Svante skrev:IngOehman skrev:Men "man kan ju se"-perspektivet är inte vetenskapligt. Men visst kan man det. Om man vill ha en "indikation". Det enda vetenskapliga man kan ha den till är att hypotetisera vidare från, kanske för att få inspiration till vad man vill undersöka på riktigt? Istället lade man ned alla Concorde-flyglinjer.
Man-kan-se-perspektivet är i högsta grad vetenskapligt, vad som är ovetenskapligt är att inte ha koll på felkällorna och hur stora de är och därför dra felaktiga slutsatser.
Nej, godtyckliga synsätt är inte vetenskapliga. Och en "indikation", som du säger, är inte ett ord med konkret betydelse. Det kan tolkas som att det visar något som finns, eller det kan tolkas som att det får något att verka finnas.
Exempel: Någon skulle kunna skriva att "man kan se" dina inlägg Svante, där du ständigt vill ha rätt mot iö och aldrig säger att du haft fel ens när du ändrar uppfattning, som ett tecken på att du har dålig självkänsla.
Och min kommentar till det hela är att "man kan se"-perspektivet är ovetenskapligt. Man (vem som helst) kan ju välja att se hur tusan som helst. Det kan vara sant och det kan vara falskt, men det säger ingenting konkret om någonting, och saknar därför vetenskapligt värde.
Svante skrev:Det finns absolut fall där historien med god noggrannhet kan förutsäga framtiden, det handlar bara om att skaffa sig ett tillräckligt representativt urval, tillräckligt för det syfte man gör studien.
Ja just det, och det är sådana man vill ha, inte ett beslut som tas efter EN incidens efter många, många år.
Svante skrev:Sen tror jag att alla inte är överens med dig om historieskrivningen kring Concorde. Var det inte så att linjen gick med förlust, och att det blev tämligen omöjligt att fortsätta med den efter att ett plan hade försvunnit?
Det sista känner jag inte till, men det fanns självklart massor av faktorer, där lönsamheten är en, som tillsammans låg bakom nedläggningsbeslutet. Men det är inte beslutet som sådant jag talar om, utan att man angav att planet efter olyckan statistiskt var världen farligaste plan. Och när jag säger "man" så spelar det egentligen inte ens så stor roll vem "man" var. Någon gjorde det, och det var dumt gjort.
Detta är en statistiktråd, och att dra en sådan slutsats är statistiskt otillåtet. Det var bara det.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).