paa skrev:Hade sista modellen Shiva XBL2-motor?
Har "kopiorna" det?
Tumult (15") och Maelstrom (18") hade väl det? Shiva (12") vet jag inte men tror inte det. Iallafall inte originalet.
Just my << (much less than) 2 cents.
DQ-20
Moderator: Redaktörer
paa skrev:Hade sista modellen Shiva XBL2-motor?
Har "kopiorna" det?
DQ-20 skrev:paa skrev:Hade sista modellen Shiva XBL2-motor?
Har "kopiorna" det?
Tumult (15") och Maelstrom (18") hade väl det? Shiva (12") vet jag inte men tror inte det. Iallafall inte originalet.
Just my << (much less than) 2 cents.
DQ-20
swenko skrev:Portresonans från h-vete katastrofala blir ljudupplevelsen?
swenko skrev:Jag har försökt läst lite om ämnet men inte hittat något som jag blivit speciellt mycket klokare på. Dock tycktes jag läsa att det hänger ihop med vad porten är i för material eller hänger det bara ihop med luftens beskaffenhet och hastighet?
swenko skrev:Nånting ska byggas för har beställt två basar från USA nu och blir nog sluten samt göra en provlåda portad.
swenko skrev:Min tanke var 2st 220x37mm portar som får gå c:a ett varv runt lådan. Dock går det ju en massa mdf men hade 2 skivor över på jobbet. Väggen mellan porten på vägen runt blir 19 mm.
boom skrev:orginalet hade inte xbl2 motor men den som såldes av kevin haskins på diy cable hade det
Cortado skrev:Swenko, Vad var det mer exakt för baslåda du har idag?
Tänkte att man kanske kunde ta reda på vad det sitter i den och se om man kan simulera på ett ungefär vad den har för prestanda..
MattiasBGD skrev:Xtz 10" står i första inlägget.
MattiasBGD skrev:Kan ju gissa på peerless xxls.
Cortado skrev:MattiasBGD skrev:Kan ju gissa på peerless xxls.
Nä, den har inte inverterad dammkåpa, samt har den inte den där tätningen på utsidan som XTZ:s element verkar ha.
Det är ju ganska vanligt att man har tätningen på utsidan på PA-element, men än har jag inte hittat vad det är för något.
Fler ideer?
MattiasBGD skrev:Wavcore kanske? förutsatt att dom beställer med svart dammkåpa istället.
http://www.wavecor.com/html/sw263wa01_03.html
http://www.wavecor.com/Wavecor_SW263WA03___SW263TU01_cabinet_simulations.pdf
MattiasBGD skrev:Tveksamt, jag frågade lite om elementen både i W10.16 och Cinema subbarna men han vågade inte säga något
swenko skrev:Har försökt läst på om isolering i lådan och hittade en äldre tråd där ull verkade vara vettigare än isolering..dock verkar det bli dyrt med enassa akustik ull.. Någon som vet om vanlig tvättad kardad ull är lika bra eller väldigt nära?
Rollo skrev:DQ-20 skrev:MattiasBGD skrev:Här är ett kamera fenomen. Eller? jag hoppas verkligen de iaf.
https://www.youtube.com/watch?v=grSZ8KF5gY0
Man kan ju alltid hoppas. Det ser rent ut sagt förjävligt ut.
Någon som kan bringa klarhet i detta?
Kameran som tagit bilden samplar inte hela bilden samtidigt, utan betar av pixelrad efter pixelrad. Högtalarmembranet (eller propellern) hinner flytta sig lite innan nästa rad samplas. Om mobilkameran (som ofta är boven i dramat) hade hållits på andra ledden hade det sett naturligare ut.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster