baslåda under mellanreg.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Fat_Arren

baslåda under mellanreg.

Inläggav Fat_Arren » 2015-06-03 21:30

Har två frazier cat40 som sjunger på bra, med de går inte så ljupt så tanken på att införskaffa två 12" i samma märke eminence http://www.thomann.de/se/eminence_beta12.htm

hur löser jag delningen bäst, hade tänkt dela vid 120Hhz . köpa ett färdigt delningsfilter någonstans, eller bygga ett enkelt själv?

Användarvisningsbild
dac83

Re: baslåda under mellanreg.

Inläggav dac83 » 2015-06-03 22:26

ett begangnat aktivt filter(behringer tex) och någon gamal/beg förstärkare är ju det absolut enklaste.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-06-03 23:03

PA-basar i 12" har dålig djupbasförmåga. De är lättdrivna och kan trycka på rejält som midbas, men någon lågbas ska du inte förvänta dig. Möjligen med riktigt stora underavstämda lådor. X-max är inte specat, men max mech excursion är endast 11mm. Jag skulle tittat efter en mer lämpad subbas för ändamålet.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-03 23:41

Kalejdokom skrev:PA-basar i 12" har dålig djupbasförmåga. De är lättdrivna och kan trycka på rejält som midbas, men någon lågbas ska du inte förvänta dig. Möjligen med riktigt stora underavstämda lådor. X-max är inte specat, men max mech excursion är endast 11mm. Jag skulle tittat efter en mer lämpad subbas för ändamålet.

+1

TS, finns det något skäl till varför du vill dela vid 120?

Fat_Arren

Inläggav Fat_Arren » 2015-06-04 00:57

Nej de går ju bara ner till 43, men högtalarna jag spelar på går bara ner till 70, sä tänkte bara att högtalarna matchar varandra då det är eminence 8or där.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-04 07:33

Vilka går ner till 43 och vilka till 70?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-06-04 11:28

43Hz avser den aktuella 12"-basen och 70Hz är väl nedre gräns för TS's nuvarande toppar.

Jag skulle föreslå Dayton DVC som lämpliga till dina befintliga högtalare. De är hyfsat lättdrivna och går riktigt djupt ner i frekvens. Dock ett annat prisläge, men också ett betydligt bättre val.

Fat_Arren

Inläggav Fat_Arren » 2015-06-04 13:03

cat40 går ner till 70 max, enligt papperena. basen jag hänvisade till och som troligen används ihop med cat40 som extra bas, den går ner till 43. lyssnar sällan på avgrundsljup basmusik. men vill ändå snygga till ljudet som är.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-06-04 13:10

Ok, då återstår frågan om delning och du har redan fått svaret i andra posten. Att dela passivt vid 120 Hz är inte att rekommendera. Det blir mycket dyrt och troligtvis inte bra. Aktiv delning och separat slutsteg är enda vägen.

Fat_Arren

Inläggav Fat_Arren » 2015-06-04 15:08

är det bättre att dela vid 80hz ? ser helst att slippa labba med extra slutsteg. förstärkaren har mer än tillräckligt med krut för dessa lättdrivna prylar. och 87db jämfört med 95db som jag har på cat 50 måste väl bli lite snett. eller?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-04 15:14

Det blir dyrt och komplicerat att dela passivt vid så pass låga frekvenser. Aktiv delning och separata slutsteg är bästa lösningen som jag ser det.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-06-05 08:11

Eminence har Fs på 47Hz, VAS på 120l samt Qts 0,46. Blir inte riktigt klok på grafen och hur de har mätt. Sitter elementen monterat i en vägg/IB vid mätningen? Börjar tappa kraft vid 150Hz och -3dB runt 90Hz om jag ser rätt. Blir kanske bättre med BR?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-05 10:17

Emanuelgbg skrev:Eminence har Fs på 47Hz, VAS på 120l samt Qts 0,46. Blir inte riktigt klok på grafen och hur de har mätt. Sitter elementen monterat i en vägg/IB vid mätningen? Börjar tappa kraft vid 150Hz och -3dB runt 90Hz om jag ser rätt. Blir kanske bättre med BR?

Känns ju mer som ett mellanregister, skulle nog funka för gitarr som de ju också skriver där. Skulle inte få för mig att försöka använda det där som en bas faktiskt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-06-05 11:24

Eminence Lab 12 borde funka bättre som subwoofer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-06-05 12:45

Jag kanske skulle nyansera mig lite med tanke på mina egna byggen, jag slog ihop för ett år sedan :oops: . Jag damsög faktiskt marknaden för 12" PA-basar för att hitta djupaste bas i minsta låda. Valet föll på P.Audio. Elementen finns hos Ljudia för under 1000-lappen. Mycket prisvärda.

Skumma gärna igenom min byggtråd så ser du hur det gick. Dessa basar är dock byggda för PA-bruk och inte till Hifi/Hemmabio. Borde dock funka med dina toppar, men som sagt - tänk inte på passiv delning av subbasar.

Edit: hoppa första posterna om bandpasslåda. Längre fram i tråden byter jag till Basreflex :D :

viewtopic.php?f=3&t=55415

Fat_Arren

Inläggav Fat_Arren » 2015-06-05 19:19

Läste igenom din tråd, kul bygge och det vart riktigt bra vad jag förstår. Jag vet inte riktigt vilken 12" som Frazier använder som bas till topparna. Har snöat in lite på att ha samma märke på elementen och basen jag hänvisade var inte den bästa som jag förstår. basen du använt var ju rätt i känsligheten också för att matcha. hittar jag inte någon eminence så ska jag nog gå i ditt spår, du kanske tom har lådritningarna kvar?

Är denna bättre som bas? http://www.thomann.de/se/eminence_delta_12_lf.htm priset får nog helst inte sticka iväg mer än 1000lappen styck

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-06 10:22

Fat_Arren skrev:Är denna bättre som bas? http://www.thomann.de/se/eminence_delta_12_lf.htm priset får nog helst inte sticka iväg mer än 1000lappen styck

Är det en tillfällighet att du valt Eminence eller är det så att det är just Eminence du vill ha?

Det blir nog svårt att få samma känslighet i basen som du har i toppen om du inte använder PA-element men samtidigt blir det svårt att få någon "riktig" bas ur ett PA-baselement. Om du ändå ska dela topp och botten så är det ju inte svårt att även dämpa toppen några dB så att du kan använda någon vettig bas.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-06-06 11:55

Hur använder du högtalarna idag? Vad spelar du för musik? Hemmabio? Vilka SPL-nivåer talar vi om?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-06-06 19:17

Fat_Arren skrev:du kanske tom har lådritningarna kvar?

Ritning med alla mått finns en bit ner på sidan 1 i tråden. Bilder på montaget finns på sidan 2. Jag har använt 18 mm plyfa. Vill du provlyssna så finns lådorna i Lindome, söder om Göteborg :) .

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-06-06 22:20

Ska du bygga nya lådor eller ersätta basarna i dom befintliga?

Fat_Arren

Inläggav Fat_Arren » 2015-06-08 22:22

cortado: Tanken på eminence högtalare kommer från att det sitter eminence i cat 40, 8" med horn. och jag såg att någon lirade ihop med deras sub bas ihop med mcintosh förstärkare. Hittar ingen bas så då kom tanken på att bygga basen själv. och försöka använda eminence. och vad är bra bas? jag vill inta ha mycket bas, bara bra bas. :)

Kalejdokom: De använs bara till musik, LP skivor för det mesta. spelar det mesta från synt till jazz och blues. spl nivåen är inte hög. mestadels till snack och bakgrundsmusik och ibland poppas det väl lite rock. :)

JB: Tanken är att komplettera det jag har med basmoduler under, cat 40 är ca 45*45 och tänkte mig en baslåda på 80-90cm hög att ställa dom på så kommer de upp från golvet där se är nu.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-09 12:16

Tror det bli lite lättare för dig om du inte begränsar dig till endast en elementtillverkare. Nästan alla elementtillverkare har något/några guldklimpar i sina sortiment. Det är bara att leta och simulera! :)

Fat_Arren

Inläggav Fat_Arren » 2015-11-03 12:59

Kalejdokom skrev:PA-basar i 12" har dålig djupbasförmåga. De är lättdrivna och kan trycka på rejält som midbas, men någon lågbas ska du inte förvänta dig. Möjligen med riktigt stora underavstämda lådor. X-max är inte specat, men max mech excursion är endast 11mm. Jag skulle tittat efter en mer lämpad subbas för ändamålet.

Är inte ute efter så mycket djupbas utan mer midbas, punch! Har bytt förstärkare och har på denna en utgång för slutsteg, Men kan man inte använda B utgångarna för extra högtalare och ett basfilter?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-03 13:06

B-utgångarna är bara en parallellkoppling till A-utgångarna. Och som jag skrivit tidigare i tråden är det olämpligt med passiva filter till subbasar; de kräver (mycket) stora och dyra komponenter och du får inte den branthet och möjlighet att justera delay, fas mm som du kommer behöva för att få till en bra integrering mot topparna. Du bör alltså använda lågnivåutgången (som jag tror du menar med slutstegsutgång) och antingen skaffa en integrerad subbasförstärkare eller separat delningsfilter/DSP och ett slutsteg.

Fat_Arren

Inläggav Fat_Arren » 2015-11-03 18:05

Ok, ja jag läste det du skrivit förut, men uppfattade det som om jag då skulle bygga helt nytt filter till både topp och bas, men nu förstår jag hur du menar. Är det bäst att använda en y-kabel till sub bas eller aktivt delningsfilter/dsp.

och är basar i egna lådor under varje högtalare eller en gemensam sub bättre (ljud) vägen att gå?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-03 19:11

Två baslådor är alltid bättre än en. Du får mycket jämnare bas i rummet. Med en låda blir det oftast toppar och dalar på basnivån vid olika platser i rummet. Om du tänker att dela så högt som 120 Hz är det också bra om basarna står nära topparna, annars finns risk att man hör det lägre mellanregistret genom basarna.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med y-kabeln. Om du berättar vad du har för förstärkare är det enklare att svara. Ett aktivt delningsfilter eller en subbasförstärkare tar signal från lågnivåutgången från förstärkaren. Det kan vara typ "Pre out", "LFE" eller "Sub out". Det viktiga är att det är en utgång som följer volymreglaget. Det funkar inte med TAPE-utgång t.ex.

Vissa s.k. plate amps (inbyggnadsförstärkare för subbas) har ingångar även för högtalarsignal. Kan funka ok, om man saknar lågnivåutgång från förstärkaren.

Fat_Arren

Inläggav Fat_Arren » 2015-11-03 19:32

Jag har en Pioneer A-878 som har en brygga på baksidan, där försteg och slutsteg kan brytas. men y-kabel menar jag att man skulle dela på lågnivån till två.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-03 20:05

Märkligt, men jag hittar inga sådana in-/utgångar på de bilder man hittar på nätet.
Men om du har det så kan du använda en y-split för att dela signalen dels till ett externt filter/förstärkare, dels till det inbyggda slutsteget. Men då blir det fullrange till topparna och helst bör du avlasta basen till topparna om du skaffar separata basar. Mitt förslag är alltså att du kopplar Pre Out till ett externt aktivt filter och sedan kopplar högpassutgången från filtret tillbaka till det inbyggda slutsteget. Lågpassutgången kopplar du till de nya basarna (via externt slutsteg).

Om du har en inbyggnadsförstärkare till basarna saknar den förmodligen högpassutgång så då får du göra som jag skrev först - köra fullrange och splitta signalen direkt in i det inbyggda slutsteget.

Du får hojta om du inte är med på hur jag resonerar så kan jag gärna förklara mer i detalj eller rita en bild :) .

Fat_Arren

Inläggav Fat_Arren » 2015-11-29 00:22

Kalejdokom skrev:Märkligt, men jag hittar inga sådana in-/utgångar på de bilder man hittar på nätet.
Men om du har det så kan du använda en y-split för att dela signalen dels till ett externt filter/förstärkare, dels till det inbyggda slutsteget. Men då blir det fullrange till topparna och helst bör du avlasta basen till topparna om du skaffar separata basar. Mitt förslag är alltså att du kopplar Pre Out till ett externt aktivt filter och sedan kopplar högpassutgången från filtret tillbaka till det inbyggda slutsteget. Lågpassutgången kopplar du till de nya basarna (via externt slutsteg).

Om du har en inbyggnadsförstärkare till basarna saknar den förmodligen högpassutgång så då får du göra som jag skrev först - köra fullrange och splitta signalen direkt in i det inbyggda slutsteget.

Du får hojta om du inte är med på hur jag resonerar så kan jag gärna förklara mer i detalj eller rita en bild :) .

rita en bild. :P

Jag tittade aldrig riktigt noga, det är jumpers för inkoppling av eq, hade bara sett jumpers på förstärkare med delbart för och slutsteg. :)

Högtalarna blir ett par eminence beta 12a, bara för jag hittade dom så billigt. :)

Bilaga med bild på rummet, funkar inte så bra med basar som spelar rakt in i sofforna, har provat, går inge bra. har en baslåda som ger lite stöd just nu.
faktiskt.jpg
Rummet ser ut på detta sätt.
faktiskt.jpg (227.45 KiB) Visad 2147 gånger

Tänkte mig 2 lådor under varje högtalare som då kommer att få stå direkt på baslådorna med sd fötter.

Funderar över vilka alternativ jag har för att slippa spela basarna rätt in i sofforna fram, rikta basarna ned?
Är det bäst att använda alla fyraelement, med 2 i varje, eller det blir fullgott med 1 per låda.
hade funderingar på sluten låda med 35 liter till varje element, skulle vara kul med ett par dipolbaslådor..(lådfria). :) men vet inte hur dessa högtalare funkar med det.

Nu ska det byggas lådor och absorbenter, så jag är heltaggad på så mycket hjälp/råd jag kan få här. :)

Förslag på alternativa lådor tas emot. räkneprogrogram för att hitta bästa, skulle vilja den vid 150hz
faktiskt.jpg
Rummet ser ut på detta sätt.
faktiskt.jpg (227.45 KiB) Visad 2147 gånger

Återgå till DIY-forum