besvärligt. Att värdera utsagor gör nog alla, vare sig de säger det eller inte. Jag var en vag känsla av att du inte värderar mina utsagor lika högt som din konsults, t. ex.

Hur får du ihop detta?
1. Inom stora delar av all forskning så finns det motstridiga åsikter och resultat. Eller menar du, på allvar, att all forskning har 100%igt homogent svar? Vi kan ju jämföra påstående om "könet är en social konstruktion". Inom vissa grupperingar (genusvetenskapen) ses detta som fakta. Inom andra grupperingar ses det som till stora delar som flum och pseudovetenskap.

Därför får man värdera själv eller som i detta fallet, testa själv. Eller påstår du att du har läst vilken högtalare som är bäst för dig och köpt den utifrån det utan att lyssna alls? Samma kan man säga om alla sk "tekniska fördelar" som olika bildprocesseringskretsar påstår göra. Hur kan du bedöma om det de påstår stämmer om du inte testar själv?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-17 20:31

music4ever skrev:
PerStromgren skrev:Du skrev inte "värdera", du skrev "testa själv", vilket jag reagerade emot. Att behöva prova allt själv innebär att inga fakta accepteras som varande sanna. Det gör livet oerhört besvärligt. Att värdera utsagor gör nog alla, vare sig de säger det eller inte. Jag var en vag känsla av att du inte värderar mina utsagor lika högt som din konsults, t. ex.

Hur får du ihop detta?
1. Inom stora delar av all forskning så finns det motstridiga åsikter och resultat. Eller menar du, på allvar, att all forskning har 100%igt homogent svar?

Därför får man värdera själv eller som i detta fallet, testa själv. Eller påstår du att du har läst vilken högtalare som är bäst för dig och köpt den utifrån det utan att lyssna alls? Samma kan man säga om alla sk "tekniska fördelar" som olika bildprocesseringskretsar påstår göra. Hur kan du bedöma om det de påstår stämmer om du inte testar själv?

Vad jag menar är att man måste bestämma sig för att lita på något som någon annan kommit fram till och börja där. Jag litar på en massa resultat, kanske speciellt då jag inte har tid eller lust att ta reda på det själv. Att vara skeptisk mot det mesta man läser blir tungt i längden.

Vad litar du på?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-17 20:36

Dessutom är det värt att notera att vi ofta diskuterar vad som är bäst när det kommer till inköp. Hur kan man göra det om man måste prova allt själv?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-17 20:37

PerStromgren skrev:Vad jag menar är att man måste bestämma sig för att lita på något som någon annan kommit fram till och börja där. Jag litar på en massa resultat, kanske speciellt då jag inte har tid eller lust att ta reda på det själv. Att vara skeptisk mot det mesta man läser blir tungt i längden.

Vad litar du på?

Jag litar inte på någon till 100 procent och jag förutsätter att alla med vetenskapligt sinne göra samma sak. Sen kan jag lita mer på en viss forskare, grupp eller inriktning än andra. T ex så är mitt förtroende för genusvetenskapen extremt låg, då jag upplever att den i stora delar snarare är en biasstyrd ideologisk inriktning än vetenskap. Däremot så är mitt förtroende hög för seriösa forskare som Steven Pinker, Robert Sapolsky mfl.

Man ska alltid vara skeptisk och kritisk ifrågasättande.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-17 20:39

PerStromgren skrev:Dessutom är det värt att notera att vi ofta diskuterar vad som är bäst när det kommer till inköp. Hur kan man göra det om man måste prova allt själv?

Jag vet inte vad du gör. Jag väljer ut vad som är intressant och så testar jag det själv. Självfallet så går det alltid göra bättre och mer men så länge jag blir nöjd så har jag lyckats.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-17 20:47

music4ever skrev:
PerStromgren skrev:Vad jag menar är att man måste bestämma sig för att lita på något som någon annan kommit fram till och börja där. Jag litar på en massa resultat, kanske speciellt då jag inte har tid eller lust att ta reda på det själv. Att vara skeptisk mot det mesta man läser blir tungt i längden.

Vad litar du på?

Jag litar inte på någon till 100 procent och jag förutsätter att alla med vetenskapligt sinne göra samma sak. Sen kan jag lita mer på en viss forskare, grupp eller inriktning än andra. T ex så är mitt förtroende för genusvetenskapen extremt låg, då jag upplever att den i stora delar snarare är en biasstyrd ideologisk inriktning än vetenskap. Däremot så är mitt förtroende hög för seriösa forskare som Steven Pinker, Robert Sapolsky mfl.

Man ska alltid vara skeptisk och kritisk ifrågasättande.

Visst. Varför litar du på dig själv?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-05-17 20:59

Jag litar inte på någon då de inte har mina sinnen, de är personliga. Och eftersom vi är på ett ljudforum så tillägger jag att jag pratar ljud nu och inget annat. :wink:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-05-17 21:02

Dags att bli lite konkret efter allt filosoferande tycker jag.
Här kommer ett exempel från verkligheten,
i ett mycket långsmalt rum, där ena halvan används för musiklyssning på bredden står den ena Carlsson OA52 ca. en meter från sidoväggen och den andra ungefär mitt på långväggen. Lyssnings- och mikrofonposition mitt emellan OA52'orna och drygt en meter från bakväggen kan ge frekvensgång enligt den blå kurvan.

Bild

Beskurna med 18 dB/oktav under 80 Hz och kompletterade med fyra små assymetriskt placerade baslådor, serie/parallellkopplade till gemensamt slutsteg och ett ino cr80s+infra delningsfilter kan ge den turkosa kurvan och en icke föraktlig subjektiv förbättring av basåtergivningen, utan separat eq, delay och slutsteg för varje, som hade gjort komplexiteten ogreppbar för mig.
En iakttagelse jag gjort från massor av mätningar är att med de valda högtalarpositionerna är frekvensgången nästan identisk under 60 Hz i praktiskt taget hela rummet (åtminstone jag sitter inte i ett hörn och lyssnar.... :roll: ).

Problemområdet mellan 100 och 300 Hz (i synnerhet 100-150) får tacklas med andra medel.
Senast redigerad av lennartj 2015-05-17 21:37, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-05-17 21:08

FBK skrev:Jag litar inte på någon då de inte har mina sinnen, de är personliga. Och eftersom vi är på ett ljudforum så tillägger jag att jag pratar ljud nu och inget annat. :wink:

Jo, men det var väl egentligen inte ljudet som diskuterades utan hur det funkar. Varför det låter som det låter. Den subjektiva upplevelsen äger man ju själv till 100%. Det gäller däremot inte själva förklaringen till varför man uppfattar något på ett visst sätt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-17 21:21

PerStromgren skrev:Visst. Varför litar du på dig själv?

I vilket fall då?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-05-17 21:22

music4ever skrev:
PerStromgren skrev:Dessutom är det värt att notera att vi ofta diskuterar vad som är bäst när det kommer till inköp. Hur kan man göra det om man måste prova allt själv?

Jag vet inte vad du gör. Jag väljer ut vad som är intressant och så testar jag det själv. Självfallet så går det alltid göra bättre och mer men så länge jag blir nöjd så har jag lyckats.

Vad baserar du dina val på då?
Varifrån inhämtar du informationen som får dig att tycka att vissa produkter är intressantare än andra för dig att testa? Vems information litar du på?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-05-17 21:22

PerStromgren skrev:Visst. Varför litar du på dig själv?

Det är en bra fråga och man får olika svar beroende på vilket perspektiv man ser det ur. Utifrån individens perspektiv måste vi bestämma oss för hur vi tror att verkligheten är beskaffad, annars kan vi inte handla rationellt. Men i det vetenskapliga projektet finns inga sådana krav. Som kollektiv bör forskare kunna reflektera kritiskt över den forskning som produceras. Ofta är dessa roller uppdelade på olika individer eller grupper av individer. Det finns forskare vars huvudsakliga syssla är att kritisera och "riva ned" medan andra konstruerar och "bygger upp". Vilken roll man väljer är ett personligt val men man bör alltid se ett vetenskapligt program som en helhet och enskilda forskare kan inte ta ansvar för denna helhet. Vetenskap är ett kollektivt arbete. Däremot kan man kräva av enskilda forskare att de förstår hur det vetenskapliga projektet fungerar och att sund skepsis är en del av detta.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-17 21:27

lennartj skrev:Vad baserar du dina val på då?
Varifrån inhämtar du informationen som får dig att tycka att vissa produkter är intressantare än andra för dig att testa? Vems information litar du på?

Det beror på vad det är. T ex så är slutstegen köpta "olyssnade", baserade på mätningar och F/E lyssningar.
När det gäller akustiken så har jag lyssnat på lite olika rum och olika val och valt det som jag upplever är bäst.
När det gäller högtalare så är det en blandning av "mätningar", "mun-till-mun" och det som upplevs kan ge vad jag är ute efter.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-05-17 22:28

lennartj skrev:Vad baserar du dina val på då?

Nu var inte frågan ställd till mig , men jag är ett unikum här då jag lyssnar med mina egna öron till vad som passar mig och baserar valen på det och litar varken på föreningar, högtalartillverkare eller press för då kan det lätt bli fel som inte håller i längden. (Men det finns enstaka personer som jag till viss del litar på)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-17 22:30

Kevin_Mitnick skrev:
Svante skrev:

Surströmming?

Ja, det är ett annat exempel som det räcker att lukta på.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-05-17 22:41

Svante skrev:
Kevin_Mitnick skrev:Surströmming?

Historia som Sten Broman brukade berätta:

Andersson brukade ibland rumla om lite och när han kom hem fick han andras i brevlådan om fru Andersson skulle släppa in honom. Annars fick han så gott sova i farstun. En kväll när Andersson varit på surströmmingsskiva upprepar sig ritualen. Andersson ringer på:

- Är du? Du får andas i brevlådan.

Andersson andas i brevlådan. Inifrån lägenheten hörs ett skrik.

- Nej, ANDAS, sa jag!!!
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-05-18 07:47

Svante skrev:
Kevin_Mitnick skrev:
Svante skrev:

Surströmming?

Fast poängen där var väl att surströmming inte alls smakar som det luktar?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-18 08:13

Almen skrev:
Svante skrev:
Kevin_Mitnick skrev:
Surströmming?

Fast poängen där var väl att surströmming inte alls smakar som det luktar?

Jo, jag förstod det. Jag är ute på lite hal is här eftersom jag faktiskt aldrig har ätit surströmming. Men det är ett exempel som för mig är lika främmande att äta, just för att det luktar så för**** illa. Min enda förklaring till att folk kan tycka om smaken är att den innehåller någon smaksinnehallucinogen, det är helt enkelt inte rimligt att surströmming kan vara gott som det luktar.

...och jag nöjer mig med det, jag smakar inte på saker som luktar s**t.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-18 08:45

Svante skrev:...och jag nöjer mig med det, jag smakar inte på saker som luktar s**t.

+1

Fast jag har faktiskt smakat surströmming och det gör jag inte om. Mat & Dryck ska vara behagliga upplevelser även om smak och "tillvänjning" kan ske med tiden. Vem gillade whisky första gången? Eller en rejäl Trappist-öl när smaklökarna är inställda på "en stor stark"?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-05-18 09:33

Svante skrev:...och jag nöjer mig med det, jag smakar inte på saker som luktar s**t.

Sten Broman igen:

"Ungefär som att äta ansjovis på dass"

För övrigt tror jag att det är internettrollens favoritföda no. 1.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-18 11:10

Surströmming smakar faktiskt ganska mycket som ansjovis, men luktar ju som trasigt avlopp, så Sten Broman var rätt på det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi