Nej, det är de inte. De har rätt så vilda fasegenskaper (påtagligt "dåligt" pulssvar/vågformsåtergivning) men med lite god vilja kan man kanske kalla dem för tidskompenserade? Alltså i betydelsen att varje element sitter på ett visst avstånd från lyssnare, med avsikt.
Jag tycker de spelar rätt så trevligt. Men inte sådär överdrivet troget fonogrammet. Den har sin karaktär och därför även en sameness. En karaktär som inte försvinner vad man än spelar på dem. Men det gör ju ingenting om man trivs med det. Musikåtergivning i hemmamiljö är inte en moralfråga - det någon gillar, är bra!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
För att återkomma till faslinjära högtalare... så är det idag inget som är speciellt svårt att åstadkomma - om man bygger aktiva system med digital signalehandling.
Men det finns ett pris - fördröjningen av alla ljud som blir resultatet.
En konventionellt fasvridande högtalare av IMF-typ kommer alltid att fungera bättre i situationer där den behöver kunna realtidsanvänds, t ex som monitorer.
Fast redan på den gamla analoga tiden kunde man faktiskt skapa kompensationer för fasvridningen även i branta delningsfilter, i en pre-process. Men jag lyckades aldrig få det att funka bra i realtid. Jag har skrivit om det flera gånger tidigare här på faktiskt.se. Någon som minns hur jag gjorde?

- - -
Och igen - är nyfiken på vad TS menar med trådtiteln egentligen.
Skall frågan tolkas som "finns faslinjära högtalare?"?
Eller menar TS "är det humbug eller fakta att faslinjäritet är viktigt?", med titeln?
Kanske menas ingen av dessa, utan något helt annat?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).