Conan skrev:Kollade med appen på min iPad i går och då var inte "lossless" valbar som alternativ, men det rullas väl ut pö om pö.
Det verka vara först i oktober (vilket år?) som Spotify lossless lanseras till oss i allmänheten det kan dessutom dröja längre för oss som vill använda Spotify Connect.
"Lossless rullas ut i oktober för användare i ett 50-tal länder, däribland Sverige."
och
"Lossless is available on mobile, desktop, and tablet, as well as on many devices that support Spotify Connect
Support for additional devices, including those from Sonos and Amazon, arrives next month."
Även jag kommer förstås att prova Spotify lossless när det finns tillgängligt.
Men det kommer att kosta 129 SEK per månad för FLAC-ljud med en upplösning i upp till 24-bitars/44,1 kHz. Det är dyrare än tex Tidal (119 SEK/mån) med upp till 24-bitar/192 kHz.
Men viktigare än upplösningen är att Tidal även erbjuder Dolby Atmos och de hårda mixningskraven för Atmos gör att Atmos-versioner även låter bättre i en två-kanals anläggning.
Dessutom finns gratisversionen av Spotify kvar, för den som inte bryr sig om ljudkvalité och/eller är en snåljåp (som jag).
Trots att Spotify kostar mer betalar Tidal mer/spelning till artisterna, för den som bryr sig om sådant.
Varför betala mer för sämre ljud, sämre funktionalitet och där en mindre del av pengarna går till de man lyssnar på?