Byggtråd Kraken 212

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2013-11-10 23:08

hej! har ju en krake jag med, dock bara en som jag provspelat lite med men som snart skall få sig sitt slutliga hem med:)

va driver du dina basar med? kul att veta :)

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-11-10 23:37

marcusssfl skrev:hej! har ju en krake jag med, dock bara en som jag provspelat lite med men som snart skall få sig sitt slutliga hem med:)

va driver du dina basar med? kul att veta :)

De drivs med ett beringer ep4000.

Jag uppdagade ett pinsamt misstag i min anläggning. Får se om det är skillnad imorgon, kan inte testa nu med sovande barn.
Jag gillar: Horn, crtprojektorer, mikroprocessorer, datorer, större fyrtaktsenduro och min familj.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-10 23:45

Glömt koppla in dem? ;)

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-11-11 00:49

undrar fortfarande hur breda "veck"bitarna är samt hur tjockt hornet är totalt :)

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-11-11 10:41

HK430 skrev:undrar fortfarande hur breda "veck"bitarna är samt hur tjockt hornet är totalt :)

Hmm, hur menar du med breda? Är det djupet på hornet sas?
Jag vill minnas att det är 32cm innermått, kan dubbelkolla när jag kommer hem.
Jag gillar: Horn, crtprojektorer, mikroprocessorer, datorer, större fyrtaktsenduro och min familj.

Användarvisningsbild
deka_erik

Inläggav deka_erik » 2013-11-11 13:06

Innermåttet är 32cm så totaldjup blir 36.4cm

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-11-11 14:48

tack så mycket :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-11-11 14:57

barco skrev:Jag uppdagade ett pinsamt misstag i min anläggning. Får se om det är skillnad imorgon, kan inte testa nu med sovande barn.
Funkar det bättre nu?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-11-12 20:35

paa skrev:
barco skrev:Jag uppdagade ett pinsamt misstag i min anläggning. Får se om det är skillnad imorgon, kan inte testa nu med sovande barn.
Funkar det bättre nu?

Jo, det är bättre nu men inte lika bra som förut.
Det finns många parametrar att fundera på när man skall koppla ihop med frontarna, faser och delningsfilter (aktiva och passiva). Nu är allt sådant rätt i alla fall.

Jag pratade med Jens och han berättade hur rummet borde låta nu innan behandling (utan att jag nämnt att jag provat) och det han sa passade perfekt in med vad jag tyckte. Det är alltså en "rumsgrej" (alltså akustik :) ). Som jag sa, jag borde kanske inte ha uttalat mig :)

Jag återkommer när behandlingen av rummet börjat.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-12-04 11:55

Hornen står nu efter en lecavägg på ett parkettolv som ligger på en betongplatta.
Jag funderar på om jag borde ha dem på SD fötter?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-04 21:20

Nåt ska du nog ha. Med den tyngden kan du göra som jag och köra bt-fot som jag gjorde (biltemafot). Kolla min byggtråd "stereobänk och sub". Kanske en idé

Annars kan du ju känna lite på golvet när de är igång, vandrar ljudet vidare?

Min fot blev supereffektiv. Skulle inte sätta det under vanliga golvare men tyngre pjäser går fint. Har haft det under subbar också med framgång.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-12-04 22:18

Bjorn_ skrev:Nåt ska du nog ha. Med den tyngden kan du göra som jag och köra bt-fot som jag gjorde (biltemafot). Kolla min byggtråd "stereobänk och sub". Kanske en idé

Min fot blev supereffektiv. Skulle inte sätta det under vanliga golvare men tyngre pjäser går fint. Har haft det under subbar också med framgång.

Jag har mycket svårt att tro att golvet rör sig, men skall kolla. Det är ju en 22tons platta (visserligen med parkett på). Hornen som sådana är ju i princip omöjliga att rubba själv (står på möbeltassar nu). Jag är lite osäker på syftet med fötterna men har nu läst upp mig på att det har med att undvika att få resonanser att fortplanta sig i golvet. I mina högtalare jag hade stående på en övervåning med kanske inte det stabilaste underlaget gjorde sdfötterna underverk. Här känns det kanske lite mer tveksamt. Men det finns ju bara ett sätt att få reda på det (biltema är för långt bort för att jag skall prova bt-foten).

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-12-06 21:37

Bjorn_ skrev:Nåt ska du nog ha. Med den tyngden kan du göra som jag och köra bt-fot som jag gjorde (biltemafot). Kolla min byggtråd "stereobänk och sub". Kanske en idé

Jag var på mekonomen och införskaffade vad som ser ut att vara exakt samma material. Hur jag skall få in det under hornen är fortfarande oklart. Skall se om jag kan få dit domkraften på något bra sätt.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2013-12-06 21:52

En kompis och en kofot samt ett delat underlägg kanske kan funka?

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-06 21:58

Kan du inte tilta den på ett håll (med lite hjälp kanske, en som håller den tiltad så att den inte välter) - sätt halva foten - in med en bräda på längden- tilta på andra hållet - fäst andra halvan - Tilta tillbaka på andra hållet - bort med brädan - och sätt ner. Typ... Låter enkelt i teorin iaf :)

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-12-06 23:45

Tack för glada tillrop och ideer! De står verkligen där de står och när de står så höga så vill man inte välta ett över sig. Som tur är så har jag ju "byggt in" dem i lite ramverk nu och dessa sitter i väggen så att välta är lite svårt.

MEN, så här gjorde jag och det gick mycket smidigt:
Bild

Tack för tipset om dessa. Hornen står mycket stadigare och bättre nu. En riktig kanonide. Om det låter annorlunda vet jag inte då de inte är inkopplade, men det KÄNNS mycket bättre :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-08 21:53

Känslan e halva grejen ;)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-22 01:15

Hur gick det sen då? :)

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2014-02-16 20:09

Jaha, dags att följa upp detta.

Rummet är nu så gott som klart (och det är ett bra rum) akustiskt. Jag har gjort en halvseriös fixa med miniDSPn och lyssnar.

Fasen, jag får inte det att låta likadant som jag hade innan. Det är inte rummets fel (då det är ganska mycket bättre än det förra).

Två saker har ändrats:
1) öppningen är så som egentligen tänktes i designen, dvs de står mot väggen nu.
2) De står betydligt längre från lyssningsplats.

Visst låter det bra och de klarar ju hur mycket som helst, men jag saknar det där "hornljudet" jag ansåg att jag hade.

Det leder mig till en newbiefråga om positionen. Jag hade öppningen mindre än 1m bakom mig tidigare. Nu är det 3 meter fram. Finns det någon annan akustiskt parameter som ändras pga det än ljudtryck (och det enda som borde hända där är väl att jag måste ha högre effekt för att få samma "tryck" vid lyssningplatsen, dvs om jag har samma totalkurva så borde det var lika).?Man lockas ju att tänka att tryckvågorna "jämnas ut" pga avståndet, men ljudtryck är väl ljudtryck så så borde det väl ändå inte bli?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-02-17 08:17

barco skrev:Fasen, jag får inte det att låta likadant som jag hade innan. Det är inte rummets fel (då det är ganska mycket bättre än det förra).

Varför skulle det inte kunna vara rummet menar du?
Om du nu har mer dämpning än tidigare förändrar det en hel del.

En sak jag märkte efter mitt eget försök att fixa till rummet var att jag var tvungen att dra på ganska mycket mer för att få samma upplevda nivå.
Utan att veta så gissar jag att ljudet som studsade runt tidigare bidrog till både nivå och gröt :wink:

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2014-02-17 13:58

2-ch skrev:
barco skrev:Fasen, jag får inte det att låta likadant som jag hade innan. Det är inte rummets fel (då det är ganska mycket bättre än det förra).

Varför skulle det inte kunna vara rummet menar du?
Om du nu har mer dämpning än tidigare förändrar det en hel del.

En sak jag märkte efter mitt eget försök att fixa till rummet var att jag var tvungen att dra på ganska mycket mer för att få samma upplevda nivå.
Utan att veta så gissar jag att ljudet som studsade runt tidigare bidrog till både nivå och gröt :wink:

Ja, så hade man kunnat tänka sig. Men det rummet var ordentligt dämpat också.
Men jag mäter ju upp i princip samma kurva på lyssningsplats för bägge (tycker jag) inte fasen finns det väl någon mer magiskt aspekt?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-02-18 08:27

barco skrev:Ja, så hade man kunnat tänka sig. Men det rummet var ordentligt dämpat också.
Men jag mäter ju upp i princip samma kurva på lyssningsplats för bägge (tycker jag) inte fasen finns det väl någon mer magiskt aspekt?

Aha.
Nu är jag ute på tunn is. Men det du mäter är väl bara eneginivån?
Klang, ton, preserved pitch och en hel drös andra saker syns inte där.
Jag är nog böjd att säga att det finns (om inte magisk så) i alla fall väldigt många fler saker att ta hänsyn till än vad en enkel mätning kan avslöja.

Men jag kan för lite om det för att ge några handfasta tips.
Men vi har ju gott om duktigt folk här på forument.
Lägg upp en tråd med dina funderingar vetja :wink:

Användarvisningsbild
barco

Re: Byggtråd Kraken 212

Inläggav barco » 2015-05-28 16:05

En sen uppdatering, hornen lever i allra högsta grad i min bio.

Efter professionell uppmätning (Jens på Resonator) så kan man konstatera att distorsionen är ganska hög. Enligt Jens förmodligen pga de billiga element som sitter i.
Jag kommer få mätningarna så kanske jag kan pilla upp någon graf på det här.

I slutändan blev det så att de delas vid 55hz och då lyckas vi undvika en hel del distorsion (vid runt 67Hz händer något spännande, på bägge hornen. distorsionen ökar markant).
Responsen i rummet går ner till ca 12-15 Hz. Jag tror jag fått dem att slå igenom (borde varit de, men allt rörde sig i rummet så vem vet :) ). Det var i princip smärtsamt högt (jag tror 7dB högre än vad min receiver tycker är "referensnivå") på scenen när stora draken kraschar i draktränaren (en "berömd" scen). Jag har inget subsonicfilter på och jag har läst att signalen på den scenen innehåller energi ner till 5Hz. Om det känns i kroppen på den nivån? Ja.

Nu låter det i alla fall GRYMT igen kan jag säga.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-05-29 12:14

barco skrev:Nu låter det i alla fall GRYMT igen kan jag säga.

Kul. Grattis!

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2015-06-17 19:29

För att följa upp mitt inlägg om dist, här kommer en graf över det hela.
Bild

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-06-18 07:14

Kul med distmätning. Tyvärr har jag inte nog kunskap för att tolka mätningen.
Så jag ställer några vinglande frågor istället :)

Är den svarta kurvan ljudtryck och de färgade 1:a till 3:dje tons distorsion?
Toppar disten vid vid 64,9hz och 92db?
Vad händer vid högre ljudtryck?

Jag har (kanske felaktigt) fått för mig att disten skenar iväg vid högt ljudtryck och låg frekvens.
Men din kurva ser jämn ut nedåt. Hur kommer det sig?

Sen får andra förstå-sig-påare fråga om hur själva mätningen utförts :wink:

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2015-06-22 09:40

2-ch skrev:Är den svarta kurvan ljudtryck och de färgade 1:a till 3:dje tons distorsion?
Toppar disten vid vid 64,9hz och 92db?

Korrekt!
2-ch skrev:Vad händer vid högre ljudtryck?

Blev inte så mycket värre, men vi testade inte så väldigt högt med distmätning.
2-ch skrev:
Jag har (kanske felaktigt) fått för mig att disten skenar iväg vid högt ljudtryck och låg frekvens.
Men din kurva ser jämn ut nedåt. Hur kommer det sig?

Tydligen är det karakteristiken i elemetet som avgör så jag antar att elementet avger högre dist enligt mätningen. Sedan kan man ju gissa att disten påverkas av slaglängden dvs kombinationen av ljudtryck och frekvens men detta visar ju i alla fall att det inte är den enda orsaken.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-06-22 14:31

Tack för förklaringen.

Så här är jag van att se mätningar på dist från subwoofer.
En kurva som pekar rakt upp i taket mot låga frekvenser.

Bild

Föregående

Återgå till DIY-forum