PAA skrev:Örat kanske är lite känsligare för tryckhöjning än trycksänkning?
Nej, så enkelt är det definitivt inte.
Det tycks inte handla om känslighet alls i själva verket, utan hur örat tycks göra fasjusteringar som (i registret 100 - 250 Hz) får en effekt av att övertonerna staplas på grundtonen till en högre toppamplitud med
just de övertonslägen som de flesta pukor alstrar (och det är värt att minnas att det i stor grad är icke-harmoniska övertoner från pukor).
Nota bene: Man kan alltså med lätthet alstra en signal som låter mera dynamisk när man väljer polaritet på den så att den börjar i negativ riktning. Det handlar således inte alls om att positiva saker låter mer dynamiska.
I själva verket är beskrivningen "mer dynamisk" kanske lite missvisande, men det är svårt att sätta ord på sådana här saker. Jag ville hitta ett enkelt ord, men förändringen är i sjäva verket mycket komplex. Den hörbara skillnaden innehåller ingredienser som låter som pitch-förskjutningar också! Man kan alltså få intrycket att pukan är olika stämd beroende på vilken polaritet man hör den!
En verkligt bra (bättre än att bedöma pukan ensam) testsignal är därför en där man slipper att behöva bedöma dynamiken, utan kan bedöma stämningen istället.
En sådan kan bestå av en triangelvåg (endast grundton + uddatoner, alltså inte polaritetspåverkbar) LP-filtrerad 6 dB/oktav över kanske 1000 Hz med en relativ nivå om -20 dB, som tutar en halv sekund (mjuk start och stopp) med tvåsekundsintervall. I mellanrummet (1,5 sekunder) har man ett fullt utstyrt pukslag som är subjektivit stämt till samma ton som triangelvågen (när man lyssnar på pukan akustiskt).
I inspelad form och avspelat i rätt fasläge låter pukan rätt stämd, i fel fasläge låter den felstämd! Med icke faslinjära högtalare (i synnerhet sådana som har delningsfrekvenser mellan 100 - 250 Hz) kan det bli hur som helst - inklusive att det låter ostämt i båda faslägena!
Därav grundprincipen att undvika att ha några delningar mellan 100 - 250 Hz (om det inte finns något bra argument för det - exempelvis att det medger att något annat, viktigare, fel kan reduceras).
Triangel + puka är en mycket bättre testsignal, men det är ingenting som någon kan förväntas hitta på någar musik-CD. Därför föreslog jag det enklare testet att ge akt på dynamikupplevelsen, ehuru lätt dubiöst.
Vh, iö
- - - - -
PS. Det finns ett nivåberoende med i spelet också, vilket gör att man bör avspela pukan på realistisk nivå, och inte svagare eller starkare.
PPS. Att sann absolut fas är omöjligt att avgöra på mångmikrofonsinspelningar är självklart - det är i själva verket inte ens säkert att mixerbord och mikrofonförstärkare är ickeinverterande.
Att olika instrument ger olika initialflanker är en helt annan fråga dock. Det är ju rätt att en virveltrumma
skall ge en negativ startflank, för det gör den i verkligheten (faktiskt även avlyssnad från sidan!). En basrumma ger, om man befinner sig framför den (vilket publiken för det mesta gör) däremot en positiv startflank. Så ditt exempel illustrerar näppeligen problemet, fast jag håller förstås med om att det finns.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).