Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:PA-basar i 12" har dålig djupbasförmåga. De är lättdrivna och kan trycka på rejält som midbas, men någon lågbas ska du inte förvänta dig. Möjligen med riktigt stora underavstämda lådor. X-max är inte specat, men max mech excursion är endast 11mm. Jag skulle tittat efter en mer lämpad subbas för ändamålet.
Emanuelgbg skrev:Eminence har Fs på 47Hz, VAS på 120l samt Qts 0,46. Blir inte riktigt klok på grafen och hur de har mätt. Sitter elementen monterat i en vägg/IB vid mätningen? Börjar tappa kraft vid 150Hz och -3dB runt 90Hz om jag ser rätt. Blir kanske bättre med BR?
Fat_Arren skrev:Är denna bättre som bas? http://www.thomann.de/se/eminence_delta_12_lf.htm priset får nog helst inte sticka iväg mer än 1000lappen styck
Fat_Arren skrev:du kanske tom har lådritningarna kvar?
Kalejdokom skrev:PA-basar i 12" har dålig djupbasförmåga. De är lättdrivna och kan trycka på rejält som midbas, men någon lågbas ska du inte förvänta dig. Möjligen med riktigt stora underavstämda lådor. X-max är inte specat, men max mech excursion är endast 11mm. Jag skulle tittat efter en mer lämpad subbas för ändamålet.
Kalejdokom skrev:Märkligt, men jag hittar inga sådana in-/utgångar på de bilder man hittar på nätet.
Men om du har det så kan du använda en y-split för att dela signalen dels till ett externt filter/förstärkare, dels till det inbyggda slutsteget. Men då blir det fullrange till topparna och helst bör du avlasta basen till topparna om du skaffar separata basar. Mitt förslag är alltså att du kopplar Pre Out till ett externt aktivt filter och sedan kopplar högpassutgången från filtret tillbaka till det inbyggda slutsteget. Lågpassutgången kopplar du till de nya basarna (via externt slutsteg).
Om du har en inbyggnadsförstärkare till basarna saknar den förmodligen högpassutgång så då får du göra som jag skrev först - köra fullrange och splitta signalen direkt in i det inbyggda slutsteget.
Du får hojta om du inte är med på hur jag resonerar så kan jag gärna förklara mer i detalj eller rita en bild.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster