philipbtz skrev:AndreasArvidsson skrev:Vem har en 80A säkring i sitt hem undrar jag?
Ja måste vara resultatet av en extrem testton.
Eller resultatet av inkompetens hos den som mätt upp det.
Moderator: Redaktörer
philipbtz skrev:AndreasArvidsson skrev:Vem har en 80A säkring i sitt hem undrar jag?
Ja måste vara resultatet av en extrem testton.
RogerGustavsson skrev:Låter orimligt med 80 Ampere. Det blir ju 80x230=18400 W...
AndreasArvidsson skrev:Ja, men då så. Vad är problemet?
AndreasArvidsson skrev:Ja, men då så. Vad är problemet?
Alexi skrev:Om det varit prof-X, hade jag hållit med dig.TomKokk skrev:2st Emotiva XPA1 alternativt en XPA2.
Johan_Lindroos skrev:Men du skrev om bryggade 218. Det är det som inte är så jättebra.
AndreasArvidsson skrev:Callisto : Du kan använda bs60 fortfarande trots att du delar mot basmoduler.
philipbtz skrev:Hittade precis en ny variant - iNuke NU4-6000. Den har fyra output-kanaler. iNuke NU4-6000 ser ut att vara en väldigt bra matchning till Y-4.
Detta ser ju nästan perfekt ut eller? :
8 ohms Impedance: (4X) 315W RMS 440W Peak(http://www.avsforum.com/forum/155-diy-s ... amp-7.html)
http://www.thomann.de/se/behringer_inuk ... lifier.htm
Kraniet skrev:philipbtz skrev:Hittade precis en ny variant - iNuke NU4-6000. Den har fyra output-kanaler. iNuke NU4-6000 ser ut att vara en väldigt bra matchning till Y-4.
Detta ser ju nästan perfekt ut eller? :
8 ohms Impedance: (4X) 315W RMS 440W Peak(http://www.avsforum.com/forum/155-diy-s ... amp-7.html)
http://www.thomann.de/se/behringer_inuk ... lifier.htm
ser ju väldigt lämplig ut rent effektmässigt. 2ohms stabil dessutom så du kan köra Y-4 i varje kanal![]()
En fundering man kan ha är väl hur utsträckt den är nedåt i frekvens. men det är väl mera av ett problem för infra-moduler
AndreasArvidsson skrev:Rekommenderad förstärkareffekt är så vitt jag vet 2x450w i 8ohm kontinuerligt. Inte peak.
philipbtz skrev:AndreasArvidsson skrev:Rekommenderad förstärkareffekt är så vitt jag vet 2x450w i 8ohm kontinuerligt. Inte peak.
Ok då är det bara att börja på ruta ett igen
AndreasArvidsson skrev:philipbtz skrev:AndreasArvidsson skrev:Rekommenderad förstärkareffekt är så vitt jag vet 2x450w i 8ohm kontinuerligt. Inte peak.
Ok då är det bara att börja på ruta ett igen
Hehe sorry ^^
NAD 208 eller Behringer EP4000 säger jag då.
AndreasArvidsson skrev:Rekommenderad förstärkareffekt är så vitt jag vet 2x450w i 8ohm kontinuerligt. Inte peak.
philipbtz skrev:EP4000 räcker ju bara till Y-2 men du menar två sådana? NAD 208 borde också bara räcka till Y-2 om varje modul skall ha 450W kontinuerligt. Dock har jag svårt att tro att man behöver det om elementen bara tål 250W kontinuerligt? Men det är väl peaken man vill åt antar jag.
Edit: Men vad klarar varje Y-bas i peak då? Kan inte vara mycket mer än 450W?
schmutziger skrev:2x250w är det senaste jag sett iaf, rekommenderad effekt 2x300w.
Fast när han visar högsta ljudtryck så är det för 2x180w,
antar 8ohms effekt
Xenod skrev:Hehe prova med några steg du har hemma eller som du kan låna av polare först tycker jag Philip. Det finns ju MASSOR med saker att lägga pengar på nu när du ska bygga dedikerad bio![]()
Vi har ju inte umgåtts jättemkt men baserat på det lilla jag träffat dig så gissar jag att du väljer prof-Y ungefär av samma anledningar som mig; du vill aldrig att systemet ska säga stopp innan du säger stopp och du vill också ha headroom vid ditt normala användande. Och skulle du upptäcka att du spelar vrålstarkt allt mer ofta med ditt nya rum så kan du byta steg lite senare. Jag tror det finns andra hål att stoppa pengarna i där de gör mer nytta nu när du skall ge dig på rummet som sagt! Det brukar inte vara något problem![]()
Jag tror du klarar dig fint ett bra tag på steget du har idag. Tänk på att slutsteg som bara lämnar hälften så mycket effekt som det borde för att maxa modulerna ändå kommer ganska nära ett "perfekt" slutsteg om man tittar på dB-output. Så plocka den lägst hängande frukten först är mitt tips.
AndreasArvidsson skrev:philipbtz skrev:EP4000 räcker ju bara till Y-2 men du menar två sådana? NAD 208 borde också bara räcka till Y-2 om varje modul skall ha 450W kontinuerligt. Dock har jag svårt att tro att man behöver det om elementen bara tål 250W kontinuerligt? Men det är väl peaken man vill åt antar jag.
En EP4000 driver utan problem prof Y-4. När du parallellkopplar så ger ju steget dubbelt så mycket effekt så var bas får fortfarande samma.
Betydligt mer än så gissar jag på. Det är väldigt svårt att termiskt ha sönder en subwoofer. Det är nästan alltid slaglängden som sätter stop och den är ju frekvensberoende. Så hur mycket effekt du kan ge i peak innan de bottnar beror ju på materialvalet.schmutziger skrev:2x250w är det senaste jag sett iaf, rekommenderad effekt 2x300w.
antar 8ohms effekt
450w står i manifest. Står dock inte i vilken impendans eller om det är kontinuerligt eller i peak. Ingvar brukar dock ange 8ohm och kontinuerligt så vitt jag vet så det är min gissning. Vill man veta med säkerhet så ring honom är mitt tips.
schmutziger skrev:AndreasArvidsson skrev:philipbtz skrev:EP4000 räcker ju bara till Y-2 men du menar två sådana? NAD 208 borde också bara räcka till Y-2 om varje modul skall ha 450W kontinuerligt. Dock har jag svårt att tro att man behöver det om elementen bara tål 250W kontinuerligt? Men det är väl peaken man vill åt antar jag.
En EP4000 driver utan problem prof Y-4. När du parallellkopplar så ger ju steget dubbelt så mycket effekt så var bas får fortfarande samma.
Betydligt mer än så gissar jag på. Det är väldigt svårt att termiskt ha sönder en subwoofer. Det är nästan alltid slaglängden som sätter stop och den är ju frekvensberoende. Så hur mycket effekt du kan ge i peak innan de bottnar beror ju på materialvalet.schmutziger skrev:2x250w är det senaste jag sett iaf, rekommenderad effekt 2x300w.
antar 8ohms effekt
450w står i manifest. Står dock inte i vilken impendans eller om det är kontinuerligt eller i peak. Ingvar brukar dock ange 8ohm och kontinuerligt så vitt jag vet så det är min gissning. Vill man veta med säkerhet så ring honom är mitt tips.
manifest säger:
Modell Profundus Y-2
Baselement: 2 st 25,2 cm
Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-90 Hz
Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått)
Kontinuerlig effekt: 500 W (2*250 W)
Känslighet (ensam Y): 95,5 dB-2,83 V (¼ sfär)
Rek.först.eff: 2 * 300 W
Frekvensomfång-1dB*: 16 - 200 Hz (-3 dB @ 14 Hz)
Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta oss för närmare information
Högsta ljudtryck (Y-2) >15,5Hz: >124 dB i rum, kontinuerligt (180+180 W) s-versionen omställbar för 128 dB >22 Hz.
Dimension(b*h*d, cm): 2st 50*66*52, 38 kg/st (version standard) 50*68,1*52, 40 kg/st (version signatur)
Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker)
IngOehman skrev:I runda tal 450-650 W (8 ohmseffekt) är lagom för profY-modulerna.
För profundus X så är det lagom med 200 - 300 W sisådär.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster